kmax

Nový liberecký kolejový sen. Kraj a Sasko chtějí elektrizaci tratě do Drážďan

Siemens Desiro společnosti ODEG v Žitavě. Foto: Jan Sůra / Zdopravy.czSiemens Desiro společnosti ODEG v Žitavě. Foto: Jan Sůra / Zdopravy.cz

Hejtman věří, že projekt modernizace tratě na území tří států by měl šanci na dotace.

Odebírat
Upozornit na
guest
107 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
View all comments
test

„realizace bude otázkou deseti, možná 20 let“ a není to trochu moc rychle? no to už vážně trapné, Čiňani už tou dobou budou mít tunel skrz Himaláje

Karlos

Srovnávejte srovnatelné, a ne Barcelonu s Horní Dolní…

Robert Pražák

V Číně to funguje trochu jinak, a nemyslím, že by se vám čínské poměry líbily.

Jarda

Mohli by to zadratovat až do Harrachova klidně. Hlavně lbc-jbc-tnv je vytížená trať, tam jezdí vlaky snad co půl hodiny

Petr Šimral

Trať Tanvald – Harrachov je památka, to by asi památkáři nedali. Ale baterkáč to dá do Sklářské Poreby v pohodě a zpět taky i bez dobití v Porebě.

Leinad

Nebyla kdysi elektrifikovaná?

Gablenz

Byla. Z Hirschbergu do Grünthal/Polaun, tedy do dnešního Kořenova.

Pavel

??? Realizace 10-20 let???? To raději nic nedělejte. To by mělo být za 5-6 let hotové. Jste neschopní, NAPROSTO NESCHOPNÍ!!!

Zahn

Píšete: „Jste neschopní, NAPROSTO NESCHOPNÍ!!!” bez jakéhokoli uvedení, komu je tento výkřik adresován. Oslovujete tedy redakci a majitele tohoto webu a všechny, kdo to čtou. To se mě ale dost dotýká, protože já s přípravami staveb nikdy neměl a nemám nic společného. Stejně na tom bude i redakce a majitel tohoto webu a drtivá většina zde diskutujících. Příště se, prosím zamyslete, než budete hulákat (velká písmena znamenají řvaní) na celé kolo, zda je vůbec v dosahu někdo z těch, jimž svou frustraci adresujete.

Milan2

Vrcholem čirého zoufalosti jisté organizace nebude její šéf vyprávějící pohádky o pokladu a spořivých předcích, ale to, že normální železnice odpovídající tomuto století dorazí do Liberce z německé strany. Zhruba o sto let dříve než bude vypracována tisící studie a nejméně třístá vizualizace na přestavbu dýchavičné lokálky z Prahy. Děkujeme a posíláme klíčenku do Dlážděné.

Ivan_pha

Když je příprava RS na Prahu zastavená, tak zkouší dráty aspoň do Drážďan 😀

Dim

A nebude lepší připojit Liberec k Německu?

Rese16

To už jedou proběhl pokus. Naštěstí neúspěšně.

Milan2

Jenže když pokusy připojit ku Praze jsou opakovaně neúspěšné už po dobu nejméně 50 let.

Caracas

To ale není pravda, dálnice Liberec – Praha funguje.

Jiří Šrámek

Jen končí asi 30km před Libercem. Dál už je to sice slušná, ale „jen“ silnice I/35.

Padre

Naštěstí pro Němce.

Daniel Jablonecký

To už tady jednou bylo a přineslo to dráty od severu do Kořenova.

Petr Šimral

No, 15.2.1923, kdy přišly dráty do Kořenova byl svět ještě v pořádku a vzpamatovával se z první světové války…

Marian Kechlibar

No, zrovna se stavební byrokracií by si tímhle krokem moc nepomohli.

Dostali by přiděleny nějaké nové Němce, to jo.

Mbepe

Byl jste se nekdy podivat do byvaleho vychodniho Nemecka? Mimo velka mesta typu Drazdany. Zlaty Liberec a okoli.

Pepa
Padre

Němci mají kliku ,ve 14 století zasahovalo České království až k Berlínu.Kdyby to vydrželo,tak by tam měli stejný bordel jako je u nás.Tim samozřejmě neříkám, že Východní Německo včetně Lužice je nějaký zázrak.

Jenda První

Ne. Ale Lužici bude lepší připojit k Česku. Je chyba, že během porcování Německa po 2. světové válce nebyla dostatečná snaha o získání území tímto směrem.

Robert Pražák

Proboha, proč? Vždyť tam bylo všechno rozsekaný, jak už to po „osvobození“ rudou armádou bývá.

Jenda První

Rozsekaná byla půlka střední Evropy, uhlí by to vynahradilo.

N.N.

Více jak 200 let poté, co Rakousko Uhersko Lužici ztratilo? Nesmysl, železná opona padla, obě země jsou v Schengenu, ani zboží nemusí přes celnici.

Jenda První

Právě příležitost byla během ustanovování hranic po druhé světové. Polsko získalo Slezsko a další území za odebraný východ, ČSR za Podkarpatskou Rus nedostalo nic.

Marian Kechlibar

10-20 let příprav na natažení drátu nad 27 km dlouhou tratí Zittau-Liberec?

Evropa v kostce. Říše papírů a razítek. Tohle je náš hlavní problém, to je to, co podráží naši konkurenceschopnost, obranu, všechno. Předali jsme veškerou moc byrokracii a o sebemenší drobnost se vede apokalyptická papírová válka s desítkami přicmrndujících úřadů a účastníků.

Takhle nejde tu civilizaci ani udržet, natož dál rozvíjet.

libor

je to bohužel tak, a v rámci EU místo toho došlo k nějakému sjednocení a tím i třeba zjednodušení, se vše spíš vice komplikuje…

Petr

Sorry jako. Ale byrokracie s tim nema moc spolecneho. Rekl bych, ze jde spis o penize a plany Nemecka – ktere se musi prosadit na spolkove urovni. Tedy neco jako problem s trati Plzen-Norimberk/Mnichov. Bavorsko napojeni do Ceska tlaci – ale doted se jim to nepodarilo prosadit jako nejvyssi prioritu na Spolkove urovni. Takze spis jde o priority. A Nemecko ted od krize v Recku prosazovala tzv cernou nulu, tedy setreni bez dluhu. Coz je jiste bohuliby zamer, ale vedlo to k brutalnimu podinvestovani ifnrastruktury. Takze ted maji na par desetileti co dohanet. S tim trvanim. Ano v CR a… Číst vice »

Zahn

Tohle není vina EU. Tím jsou vinny jen a pouze administrativní postupy Česka, Německa a Polska. V Německu byl 20 let na takový projekt naprosto normální termín už 90. letech, tedy dávno před EU. Šiřitelé nenávisti vám lžou. Vždyť také jsou skoro všichni ze lhaní před soudy opakovaně usvědčováni. EU ty projekty rozhodně připravovat nebude. Jen je možná bude spolufinancovat, ale do jejich přípravy zasahovat nemůže.

Marian Kechlibar

Řekl jsem Evropa, ne EU. Tenhle problém je tu prostě lokálně silně rozšířený, týká se to i Velké Británie, kde nějaký tunel pod Temží už má čtvrt milionu stran dokumentace, aniž by se jenom koplo.

Abyste byl klidný, jsou i jiná místa, kde k takovému vývoji došlo, např. Kalifornie.

Ale obecně tady v Evropě je toho papírování nejvíc.

Robert Pražák

Jde o to, zda těch 10-20 let se týká pouze úseku Liberec-Zittau nebo celé trati Liberec-Dresden.

Zahn

Zapomněl jsem ještě na Polsko, které už asi 50 let svou část oné tratě nechává ve stavu na hranici rozpadu.

Jiří Šrámek

Právě teď ji konečně opravili.

Ingip

Tak teď ještě objevit nějaký zlatý důl a může se začít. A protože se žádný takový zdroj financí nerýsuje, dopadne to jako vždy.

Riki

To je tak když si na Kraji na nové náplavce dají jointa a zdají se jím sny 🙂

Ondřej Šmíd

Je to zajímavý nápad,ale na realizaci projektu nevěřím.

peter

120 mld. Hm to je paráda – kde se na to vezme?

Milan

vlhký sny v Liberci šli vždycky, ale aby koupili nové tramvaje tak to ne.

Jiří Šrámek

Vzhledem k tomu, že v pohledu z mocenského centra v Praze jsme tady na severu mnohem dál, než více-méně kterýkoli jiný region, nezbývá nám nic jiného, než ty sny. Bohužel.

Milan

to není důvod k tomu, aby tu jezdili 60 let staré tramvaje… Liberec slintá hlavně u sousedů, ale co jezdí po městě, to už raději nevidí?

Martin

sny šlY

diem72

Článek je o záměru elektrizace trati z Liberce do Drážďan … tam bude cenovka za těch pár našich kilometrů o 1-2 řády nižší.
120 giga je zmíněno k trati Liberec – Praha, kde bude investorem výhradně máš stát

V. P.

Domnívám se, že nejen stát, ale i EU, když je celý tah z Prahy přes Liberec do Görlitz součástí sítě TEN-T, kterou EU podporuje, tedy i finančně.

jan.potucek.2831

Hm a jak k tomu kroku chtějí přesvědčit Dobrou Správu? Nacistickým zlatem? Jantarovou komnatou?

Petr

Tak doufejme ze vymena korupcniho sefa SZ povede i k vymene vetsi casti vedeni…

A presvedcovat se musi hlavne rozpocet CR – ze ktereho SZ penize dostava…

Zahn

Je zcela jisté, že mnohem větším problémem bude přesvědčit die Bundesregierung. Stejně jako má Bavorsko problém přesvědčit ji, aby schválila elektrizaci a odstranění úvratí z Řezna do Brodu nad Lesy.

V. P.

Angažuje se státní tajemník Spolkového ministra dopravy a poslanec Bundestagu.

Nepovim

Uplně základní otázka, exostuje vůbec přepravní poptávka pro tenhle směr nrbo se tam bude vozit eleltricky vzduch?
Základem jakehokoli projektu by měla být ekonomická návratnost!

Jiří Šrámek

Ano, existuje. A ne malá.

Frantisek X

Bude se tam jezdit z Prahy – oklikou přes Drážďany. 🙂 Něco jako Karlovy Vary přes Ústí. Přece nebudeme utrácet za zlepšení horších tratí…

V. P.

Asi Liberec – Drážďany, Görlitz – Drážďany, Görlitz – Cottbus (dále na Berlín) se týká německé strany a Praha – Liberec – Görlitz české strany.

Twix

Nebojte, ekonomická návratnost se u takových projektů vyhodnocuje vždy. Poptávka tady je a navíc nejde jen o relaci z Liberce do Drážďan, sveze se s tím i regionálka do Varnsdorfu, navíc větev z Drážďan do Zhořelce půjde pod dráty tak jako tak.

Hans N.

Rychlé spojení Lbc-Praha, Lbc- Drážďany pro mě trochu překvapivě, podporuje i Šluknovský výběžek. Čekal bych spíš vazbu na DC. Ale podle toho co jsem slyšel podporují Lbc.
Kéž by to pomohlo.

Jiří Šrámek

To není překvapení. Trať Liberec – Zittau – Dresden v Ebersbachu prakticky „lízne“ blízký Rumburk. Navíc tento region má výrazně silnější vazby na Liberec, než na Ústí n. L.

V. P.

Na německé straně ve spoluprácj s Ústeckým krajem je v plánu propojka Seifhenersdorf – Rumburk.

Lukáš F.

Hodně by té návratnosti pomohlo, kdyby to umělo sloužit i jako alternativní trasa pro nákladní dopravu v případě výluk v údolí Labe.

Tomask

To jsem tady psal před půl rokem, když to v Děčíně zkolabovalo.

Pavel P

Na otázku si dovolím odpovědět otázkou: Kolik je dnes elektrizovaných hraničních přechodů do Německa? Aktuálně je takový přechod pouze jeden v údolí Labe. Pokud dojde podél Labe k problému (třeba podemletý propustek kvůli velké vodě, nebo větší údržba), tak není kudy jezdit. Pokud bude hotová modernizace a elektrizace Praha – Liberec a k tomu dojde k elektrizaci do Německa, tak vzniká alternativní trasa v elektrické trakci.

Z hlediska osobní dopravy jde čekat, že dojde jen k mírnému pokroku. V nákladní dopravě ale může začít platit, kdo se nevejde k Labi jede přes Liberec.

Soldado

Souhlas. Ale je ještě jeden. Vojtanov

Petr Šimral

Není. Trolej tam sice končí na území SRN, ale nedá se to nazvat elektrizovaným přechodem, protože nevede souvisle až k jinému napojení na elektrizovanou síť, tedy do Plavna.

V. P.

Ten je až na hranicích. Pokud se týká Chebu, stačí zadrátovat ještě cca 10 km na hranic, ale parketa je na německé straně. Takže Němci by se měli činit.

N.N.

Z Mladé Boleslavi to může být i rychlejší než přes Lysou a Děčín, záleží, kam do Německa takový náklad jede.

Aleš

Vlhký a hloupý sen hejtmana Půty. Není tomu tak dávno, co byl realizován železniční koridor přes Hoyerswerdu. A navíc – v úseku Mittelherwigsdorf – Bischofswerda Sasíci v celém úseku vytrhali druhou kolej. Tož asi tak

LEWel3

Please do some research before writing such a nonsense. Apart from the fact that the line Bischofswerda-Zittau never had two tracks at the entire length, it was mostly the soviet troops who dismantled the second track after the World War 2.
There was only two tracks in the sections Neukirch West-Wilthen (Because section was shared with line Bautzen-Bad Schandau) and Ebersbach-Zittau.

Jaroslav

Opět hejtmanské plky. Téměř před 3 lety hovořil o tom, že se bude jezdit do Görlitz přes Zawidów. Do Zawidówa vlaky nejezdí, na tož tímto směrem do Görlitz.

V. P.

Je to asi vstřícností polské strany se záměrem rekonstrukce tohoto úseku. Poláci zatím připravují rekonstrukci ze Zhořelce do Bogatynie (nevím, zda i zadrátování) a nám by stačilo mezi odbočkou a státní hranicí v návaznosti na RS Praha – Liberec – Polsko tento úsek dodrátovat. Zatím se má zkušebně jezdit do Zawidówa, i když je v plánu až do Görlitz.

Jan

To by mě zajímalo v čem je ta výhoda. Vlaky tam jedou docela rychle a víc by se hodilo ještě větší zrychlení a narovnání zatáček a pohon na pohodlí a rychlost tak velký vliv nemá. Plus hlavně konečně všechny vlaky co končí v Rumburku včetně plánovaného z Prahy ukončit až v Ebersbachu a umožnit přestup na vlaky na Drážďany a Žitavu.

diem72

„Pohon“ má rozhodně vliv na jízdní doby … vozidla elektrické trakce výrazně svižněji akcelerují

Brzda dopravy

„Hejtman věří, že projekt by měl šanci na dotace“

Tím je asi řečeno vše…
Teda možná to trochu přeformulovat na:

„…hejtman má projekt, jak se s velkou šancí přisát na dotace…“

RaCe

Nějaká myšlenka…?
Já jen že pokud by se to realizovalo, tak hejtman už nebude dávno hejtman…
Je potřeba odbrzdit, nejen dopravu…

Petr

Kvuli takovym nazorum Cesku ujizdi vlak. Narozdil od Polska, kde maji silne protievropske strany – ale ve vyuzivani EU dotaci na rozvoj zeme jsou opozice a vladnouci strany za jedno.

Nebude to trvat tak dlouho – a Cesko bude tak bohate – ze bude samo vic prispivat nez bude dostavat zpet.

Je na case si ujasnit, ze dotace ci solidarita mezi staty je dlouhodoba investice do spolecne budoucnosti. Cesko je ve svete mala exportni ekonomika. Potrebujeme byt soucasti vetsiho trhu a spolecenstvi. Protoze jinak nas sezere USA ci Cina…

patology_chef

„Liberecký kraj má dobře rozvinutou železniční síť.“
Hotové Porúří 😁
Akorát že vůbec. Liberecko má leda tak statisticky hodně lokálek na kilometr čtvereční plochy. Ale o síti, a dobře rozvinuté k tomu, bych raději psal v souvislosti s 19. stoletím.

RaCe

Tak to taky ale v tom článku v podstatě napsané je…

Generální Kokrhel

A co na to Poláci (jednali jen Češi s Němci)? A jak napětí? V Německu 15kV, 16²/³ Hz, u nás (zřejmě bude snaha o) 25kV 50Hz… V Polsku…?

Joe

Dají prosíka do škodovky, nová třísystémová regionální jednotka s pomocným zdrojem pro nezávislou trakci.

platamond

Už dali, skoro se soutěží jednotka pro Jižní Čechy s rakouským proudem pro zajetí do Gmundu.

Bakiy

Se zajetím nejen do Gmündu, ale i do Vídně s Lince!

55p

samozřejmě v Polsku 3 kV

Generální Kokrhel

No úplně samozřejmě ne, oni se v příhraničí snaží přecházet na 25kV a třeba Rail Baltica už se na ně přímo staví…

Alenkaf

Jestli to bude před rokem 2040, tak budu hodně překvapený, a to ještě bude česká strana ten nejmenší problém.

Tomáš Záruba

Tak, a myšlenka P.Š. ze sousední diskuse o napájecím bodu Liberec hned dostává jiný rozměr. 🙂

qěcy

Ona vůbec ještě starší myšlenka na TEN-T trať přes Liberec na Hojeřice není špatná.

N.N.

V síti TEN-T už ta trať je. Teď to „jenom“ vypapírovat.

Petr Šimral

A teď si představ, že z Hrádku st.hr. do Bischowverdy to je 70 km. Němci ať zadrátují Drážďany – Görlitz a dá se baterkáčema jezdit.

matla_fous

Tomu říkám hozená rukavice. Bude dřív elektrika do Drážďan, nebo do Prahy?

Jiří Šrámek

Do prahy i do Drážďan už „elektrika“ je. Jen ne z Liberce.

Frantisek X

Pročež můžeme zavést expresy Praha – Drážďany – Liberec (možno spojovat s hamburskými). Na co se ještě patlat s tratí přes Boleslav, kde už máme dálnici. 🙂

noerf

Vzhledem k tomu, že ministerstvo dopravy není schopno udělat dvojkolejnou trať v celé délce mezi Plzní a hranicí směrem na Mnichov o kterou mají zájem jak osobní, tak nákladní dopravci, tak investice do elektrizace tratě regionálního významu, byť prochází třemi státy bude obtížně obhajitelná.

Rabín

Předpokládám, že elektrifikace Žitava – Liberec bude také systémem 15 kV 16,7 Hz 😀 😀 😀

hbf

Přes Polsko by mohlo být 800 V ss ve třetí kolejnici 😉

N.N.

Hozená rukavice: Nemají v Polsku jiné požadavky na sběrač? Že by si prosadili polský sběrač, aby měl úředník pořádek v tabulkách…

noerf

Od Drážďan k polským hranicím 15 kV AC, v polském úseku 3 kV DC a v ČR 3 kV DC s přípravou na přepnutí na 25 kV AC. 😉😁

Dejf

Tak zase by to nebylo první nádraží u nás, kde by bylo těch 15kV…

RaCe

No tak s těmito názory to určitě bude složité… Plzeň – Mnichov mi zní velmi podobně jako Liberec – Drážďany – Berlín…a taky třeba až Hamburg… Takže Plzeň – Mnichov taky regionální význam, ne…? Takže na co dvoukolejně s takovým názorem…(?)

Frantisek X

Proč? Obhájí se naopak mnohem snáze, protože nebude tak nákladná a nebude vyžadovat změnu trasování. Navíc tudy ještě nevede dálnice, jen expresní silnice…

Bartol

„problémem navíc je, že dieselové lokomotivy už se v Evropě nevyrábějí a ty, které jezdí v Libereckém kraji, jsou staré 20 let.“

Dieselové lokomotivy kromě Siemensu vyrábí také Pesa a Newag.

Kromě Alstomu má v nabídce motorové jednotky i Stadler s modelem WINK. Dokonce i ŽOS Vrútky…

Vadym

CZ LOKO taky vyrabi dieselove lokomotivy

Bartol

„zastavit by mohl vylidňování této části Německa“

Snít je povoleno. Ale realistické to není. Železniční spojení není důvodem poklesu populace.

Luboš

Jasně, že železniční spojení není důvodem poklesu populace na Žitavsku. Vlak Zittau – Dresden jezdí každou hodinu. Totéž zpátky. Pochybuji, že jsou ty spoje zaplněné alespoň z poloviny. Po roce 1990 totiž zanikli všichni větší zaměstnavatelé v Zittau. Zanikla největší tkalcovna v NDR Mechanik Weberei Zittau, výrobce užitkových vozidel Robur-Werke Zittau, zrušený byl rovněž armádní areál s Vojenskou vysokou školou pozemních sil. V roce 1991 byla ukončena těžba v hnědouhelném dole Olbersdorf. Od roku 1990 přišla Žitava zhruba o 1/3 obyvatel. Nějaká elektrifikace trati do Drážďan to nezmění. Navíc ta elektrifikace je podle ně hlavně nápad hejtmana Půty, ovšem bez… Číst vice »

diem72

Tak např je Žitava univerzitní město.
A ne leda … náhrada dieselu elektřinou je podstatný motiv … a nejen v Německu. Viz článek z posledních dnů o alokaci peněz z emisních povolenek na elektrizace tratí u nás

V. P.

Bohužel nemáte pravdu. Vše iniciovala německá strana ze strany státního tajemníka Spolkového ministerstva dopravy a dalších. Českou stranu pozvala na jednání toto ponděl do Žitavy. Předmětem jsou především 3 tratě a dvě z nich je Zittau – Dresden a Görlitz – Dresden.

RaCe

„Železniční spojení není důvodem poklesu populace.“
Důkaz místo „myslím si…“?

Frantisek X

Hlavně elektrizace kolejové trasy jako taková těžko zvýší zájem tam zůstat, nebo de tam přestěhovat. Vlaky už tam jezdí celkem kvalitně. Za odlivem stojí jiné věci, dostatečně známé, leč v rámci upevňování stávajícího trendu žel odbývané.

Hans N.

tak pokud bude rychlé spojení z D do CZ, bude každodenní dojíždění Čechů z Německa rychlejší 😀 (doporučuji stránky „Žijeme v Žitavě“)