Dopravci Železnice

Nový jízdní řád na Slovensku: railjet do Curychu i nové vlaky

Railjet v Bratislavě. Foto: ZSSK
Railjet v Bratislavě. Foto: ZSSK

Přímé spojení Bratislavy a Curychu je jednou z největších novinek slovenského jízdného řádu, který začne platit v neděli 9. prosince. Od zítřka začnou jezdit i přímé vlaky z Nových Zámků do Prahy. 

První spoj s railjetem vyjede v neděli z Bratislavy v 6:10, v Curychu bude po zastávkách ve Vídni či Salcburku v 15:20. Opačným směrem vlak vyjíždí ve 12:41, v Bratislavě je ve 21:51. Ponese označení Railjet xpress (RJX), což je nová kategorie vlaku pro některé railjety ÖBB. 

Podle generálního ředitele ZSSK Filipa Hlubockého by se doba jízdy měla ještě postupně zkracovat, až se v roce 2023 dokončí modernizace tratě Bratislava – Marchegg – Siebenbrunn – Wien Hbf, měl by cestu do Vídně vlak zvládnout za 40 minut. Slovenští strojvedoucí absolvovali kvůli zavedení nové linky školení u ÖBB.

Ceny jízdenek až do Curychu začínají na 39 eurech. Nový vlak naváže i na noční vlaky mezi Bratislavou a Košicemi Polana a Zemplín. Nový pár vlaků IC44 (Košice 07:11 – Wien Hbf 13:21) a a IC 45 (Wien Hbf 14:37 – Košice 20:42) bude mít současně zajištěný přípoj ve Vídni na další spoj do Curychu nebo Frankfurtu.

Na Slovensku je jednou z největších změn nasazení nových vlaků v regionální a příměstské dopravě. Půjde o elektrické patrové jednotky EPJ 671 ze Žiliny do Trenčína, v polovině roku přibudou dieslové jednotky DMJ 861pro dopravu v okolí Zvolena.

Po 16 letech se také na trať Zvolen – Šahy vrátí osobní vlaky, k návratu na 74 kilometrů dlouho trasu dojde 2. ledna. Celkem půjde o 20 vlaků. U dálkové dopravy dojde k mírnému zkrácení doby jízdy mezi Bratislavou a Košicemi většinou o dvě až sedm minut.

Zajímavostí je i nové přímé spojení z Nových Zámků do Prahy. Dosud přímé spojení zajišťovaly jen vlaky Praha – Budapešť, teď i další. V pracovní dny a sobotu pojede RR 870 Pressburg (Nové Zámky 05:00 – Bratislava hl. st. 06:03) dál jako vlak EC 282 Metropolitan Slovenská strela (Bratislava hl. st. 06:10 – Praha hl. n. 10:07) a vlak RR 873 Pressburg (Bratislava hl. st. 21:53 – Nové Zámky 22:54) bude vedený jako pokračování vlaku EC 283 Metropolitan Slovenská strela (Praha hl. n. 17:50 – Bratislava hl. st. 21:50). 

V mezinárodní dopravě dojde ke zkrácení jízdní doby vlaku z Košic do Kyjeva o více než dvě hodiny.

Přehled dalších změn na Slovensku je na stránkách ZSSK

13
Diskuze

avatar
5 Komentáře
8 Reakce na komentáře
1 Sledující tohoto příspěvku
 
Nejvíce hodnocený komentář
Nejžhavější komentáře
11 Autoři komentářů
jkjkMatesŽelezničář v nelepších letechKubrtAnjel Čerství autoři komentářů
  Odebírat  
nejnovější nejstarší nejlépe hodnocené
Upozornit na
Kubrt
Host
Kubrt

Ony ani ty „EPJ 671“ na trati Žilina-Trenčín nejsou žádná novinka, ale možná tím ZSSK chtějí říct, že změní jejich formu oběhů z putovní výstavky na nějaký ucelený a předvídatelný „dopravní koncept“, jak se dnes říká. Novinkou budou až ZSSK-pantery, ale ty se teprve vyrábějí.

Mates
Host
Mates

Novinkou je to, že doteraz jazdili na ramene Žilina-Nové Mesto nad Váhom a teraz budú jazdiť len po Trenčín a spoje, ktoré chodili až z Nového Mesta nad Váhom budú odteraz zabezepčovať bagety z ramena Veľká nad Veličkou resp. Myjava a nebudú končiť v NMnV ale až v Trenčíne. Tým pádom sa ušetrili dve myslím dve súpravy a tak rameno Žilina-Trenčín bude takmer výlučne jazdené len Jánošíkmi. Cestujúci medzi NMnV môžu využívať buď spomenuté bagety alebo súpravy rýchlikov na trase Bratislava-Košice respektíve regionálnych rýchlikov Bratislava-Trenčín/Žilina ktoré majú dvojhodinový/hodinový takt.

Anjel
Host
Anjel

Bude ale zaujímavé sledovať na webe slovakrail,koľko vlakov dopravca odriekne.V ostatných týždňoch to boli aj 4 vlaky denne.V najnovšom týždenníku Život vyšla rozsiahla reportáž o problémoch a kríze v ZSSK,mapujúca aj sŕiu mimoriadnych udalostí.Šéf ZSSK sa tvári,že sa vlastne nič nestalo.No a budú sa musieť riešiť aj platy zamestnancov. Na rok 2018 bol nárast miezd 0 %,možno sa navýšili iba niektoré príplatky,presčasy na málokedy zaplatia,za takýchto podmienok za chvíľu nebudú strojvedúci ani ďalší personál

Železničář v nelepších letech
Host
Železničář v nelepších letech

Nevím,co si stěžujete na platy. Hlavně,že máte vlaky zdarma. Takže se nedivte,že nemáte na výplaty.Takže žádné platy se řešit nebudou.

Mates
Host
Mates

Ale tie vlaky zdarma sú predsa ZSSK od ministerstva kompenzované v plnej cene, tam je problém úplne niekde inde.

Petr
Host
Petr

Aha, asi do teď vlaky EC 272 – 281 do stanice Nové Zámky nezajížděly. To je mi novinka. Co takhle napsat, že přibyl jeden spoj k těm, které už tam jezdí??? Navíc EC 270 (pouze ve směru do Prahy) je další vlak.

Student
Host
Student

Nazdar ,čo si ma nepamätáš?
Išli sme spolu vlakom Nové Zámky-Praha nevíš?

jkjk
Host
jkjk

Splietol si si ma s niekým, lebo ja totiž žiadnym vlakom nechodím.

noerf
Host
noerf

Táhnou tyto railjety stále Taurusy nebo novější Vectrony?

fensterglaser
Host
fensterglaser

Jezdím do Rakouska sice jenom dvakrát až třikrát do měsíce, ale co vídám, tak rj vozí jenom Taurusy.

pro p. Sůru:

..do Nových Zámků.. Opravte prosím.

X 1
Host
X 1

MiroŽbiro: New Castle

J
Host
J

Samozřejmě Taurusy, Vectrony používá ÖBB jenom pro nákladní dopravu.

Mates
Host
Mates

Jedná sa o RailJety OEBB takže ich ťahajú Taurusy, pre ktoré z dôvodu prebytku boli tie súpravy nakúpené. Vectrony OEBB boli objednané pre nákladnú dopravu, na osobnej sa budú objavovať len výnimočne, aspoň teda zatiaľ takto znela správa pri predstavení OEBB Vectronov