Doprava ve městě

Liberecký dopravní podnik má nové vedení, odvolání do roka jim zaručuje 12 platů

Autobus společnosti Busline na lince pro DPMLJ. Foto: Jan Sůra
Autobus společnosti Busline na lince pro DPMLJ. Foto: Jan Sůra

Dopravní podnik měst Liberce a Jablonce nad Nisou (DPMLJ) má kompletně nové představenstvo. Po několika měsících pokusů protlačila současná liberecká vláda na valné hromadě nové manažery. Na veřejnost už přitom unikly i jejich smlouvy.

Do vedení firmy přišla trojice manažerů s minimální zkušeností s městskou hromadnou dopravou.  Představenstvo současně výrazně zeštíhlilo: z původních devíti na tři členy. Nikdo z nových členů není spjatý s žádnou politickou stranou.

Novými členy představenstva jsou Michal Zdeněk, Václav Sosna a Martin Pabiška. Mírnou obměnou prošla i dozorčí rady, kde se vyměnili zástupci zaměstnanců.  Zdeněk působí jako ekonomický poradce, v minulosti byl například v dozorčí radě Českých drah nebo pracoval pro pražský dopravní podnik na projektu servisu metra.  Nově je předsedou představenstva, jeho místopředsedou pak Martin Pabiška, který v minulosti působil v automobilovém průmyslu a nedávno vedl výrobce hodinek Prim Elton hodinářská při jeho restrukturalizaci. Václav Sosna přišel z Českých drah, kde v minulosti působil například jako přednosta Depa kolejových vozidel Praha.

Zatímco původní představenstvo se scházelo obvykle jednou za měsíc, nové se schází aktuálně denně.

V DPMLJ už unikly mezi část zaměstanců jejich nové smlouvy. Zdeněk a Pabiška podle nich mají mít plat 150 tisíc měsíčně, Sosna 50 tisíc měsíčně. Největší rozruch ale vzbudila povinnost DPMLJ vyplatit jim 12 platů v případě, že budou do jednoho roka odvolání.

Abychom v dnešní době získali kvalitní odborníky a zkušené manažery, nelze  jim nabídnout o nic mně než právě takové podmínky. Ustanovení je pro případ, kdyby snad mělo dojít k jejich odvolávání bez jakéhokoli důvodu. Po jednom roce už mají standardní podmínky, a to je odstupné ve výši dvou platů. Současná situace na trhu práce zkrátka jiné možnosti nenabízí, než motivovat kvalitní manažery takto,“ vysvětlil odstupné primátor Liberce Tibor Batthyány.

Liberecký dopravní podnik prošel v posledních měsících turbulentním personálním vývojem. Z městem vlastněné firmy odešel z postu generálního ředitele Luboš Wejnar, který povede nově založený jablonecký dopravní podnik Jablonecká dopravní. Na jaře v DPMLJ zasahovala policie kvůli obvinění některých manažerů, mezi kterými byl právě Wejnar nebo dosavadní bývalý předseda představenstva Pavel Šulc. Komunikace mezi vedením firmy a města se v poslední době zhoršovala, Šulc například i přes odpor Rady města nechal vyplatit společnosti Busline téměř 30 milionů korun.

Podle Michala Zdeňka je prioritou nového vedení aktuálně zachránit dotační prostředky z OPD, které DPMLJ získal na opravu tramvajové trati v Rumunské ulici. I ty jsou předmětem policejního vyšetřování. „Ty jsou ohroženy v důsledku trestního řízení, které aktuálně probíhá. Zahájili jsme již v této věci jednání s ministerstvem dopravy a věřím v kladný výsledek,“ dodal Zdeněk.

Newsletter

Partneři


Konference Doprava 2018

Výběr editora