Těch 30 000 km musí absolvovat každý trolejbus a nebo jenom jeden ze série? Ať tak či tak, je to stejně strašně vysoké číslo vzhledem k tomu, že bateriové autobusy žádný takový požadavek nemají.
Martin
1 rok
To v podstate uz ted tak funguje,… jezdi tam 140 bus naftovy a taky SOR…
Gajda
1 rok
Tak strašně stál Cegelec o to prorazit a když dostal šanci, tak rovnou spáchal sebevraždu.
Ryk Mat
1 rok
KmotrODSák OMH na svém MHD86 webu tvrdí, že zpoždění dodávek bude nejméně rok.
Nedostupnost některých elektronických součástek je tu s námi už třetí rok. Jeden by čekal, že Cegelec začne redesignovat svoje produkty dříve než když má s partnery vysoutěženo desítky vozidel a najednou zjistí, že do nich nemá co dávat.
Netřeba chodit daleko, jsou firmy z Evropy které Vám měsíc před dodáním domluvených desek řeknou, že nemají pro desky konkrétní součástku a pokud si ji neseženeme sami, můžeme počítat s dodáním v týdnu 48 ne-li příští rok v únoru. Není dnes lehká doba, ale aby někdo jen tak dělal redesign desek protože za půl roku nemusí součástky být dostupné je hovězina.
Jednoduše. Většina firem má skladové zásoby vyplánované na určité zakázky. Přijde-li zakázka dejme tomu od velmi viditelného zákazníka „A“ (můžu si na jeho výrobku udělat reklamu), že to potřebuje neboť „včera bylo pozdě a kdyžtak půjde jinam“. Tak jsem schopen mu to dodat i mimo zaplánování s tím, že jinou zakázku se zákazníkem „B“ po domluvě s ním (a poskytnutou slevou) posunu na pozdější termín (až mám naplánován další termín dodání desek). Mohu dodat zařízení za velmi krátkou dobu zákazníkovi „A“ ale může se mi stát problém s nedostupností součástek pro zákazníka „B“. Je to prosté milý Watsone. Vše je… Číst vice »
Slyšel jsem, že dodavatel toho chybějícího dílu je z USA. A to jsem si myslel, že pojem „problémy s odběratelského- dodavatelskými vztahy“ skončil v roce 1989 a západu se úplně vyhnul.
Nebo take dovozce ceka, az bude mit dostatek objednavek, aby zaplnil kontejner…
V USA je take problem s nekterymi dily nebo materialy, to se pak prenasi dal do celeho retezce…
Souhlas, ale neni tomu tak vzdy, pac nektere soucastky neobjednava vyrobce, ale dovozce, a ten ma ramcovou smlouvy na dodavku treba cipu od sveho dodavatele pro celou evropu… a nevyplati se mu pro kazdeho jeho odberatele objednavat leteckou dopravu po par kusech…
Nesmysl. Zažil jsem víc než jednou že i jediný kolo nedostatkových součástek se klidně tahá letecky přes půl zeměkoule. A vyplatí se to. Než zastavovat výrobu, zastavovat odběratele, tak je levnější zaplatit přepravu. I hodinová odstávka výrobní linky nákladama přesáhne cenu přepravy.
To není tak jednoduché. Něco nadesignujete, což není zase tak malý a krátký proces a zase se ty součástky stanou nedostupnými. Vyzkoušený design se stane nevyzkoušeným. Malosériové výroba elektroniky je teď jedna velká loterie.
Slávek
1 rok
Měli by to vše zrušit a infrastrukturu odstranit.
král j
1 rok
Proč neobjednají trolejbusy ze Škody? Ti snad takové problémy nemají.
Protože existuje něco jako ZZVZ (zákon o zadávání veřejných zakázek) a veřejná soutěž.
DPP se musí chovat jako řádný hospodář a nemůže se rozhodnout jenom tak objednat napřímo vozy u Škody.
Absence soupeře na trhu způsobí jediné – mnohem dražší vozidla, což se potvrzuje i zde: nástup Cegelecu způsobil propad ceny trolejbusů o cca 20%.
Já v tomto DPP fandím, konkurence je dobrá a Škodovka měla poslední roky až příliš velkou moc na lokálním trhu, zatímco jejich obchodní praktiky jsou často docela problematické.
Mimochodem, dneska už škodovácký trolejbus = Temsa. To není žádná výhra. Ostravské 36Tr jsou podobně rozhrkané jako pražské 36BB, jen tedy tak strašně nekvílí. Zatím tuším nemají kloubovou verzi, ale to je otázka času. Ještě budou lidi rádi za sorky…
Ty zmiňované 36BB jsou taky propadák. Zkušební jízdy odjezdil nějaký lepší kus, pak se začalo s ostrým provozem a po několika týdnech začaly odpadávat a nakonec šly všechny kusy na reklamaci k výrobci. Po roce od dodání se zas pomalu dostávaly do provozu. Od dob zavření výroby v Ostrově už není Škoda to co bývala. Je celkem vtipné, že staré 14Tr(M) a 15Tr(M) přežívají v Ústí, Budějovicích nebo Brně novější typy a při řádné údržbě končí díky morální zastaralosti, nikoliv technické.
Temsu koupilo pro Škodu Plzeň PPF. Je to většinový majitel a investici v Turecku bral jako strategickou. Možná pro tamní trh, ale jinak se spolupráce moc nedaří. Velmi dobré výsledky má ŠKODA třeba se společností Solaris a jednání proběhla i se společností Iveco bus. Výrobu vlastních karoserií v Plzni vyhodnotili jako nerentabilní. Škoda nabízí trolejbusy v karoseriích které jsou běžně dostupné a náhradní díly jsou relativně běžné. Šetří to dopravním podnikům čas a peníze. 30 000 km musí najezdit všechny typy trolejbusů pro trh v ČR. Jsou to drážní specifická vozidla. Bateriové autobusy ne jen 36BB mají problémy skoro po… Číst vice »
DPP trolejbus ze Škody objednal jako dočasnou náhradu. Měl tu být již v prosinci, akorát zjistili, že není provozuschopný. Tak byl od Škody objednán jiný (36Tr). Ten měl již taky jezdit, ale jaksi nejezdí.
Plzeňská Škoda vyrábí trolejbusy i z jiných značek, třeba ty co dodává do Itálie.
Pája
1 rok
Kdysi za hluboké totality takhle po Zlíně najížděl km prototyp Škoda – Sanos. Uvnitř pytle s broky a jezdil a jezdil. Tehdy byla MHD přeplněná a tak prázdný kloubák docela dost dráždil. Tak se pak za okno dala aspoň cedule ZKOUŠKA BRZD, i když měřící kolo bylo ve vozovně.
Peeetr
1 rok
Výborné obchodní oddělení. Zařídí prodej trolejbusu pod cenou, a ještě s pokutami za termíny, co se nakonec nedají splnit. Plus vůbec nezvládli nakoupit cizí levné součástky na výrobu, na kterých stál celý původní obchodní záměr, takže technici to musí úplně přepracovat a střednědobá funkčnost se stihne ukázat až u zákazníka.
Cizí levné součástky. Hm, na to jste přišel jak? Často nejdou koupit ani velmi drahé součástky. Na spotřebním trhu to tak není vidět, protože se to maskuje tím co se podařilo smontovat a co se nepodařilo prostě nevidíme, ale problémy pořídit má/měla i tak dobře platící a megaobjedávající firma jako Apple. Zkuste třetím rokem koupit Raspberry Pi 4. Bez šance. A teď tu máme malosériového výrobce s trakční výzbrojí co součástky kupuje „po krabičkách“ a ne stovkách kontejnerů.
Mohl bych se zeptat, jak jste přišel k tomu, že nabídková cena byla příliš nízká? Pokud vím problém MNMZ (mimořádně nízké nabídkové ceny) se v Jihlavě řešil dosti intenzivně a ÚOHS řekl, že o MNMZ nešlo.
Tak tady laskavě nelžete.
A že nezvládli nakoupit cizí levné součástky – zkuste si momentálně objednat nějakou elektroniku, jako jsou třeba kondenzátory vhodné pro výzbroj (s definovanou kapacitou s velkou přesností a odolné proti vyšším frekvencím) a uvidíte, kdy Vám to dodavatelé dodají.
DjDD
1 rok
Takže kdo ví, co to bude za paskvil, ty výzbroje. No potěš 🙁
Hned jsem si vzpomněl na RT6N1, vždy když jsem kolem ní na Pankráci šel tak se mi designem velmi líbila. Akorát ty zprávy od mistrů, proč zas nejezdí a příběhy, jak někde hodiny blokovala trasu optimistické nebyly. Tak snad tohle nebude nějaká divoká skládačka a dopadne to lépe.
RT6-S uz byla lepsi, bohuzel jen jedinny prototyp je v Liberci. A zrejme uz neprovozuschopny.
RT6-N se moc nepovedla, hlavne podvozek stredniho clanku, a take vysoke podlaze nad 1 a 3 podvozkem.
Cegelec je dostatečně renomovaná a zkušená firma, aby věděli co konstruují. Zatím co v době vzniku RT6 nemělo ČKD žádný zkušenosti ani s nízkopodlažními tramvajemi ani s IGBT výzbrojemi.
A v Salzburgu ty výzbroje taky upekli z toho, co zrovna bylo (místo toho, co si navrhli, že by tam být mělo)?
A že museli totálně překopat SW (tudíž je nevyzkoušený a neodladěný) přiznávají sami.
Vzhledem k tomu, že se jedná o komplet nové výzbroj (Alva), tak to s původním Europulsem, který je v Salzburgu, nemá moc společného.
Tzn. v rámci vývoje nové výzbroje původně uvažované komponenty nedorazily, takže byl proveden redesign, což způsobilo zpoždění.
SW by byl totálně nový v obou případech.
Neodladěný a neodzkoušený SW neříká, že bude špatný (viz. Stadlery v Ostravě, což jsou dosti povedené tramvaje a SW se velmi dlouho ladil za provozu, ostatně totožně je tomu u 39T od Škody)
Já neříkám, že to nemají zkusit, ale říkám „tak hodně štěstí“, protože od stolu můžeme plácat lecos, ale soudit se mezinárodně o škodu a dokazování není nic jednoduchého ani levného.
Těch 30 000 km musí absolvovat každý trolejbus a nebo jenom jeden ze série? Ať tak či tak, je to stejně strašně vysoké číslo vzhledem k tomu, že bateriové autobusy žádný takový požadavek nemají.
To v podstate uz ted tak funguje,… jezdi tam 140 bus naftovy a taky SOR…
Tak strašně stál Cegelec o to prorazit a když dostal šanci, tak rovnou spáchal sebevraždu.
KmotrODSák OMH na svém MHD86 webu tvrdí, že zpoždění dodávek bude nejméně rok.
Myslíte reklamní web Škoda Group?
Nedostupnost některých elektronických součástek je tu s námi už třetí rok. Jeden by čekal, že Cegelec začne redesignovat svoje produkty dříve než když má s partnery vysoutěženo desítky vozidel a najednou zjistí, že do nich nemá co dávat.
Měli vědět předem že jim dodavatel odřekne závazné objednávky?
Který to byl dodavatel, nebo lépe řečeno že které země?
Netřeba chodit daleko, jsou firmy z Evropy které Vám měsíc před dodáním domluvených desek řeknou, že nemají pro desky konkrétní součástku a pokud si ji neseženeme sami, můžeme počítat s dodáním v týdnu 48 ne-li příští rok v únoru. Není dnes lehká doba, ale aby někdo jen tak dělal redesign desek protože za půl roku nemusí součástky být dostupné je hovězina.
Ale např. zástupce Scanie v jednom videu říkal, že elektronáklaďáky jsou schopni dodat do 3 měsíců… tak, jak to, že to zvládají tak rychle?
Jednoduše. Většina firem má skladové zásoby vyplánované na určité zakázky. Přijde-li zakázka dejme tomu od velmi viditelného zákazníka „A“ (můžu si na jeho výrobku udělat reklamu), že to potřebuje neboť „včera bylo pozdě a kdyžtak půjde jinam“. Tak jsem schopen mu to dodat i mimo zaplánování s tím, že jinou zakázku se zákazníkem „B“ po domluvě s ním (a poskytnutou slevou) posunu na pozdější termín (až mám naplánován další termín dodání desek). Mohu dodat zařízení za velmi krátkou dobu zákazníkovi „A“ ale může se mi stát problém s nedostupností součástek pro zákazníka „B“. Je to prosté milý Watsone. Vše je… Číst vice »
Slyšel jsem, že dodavatel toho chybějícího dílu je z USA. A to jsem si myslel, že pojem „problémy s odběratelského- dodavatelskými vztahy“ skončil v roce 1989 a západu se úplně vyhnul.
Nebo take dovozce ceka, az bude mit dostatek objednavek, aby zaplnil kontejner…
V USA je take problem s nekterymi dily nebo materialy, to se pak prenasi dal do celeho retezce…
Blbost. Když kvůli tomu čeká zakázka za desítky milionů, tak se to finančně vyplatí to dovézt i letecky. A prý jde o rozměrově malý díl.
Souhlas, ale neni tomu tak vzdy, pac nektere soucastky neobjednava vyrobce, ale dovozce, a ten ma ramcovou smlouvy na dodavku treba cipu od sveho dodavatele pro celou evropu… a nevyplati se mu pro kazdeho jeho odberatele objednavat leteckou dopravu po par kusech…
Nesmysl. Zažil jsem víc než jednou že i jediný kolo nedostatkových součástek se klidně tahá letecky přes půl zeměkoule. A vyplatí se to. Než zastavovat výrobu, zastavovat odběratele, tak je levnější zaplatit přepravu. I hodinová odstávka výrobní linky nákladama přesáhne cenu přepravy.
Měli. Třeba v případě Zlína na to byli ve smlouvě zvlášť upozorněni…
Ano a situace je čím dál horší. I ty komponenty, které před rokem byly bez problémů, tak nyní jsou nedostatkový.
To není tak jednoduché. Něco nadesignujete, což není zase tak malý a krátký proces a zase se ty součástky stanou nedostupnými. Vyzkoušený design se stane nevyzkoušeným. Malosériové výroba elektroniky je teď jedna velká loterie.
Měli by to vše zrušit a infrastrukturu odstranit.
Proč neobjednají trolejbusy ze Škody? Ti snad takové problémy nemají.
Protože existuje něco jako ZZVZ (zákon o zadávání veřejných zakázek) a veřejná soutěž.
DPP se musí chovat jako řádný hospodář a nemůže se rozhodnout jenom tak objednat napřímo vozy u Škody.
Absence soupeře na trhu způsobí jediné – mnohem dražší vozidla, což se potvrzuje i zde: nástup Cegelecu způsobil propad ceny trolejbusů o cca 20%.
Já v tomto DPP fandím, konkurence je dobrá a Škodovka měla poslední roky až příliš velkou moc na lokálním trhu, zatímco jejich obchodní praktiky jsou často docela problematické.
Mimochodem, dneska už škodovácký trolejbus = Temsa. To není žádná výhra. Ostravské 36Tr jsou podobně rozhrkané jako pražské 36BB, jen tedy tak strašně nekvílí. Zatím tuším nemají kloubovou verzi, ale to je otázka času. Ještě budou lidi rádi za sorky…
Ty zmiňované 36BB jsou taky propadák. Zkušební jízdy odjezdil nějaký lepší kus, pak se začalo s ostrým provozem a po několika týdnech začaly odpadávat a nakonec šly všechny kusy na reklamaci k výrobci. Po roce od dodání se zas pomalu dostávaly do provozu. Od dob zavření výroby v Ostrově už není Škoda to co bývala. Je celkem vtipné, že staré 14Tr(M) a 15Tr(M) přežívají v Ústí, Budějovicích nebo Brně novější typy a při řádné údržbě končí díky morální zastaralosti, nikoliv technické.
Temsu koupilo pro Škodu Plzeň PPF. Je to většinový majitel a investici v Turecku bral jako strategickou. Možná pro tamní trh, ale jinak se spolupráce moc nedaří. Velmi dobré výsledky má ŠKODA třeba se společností Solaris a jednání proběhla i se společností Iveco bus. Výrobu vlastních karoserií v Plzni vyhodnotili jako nerentabilní. Škoda nabízí trolejbusy v karoseriích které jsou běžně dostupné a náhradní díly jsou relativně běžné. Šetří to dopravním podnikům čas a peníze. 30 000 km musí najezdit všechny typy trolejbusů pro trh v ČR. Jsou to drážní specifická vozidla. Bateriové autobusy ne jen 36BB mají problémy skoro po… Číst vice »
Podle toho co se psalo na k-r, tak by ostravské a opavské 36Tr měly být prozatím údajně poslední vyrobené vozy Škoda-Temsa.
Je to sice smutné, ale třeba se do nějakých měst díky tomu dostanou lepší vozy.
DPP trolejbus ze Škody objednal jako dočasnou náhradu. Měl tu být již v prosinci, akorát zjistili, že není provozuschopný. Tak byl od Škody objednán jiný (36Tr). Ten měl již taky jezdit, ale jaksi nejezdí.
Škodovka má velký zpoždění snad u většiny zakázek. To by si v DPP fakt nepomohli.
Plzeňská Škoda vyrábí trolejbusy i z jiných značek, třeba ty co dodává do Itálie.
Kdysi za hluboké totality takhle po Zlíně najížděl km prototyp Škoda – Sanos. Uvnitř pytle s broky a jezdil a jezdil. Tehdy byla MHD přeplněná a tak prázdný kloubák docela dost dráždil. Tak se pak za okno dala aspoň cedule ZKOUŠKA BRZD, i když měřící kolo bylo ve vozovně.
Výborné obchodní oddělení. Zařídí prodej trolejbusu pod cenou, a ještě s pokutami za termíny, co se nakonec nedají splnit. Plus vůbec nezvládli nakoupit cizí levné součástky na výrobu, na kterých stál celý původní obchodní záměr, takže technici to musí úplně přepracovat a střednědobá funkčnost se stihne ukázat až u zákazníka.
Cizí levné součástky. Hm, na to jste přišel jak? Často nejdou koupit ani velmi drahé součástky. Na spotřebním trhu to tak není vidět, protože se to maskuje tím co se podařilo smontovat a co se nepodařilo prostě nevidíme, ale problémy pořídit má/měla i tak dobře platící a megaobjedávající firma jako Apple. Zkuste třetím rokem koupit Raspberry Pi 4. Bez šance. A teď tu máme malosériového výrobce s trakční výzbrojí co součástky kupuje „po krabičkách“ a ne stovkách kontejnerů.
Mohl bych se zeptat, jak jste přišel k tomu, že nabídková cena byla příliš nízká? Pokud vím problém MNMZ (mimořádně nízké nabídkové ceny) se v Jihlavě řešil dosti intenzivně a ÚOHS řekl, že o MNMZ nešlo.
Tak tady laskavě nelžete.
A že nezvládli nakoupit cizí levné součástky – zkuste si momentálně objednat nějakou elektroniku, jako jsou třeba kondenzátory vhodné pro výzbroj (s definovanou kapacitou s velkou přesností a odolné proti vyšším frekvencím) a uvidíte, kdy Vám to dodavatelé dodají.
Takže kdo ví, co to bude za paskvil, ty výzbroje. No potěš 🙁
Hned jsem si vzpomněl na RT6N1, vždy když jsem kolem ní na Pankráci šel tak se mi designem velmi líbila. Akorát ty zprávy od mistrů, proč zas nejezdí a příběhy, jak někde hodiny blokovala trasu optimistické nebyly. Tak snad tohle nebude nějaká divoká skládačka a dopadne to lépe.
RT6-S uz byla lepsi, bohuzel jen jedinny prototyp je v Liberci. A zrejme uz neprovozuschopny.
RT6-N se moc nepovedla, hlavne podvozek stredniho clanku, a take vysoke podlaze nad 1 a 3 podvozkem.
Cegelec je dostatečně renomovaná a zkušená firma, aby věděli co konstruují. Zatím co v době vzniku RT6 nemělo ČKD žádný zkušenosti ani s nízkopodlažními tramvajemi ani s IGBT výzbrojemi.
Vy koště, napřed si zjistěte, co všechno Cegelec dělá a pak mudrujte. Nemyslím, že by jim to třeba v Salzburgu nějak postávalo pro poruchy…
A v Salzburgu ty výzbroje taky upekli z toho, co zrovna bylo (místo toho, co si navrhli, že by tam být mělo)?
A že museli totálně překopat SW (tudíž je nevyzkoušený a neodladěný) přiznávají sami.
Vzhledem k tomu, že se jedná o komplet nové výzbroj (Alva), tak to s původním Europulsem, který je v Salzburgu, nemá moc společného.
Tzn. v rámci vývoje nové výzbroje původně uvažované komponenty nedorazily, takže byl proveden redesign, což způsobilo zpoždění.
SW by byl totálně nový v obou případech.
Neodladěný a neodzkoušený SW neříká, že bude špatný (viz. Stadlery v Ostravě, což jsou dosti povedené tramvaje a SW se velmi dlouho ladil za provozu, ostatně totožně je tomu u 39T od Škody)
A co byste dělal vy? Termíny na krku a dodavatel vypověděl smlouvu.
Uplatňoval bych po dodavateli vzniklou škodu. Což teď zřejmě bude čekat jak SOR, tak Cegelec.
No tak hodně štěstí, soudit se někde v Asii o milionové škody kvůli pár „broukům“ (nevím přesně co jim chybí).
Druhá možnost je zaplatit tu škodu ze svého.
Já neříkám, že to nemají zkusit, ale říkám „tak hodně štěstí“, protože od stolu můžeme plácat lecos, ale soudit se mezinárodně o škodu a dokazování není nic jednoduchého ani levného.
A on někdo říká, že to nebude uplatňováno?
Kromě Prahy zatím oficiálně nikdo neříká nic.