Nové stezky i opravy. Praha letos dá do cyklistické infrastruktury 137 milionů, meziročně víc
Mezi projekty pro letošek je například cyklostezka z Kačerova k zastávce U Labutě nebo stezka v Praze 5 z ulic Nádražní a U Královské louky.
Praha letos investuje do cyklistické infrastruktury 137 milionů korun, což je meziročně o deset milionů více. Letos vznikne několik cyklostezek a další budou silničáři opravovat. Nově se cyklisté dostanou například z Kačerova k zastávce U Labutě v Praze 4 nebo z Nádražní k ulici U Královské louky. Rozšířena bude také cyklostezka A1 v Radotíně. Novinářům to dnes řekli náměstek primátora Zdeněk Hřib (Piráti) a náměstek ředitele Technické správy komunikací (TSK) Josef Richter.
„Historicky jsme zřejmě pod vlivem toho, jak kvalitní máme MHD, jejíž vysoká kvalita způsobila, že tu nebyla příliš velká poptávka po cyklistice. Teď se nicméně dostáváme k tomu, že chceme dohnat tyto dluhy z minulosti,“ řekl Hřib.
Mezi projekty pro letošní rok je stavba cyklostezky z Kačerova k zastávce U Labutě, práce TSK na ní začaly a měla by být podle Richtera hotová v květnu. Další je výstavba stezky v Praze 5 z ulic Nádražní a U Královské louky. „Tři roky to stálo a nedařilo se nám získat stavební povolení, neboť se tam opakovaně právnické osoby odvolávaly,“ řekl Richter.
Silničáři opraví také takzvanou páteřní cyklostezku A2 na Podolském nábřeží. Rozšíří v Radotíně levobřežnou páteřní trasu A1 a rovněž vybudují stezku K Cementárně – Na Drážkách, která by měla být v létě. Cyklostezka ve Stromovce do ulice Varhulíkové je dokončena a čeká se její slavnostní otevření. „Nicméně lidé už tam mohou jezdit, není důvod, aby nebyla otevřena,“ řekl Hřib.
V dubnu bude chtít TSK vypsat soutěž na projekt propojení cyklostezek na Smíchově jako součást plánovaného dopravního terminálu. Projekt vybuduje TSK takzvaně design&build, kdy ho dodavatel vytvoří a rovněž postaví. Vznikne mimo jiné cyklolávka v prostoru nedaleko Meatfactory.
V budoucnu chce magistrát pomoci městským částem, aby mohly žádat o peníze ze Státního fondu dopravní infrastruktury (SFDI). „SFDI chystá možnost dotací pro cyklostezky, my samozřejmě budeme připraveni poskytnout městským částem metodickou podporu, aby mohly žádat o dotace a rozvíjet i menší cyklotrasy důležité pro místní vazby,“ řekl Hřib. TSK má podle Richtera zásobu projektů i se stavebním povolením, na které potřebuje dostat peníze od magistrátu.
V loňském roce Pražané využívali ve velké míře také sdílená kola, která si mohli půjčit na kartu MHD lítačka na 15 minut zdarma. Největší zájem je podle zastupitelky Báry Soukupové v centru města a podél Vltavy. Loni zájem vzrostl o třetinu a v zimních měsících o pětinu. „Chceme rozšířit do celého města, aby to mohli lidé využívat i v okrajových částech Prahy,“ řekla. Celkově sdílená kola využilo 759.000 cyklistů a zdarma se v 15 minutách s lítačkou svezlo na 60.000 lidí.