lot
Doprava ve městě Informační technologie Infrastruktura Silnice

Nové radary na pražském okruhu jsou hotovy, rozliší osobní a nákladní auta

Portál úsekového měření na pražském okruhu (D0). Pramen: ŘSD
Portál úsekového měření na pražském okruhu (D0). Pramen: ŘSD
Nové radary na pražském okruhu míří do ostrého provozu.

Ředitelství silnic a dálnic zakončilo testovací provoz nových systémů úsekového měření rychlosti na pražském okruhu (D0) u Jesenice a Modletic. Radary, které jako první v republice umějí rozlišit nákladní a osobní auta, tak míří do ostrého provozu.

„Na vjezdových řezech je pro každý měřený jízdní pruh umístěn pár indukčních smyček, pomocí kterých dochází ke klasifikaci vozidel do tříd,“ uvedl mluvčí ŘSD Martin Buček. Radary odliší vozidla do 3,5 tuny a nad 3,5 tuny.

Pomocí indukčních smyček lze také sčítat vozidla. Systém je součástí liniového řízení dopravy na dálnici D0 v úseku mezi dálnicemi D5 a D1. „Stane se tak rovněž účinným nástrojem pro regulaci plynulosti dopravy v tomto dopravně vytíženém úseku,“ dodal Buček.

Radary nicméně nebudou spuštěny do ostrého provozu hned dnes. Měření je v kompetenci policie, která s ním začne v příštích dnech po dohodě s obcemi s rozšířenou působností, kterými jsou v tomto případě Černošice a Říčany.

Úsekové měření rychlosti na D0 je momentálně v provozu i na obou tunelových stavbách Lochkov a Cholupice.

Kde je nové úsekové měření na D0:

D0 Jesenice km 1,058 – 1,850 směr D5, délka cca 800 m
D0 Jesenice km 1,650 – 0,495 směr D1, délka cca 1200 m
D0 Modletice km 77,115 – 78,100 směr D5, délka cca 1000 m
D0 Modletice km 78,305 – 77,155 směr D1, délka cca 1200 m

74 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
View all comments
Honza D.

Že je zajímá plynulost dopravy? Leda tak kecy prdy beďary. Proč nejsou pro vysoké nadměry parkoviště před tunely, aby nedocházelo při jejich detekci k uzavírání tunelů? Než se k tomu autu dostane hlídka PČR uplyne minimálně čtvrthodina a za tu dobu to stojí od Cholupického tunelu k Jesenici. K tomu ještě připočítejte zvýšené riziko nehod při dojíždění do kolony a dojdete k tomu, že je to jen PR akce ŘSD. A to nemluvím o tom, že současné opravy na D0 mezi tunely zdrží nákladní dopravu i o 3 hodiny. Opravdu to nejde udělat lépe???

Honza D.

Pro nezasvěcené – nejvyšší dovolená výška je 4,0m. Kdo má povolení na nadměr, může mít výšku až 4,5m. Do tunelů na D0 je zákaz vjezdu nad 4,5m, ovšem fotobuňky pro detekci jsou nastaveny na výšku 4,3m. Řidič má povinnost volat a nahlásit se na dálniční oddělení PČR do Rudné, jenže nemá kde odstavit auto a jen se čeká jestli jej fotobuňky chytí nebo ne.

TKB

Vzhledem k tomu, že na D0 má výkon dopravní služby na starosti Praha, tak DO Rudná s ním nemá nic společeného = té patří D5. Pokud si je řidič vědom toho, že je vysoký a spojí se s Řídicím centrem Rudná (nemá s DO nic společného), tak jej operátor nechá odstavit na plochu PTO, kde počká na pražskou dopravku a ta jej cejchovaným teleskopickým metrem přeměří. Když tak je učiněno, tunel je otevřen. Pokud nikoliv, řidič ač ví, že je vysoký, čeká, nevolá a s ním ostatní stojí.

Honza D.

Vážený, v povolení jsou psané dvě čísla na PČR – 974 825 630, nebo 633. První mám v telefonu už léta a je prokazatelně do Rudné. Že odtud pošlou hlídku z Prahy je marginálie.
Je možná úsměvné jak má řidič odstavit auto – na dálnici do odstavného pruhu? Vzhledem k tomu, že vysoké nadměry jsou nezřídka kdy také široké by to asi nebylo to pravé ořechové. Plochy PTO před portály jsou totiž až za závorou.

TKB

Vono funguje trochu jinak. Před tunelem jsou dva měřící řezy. První ve směru jízdy po detekci rozsvítí světelnou tabuli a „říká“ jseš vysokej, zastav a zavolej policii, ALE nezavírá vjezd do tunelu. Teprve, pokud pokračuje na druhý řez a ten je detekuje, pak se automaticky rozsvítí S13, S1a, S8a i B1. Před každým portálem je u PTO (provozně-technický objekt) nástupní plocha pro IZS, kde je možné po souhlasu HZS odstavit NA až na 24 hodin. Stání (u každého PTO jinak)jsou vyznačena VDZ, aby např. nazasahovalo do plochy pro přistání vrtulníku (nejedná se o heliport).

MajsterN

Ten system je volne na netu, jde hacknout a ukládá historii SPZ, rychlost a váhu za několik mesicu zpět. I fotka tam je, ta je ale jen cca den zpět. Hledani podle SPZ a system alertu (když projede hledané vozidlo) tam je taky. OCR funguje jak kdy.

Nevim, jestli jsou to první takové radary. V systému bylo i něco v Brně atd.

https://ibb.co/K6zDwGM

TKB

Pletete si dohromady MÚR s ADR a s WIM a s měřením nadměrných vozidel. Na MÚR, ADR i WIM se používají stejné kamery v tunelu. K WIM potřebujete ještě senzory ve vozovce. MNV má jen světelnou závoru, resp. 3 aby minimalizovali falešné alarmy. Hustý děšť či sněžení, listí apod. Jako správné se považuje shoda detekce min. na dvou zasebou jdoucích závor po směru jízdy a ještě v časovém limitu.

zdn

Stejne jde jen o penize o nic jineho jelikos prestupky bude resit a kasirovat obec cernosice a ricany !!

TKB

Hlavní problémem je hluk a stížnosti Jesenice. Ani postavení protihlukových stěn u D0 úplně nepomohlo. Při určitých povětrnostním podmínkách (vítr, tlak, teplota, rosný bod) jsou hladiny hluku v obci v noci nad limitem.

súdružka Kolesárová

na to asi nelze brat zretel „pri urcitych podminkach…“. Mereni hluku ma jasne dane podminky, pri kterych lze merit a pokud je v techto podminkach limit v noci splnen, tak neni asi o cem diskutovat.

Jackub

Nejpalčivější problém české dálniční sítě vyřešen!

Jiří Kocurek

Zbývá ještě zalít kytičky: https://mapy.cz/s/kuveneluvo

Lesní plesnivec

To byste se divil, kolik probémů způsobují nevychovaní řidiči, kteří si myslí, že jsou lepší než ostatní a že maximální povolená rychlost je jen takové doporučení.

RHh

Jestli je to placeno z EU, tak dotace byla na použití pro statistické účely, čili pokuty budou chodit až za 5 let

TKB

Není z EU, platí ŘSD ze svého.

Luděk S.

Jako samozřejmě je blbost, abychom tam dali proměnné značení, co je v D nebo Ö. Nebo kdekoliv v civilizaci. My tam raději nedáme žádnou ceduli. Ani tu pevnou.

TKB

MDZ tam samozřejmě je, celý (skoro) úsek D0 má LŘD (Liniové Řízení Dopravy) jako na obchvatech velkých měst ve výše zmiňovancýh zemích.

Lesní plesnivec

Proměnlivé značení na D0 je a spousta chytráků jako vy to vesele ignoruje. Na rozdíl od proměnného značení úsekové měření opravdu funguje.

Jan Sova

Akorát u proměnného značení nesmí sedět nějaký inženýrský ignorant, co ví o plynulosti a ekonomice provozu, natož o technické stránce emisí, tolik, co o pěstování hlívy ústřičné. V minulých letech zdařilá ukázka v tunelu Hřebeč na hranici Pardub. a Olom. kraje…..

franzJosej

boze to je mentalita. ve meste vsude 30kmh, kolony, autohavarie a tady zas toto. ne svoboda je pro svobodlidi. ne pro otroky

Auto

By měli k těm radarům zakoupit i ty kulatý cedule s rychlostí, kolem Prahy aby se člověk dohadoval, jaká je na daném úseku max rychlost. Domácí to možná vědí…

Jiří Kocurek

Vy to nechápete: Zmatené značení je ideální pro výběr pokut. Zmatený řidič je sice ideální pro vznik nehody, ale to je vedlejší. Důležitejší je horovat pro toleranci do 1 % měřené hodnoty, což na silnici nelze dosáhnout kvůli nepřesnostem v obvodu pneumatiky vlivem teploty, nahuštění, zatížení, opotřebení…

...

Hnus, velebnosti.

Sopko

Omlouvám se, ale ještě jednou: pro osobáky je normálně na těch měřených úsecích 130 nebo 100? Každý píše něco jiného (chápu, že proměnné značení to může operativně změnit).

ABC

Pevný značení tam žádný není. Mě už tam o víkendu Waze řval tak jsem koukal jak blbej a žádný omezení na stovku jsem neviděl.

Majkii

Standardně je tam 130, ale LŘD může rychlost snížit. Ve Waze už jsem to opravil.

ABC

Super díky.

TKB

Přesně tak, v LŘD je modul „harmonizace dopravního proudu“, který snižuje rychlost, stejně tak při silném bočním větru nebo teplotě vozovky atd. atd.

Asd

Chudáci pražáci. Další zbytečně zdržení provozu.

Jan Semela

Tak to můžeme zrušit policii, ta totiž nepozná osobní auto od nákladního.

BND 30

Botičku pozná a to zatím stačí.

M.D.

A jak to teda funguje s tou klasifikací auta? To je podle rozměrů auta?

Kobliha

Nevím jak to má přesně Camea nastavené tady, ale obecně se provádí klasifikace podle délky,. To nejjednodušší rozdělení je, že se řekne, že co je delší než 7m je náklaďák.

Dalibor

K čemu je dobrý, aby radar rozlišovat mezi typy vozidel? to jako pro náklaďáky platí jiný rychlosti než pro osobáky v daným místě? Pokud je pro osobáky 130 a pro náklad 80, pak to symsl má. Jenže o limitech rychlosti v daným místě nic nepíšou….

M.D.

Předpokládám, že tam asi osobní auta nebudou mít max. rychlost 80km/h, tak třeba proto.
Standardně je tam 130km/h

Miroslav

Nákladní vozy mají všeobecně maximálku danou zákonem 80 km/h

Dalibor

jak ktery a jak kde. Na mnohych dalnicich za ceduli obec je max 80 pro vsecky, tudiz je zbytecny to rozlisovat. na volny dalnici kde je pro osobaky 130 a pro naklad 80 to rozlisovat ma smysl.

M.D.

Ono na všech dálnicích vedoucí skrz obce je automaticky 80km/h dle zákona

Jiří Kocurek

Ale taky tam musí být cedule začátek/konec obce. V tomto pořadí. Na kastrálním území nějaké obce budete vždycky.

Dalibor

nikoliv, jsou mista kde je to omezeno ceduli na min

TKB

Ale D0 je mimo obec.

Otto

Pokud vím, tak z iniciativy Jesenice (hluk) tam je 100km/h, takže z tohoto pohledu to rozlišení smysl má. Nicméně mi přijde, že tohle je možná nejbezpečnější úsek celé D0, takže nevím, proč měřit rychlost zrovna tady. To už by větší smysl mělo měření mezi D5 a sjezdem na Barrandov, ale tady bych to spíš viděl na omezení vjezdu nad 3,5 t (nebo min nad 12t) do levého pruhu (jakože se tam občas vyskytne v rámci proměnlivého značení), což má mnohem výraznější vliv na plynulost dopravy. Nicméně vzhledem k tomu, že většině řidičů kamionů je to spíš stejně pro srandu, tak… Číst vice »

Ondra

Pokud je tam 100 kvůli hluku, tak ty radary tam nejspíš budou ze stejného důvodu…

Gale

Nicméně to není legitimní důvod pro měření rychlosti.
Tím je podle zákona stále pouze zvýšení bezpečnosti..

TKB

§79a zák. 361/2000 Sb. § 79a

Měření rychlosti vozidel
(1) Za účelem zvýšení bezpečnosti provozu na pozemních komunikacích je policie a obecní policie oprávněna měřit rychlost vozidel. Obecní policie tuto činnost vykonává výhradně na místech určených policií, přitom postupuje v součinnosti s policií5).

Gale

Děkuji za citaci!
Vidíte však nějaký rozpor s tím co tvrdím v předchozím příspěvku?

Asd

Když jim tak vadí hluk proč nepostaví protihlukovou stěnu nebo nevysadí tam nějakou zeleň?

Michal

U Jesenice je zčásti zemní val a z části protihlukové stěny. Přesto hluk z této komunikace je slyšet 3 km daleko v Sulici (při u nás převládajících Z / SZ větrech), kde mamka bydlí. Nejvíc v noci takové to vysoké kvílení kamionů. Snížení rychlosti z hlediska hluku a jeho vynucování je podle mě zcela legitimní a žádoucí. Škoda, že stejná technika není na Jižní spojce mezi Spořilovem a lanovým mostem (tam zase bydlím já). Kamiony tam mají limit 60 a odhadem to dodržuje tak 10-25%.

Otto

D0 je ve stávající stopě nakreslená snad 40 let, tedy to dení žádné novum.. čili je otázkou proč si někdo staví barák v místech, kde se dá očekávat hluk z komunikace dálničního typu. Ale to je v podstatě problém celé ČR… základní trasy dálnic jsou dané od zhruba 70.-80. let, čili pokud si někdo od devadesátých let postaví dům a nadává, že mu tam má vést dálnice, tak by se měl asi podívat do zrcadla a nadat sám sobě. Ale výstavba půlky Jesenice, stejně tak Jirčan atd., pochází z devadesátek a dřív… takže nevím, co ti lidé čekali, když tam… Číst vice »

M H

V Rakousku jsou také úseky se 100 km/h kvůli hluku a emisím. O bezpečnos nejde…spíš o ochranu životního prostředí.

Dalibor

emisím?
ono auto při ustálený 130 vyrábí víc emisí než když musí nejdřív zpomalit, a po skončeníé omezenýho úseku opět zrychlit?

Michal

Pokud má úsek několik desítek kilometrů a je v sevřeném horském údolí, tak to podle mě je sakra rozdíl. Zde mám na mysli např. IG-L úsek kolem Innsbrucku. Jak známo, spotřeba roste s rychlostí. Ale na D0 je hlavním důvodem hluk, ne emise.

...

Jde jim zajisté o emise. Proto je určitě rychlost na onom IG-L úseku v Tyrolsku omezena i pro elektromobily.

Jan Sova

Na to vám řeknou, že jde i o emise prachových částic z odvalu pneumatik a emise (aerodynamického) hluku…. Pravda brzděním se zase množí prachové částice, ale na to slyšet nebudou…

Dalibor

spotreba s rychlosti roste jen diky aerodynamice… treba takovy blbe nahysteny gumy umi zahejbat se spotrebou vic nez rozdil 100/130. U Insbrucku sem v zivote nebyl

Jiří Kocurek

Ano, je to tak. Proto se kvůli emisím zřizují příčné prahy. Pojede tam o 1/4 míň aut s dvojnásobnou spotřebou. A to se vyplatí, Horste!

Bob

Spotřeba a tedy i emise rostou s narůstající rychlostí exponenciálně, nikoli lineárně.
Takže ano, opravdu to vede k výraznému snížení emisí (tedy pokud ten úsek se sníženou rychlostí není dlouhý jen 50 m, typicky zpomalovací prahy).

noerf

To je za a), k tomu je třeba říct za b) brzděním a následným zrychlením vznikne více hluku a bude i vyšší spotřeba než při kontinuální rychlosti.
Druhá věc je snížení bezpečnosti provozu náhodným zpomalením provozu (někdo pojede 130, někdo 100, někdo 80 protože měří).
V ČR místo aby byla na dálnicích neomezená rychlost viz. Německo, tak slouží dálnici k vybírání pokut některými obcemi na nesmyslných zpomaleních, které zpravidla ohrožují více bezpečnost provozu než auto jedoucí 160 km/hod, jehož řidič se plně věnuje řízení.

...

Nikoli, rostou jen s druhou mocninou.

...

Není tam 100. Je tam 130.

Otto

To je možné, ale ještě nedávno tam bylo 100, nicméně tam realizovali nějaké protihlukové stěny, takže to asi zase zvedli. Nevím vlastně, jestli ta část D0 má vůbec kolaudaci, právě kvůli tomu hluku…

Roman

Limit 100Km/h tam byl veden pres promenlive znacky, je to tak 2 roky (mozna uz vice) co tento limit zmizel a uz na celem useku az k letisti je vsude 130km/h (krome mostu mezi tunely). Jezdim tam velmi casto a od te doby jsem tam nikdy nevidel snizenou rychlost (leda kdyz uz dalnice stoji a nebo je nekde stavba).
A jeste absurdni je jak novinari a veskere clanky k radarum tvrdi ze u Jesenice a najezdu u Modletic je 100km/h a ze radary maji tento limit.

Dalibor

možná právě proto! tam kde je rizoko „policajta“ nenajdeš. V křu někde hned za cedulí bude 100% schovanej.

Jan Semela

To jako, že oktávka kombi s přepážkou nesmí víc než 80? A bez přepážky 130.

Milan

Ne, v tomto případě je rozlišení dáno nejvyšší dovolenou hmotností a ne kategorií vozidla, viz §18

Řidič motorového vozidla o maximální přípustné hmotnosti nepřevyšující 3 500 kg a autobusu smí jet mimo obec rychlostí nejvýše 90 km.h-1; na dálnici a silnici pro motorová vozidla rychlostí nejvýše 130 km.h-1. Řidič jiného motorového vozidla smí jet rychlostí nejvýše 80 km.h-1.

Dalibor

By mne zajíémalo, jak indukční smyčka rozliší mezi tatrou a autobudem….

M H

Automat dá autobusu pokutu a úředník ji pak ručně vymaže místo toho, aby poslal složenku 🙂

Dalibor

Plna zamestnanost!

Jiří Kocurek

Asi to budou párovat s kamerovým záznamem, tedy s registrační značkou. Tím pádem těch 87 km/h nejela vražedná šestitunka, ale pohodový autobus.

...

Je to vůbec veselé. Já mám třeba přívěs homologovaný na 130 km/h, v návodu se ale píše, jakým způsobem má být naložen, pokud se s ním má jezdit rychleji než 80 km/h. Samozřejmě je to nekontrolovatelné, ale troufám si říci, že Fabie se špatně naloženým přívěsem je při takové rychlosti mnohem nebezpečnější, než nějaká větší dodávka, která těch 3500 kg překračuje. O bezpečnost nejde ani trochu, je to celé jen naprosto nesmyslný a ještě navíc nedomyšlený alibismus.

Jan Sova

Jedna Fóbie se špatně naloženým přívěsem se mi roztančila minulý rok proti mně, naštěstí Fóbii přívěs stáhl do opačné škarpy, tam šla přes střechu znovu na pole a na kola. Řidič pak z auta vytáhl asi 1 roční dítě, nikomu nic nebylo. Normálně ho na rovném úseku s tou náloží rozfoukal boční vítr.

Dalibor

blbakov s prepazkama nastesti uz zkoncil…

MartinS.

Je to dálnice D0, takže na ní platí rychlostní limity jako na dálnici, tedy 130 a 80, podle typu a hmotnosti vozidla.

franzJosej

Tok Kroupa Matl iq