Silnice Silniční nákladní doprava

Nové plošné hraniční kontroly řidičů vyvolaly kolony. Dopravci chtějí jejich ukončení

Odstavené kamiony. Foto: Zdopravy.cz / Jan Sůra
Odstavené kamiony. Foto: Zdopravy.cz / Jan Sůra

Kamionoví dopravci žádají vládu o úpravu hraničních kontrol. U hranic se totiž od úterý tvoří několikakilometrové kolony, podle dopravců jsou způsobeny plošnými kontrolami délky pobytu řidičů v zahraničí. V dnešní tiskové zprávě to uvedlo sdružení dopravců Česmad Bohemia. Cizinecká policie k tomu uvedla, že musí na hranicích kontrolovat podmínky pro překračování českých hranic u stanovených výjimek. Změny v procesu může provést pouze vláda. Kamionoví dopravci se teď potýkají až s polovičním úbytkem zakázek.

Dopravcům vadí především nový režim hraničních kontrol, který má zajistit evidenci pohybu osob a kontrolovat, zda nepřekračují 14 dní pobytu v zahraničí. V případě že ano, musí tito řidiči následně do karantény. Podle sdružení však tyto plošné kontroly ohrožují bezpečnost provozu a zvyšují zdravotní rizika řidičů.

„Řidiči kamionů jsou ve svých vozidlech uvězněni zbytečně. Přínos je sporný, drtivá většina z nich se vrací domů v řádu několika dnů a 14denní pobyt nepřekračuje. Žádáme proto ministerstvo vnitra o změnu zavedených postupů, která navrátí průjezdnost na naše hraniční přechody,“ uvedl generální tajemník sdružení Vojtěch Hromíř. Podle něj dopravci chápou nutná nestandardní opatření na hraničních přechodech, ty jsou však podle nich v některých případech nepřiměřená a zablokují mnohdy celý region.

Sdružení zároveň ocenilo, že v předchozích týdnech byly v Evropě zavedena opatření, které urychlila přechod hranic. Ten by podle doporučení Evropské komise neměl trvat déle než 15 minut. Současná opatření u českých hranic však trvají podle dopravců mnohem déle.

V úterý se na některých hraničních přechodech tvořily několikakilometrové kolony. Například na dálnici D8, kde je omezen provoz v dálničních tunelech, se tvořila až 20kilometrová fronta. Fronty se tvoří na dálnici i dnes, dopoledne dosahovala podle policie 17 kilometrů.

Kamionoví dopravci v minulých týdnech zaznamenali až poloviční úbytek zakázek, problémy způsobuje především zastavení výroby v tuzemských automobilkách. Některé firmy podle sdružení proto řeší existenční potíže. Vláda zatím rozhodla o odkladu úhrad silniční daně a také mýtného.

V 19:00 doplněno vyjádření prezidenta Česmadu Josefa Melzera: „Plošná evidence všech řidičů je absolutně nezvládnutá, a pokud má sloužit jen ke zjištění, zda řidič nebyl v zahraničí více než 14 dní, pak i nesmyslná. Absolutní většina z nich se totiž vrací během pár dnů domů. Žádáme vládu o okamžité zastavení kontrol a hledání jiného řešení. Dvacetikilometrové kolony na hranicích, čekající řidiči mnoho hodin bez hygieny, to rozhodně není slibovaná chytrá karanténa. Je smutné, že dnešnímu krizovému štábu bylo toto zcela lhostejné. Situace se od včerejška nezlepšila, jediným řešením je okamžité zastavení kontrol.“

ČTK

 

54 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
View all comments
Ondra

A co kdyby se zboží více vlaky než kamiony? Nebylo by to řešení přetížených silnic, rozbitých silnic, nedostatku řidičů a věčných kolon?

Jan Chroust

To by „dráhy“ nesměly zaspat dobu zhruna o 100 let. Každý, kdo si někdy něco zkusil dopravit vlakem, se velmi rychle a velmi rád vrátil zpět ke kamionové dopravě – a ještě dopravcům líbal ruce.

Zrzek

Ten smysl kontrol nechápu, evidují se jen řidiči v autech s CZ RZ cizinci ne. Další věc je, že čtečky jaksi nezvládají.

Zrzek

Jo hlavně máme satelitní mýtný systém, ale to by museli změnit s daty z mýtného systému. Kontrola je u vozidel do 3,5t ty mýtů nepodléhají.

Jan Chroust

Honba za větším ziskem je pěkná věc – ale vezme si někdo z dopravců na triko to, že v případě neexistence kontrol hrozí nekontrolované šíření virusu? Týdny se tady o něco snažíme a pak nám to nějaká lopata za volantem kamionu zlikviduje…? Jenom proto, že má problémy čekat na čáře? Může jít dělat jinou práci (i když vzhledem k tomu, že mnoho z těch kusů nezvládne ani točit volantem, nevím, co jednoduššího by ještě mohli dělat) – mně se také nelíbí, že musím v těch kolonách čekat. Ale chápu důvody, proč čekat musím. Druhá věc samozřejmě je, že stále neexistuje… Číst vice »

Josef

Ta, jak vy rikate, „lopata“ vam treba priveze jidlo, abyste se mohl doma v klidu nazrat. Predpokladam, ze takovej ridic MKD se v zahranici potka s naprostym minimem lidi, riziko nakazy je tam minimalni, zato buzerace na hranicich maximalni. Ty hranice se budou muset stejne brzy otevrit, jinak to proste nebude fungovat.

Jan Chroust

Pardon, zapomněl jsem, že se bez kamionů neobejdeme. Pro mne je řidič kamionu naprostá spodina společnosti (za což si můžou sami zejména svým chováním na silnicích a jejich pocitem, že oni jsou nedotknutelní a můžou vše) a já se samozřejmě bez ní obejdu (bohužel se bez nich neobejde česká ekonomika, ale to je trochu jiná věc, nicméně vzhledem k mému ekonomickému vzdělání o ní klidně můžeme sálodlouze diskutovat, tomu se nebráním). Nevím, proč z nich pořád každý dělá pomalu bohy. To, že nemají žádná omezení, je jen a jen silným lobby dopravců, kteří se honí za ziskem a i v… Číst vice »

Jan Chroust

V dřívějších letech jsem pracoval i jako řidič kamionu (byla to nejjednodušší možnost, jak si poměrně rychle vydělat peníze na studia), takže si dovolím napsat, že podmínky, které tehdy řidiči měli – a nemyslím si, že by dnes byla doba jiná – šíření viru krásně nahrávají. Stačí se podívat na hygienu a možnosti, jak ji řešit. A to, že mi majitel čerpací stanice vyvěsí vývěsku, že před hodinou bylo dezinfikováno, a před vstup na toaletu mi dá zásobník na gumové rukavice, tomu opravdu nepomůže.

Josef

Kdyz teda tak krasne ty podminky tomu sireni viru nahravaji, tak jak je mozny, ze za minulej mesic, kdy se teda jezdilo tak nejak normalne, tak tady teda nemame statisice nemocnych diky kamionakum? Mame nejakou verohodnou statistiku, kolik jich prokazatelne onemocnelo a kolik dalsich kvuli nim je nemocnych, nebo tady jenom zijeme z hysterie a myslime si, ze kdyz nekdo prekroci hranice, tak je hned jistota, ze neco priveze?

Jan Chroust

Statistik je plno – osobně nevěřím žádné z nich. Statistika je totiž samo o sobě tak přesná věda, až je úplně nepřesná.

Nejde o hysterii z překročených hranic (virus můžu chytit i když půjdu do kontejneru s tříděným odpadem, co mám 50 metrů od baráku). Jde o podmínky, které řidiči mají. Nikoliv u sebe v kabině (většinou, co jsem měl možnost vidět, tam bylo čistěji než ve špitále), ale na cestách – právě třeba na těch čerpacích stanicích apod.

Josef

A jak tohle proboha resi kontroly na hranicich? Pojdme teda resit jejich hygienicke podminky, ale kontrolou na hranicich se toho moc nevyresi, tam jediny co teda zjistime, ze Pepa odjel v pondeli do Francie a ve ctvrtek se vratil. Bezva, akorat nevim k cemu je tahle informace dobra. Za 14 dni teda mozna zjistime, ze Pepova manzelka je nemocna, jemu ale nic neni, takze vime houby, jestli to Pepa privezl z Francie a nebo jeho manzelka to chytla pri nakupovani v krame.

Řidiči

Ty spodino tebe bych chtěl potkat abych ti moch šlápnout na úsměv.

Jan Chroust

Typická reakce psychicky nevyrovaného řidiče kamionu. Potka mne ale není celkem problém, jsem dost veřejně známá osobnost a pohybuji se na veřejných místech

Josef

Jako spodinu spolecnosti bych bral nejaky zlodeje/vrahy, rozhodne ne kamionaky, urcite se najde mezi nima jisty procento idiotu, ktery se ovsem najde i v jinych pozicich. Nekdo holt tu praci delat musi a uprimne malokomu by se chtelo sedet zavrenej v krabici o rozmerech par metru ctverecnich a zit v takovych podminkach. Ted jim to akorat stezuje vlada tema debilnima opatrenima a to beru obecne vsechny jejich opatreni, ktery jsou skoro ve stylu, ze obchod bude otevren kazdou lichou stredu po druhym uplnku, pokud ale bude hned ve ctvrtek pod liche strede, tak bude otevreno v sobotu. Cely minuly mesic… Číst vice »

Jan Chroust

Pro výše uvedené zloděje, vrahy apod., mám pouze neslušné názvy a úplně nevím, zda je řadit mezi lidi. To je ještě pod spodinou. Jinak až na poslední větu celkem souhlasím, osobně třeba doteď nevím, jestli můžu jít do kšeftu pro rohlík (pokud mi ho tedy ten zlej kamioňák doveze), a pokud ano, tak kdy. Ale diskuze o tom, co všechno vláda poslední měsíc zvládla a co ne, je na delší spíše „hospodskou“ debatu. Nicméně jako občan s pasem v azbuce do toho stejně mluvit nemůžu.

Herold

Nazývat spodinou lidi, kteří se přes všechny zápory své profese poctivě živí a nesedí doma na dávkách je ubohost.

Jan Chroust

O tom, kdo nesedí či sedí doma na dávkách, v době krize rozhoduje stát, resp. zaměstnavatel. Není to svobodná vůle zaměstnanců.

Ano, kamioňáci jsou velice poctví. Ostatně viz článek – vykývat a obejít, co se dá.

Gajda

To riziko by šlo ukrotit i v rámci celé Unie. A o to by se měli hodně rychle pokusit. Aby mimo těch nejvíc zasažených zemí zase fungoval schengen a všichni věděli jak a co budou dělat, aby se počty nakažených nezačaly dramaticky zvyšovat. Pokud si každej stát bude hrát na svým písečku, tak to co nějak fungovalo se do normálu nevrátí ani za 10 let.

Gajda

A ti co mají velký obavy o svůj život a svoje zdraví můžou přeci dobrovolně zůstat doma mezi 4 stěnama a nevystrčit nos a rozhodně se nenakazí

Josef

Nejspis akorat umrou na neco jinyho, ono zustavat zavrenej mezi 4 stenama dlouhodobe taky moc zdravy asi nebude 🙂

Josef Novák

Nevím jaké máte vzdělání ale nazvat nás řidiče lopatama je zajímavý až ty lopaty nebudou tak si nekoupíte ani rohlík a budete první kdo bude řvát že není co jíst

Jan Chroust

Myslím, že to moc nesouvisí se vzděláním, ale pokud vás to zajímá, tak vysokoškolské. To má ale dneska kde kdo, a navíc vysoké školy v ČR nejsou takové prestiže, jako třeba anglické. Osobně ale titul nepoužívám, není to žádné měřítko inteligence či společenského postavení.

P.S.: Jíst co mám – a to i přes to, že již měsíc nevyužívám žádné formy dovážky či nákupu jídla. Mám ale dojem, že rohlík se asi nevozí přes půl evropy kamionem, no, třeba se mýlím.

Dan

Nějak mi uniká, o co se tady podle Vás týdny snažíme. Zdaleka největší pakárna pro obyvatelstvo a nejmenší finanční pomoc pro lidi i pro firmy. V Německu, Británii i v dalších státech je výrazně jednodušší a řádově vyšší než u nás. Buď to Burešovi ještě nedochází, nebo prostě má přežít akorát Agrofert. Tahle vláda bude v učebnicích dějepisu a ekonomie jako odstrašující příklad, jak přivést chybnými rozhodnutími prosperující zemi na dno. No a že policajti si tu buzeraci náležitě užívají, o tom žádná. Bohužel se to děje i v ostatních státech.

Jan Chroust

Pardon, myslel jsem „my jako občané“. Nikoliv „my jako vláda“. Mám totiž pocit, že občané pro to, aby se virus pokud možno neříšil, dělají mnohem více, než vláda.

PatriK

Kolik nových zakázek dokázali z aktuální situace na silnicích vytěžit železniční dopravci?

Jan Chroust

Něco mi říká, že číslo bude velice blízké nule. Ale pokud je nějaké oficiální číslo k dispozici, rád se přiučím.

Karel Jezbera

Je mimořádná situace, je třeba sedět doma na zadku a netrajdat do zahraničí! Pak nebudu ani kolony na hranicích. Když zastavíme mezinárodní kamionovou dopravu, donutí nás to být konečně soběstační, tak jako kdysi. A soukromé osoby tam nemají vůbec co jezdit. Máš-li tam práci, tak se tam odstěhuj a zůstaň až tam až do doby, než krize pomine. Budte rádi, že je v ČR bezpečno!

Josef

Kdyz zastavime MKD, tak se muzeme jist past na louku. Tenhle nesmysl je v soucasny dobe neproveditelny. Proc by tam nekdo nemohl jezdit za praci, muze to byt vysoce kvalifikovany odbornik na veci, ktery se tady u nas proste v takovym meritku nedelaji.

kakov

my Č(S)R nebyli soběstační nikdy, ani za vlády KSČ!!

leda by jste tím kdysi měl na mysli třeba 16.století

K.S.

Bože, fakt budeme muset dostat základky ekonomie už na základky. Slyšel jste, pane, něco o mezinárodní dělbě práce? Víte že ČR, ani jiná země na světě, není schopná poskytnout sama všechny důležité produkty, které jsou pro fungování ekonomiky třeba a i pokud ano, tak to povede na takovou neefektivitu že se ty produkty nevyplatí? Víte že pro chod země je třeba dovážet suroviny a technologie ze zahraničí? Ty kamiony nevezou jenom nové aufouny a trenky Calvin Clain a pod. Vezou jídlo, které se zde efektivně pěstovat nedá (pokud nechcete za rajče platit majlant), vezou součásti technologických celků, stroje, spojové desky,… Číst vice »

coolio

Na přechodu Suben a Salzburg před cca 2ma týdny zavedlo Rakousko podobné kontroly. Kolony byly na půl dne i víc. Pak se naštěstí probudili, a teď osobáky stojí v pravém pruhu, a kamiony je předjíždějí levým.
V těch osobákách mimochodem dost často jede jedna minorita zpět na balkán, hodně aut je v žalostném stavu, na britských spz, a kempují na parkovištích okolo dálnice.

Radim

Ta minorita co kempuje na odpočívkách a rozvěšuje si tam sušící prádlo od keře ke keři, válí se tam po trávě, kde jiní vykonávají malou potřebu je opravdu příšerná, zaplať pánubohu, že teď na nějakou dobu nebude jezdit přes nás.

Jan K.

Kdyby dopravci dávali ty náklady na železnici tak by těch kolon výrazně ubylo. Vždyť na jeden dlouhý nákladní vlak se vejde několik kamionů které by nestály na hranicích.

Radim

Náklady na železnici nedává dopravce, ale přepravce (objednatel dopravy nebo-li také zákazník). A co se týče RO-LY kterou patrně myslíte, tzn. doprovázená kombinovaná dopravy, ten RO-LA vlak by stál na hranici též aby se sepsali řidiči opouštějící ČR.

K.S.

Není technika, není kapacita. Dráhy trochu zaspaly v době. Musely by být dostupné systémy nějakých moderních roadrailerů, nebo by musely být efektivní systémy pro balení nákladu s efektivní manipulací, asi by se muselo zavést nějaké automatizované řazení, náklad by nesměl zbytečně najet stovky kilometrů a smrdět někde na nádraží týden. atd. atd. A ve finále byste musel mít dostatečnou kapacitu na přepravu do zahraničí, to znamená elektrifikované a sklonově výhodné tratě, nebo alespoň ty sklony.

Herold

Zkusil jste někdy poslat nějaký náklad drahou, dobrý muži?

Radim

Přesně.
Principiálně nemám nic proti železnici. To co ničí železniční nákladní dopravu není silniční doprava, ale železnice sama: přebujelá byrokracie, milión předpisů snad na všechno a příšerná strnulost z ní dělá v porovnání se silnicí dopravu nepoužitelnou.
Zastaralost a nedostatečná infrastruktura (rušení kolejí ve stanicích, nákladových obvodů, nedostatek moderních rozřazovacích stanic a rušení vleček) její nepoužitelnost umocňuje.

Jan Chroust

3x ČD Kurýr (či jak se to jmenovalo) a stačilo. Nedělám si ilize, že by jakákoliv jiná služba fungovala lépe.

Josef Trögl

Tady se alespoň pozná výhoda Schoengenského systému. Ten vznikl především kvůli kamioňákům a frontám na hranicích.
Navíc i vzhledem k pandemické situaci okolo, postrádají opatření fakticky smysl. V Polsku je např. bezpečněji než v Praze. Většina lidí sedí na zadku jak má (to je vidět třeba na obsazenosti MHD a vlaků), proč by cestovali do zahraničí? A ty co musí, to jen zdržuje.

kakov

třeba proto, že v německu mají lepší a levnější čokoládu? mnozí lidé jezdí do německa nakupovat a kvůli koroně se toho nevzdají, najděte si někdy kolik nakažených je v okresech, proč asi okresy s velkou mírou pendlerů mají mnohonásobně vyšší výskyt nakažených??
v polsku možná, ale v západní části evropy rozhodně bezpečněji není

Frantisek

Zatímco ty kamiony ji sem vozí, aby se tu prodala dráže, možná i v nižší kvalitě, chtělo by se dodat.

Josef

Bavit se o mnohonasobne vyssim vyskytu, kdyz mame vseho vsudy par tisicovek „nakazenych“ (nechapu proc se nerika nemocnych), taky nerikam o nekom ze je nakazenej rakovinou, je trosku zcestny. V tehle malych poctech vam udela mnohonasobne vetsi vyskyt i par jednotek kusu. Ale chapu, ze „pendleri“ jsou trnem v oku uzaviracum hranic, nicmene, to ze onemocni se muze stejne tak dobre stat tady u nas, nemocnych je u nas pet setin procenta obyvatel, v nemecku osm setin procenta.

kakov

vážně, koukal jste někdy na počty??
Plzeň-město 62 nakažených 0 mrtvých
Domažlice 278 nakažených 8 mrtvých

a to má okres Domažlice cca třetinu obyvatel, dtto Cheb

Josef

Nekoukal, uprimne, je mi to ukradeny, nevidim zadnej smysl v tom sledovat kolik lidi je nemocnych a nebo kolik zemrelo. Neni to pro me podstatna zalezitost, kdybych to mel nejak prozivat, tak si spis zdravotne pritizim, nic vic z toho mit nebudu. Zatim neni jedinej duvod se tim nejak stresovat.

xyz

„V Polsku je např. bezpečněji než v Praze.“
Ano. Proto Polsko zavřelo hranice s námi.

Josef

Klasicke vladni opatreni nekolika poslednich tydnu. Neco zavedeme a pak, no my jsme nevedeli ze to takhle… Tak at se doprdele s nekym kdo tomu rozumi poradi, nemusi byt co dva dny tiskovka Mary Prchala, misto toho se muzou radit s odbornikama

Frantisek

Kdo rozumí čemu? Virům? S tím souhlasím. „Nutnosti“ vozit vše sem tam, a ještě výhradně po silnici? S tím bych byl opatrný, to našemu zdraví škodí možná víc, než leckterý virus, a ještě mu to pomáhá.

Honza D.

Absolutně nezvládnutá situace a PČR není viníkem. Jak dnes v Zelené vlně telefonoval jeden řidič, musí ukazovat občanku (to se dá pochopit), podle všeho z ní zřejmě opisují údaje. Proč nemají čtečky? Další požadavky nechápu – k čemu jsou malé techničáky (ORV)? Auto kdyžtak také půjde do karantény? Proč se ukazují eurolicence? Proč doklady od nákladu, má náklad vliv na současnou pandemickou situaci? Sorry, ale zdá se to jen mě, že se ve jménu pandemie utahují šrouby?

Petr Šimral

Třeba jenom policistům nikdo neřekl, že by ta občanka mohla stačit…

On.

Když už kontrola, tak důkladná a kompletní. Navíc chybí kontrola „koleček“ alkoholu a jiných omamných látek.

Petr Šimral

Místo toho přichází střelba do čela 🙂

Honza D.

On. je nejspíš odborník. V mezinárodní dopravě byste musel hodně dlouho hledat než byste našel auto s analogovým tachografem. Od roku 2005 se totiž ve výrobě musí montovat digitální tachografy a tam žádná kolečka nejsou.

Otakar

Od roku 2006, nicméně až v průběhu roku se to lámalo.

K.S.

Protože policejní úchylka? Ještě bych chápal doklad od nákladu, jestli se neexportuje něco na co je teď omezení (ale to by mělo jít už do kelu, pokud vláda tahá materiál z Lidové Číny do svých skladů), ale když to tak vezmu, pokud tma je nějaký problém, tak to má jít za firmou a ne za řidičem.

Partneři

Škoda transportation
RLP
CSCARGO