Nové jednotky pro městské linky v Praze dodá pro RegioJet polská PESA
Jednotky mají vyjet v roce 2024.
Společnost RegioJet bude v systému Pražské integrované dopravy (PID) na městských linkách jezdit s třívozovými elektrickými jednotkami Pesa Elf.eu. Podpis kontraktu v hodnotě přes miliardu korun potvrdil zástupce Pesy pro český trh Miroslav Kupec a majitel RegioJetu Radim Jančura.
„Půjde o dvousystémové jednotky vybavené ETCS,“ řekl Kupec. Půjde o stejné jednotky jako pro Ústecký kraj, jen budou mít o jeden vůz navíc. Jednotky mají být připravené pro provoz v prosinci 2024. Jednotky budou nízkopodlažní a klimatizované. Budou mít i oddíl první třídy, pojmout mají 240 cestujících.
RegioJet získal smlouvu na provoz městských linek loni, je na 15 let. V soutěži hlavního města porazil České dráhy a Arrivu. RegioJet byl nejlevnější: roční provoz si nacenil na 162 milionů, České dráhy na 171 milionů a Arriva na 199 milionů korun.
Provoz se týká dvou linek: S49 aktuálně provozované Arrivou mezi Hostivaří a Roztoky u Prahy. Linka S61 bude úplně nová, spojí Vršovice a Běchovice. Součástí budou i nové zastávky Hostavice, Jahodnice, Jiráskova čtvrť a Depo Hostivař s přestupem na metro A. Smlouva je v takzvaném brutto režimu, tedy riziko tržeb ponese město. Cena za kilometr je 215,50 Kč.
Rozšíření do Říčan i Úval
„Obě městské vlakové linky budou jezdit prozatím v intervalu 30 minut ve všední dny a 60 minut o víkendech. Ve výhledu je pak možné v rámci opcí rozšíření provozu, zkrácení intervalů i prodloužení obou linek. Linka S49 by mohla jezdit až do Říčan a linka S61 až na Smíchov a na druhé straně až do Úval,“ řekl loni po vyhlášení výsledků soutěže ředitel ROPID Petr Tomčík.
Pro každou linku se počítá se třemi elektrickými jednotkami, sedmá jednotka bude sloužit jako záložní vozidlo pro obě trasy. Předpokládaný rozsah objednaných dopravních výkonů je stanoven na 457 tisíc vlakových kilometrů ročně pro linku S49 a 297 tisíc vlakových kilometrů ročně pro linku S61.
Proti plánům na osobní vlaky se loni v prosinci výrazně postavilo sdružení železničních nákladních dopravců ŽESNAD.cz. To má obavy, že se kvůli novým spojům nedostanou na trať.