Nové brněnské nádraží spojí s centrem města bulvár, hledá se zhotovitel
Nový bulvár spojující centrum Brna s novým nádražím. Zdroj: Brněnské komunikace

Stavba první části klíčové spojnice má začít ještě letos.
Stavba první části klíčové spojnice má začít ještě letos.
Na vizualizaci to vypadá moc hezky,tak přeji všem ať se dílo podaří!Nové nádraží ať povznese město Brno a cestujícím přinese moderní,pohodlnou a kvalitní službu!
Nové nádraží je třeba, je smutné, že skončí v odsunuté poloze, ale i tak je potřeba. Nicméně to přinese řadu dalších dopravních problémů, které bude město řešit dalších 50 let. Vzpomeňme, že přivést tramvajové koleje k autobusovému nádraží trvalo 40 let a postavit slibovanou zastávku u Moravské zemské knihovny 24 let, a to pouze trolejbusovou. Jak dlouho asi bude trvat, než vzniknou všechny potřebné silniční, tramvajové a trolejbusové stavby pro obsluhu nádraží? Jo a třeba silnice s dopravním terminálem ve Starém Lískovci není dosud, a to se modernizace trati z Brna do Zastávky odkládala kvůli Vodě z Tetčice deset let.… Číst vice »
Myslím, že to okolo bude hotové dříve než nové nádraží. Nač ten pesimismus?
Protože Brno už trochu znám, dovolím si krátkou předpověď: Ulice se postaví, kolem vyrostou byty. Noví obyvatelé začnou hlasitě protestovat proti dostavbě trati, takže ulice zůstane bez šalin. Nakonec budeme rádi, pokud se k novému nádraží podaří postavit aspoň krátká odbočka z Plotní se smyčkou před nádražím. Víc bych toho nečekal.
Tramvajové tratě po ulicích Úzká, Bulvár a Nová Rosická jsou součástí pravoplatného územního rozhodnutí pro ŽUB, takže z pohledu území ty tratě už existují.
To trať ze Stránské skály do Líšně taky…
V případě trati do Líšně se plánuje částečné přeložení do nové trasy a k tomu územní rozhodnutí v právní moci neexistuje.
je tam zvonařka a dolní nádraží. Navíc dneska bylo krajským úřade pozastaveno stavební povolení pro tu rezidenční výstavbu, to se ještě potáhne….
Tohle je několik měsíců stará informace, přičemž v případě budov už bylo to pozastavení pravomocně zrušeno.
https://brnensky.denik.cz/zpravy_region/brno-nove-hlavni-nadrazi-stavba-trio-stop-povoleni-zahradkar.html článek z pátku mi nepřipadá jako několik měsíců stará informace….
Voda z Tetčic. Naštěstí soud zvládl rozhodnout během několika měsíců.
V tomto případě se jednalo o rozhodnutí ministerstva pro místní rozvoj, u kterého stavebník úspěšně napadl to pozastavení vykonavatelnosti SP na budovy. Část týkající se komunikací byla postoupena na DESÚ.
Pokud tam budou bydlet lidi, je vždy více jak malá pravděpodobnost, že mezi nimi bude nějaký ten blbec, který bude blokovat šalinu. Takže určitě bych hned stavěl i koleje.
Je mi už 60 a tak se samozřejmě nedočkám žádného nového nádraží v Brně, i kdybych o to stál. Současné nádraží je na výborném místě a to je veliký klad.
dočkáte, v krpoli teď otevřou nové nádraží. a dokonce na původním místě!
současné nádraží je na výborném místě možná pro lonťáky. Celej ten val táhnoucí se od Židenic až za Svratku rozděluje město na 2 půlky a nedá se tam nic dělat a navíc je to hnusný. K tomu nádraží u Grandu, kam takto do centra zajíždí velké autobusy, které by měly raději jezdit na Zvonařku. Současné nádraží je navíc naprosto odpudivé a příšerné místo, v sobotu tam mám vyzvedávat staršího rodinného příslušníka, vždy se pak stydím, když vylezeme před nádražní budovu.
Na novém nádražíbude nějaká zvláštní karmická energie, která odtamtud bude odpuzovat alkofetky?
Například kamery
Mno, ja nevim, cim teda to mesto rozdeluje, co by se jako spojilo, kdyby to tam nebylo. Jestli myslite teplarna a plynarna s MEZem a Mosilanou, tak to jo, to stoji za to spojit.
Prostupu pod trati je celkem dost, pouzivate dost nesmyslny argument.
Daleko horsi bariera ve meste je cele Koliste v podobe Te odporne automobilove stoky. Nebo taky Uvoz, kde je jeden prechod u Mendlaku a druhy az u Tvrdeho, tohle rozdeleni uz nevadi?
A slabomyslne skatulkovani domaci vs prespolni si strcte vite kam.
Neřekl bych. Koliště ani Úvoz nedělí okolí na dva diametrálně odlišné celky. Železnice naopak ano. Schválně se projeďte z Role do Šimic a koukejte se střídavě vlevo a vpravo…
takže ten val, kterej se dá projít jen pod mosty je ok? Zkus se podívat dál než z Brna, v Praze už to řeší estakády a konstrukcemi, kdy je pod tím místo a okolí získá úplně jiný rozměr
Koliště- domy na jedné straně, na druhé desetimetrová stěna. Úvoz- domy na jedné straně, na druhé straně stěna. Mohl bych vědět jediný důvod potřeby zřízení přechodu na Úvoze?
lontaky znamena ‚lidi co jezdi vlakem‘? je fakt je cimrmanovske nadrazi by bylo v mnoha vecech praktictejsi – udzba, klid, mozna by se tam uchytila i nejaka vzacna flora.
lonťáky znamená lidi, co dojíždí za prací z lontu, Brňák chápe a zná, co to slovo znamená
ja jsem si take v brne vzdycky rikal, ze brno je rozdelene na dve casti fabrikama …
Je super vidět, že jakmile Praha konečně odčiní velkou chybu na Václaváku, Brno stejnou chybu zopakuje.
Tady se prostě nikdy nepoučíme, že 2+2 v centru města je zbytečný omyl, který ničemu nepomáhá, ale leccos zhoršuje. Tak ať si to Brno užije.
Však tady ale centrum města není a nikdy nebude.
Ach, ten magický rok 2028…multiministr všeho, ing. Havlíček, bude celý rok na cestách, poklepávat kladívkem…
Po tom co Havliček předvedl v Bohemiastounu,v SONy a v kšeftu s kmenovými buňkami je poklepání kladívkem na tvrdou podložku asi jediná věc ,ke které je plně kompetentní.
Ale nebude. Než se začne to nesmyslné nádraží stavět, tak už Lahváček nebude klepat kladívkem, ale tak možná bačkorama…
Bude muset vstávat už před půlnocí
Podle mě bude vstávat ještě dřív, než půjde spát.
V Brně mu to kladívko ukradnou dřív, než s ním vůbec poklepe…
Mam podezreni, ze bulvar se bude stavet, aby tam mohli developeri taky zacit řádit. O nadrazi jde az v hodne vzdalene budoucnosti
A tak jako proč by developeři měli čekat na nádraží?
dělali to doteď, tak proč ne dál
Protože doteď tam měli stavební uzávěru, jelikož „se neví co bude“, ale to nejde držet 40 let a furt dál… jednou už se to musí rozhodnout. I špatné rozhodnutí je lepší než žádné rozhodnutí.
V Brně aktuálně chybí asi šest tisíc bytů. Až po ulici Opuštěná – Zvonařka je nyní možné stavět a je dobře, že se staví. S byty netřeba čekat na nové nádraží.
Naprosto souhlasím, jde jen o to, že v to plánu na nové nádraží nefiguruje ten silniční tah od Poříčí na Zvonařku. Baráky jsou v tom plánu na sebe nalepené s úzkou silničkou mezi sebou.
No, ti co maj na byty za ceny, za jaký jaký se prodávaj tam (viz Trnitá), nemůžou mít problém si pořídit byt kdekoliv, Monako nevyjímaje…
Ceny jsou vysoké, protože je v Brně málo bytů. A určitě budu radši, když si bohatí lidé pořídí byt a budou bydlet v Brně na Trnité, než třeba v Monaku.
Co vím, tak Kancelář architekta města (KAM) celou dobu říká, že chtějí, aby tam čtvrť v době, kdy se tam bude stavět nádraží fungovala a nestavělo se tak uprostřed ničeho.
Další věc je, že příprava, realizace i financování mají nějakou omezenou kapacitu, takže stavba po etapách rozložených do delšího časového období dává smysl.
Jen by si tu ulici mohli taky zaplatit sami…a ne si ji nechat pod zaminkou noveho nadrazi zaplatit mesto
Hm, nevím nevím že by tuhle to výběrovko hodlali financovat z peněz na nádraží??
Pod zaminkou neni z penez na nadrazi, cist lepe!
čtyřoproudovka mezi centrem a nádražím? Snad jeden pruh bude vymezený pro MHD a ISZ, jinak tohle uspořádání nemá smysl. Asi tak si pod „po obou stranách k ní budou přiléhat obousměrné cyklostezky“ představuju snad mylně dvě obousměrné cyklostezky po každě straně jednu
Zkusil jste se podívat na úvodní obrázek? Pruh pro MHD a IZS je v tramvajovém pásu.
Ono by to bylo i fajn, ale musel by se postavit SJKD a dokončit celý velký městský okruh , aby ty kolony nejezdily po Poříčí a kolem Zvonařky…a i potom neočekávám, že by odpadlo víc, než 50% dnešní automobilové dopravy, na což ty ulice u nového nádraží nejsou absolutně naprojektované. Pak si můžou stavět bulvár a ještě se teoreticky plácat po ramenou.
Nádraží vypadá skvěle, ale spojení do centra tramvají není dobré řešení, zbytečné přestupy pro regionální spoje. Ten projekt podzemního S-Bahnu jako v Lipsku už je mrtvý? Bude mít nové nádraží podzemní nástupiště?
Podzemní úsek se stanicemi na novém hlavním nádraží, u starého hlavního nádraží, na náměstí Svobody a na Moravském náměstí by Brno posunul úplně někam jinam. Na severu by se to napojilo na nádraží Královo Pole.
Trať od Chrlic má být v podzemí, kolmo na povrchové kolejiště, jako základ podzemky. Ale je téměř jisté, že se ta podzemka nezačne stavět do roku 2040. Takže dopravní problémy v Brně se budou jen a jen zvětšovat s větším počtem cestujících, v odsunutím nádraží od centra, se stále zesilující dopravu ve směru sever – jih a taky s tím, že mezi starým a novým nádražím má bydlet 15.000 lidí a 20.000 lidí pracovat. Dneska se tam ve špičce stojí v kolonách, s těmito počty lidí to bude násobně horší. Brno čekají zlatý časy v dopravě.
At o vse jen kvuli Onderkovi z CSSD a „donum pablu“ z ODS, kteri vysli vstric lobbystum z velkych financich skupin, ktere vlastni pozemky.
Nepochybuju o tom, ze tam maji politici z CSSD a ODS sve pozemky ve forme tichych spolecniku (sro) jakozto uplatek.
Je škoda, že se nevyužil současný stav, kdy ve většině trasy diametru mezi odsunutým a současným nádražím nestojí žádné objekty a před výstavbou nových domů v oblasti se nepřipravil alespoň objekt hloubeného tunelu (betonová vana), aby se později tato trasa nemusila stavět složitě pod existujícími domy. To bude o důvod víc, proč to nedělat a zakončení chrlické trati už asi zůstane trvale v podzemí pod odsunutým nádražím.
Připravuje se. Jak se staví nové domy po zbouraném PRIORu, tak se tam už zakládá průchod pro podzemku.
Projekt neni mrtvy, jen se s nim pocita vyhledove.
Dokonce bude nove nadrazi obsahovat podzemni nastupiste, ktere ale nejspis bude x let zakonzervovane, nez se pristoupi ke stavbe podzemni zeleznice.
Do podzemní stanice bude zaústěna jednokolejná chrlická trať. Stanice bude připravena pro jedno ostrovní a dvě krajní nástupiště, celkem 4 koleje.
Zakonzervované nebude, budou tam dvě šturcové koleje, na kterých se budou obracet vlaky od Chrlic.
projekt možná není mrtvý, ale než se zrealizuje, bude mrtvý projektant
Jenže by se pak možná ukázalo, že spolu s tímto už současné hlavní nádraží kapacitně stačí, a dolní může zůstat jen nákladům. Zvláště, když stanici VRT (zase) vymísťují někam na periferii, protože rychlé dálkové vlaky smějí navazovat jen na auta. 🙂
Stanice Vídeňská má obdobnou funkci jako připravovaná stanice Praha-východ (ted si nemohu vzpomenout na jméno). Má sloužit vesničanům, aby právě svými auty nemuseli do centra Brna.
A zatímco my tady v Brně děláme z plánované stanice Vídeňská nepřítele číslo 1, v Praze asi nikoho nenapadlo, že kvůli stanici Praha-východ nebudou VRT vlaky zajíždět do Prahy.
Poslední věta už není pravda, od loňska se uvádí 70 miliard, Brno má na webu 73 https://cobude.brno.cz/projekt/europoint-nove-nadrazi/ A ve výsledku to bude nejspíš ještě dražší o hodně:-)
Samozřejmě. Momentálně 80.
Stále se prodražující přesun brněnského hlavního nádraží bude mít paradoxní dohru. Nakonec se neuskuteční, neboť nebude natolik společensky přínosný, aby se zaplatil. Nakonec se to v komisi MD uhraje na to, že by to bylo mrhání veřejnými prostředky.
To je moje úvaha. Uvidíme, zdali se trefím. Já si myslím, že ano. 🙂
Čím později se bude stavět, tím to bude dražší. Nejen v nominálních hodnotách, ale i v reálných částkách po započtení de/inflace.
Bulvár raději moc nekomentuji. Nevidím ani městskou louku pod šalinou ani široké chodníky. Ale je zřejmé, že na nádraží v této poloze musí k okamžiku zprovoznění už ihned navazovat přestup na rychlé podzemní spojení do centra. Pouhý přestup na šalinu je naprostý nesmysl. Dokonce bych zprovoznění nádraží tím přestupem podmiňoval.
Jakýkoli přestup navíc je nesmysl. Lidé nepojedou jen do centra, pro většinu to může místo kombinace vlak + tram znamenat nově vlak + vlak (na jednu stanici…) + tram; zvláště, nebude-li to podzemní spojení součástí příměstské železnice. A to se vyplatí… Louka bude pravděpodobně po vzoru „betonové město“ spolu s přidáním kolejí vyměněna za beton, v horším případě ještě asfalt. Místo stromů pak možná někoho návazně napadne vyrobit protihlukové stěny. Vždyť oni tam stejně pojedou nekonečnou kolonou klimatizovaných aut.
Katastrofa.
V podstate to vsem prodlouzi cestovani do mesta o 15 minut. Coz je denne ztracenych 30min. A to je sakra hodne.
A neni to jen to, ze budete muset jet salinou par zastavek navic, ale dojit z peronu obrovskeho noveho nadrazi na tu zastavku bude minimalne 4-5 minut jak muzete videt z vizualizaci.
To nemluvim o nutnem prestupu pravedpodobne na stavajicim nadrazi na jinou linku saliny, protoze si opravdu tezko predstavit, ze vsechny stavajijci linky budou zajizdet na nove nadrazi. (Na to na dvojkolejne trati nebude kapacita.)
Nakonec budeme radi, jestli se do tech 15 minut delsiho cestovani vubec vlezeme.
Přesně tak. – Měli nádraží v centru geniálně přímo u většiny tramvajových linek. – To asi někomu bylo málo, tak vymysleli světový obrprojekt o kilometr vedle. – Aha, bude potřeba dostat lidi k vlaku a od vlaku od místa, kde je ta většina linek – tak postavíme bulvár a budeme je tamtudy vozit sem a tam…Velkou část lidí 2× denně… – Bude to dál, nemuselo by se to lidem líbit, tak necháme stávající nádraží pustnout, zoškliví se a budou rádi za nové… – Dokud nezjistí, jak jim to prodlouží denní cestování a jak se jim přidají přestupy… – a že… Číst vice »
Předpokládám že s tím jak se bude Brno rozrůstat tak se nové nádraží dostane zase do centra.Ve staré budově nádraží by mohlo byt velice pěkné muzeum věnované celým generacîm brněnských bezďáků a smažek včetně jejich byst.
Jo. Protože lepší nádraží v centru, kam se nic nevleze, než kapacitně odpovídající nádraží v podstatě skoro v centru.
Vy fakt věřite tomu, že ty cestující neztratíte?
nejsem zastánce ODSunu, ale kapacita šalinového nádru je už dávno překonána a nějakou lepší organizaci mhd potřebuje brno jako koza drbání
Jen bohuzel vymistit nadrazi nekam kde nikdo nebydli a 95% obyvatel mesta to bude mit vyrazne dale MHD, neni reseni ku prospechu veci ale inzenyrska debilita ve stylu 60-70. Let za bolsevika.
Ted to mam na nadrazi 20 minut pesky nebo cca 15-20 minut pesky + MHD.
Pri odsunu jsem na + 15 minimalne. Co si myslite, ze asi udelam…
V oněch donekonečna opakovaných katastrofických scénářích ohledně zhoršení dostupnosti odsunutého nádraží se poněkud pomíjí fakt, že dnešní přetížený přednádražní prostor tvoří špunt, který je schopen ve špičce vygenerovat klidně 5 minut zpoždění. Za tu dobu bude spoj pomalu u nového nádraží.
Pojedete autem jako já
Lidé, kteří jezdí do Brna, nekončí všichni v centru. Pokud dnes jedete např. do Modřic, trmácíte se vlakem 20 minut do centra a pak zase 20 minut z centra zpět na Jih. A vlak do centra jede opravdu velmi, velmi pomalu.
Pokud jedete např. do Modřic, tak snad vystoupíte z vlaku v Modřicích, jak to souvisí s polohou nádraží v Brně?
A kolik z vlaků jedoucích například z Břeclavi staví v Modřicích? Jedině za jízdy vyskočit 🙂
No na to, že se buduje nová čtvrť včetně nádraží, by se opravdu mohlo povést umístit zastávky tramvaje přímo pod nástupiště, jako je tomu na mnoha místech v Německu a relativně se to povedlo v Praze-Hostivaři.
Ještě jste zapomněl do své úvahy zahrnout oblíbený brněnský axiom „nejsou řidiči“.
Takže jakékoliv rozšíření sítě při konstantním množství řidičů znamená další natažení (už tak opakovaně prodlužovaných) intervalů mezi spoji, a tedy prodloužení cestování i pro ty cestující, kteří se k nádraží vůbec nepřiblíží.
Ne že bych byl nějakým zastáncem přesunu, ale zas co to je „do města“? S rozvojem na jih se může geograficky přesunout i pojem „ve městě“.. pokud tam vyrostou kolem nového nádraží další kancelářské budovy plus další návazná občanská vybavenosti, muže ve výsledku být nové nádraží pro ně ve výhodnější poloze, prostě vznikne nové vs. staré centrum, ale život se může odehrávat v obou, jakkoliv to je a ještě dlouho bude hudba budoucnosti..
Tak určitě. Většina škol, univerzit a firem se totiž přesune přesně do té nové čtvrti. A zbytek města bude najednou poloprázdný
Pobavil jste 😀
to větou „zbytek města bude najednou poloprázdný“
asi reagujete na jiný příspěvek, než ten, ve kterém je napsáno „vznikne nové vs. staré centrum, ale život se může odehrávat v obou“
Pravděpodobně o univerzitách víte kulový.
Většina MU je částečně na hranicích nebo v Králově poli a stěhuje se do Bohunic (jak se tam dostanou „ex-nákladního nádraží“?) a VUT je dokonce v kraji Králova Pole.
Kvůli Vašim hezkým očím se nebudou stěhovat kamsi do polí a zahrádek na opačnou stranu města. I ten přesun stále desítky miliard (prostě ty univerzity rostou).
Ohledně návazné šaliny se předpokládá, že situaci budou zachraňovat Židenice a Černovice. Pokud by bylo zachováno stávající linkové vedení, tak přestup vlak-tram nebude možný u linek 5 (ani dnes), 1, 4 a 7 (redukce proti stávajícímu stavu). Přestup na linky 2 a 3 bude v Židenicích, 8, 9 a 10 v Černovicích, linka 12 pak u Dolního nádraží. Přestup z vlaku na linku 6 zůstává jen v Králově poli. Pochopitelně druhá, důležitá věc je kapacita těchto linek, aby zvládly nápor cestujících z vlaků, a to bude nejspíše hlavní kámen úrazu. Jsem alespoň trochu optimista, problém bude, ale louže bude hluboká… Číst vice »
U dolního nádraží určitě nebude jen 12, jeden z návrhů je např. https://1gr.cz/fotky/idnes/24/042/cl8h/COC62404315fd_mapa_vyhled_vse_z_nadrazi1.avif (byť ten vyžaduje hodně dalších tratí z územního plánu). Ale základem je rozseknutí jedničky na 2 linky, které by nové nádraží obsloužily. Ale pro mnoho směrů bude samozřejmě výhodný přestup v Židenicích nebo v Černovicích.
Toho, že na Dolním nádraží bude více linek než jen č. 12 jsem si dobře vědom, proto taky ve druhé větě říkám „Pokud by bylo zachováno stávající linkové vedení,…“. Mým cílem bylo právě poukázat na tyto přestupní body (Židenice a Černovice), a že vazba mezi vlakem a šalinou nebude tak špatná, jak naznačoval předřečník. Pokud jsem napsal příspěvek tak, že byl mylně pochopen, tak se omlouvám, to nebylo mým cílem.
Když pominu problémy se změnou územního plánu, tak to vedení tramvajové linky od nového nádraží směr Bohunice a Starý Lískovec se jeví jako neproveditelné. Jde vidět, že jsou to jen nápady města nikdo toto reálně neprověřoval. Bohužel efektivnost takového systému MHD oproti současnosti bude daleko horší.
ČD v Źidenicích rychlíky nestaví. Bohužel.
Že by ti Brňáci byli jaksi zpovykaní? 🤔😄
Co by Pražáci říkali zrušení Hlavního nádraží a přesun do Holešovic? Bez metra, jenom tramvaje?
Plně s vámi souhlasím a ty mínusy nechápu. To nadráží nemá žádný pozitivní význam. Realně se budou lidé přesunovat do aut a ucpou ještě více už tak ucpané město. Na to radní nepomysleli…
Dovolil bych si poopravit cenový odhad. Jsme už na asi 75-80 mld. CZK…. Způsob financování si dovolím absolutně nekomentovat.
Proč?
Je smutné, že tento projekt, který většině cestujicím jen uškodí stále někdo drží při životě
Já bych ty koleje šaliny stavěl hned. Pak se tam nastěhují lidi a budou výstavbu blokovat…
Souhlas…. ale říkám si, jestli se třeba nečeká na brněnské stavební předpisy, aby se zase nemusela uprostřed ulice stavět protihluková stěna jako ta šílenost v Plotní.
Jsem moc rád, že zvítězil rozum a dočkáme se v Brně MODERNÍHO nádraží, kde nemám strach si sednout na lavičku, kde se nebudu bát, kde bude zajištěno moderní odbavení, kde cestující ze zahraničí nebudou v šoku, kde vystoupili a které bude chloubou města v celoevropském měřítku.
Je mě úplně zle, když vidím, že se stále najdou tací, kteří současné nádraží považují za vyhovující a chtějí ho zachovat.
nevím jestli spojení hlavního nádraží s centrem 4 pruhovou silnicí se dá nazývat vítězství. Bude to smradlavá ulice s brněnským sherwoodem ala Praha….
Strach ze sednuti na lavicku zadny presun nadrazi nevyresi. Vagusove a nedostatecna udrzba nejsou zpusobeni lokalitou nebo starim budovy.
Ti vágusové se jen přesunou k novému nádraží…
To už bude zcela nová generace vágusů,zcestovalá a vzdělaná v humanitních oborech.
Já jsem také pro MODERNÍ nádraží, ale v centru, prosím.
Nechci nějakou ODSunutou ohavnost, co prodlouží dojezdové vzdálenosti drtivé většině cestujících, zvýší náklady města i DPMB a způsobí problémy s kapacitou MHD.
Ty nás asi hodně dost. A hlavně nechápu, proč do toho podsouváš ODS, když pro odsun byla a je politická shoda napříč stranami.
Až se tam budou motat agenti z ANO a bude jim to sypat na účet, tak budeš jistě chrochtat blahem.
Dočkáme se přinejlepším zastávky “Brno, rozc. 1,5”
Když jsem dříve dojížděl každý den vlakem do Brna, chyběl mě především fungující systém dopravy. Tedy mít více kvalitních přestupních uzlů a nemuset vždy jet na hlavní nádraží.
Tady se bavíme o enormních nákladech na přesun jediného jakž takž fungujícího uzlu a po zkušenostech z jiných brněnských projektů soudím, že na rozvoj systému dalších uzlů za mého doposud relativně mladého věku už nedojde. Čisté a bezpečné nádraží nedouvisí s polohou, ale s fungováním města a společnosti.
Vy jste z Brna a máte takhle progresivní názor na nové nádraží? To slyším poprvé (v Brně mám mnoho příbuzných), jsem velmi mile překvapen, posílám milý pozdrav a projev úcty! 🙏👍
To, jestli se tam dá sednout na lavičku, není dáno polohou toho nádraží. To se o to v první řadě musí někdo starat, a čím větší nádraží, tím náročnější údržba.
A teď si řekněme, že údržba nejsou u SŽ zrovna silné stránky.
pokud vím, žádný z relevantních projektů nehovořil o zachování současného nádraží, šlo o přesun pod Petrov, tak neblábolte
Ten „přesun“ pod Petrov spočíval v tom, že měl vzniknout nový hlavní vstup v úrovni zastávky Nové Sady, přitom stávající vstup by byl zachován.
Nástupiště také neměla být rušena, ale narovnána a prodloužena na jih, kde se mělo postavit i několik nástupišť nových.
Reálně se nemělo jednat o přesun, ale rozšíření nádraží pod Petrov. Slůvko přesun bylo zřejmě voleno s cílem zkreslení reality a zmatení lidí.
Za mě na to, že se má jednat o bulvár, tedy především pobytovou městskou ulici o úroveň výše, než je městská třída a těch skutečných má Brno také pomálu (úplným výsměchem pojmu je pak Dukelská třída v Husovicích), mi tam ty 2 a 2 pruhy pro auta příliš nesedí, byl bych raději, kdyby tam bylo o 2 aleje více, jako na Joštové, a to prosím nechci, aby to byla pěší zóna.
Také mi to nepřijde jako bulvár, kde by se člověk chtěl vyskytovat. Když si představuju, že jdu v dešti od nádraží do města po tom bulváru kolem těch anonymních domů, zatímco auta v těch 2+2 pruzích rozstřikují kaluže…
Taky by mě více těšilo, kdyby návrh odpovídal něčemu jako se právě buduje v horní části pražského Václaváku.
Nevíte jak bude řešena tramvajová trať z Hybešové pod mostem směrem k Bulváru? Vždyť tam se auta a šaliny spolu nevlezou.
Problém je, že žel. most je nízký s oblouky. Ptal jsme se a šaliny tam výškově tak tak projedou, ale projedou. S auty to bude na těsno. Bude to několikaměsíční provizorium, kdy už budou jezdit šaliny na Trnitou, ale vlaky budou ještě jezdit na stávající nádraží.
Pak se jak první most ke skladišti, tak železniční viadukt (zřejmě) odstraní. Ideální by bylo rozšíření podjezdu, ale žel. most je památkově chráněný, tak uvidíme co na to památkáři.
Docela by mě zajímaly kurzy jako na dostihy, tedy umístění v cíli, kde by jednotlivý koně byli tito:
1. Nové Brněnské nádraží
2. Trať Brno – Vyškov
3. Trať na letiště
4. První VRT – jakejkoliv
5. Dálnice D35
6. 3 pruhy na D1 okolo Brna
Možná může někdo doplnit další.
Zatím jako favorita vidím D35 🙂
Asi jste místo D35 chtěl napsat D43, ať nemáte tak jasného vítěze.
Spíše I/73, klasicky český hybrid, aneb silnice pro motorová vozidla s možností jízdy až 130 km/h. Pokud mohu, tak pořadí zatím vidím takto: 1. dálnice D35, uvádí se 2029, 2. trať na letiště 2030 nebo 2031, pokud vše půjde hladce, 3. rozšíření dálnice D1 kolem Brna 2031, 4. Brno – Vyškov 2033, pokud vše půjde hladce, 5. první VRT 2034, pokud se zadaří, možná i dvě, a to Moravská brána a Jižní Morava, 6. Nové nádraží v Brně 2036, pokud vše půjde hladce, 7. silnice I/73 (pro některé D43) kolem roku 2040, pokud nenastanou problémy. Více počítám s problémy u… Číst vice »
Mělo být 4. Brno – Přerov, pokud jen Vyškov, tak teoreticky už 2032, pořadí se nemění, v roce 2033 pak úsek Vyškov – Nezamyslice. Hlavně, aby železniční uzel Brno byl již připraven na zvládnutí 4 kolejí z východu, 2 na Přerov a 2 Vlára na Veselí, stávající hlavní nádraží tuto zátěž zvládne jen stěží.
To co se z těch 4 kolejí nacpe do komárovské spojky zvládne úplně v pohodě.
To je fakt, přidat by se dala i D53, D3 a D0. Případně Praha – Mnichov po železnici.
D35 je jasnej favorit, uvidíme co ten poslední úsek, aka cílová rovinka.
Ale obecně vnímám koně ze stáje ŘSD/PPP jako favority oproti koním ze stáje SŽ.
Koně ze stáje SŽ mají povolen hromadný start až v roce 2028, kdy se navzájem pokopou, takže nedoběhne žádný.
Je fakt, že SŽ už možná nechá tisknout kalendáře na příští rok s rokem -2.
Pokud se bavím k datu dokončení, tak bych to viděl:
1) D35
2) 3 pruhy kolem Brna
3) trať na letiště (asi bez tunelu ve Střešovicích)
4) trať Brno – Přerov
5) VRT (Moravské bráně přes to všechno věřím)
6) nádraží – velký projekt ve městě, navíc nemá jediné razítko, ne?
AI to vidí takto, jen teda trať na letiště pochopila tak, že myslela na letiště v Brně, když se tak kolem Brna točíte 😀 Pozice „Kůň“ (Dopravní stavba) Kurz Šance Odůvodnění 1. 3 pruhy na D1 okolo Brna 1,1:1 90% Favorit dostihu! První úsek již dokončen v dubnu 2025. Relativně jednoduchá stavba, která postupně rozšiřuje existující dálnici. Silná politická podpora a zkušenosti z prvního úseku. 2. Dálnice D35 1,2:1 80% Druhý favorit. Stavba probíhá na více úsecích současně. Vláda označila D35 za prioritu. Reálný termín dokončení do roku 2030. 3. První VRT (Moravská brána) 1,4:1 70% Sólid výkon očekáván. PPP… Číst vice »
To se AI moc nevyznamenalo, když si myslí, že trať na letiště je součást projektu Brno – Přerov… ale alespoň správně ví, že všechny stavby na železnici začnou v roce 2028.
Jako nemyslí si to úplně blbě, protože zastávku letiště si správa na nové trati opravdu maluje. Co na tom, že tam bude asi zbytečná, protože jednak zastávka v poli 3/4 kilometru od terminálu zase tolik leteckých cestujících neosloví, jednak není moc jasné, co by tam mělo zastavovat, když regionální vlaky pojedou po stávající trati přes Šlapanice, a pro dálkovku zase není regionální letiště s jednotkami odletů denně úplně atraktivní místo k zastavování ( …možná kdyby tam ty rychlíky stavěly na znamení?)
Kde máte VOCHOC a Domažlickou?
Přijde mi, že na VOCHOC zapomíná i samotná SŽ.
Moc se na tuto čtvrť těším. Ale když jsem asi před rokem navštívil výstavu oné nové čtvrti a zeptal se, zda je v plánu při stavbě, takřka na zelené louce, výstavba kolektorů, tak mi bylo sděleno, že ne. To je myslím velká škoda.
Kolektor v tomto území již je, bude dále rozšiřován.
Máte k tomu prosím podrobnosti? Díky
to je cool, ale v hustém uzemí by měl být kolektor pod každou ulicí, ať se nemusí do nekonečna všechno rozkopávat a případné výměny sítí a/nebo rozširování kanalizace za 50-100 let není takové terno.
Trochu mám pocit, že se aktualně totiž opravují kanalizace a vodovody snad všude, protože se položily ve stejnou dobu před sto lety
U vodovodu a kanalizace se lepí se jen ty největší průšvihy a nebo to co souvisí s jinou stavbou, aspoň teda v brně.
Kolektor, no.. Štěrkové náplavy a vysoká HPV. To není zrovna super geologie.
Kolektor je příliš nákladná záležitost na to, aby mohl být všude.
Tak to je super zpráva. Tak jsou moje informace neaktuální.