Nová tramvajová trať na Strahov už žádá o stavební povolení. Vznikne terminál s přestupem na trolejbusy
Na strahovském kopci chybí kapacitní kolejová doprava. Elektrifikace čeká i trolejbusy.
Pražský dopravní podnik zažádal prostřednictvím projektantů z Pragoprojektu o stavební povolení pro novou tramvajovou trať Malovanka – Strahov. Vyplývá to z informací zveřejněných Dopravním a energetickým stavebním úřadem (DESÚ).
Trať má měřit zhruba 1,5 kilometru, plán přitom zahrnuje výstavbu tří zastávek: Malovanka, Koleje Strahov a Stadion Strahov. Začátek je v Bělohorské ulici, kde se nový úsek napojí na stávající tramvajovou trať v křižovatce s Myslbekovou ulicí. Na Strahov povede Vaníčkovou ulicí, kde dosáhne sklonu 55 promile.
V povolení se bude řešit třeba odstanění stromů a chodníků na staveništi, přestavba části Bělohorské a Vaníčkovy ulice a křižovatek na trase.
Na Strahově vznikne nový přestupní terminál. Po dobu stavby se počítá s úplnou uzavírkou části frekventované břevnovské Bělohorské ulice nedaleko Hradčan. Trať povede přibližně v ose Vaníčkovy ulice, které vede z Malovanky ke strahovským kolejím a stadionům. Pro řidiče bude připravena objížďka okolními ulicemi.
Trať povede relativně prudce do kopce, bude potřeba vybudovat řadu opěrných zdí. Vzniknou i nové retenční nádrže kvůli odvodnění. Nové sloupy trakčního vedení se využijí i na veřejné osvětlení, celkem bude těch kombinovaných 146, dalších 28 lamp bude samostatných.
Přestup hrana – hrana
Nová dvoukolejná trať bude celkem měřit 1 296 metrů, v areálu Strahovského stadionu vznikne smyčka. Obratiště má být mezi ulicemi Vaníčkova a Turistická. Zastávka Stadion Strahov bude společná i pro autobusy a po elektrifikaci následně také pro trolejbusy linek 176 a 191.
Současná zastávka Malovanka se přesune mezi křižovatky ulic Bělohorská – Myslbekova a Bělohorská – Vaníčkova. V prostoru vysokoškolských kolejí vznikne nová zastávka Koleje Strahov.
Kromě tramvajových trolejí vznikne na Strahově i zmíněné trolejbusové. V prostoru u stadionu se obě vedení budou dvakrát křížit mezi sebou (stopa z centra a do centra) a 4x se bude trolejbusová stopa křížit na smyčce Strahov.
Další trolejbusová trať v Praze. Úřad zahájil řízení k elektrifikaci linky na Strahov
Jde o projekt takzvané elektrizace linky 176. Místo autobusové linky DPP plánuje na trase přes Vltavu nasadit postupně parciální trolejbusy. Linka pak bude označena jako číslo 53.
Na nové konečné vnikne sociální zařízení pro řidiče v prostoru areálu terminálu Stadion Strahov mezi odstavnými stáními pro autobusy/trolejbusy a kolejemi tramvajové smyčky.
Trať mají podle dřívějších informací obsluhovat linky 13 a 28 (ta dnes neexistuje). Budování se plánovalo na dvě stavební sezóny, jako předběžný termín realizace uváděly dokumenty dopravního podniku původně už roky 2024 až 2025.