Nová tramvaj Škoda 52T se poprvé objevila v centru Prahy. Začaly testovací jízdy
Nová tramvaj Škoda Forcity Plus 52T vyjela ve středu večer poprvé do centra Prahy. Foto: DPP

Prototyp by měl v rámci testování obsáhnout všechna místa, kde bude tramvaj jezdit.
Práve sa preháňala v Braníku ešte krytá aspoň jednou KT8.
Tak xatim mi hlukem pripomina 14T, ale na nerovnostech trochu 15T…
taky mě překvapilo že je dost hlučná a na křížení to připomíná 14T. Čekal jsem větší pokrok, i když hluk od křížení je dán pražskou konstrukcí tratí a ne tramvají samotnou. Nikde mimo Prahu nejsou tramvaje na křižovatkách pojízdné železářství tak jako v Praze.
…s tim nesouhlasim, kdyz si vezmu hluk motoru a elektrovyzbroje, tak to opravdu pripomina 14T, ale hluk od podvozku z nerovnosti a krizeni zvladaji stare tramvaje CKD uplne v pohode, nejsou tak hlucne, nic nerachoti a nevibruje, u novych tramvaji hlavne 14T, ale i 15T to je strasny rachot,…
Kdyz trate zvladaji 40let stare tramvaje, tak proc ne nove…?
Vzhledem k tomu, že tyto zkoušky probíhají stále ještě bez cestujících, tak je téměř vyloučeno, že jste tím jel.
Design fakt povedený, pro mne asi nejlepší, co Škoda zpracovala. Jednoduchý a přitom nadčasový.
Stejně jako T3.
ví někdo na jakých linkách má finálně jezdit?
První 40ti kusová várka má jít do Hloubětína, takže na linkách co jezdí Hloubětín
taky umim číst, ale díky
Konkrétně doplním: už teď je potvrzena linka 12, dále to téměř jistě budou 7, 8, méně pravděpodobně také např. 5, 6, 10, 15. Ty ale mají v Hloubětíně jen pár pořadí, navíc se vypravení linek podle vozoven možná ještě změní, očekával bych přesun dalších kachen jinam, aby se mohly zrušit dlouhé (25 min. ze Strossmayerova nám.) zátahy na l. 17.
Je někde statistika kde jsou potřeba největší tramvaje?
Tedy kde jsou tramvaje nejvíce přeplněné? Tam by měly jít tyhle ne?
Například ranní cesta že sídlišť typu Řepy nebo Barrandov je šílená. Což beru že ta 12 a 5 na tom Barrandově hodně pomůže. 10 a 15 na řepy.
https://data.pid.cz/pruzkumy/2016_TRAM_sbornik.pdf
Tady je podrobný průzkum vytíženosti všech linek v konkrétních úsecích, ale je to z r. 2016, takže dnes už ne příliš aktuální, jak z hlediska linek, tak z hlediska poptávky. Částečně to ale asi stále odpovídá. Na linku 10 bych nové vozy určitě také uvítal, naopak mi přijde jako trochu promarněná příležitost je nasazovat na linku 7 a hlavně doufám, že se nerozhodnou je nasadit na 31. Za mě by to byla škoda a nevyužitý potenciál nového typu.
Netušíte někdo, proč má tramvaj za jízdy rozsvícené vnější osvětlení některých dveří?
A teda ten boční mini panel s číslem linky na levé straně je fakt jen jeden? A v přední části? Být to autobus, tak neřeknu, ale u 30m tramvaje to fakt vymyslela zas nějaká hlava.
K čemu je běžnému cestujícímu (opakuji běžnému cestujícímu) panel s číslem linky na levé straně, že by měl být na více místech?
Aby se někteří dobíhající bezmozci vrhali bezhlavě do kolejiště před tramvaje jedoucí v protisměru s představou, že to stihnou?
Když tramvaj přijíždí a já jsem někde na druhé straně, tak jí většinou bez problémů stíhám, když vidím čelní označení. Když kolem mne projíždí bývá v bezmála 100 % případů už pozdě.
Aby dobíhači zbytečně nedobíhali tramvaje, které nejsou jejich
Tak začnou dobíhači dobíhat ty tramvaje, které jsou jejich. To si moc nepomůžete.
Blížím se k přechodu, kde tramvaj čeká na červené.
Má cenu přidat do kroku, abych ještě stihl zelenou, nebo je to zbytečné?
Kolikrát v životě se vám stane, že přecházíte zrovna v místě, kde je vidět zrovna jen levý bok tramvaje a když přejdete, tak tu tramvaj v následující zastávce stihnete? Snažím se představit si místa, kde v Praze nastupuji do tramvaje a nenapadá mne ani jedno, kde by se mi to mohlo hodit. Teoreticky IPP, kdybych šel od Ječné vlevo, přecházel Legerovu a tramvaj tam náhodou stála na červené, ale tu červenou vlastně budu mít i já jako chodec. A potom se ta tramvaj rozjede, rozjedou se i tramvaje z Pavláku dolů do Ječné, další budou najiždět do zastávky a já… Číst vice »
Když jsem bydlel u Míráku, tak se mi toto stávalo prakticky denně. Potřeboval jsem 10 nebo 16, ale při tamní frekvenci 22 člověk nikdy nevěděl.
Přitom tamní frekvence 10 a 16 je stejná jako 22, tedy 4 minuty ve špičce. A napadá mne kolem Míráku jediné místo, kde se to teoreticky dá, tedy chodník na Francouzské, tramvaj stojí na červené, chodci mají zelenou přes Francouzskou, tak pokud vylezu z domu Francouzská 2 nebo 4, vidím, že tramvaj zrovna zastavila, doběhnu na přechod, přejdu na ostrůvek, tramvaj i chodci dostanou zelenou a z ostrůvku je to k posledním dveřím tramvaje asi 70 metrů. To se možná dá doběhnout. Ale kolik lidí denně něco takového potřebuje?:) No nic. Stejně jsem tu s názorem, že je orientace na… Číst vice »
Horsi je, kdyz jste na zastavce, kde prestupujete a vystupujete z tramvaje, zvlaste z te druhe a bezite k te prvni pac nevidite jaka linka to je,…
Má to být opravdu pro číslo linky? 14T má podobný panel také, ale zobrazuje se tam myslím pořadí na lince, tedy pro cestujícího nepodstatný údaj.
To umístění a podoba orientací jsou bohužel fakt krok vedle a promarněná příležitost.
Není někde plán jízd? Syn už je na ní celej natěšenej 🤣
Tak odpověď od DPP: při technických zkouškách určitě ne. Až zahájíme zkušební provoz bez cestujících, tak případně ano. Děkujeme za pochopení. Bližší info přineseme opět v následujících dnech.
Nedivím se, také se mi líbí. Ze současného vozového parku asi nejvíc.
Nesvádějte to na syna. 😂
Je škoda, že DPP neumí objednat jiné osvětlení interiéru než studenou bílou vzor márnice.
já se spíš divím, že při všech “moderních technologiích” kterými se výrobce i dopravce u této tramvaje chlubí, není osvětlení řešení LED technologií reagující na různé podmínky – tedy intenzitu denního světla či denní dobu jako takovou. V tramvajích to není žádná novinka. Ale ono celkově – bílý nemocniční interiér a k tomu bílé ostré světlo…
Takove osvetleni je dnes vsude a je to dost neprijemne, hlavne ve vlacich…
ambientní osvětlení právě nepříjemné není protože reaguje na okolní světlo a denní dobu. U 52T mi objektivně přijde interiér přesvětlený a to i díky ultra bílému interiéru – 40T mají interiér alespoň šedý, žlutý stop a od druhé série i žluté dveře a vypadá to hned lépe než nemocniční bílá v kombinaci z ostře bílým osvětlením. Jinak mi tu někdo na mojí kritiku že 52T nemá ani barevné LED pásky ve dveřích (červené a zelené) co mají například i některá Varia v Ostravě a myslím i 45T, že je 52T na sto procent má. No na konečné v Řepích jsem… Číst vice »
Ja vim, nevsiml jsem si ze pisete o tomto, reagoval jsem na to ostre bile…
v pohodě. Ale souhlasím, ostré bílé světlo do interiéru nepatří. Zrovna jedu MANem Lion’s city na lince 380 a ambientní osvětlení naprosto super. Jasně, tramvaj jede osvětleným městem a zastávky na každém rohu, ale nemuselo to světlo být tak ostré – stejně to mají nové wany a nové KT8. Za mě je to světlo až nepříjemně.
Předpokládám, že na to je nějaká norma. Kde jsou ty časy, když se ve starých Karosách ráno jezdilo jen s nočním osvětlením.
Kdyby to vyžadovala norma, měla by to tak všechna nová vozidla, ale nemají. Autobusy MAN Lion’s City, které jezdí v PIDu, mají osvětlení salonu teplou bílou.
Navíc mimo zastávek někdy i tlumené.
zrovna MANy v PID mají ambientní osvětlení – mění barvu, teplotu i intenzitu světla. Nechápu proč tak moc “supertramvaj” nic takového nemá a osvětlení je pomalu zářivkama. O led páscích ve dveřích ani nemluvím..Reálně jsem z té tramvaje dost zklamán a to jsem v ní ještě nejel.
Není. Norma předepisuje intenzitu a rovnomernost osvetleni, ale ne barevnou teplotu. DPP to prostě nespecifikované.
Zrovna oproti pouličnímu sodíku vypadá všechno modře. Tady hodně záleží i na vyvážení bílé při úpravě fotky, s okamžitými soudy bych byl opatrnější.
Ale skutečná náhradní teplota chromatičnosti interiérového zdroje by mě taky zajímala. Cokoli přes 3000 K je v tomto prostředí špatně.
Souhlasím, že tento parametr měl být součástí zadávacích podmínek.
Osvětlení v prostředcích veřejné dopravy, jako jsou tramvaje, bývá v rozmezí 4000–5000 K, což odpovídá neutrální nebo denní bílé barvě, vhodné pro veřejné prostory.
…jenze ze jezdi i za tmy a fakt to pak neni prijemne…
Myslim tim samozrejme az nocni a polonocni spoje, v zime to chapu, kdyz jsou kratke dny…
To je IMHO dobre – predsa neladím električku na to, aby sa v nej dobre spalo. Práve naopak.
Nějak jsem si nevšiml, že by někdo pod teplýma sodíkovýma výbojkama na ulicích samočinně padal do komatu.. Problematika bílého světla je trochu hlubší než studený=vzhůru, teplý=spánek.
Obávám se, že je to stejný problém jako u nás v práci – během chvíle nám vyměnili původní zářivkové trubice s mírnou množností volby odstínu světla za právě moderní svítidla se snad ultra bílým studeným odstínem a navíc výrazně intenzivnějším světlem než původní zářivky (pro práci tak intenzivní světlo nepotřebujeme), prý je to podle normy a jinak být nesmí, tak možná i na osvětlení tramvají existuje norma a přes to nejede vlak. Dříve stačily žárovky a lidé přežili bez újmy, dnes ovšem musí být osvětlení jak na operačním sále, aby náhodou všichni viděli, kde je sedačka a nesedli si vedle… Číst vice »
Za mě tramvaj na super, ale ten info systém by přece jenom mohli ještě vylepšit
Proč nejsou transparenty nad okny je mi taky záhadou, když deriváty ForCity Smartů to mají…?
Také by mě to zajímalo. Takhle se bude řešit to samé jako u 15T, kde otevření dveří částečně překryje transparent :-/
To je jeden problém, dále by se dalo namítat proč jsou ty transparenty tak malé – hlavně ten čelní, je tam vidět jak je to po stranách překryté černou fólií, protože transparent je úzký… ale to je DPP styl. Stejně jako ten primitivní styl informování na bočních transparentech tramvají, kde se píše jen následující zastávka, a ne nějaké důležité zastávky na trase.
Souhlasím. To je bohužel provozní slepota DPP. Informační systém v jakémkoliv veřejném dopravním prostředku má být takový, aby poskytl potřebné informace cestujícím bez místních znalosti.
Ten čelní transparent já malý protože informační systém DPP větší nepodporuje, proč vyžadují níže (a tedy pod úrovní dveří) umístěné boční transparenty netuším…
Myslíte tramvajové sekce. Na autobusech to umí líp.
tak celkově je informační systém DPP zastaralý. Pořád jen oranžové transparenty i když mnoho měst (i Bratislava) používá plnobarevné či případně bílé. Srovnání viditelnosti zažívám denně na Zličíně, kdy mohu porovnat malé oranžové panely PID a velký bílý panel DPÚK a rozdíl je za mě v čitelnosti obrovským. Vidím špatně na dálku a bílý přečtu rozhodně lépe. Ale DPP z nějakého důvodu nepoužívá i jednotný systém PID – nechápu proč v PID busech či vlacích to umí zobrazit informace o přestupech, návaznosti, a jaké další linky jedou ze zastávky atd. a DPP tak maximálně pár následujících zastávek a ve stylu… Číst vice »
Následující zastávky jsou normálně v manuálu od 1.1.2025. Jak má být panel velký tam myslím není, akorát aby se na něj vlezlo všechno.
Ono obecně ten tramvajový informační systém v Praze je předpotopní. Když jsem se na to ptal tady v podcastu, tak odpověď byla, že toto si určuje Ropid a DPP to moc nezajímá, což samozřejmě není úplně pravda.
Jenže jak to není retro té trojka, tak pozornost technického vedení DPP upadá.
Neříkal spíš Šurovský, že jeho samotného to nezajímá, že to řeší někdo jiný?
přesně, pod tohle bych se podepsal. Jak to není retro T3, retro wana nebo i T2, tak pana technického ředitele – povrch vůbec nic nezajímá. U výsledkem je i 52T kde si zákazník vůbec neřekl co chce a jak to má vypadat a podle toho to bohužel Škoda vyrobila. Velká čela s mini transparentem jsou směšná. A podobně bych mohl pokračovat. Ale pro pana ředitele je důležitější, že wany mají novou zástěnu kabiny řidiče a že jí dělal Kotas, což mimochodem nechápu vůbec proč někdo měl tu potřebu to s ním řešit.
Protože by to bylo pro někoho (třeba vozíčkáři) špatně viditelné.
Spíš bych to viděl na snahu DPP zjednodušit si údržbu. Panel umístěný za oknem je snáze přístupný, než ten v bočnici ke který je někde nad podhledem stropu.