Nová spojka z Mladé Boleslavi na Jičín může ŘSD vyjít o čtvrtinu levněji, dorazily tři nabídky

Nová přeložka má stavební povolení, hotovo má být do roku 2027.
Společnost M-Silnice je nejblíže zakázce na vybudování 8,2 kilometru dlouhé silnice I/16 z křižovatky Kosmonosy na D10 do Martinovic. Nová přeložka nazývaná také jako Martinovická spojka má výrazně urychlit cestování z Mladé Boleslavi na Jičín.
Vyplývá to z informací o otevírání obálek v soutěži s odhadovanou cenou 1,702 miliardy korun, které zveřejnil generální ředitel ŘSD Radek Mátl na platformě X. M-Silnice nabídly ze tří uchazečů nejnižší cenu 1,233 miliardy korun. Detaily o ostatních nabídkách zatím ŘSD na profilu nezveřejnilo.
Silnice by se měla začít stavět ještě letos, na stavbu je pravomocné povolení a běží výkupy pozemků. Jde o další velkou silniční stavbu na Mladoboleslavsku zahájenou či dokončenou letos.
Střídavý třípruh
Přeložka silnice I/16 povede z nedávno dokončené proměněné křižovatky Kosmonosy na D10 až po Martinovice. Silnice dlouhá 8,2 kilometru je jednou z komunikací, k jejíž stavbě se zavázal stát před lety v memorandu s automobilkou Škoda Auto. Uleví především přetížené Jičínské ulici na okraji Mladé Boleslavi i Židněvsi a Sukoradům, kde nyní tranzitní doprava projíždí přímo středem obce.
Od proměněné křižovatky silnice míjí sklad náhradních dílů automobilky Škoda Auto a prochází mezi obcemi Plazy a Valy, severně míjí Židněves. Na východním konci obce vznikne mimoúrovňová křižovatka Židněves. Její větve jsou napojeny do okružní křižovatky (o vnějším průměru 60 m) na stávající silnici I/16. Dál pokračuje trasa severně od Sukorad. Mezi Sukorady a Martinovicemi je plánována mimoúrovňová křižovatka Martinovice.
Větve křižovatky budou zapojeny do dvou okružních křižovatek (u obou je vnější průměr 40 m), do kterých bude napojeno obratiště autobusu Martinovice a připojení čerpací stanice. Před mostem přes Přepeřský potok se trasa napojuje do stopy původní silnice I/16. Stávající most přes Přepeřský potok bude zbourán a postaven v nové poloze. Stavba končí za parkovištěm. Podél trasy vzniknou na dvou místech protihlukové stěny.
Silnice je navržena jako střídavý třípruh. V km 0,0–2,0 a 4,8–5,9 jsou navrženy přídatné pruhy ve směru na Jičín a v km 2,0–4,5 a 5,9–7,1 jsou navrženy přídatné pruhy ve směru na Mladou Boleslav. Detailně stavbu popisuje informační leták. Hotovo by mělo být v roce 2027.