Doprava ve městě Infrastruktura Silnice

Nové silnice na okraji Prahy. Kraj chce spojku mezi D7 a D8, Praha obchvat Měcholup

Kutnohorská ulice v Praze - Dolních Měcholupech. Foto: Packa/Wikimedia Commons

Zatímco o dokončení Pražského okruhu se roky jen mluví, začínají vznikat už první alternativy k některým jeho úsekům. Úřady aktuálně posuzují hned tři silnice na okraji Prahy a v blízkém okolí, které by měly ulevit dopravě v širším centru.

Největší akcí je stavba nové silnice mezi dálnicí D8 a D7. Její stavba se plánuje už delší dobu, ale úředníci vrátili první plány k přepracování. Teď Středočeský kraj jako investor stavbu zhruba 13 kilometrů dlouhé spojky poslal znovu k posouzení vlivů stavby na životní prostředí.

Mapa nového spojení mezi D8 a D7. Foto: Středočeský kraj
Mapa nového spojení mezi D8 a D7. Foto: Středočeský kraj

Stavba silnice je rozdělena na tři etapy, součástí je i chystaný obchvat Kralup nad Vltavou. Začíná u Úžic u dálnice D8 a vede k D7 u Středokluk v blízkosti Letiště Václava Havla. Projektanti ji navrhují na šířku 9,5 metrů, na vhodných úsecích pak 13,5 metrů pro uspořádání 2+1 pruh.

Je to chvályhodný krok ve chvíli, kdy stále není dokončen Pražský okruh. Pomůže to vyvést část dopravy mimo Prahu,“ říká Roman Lenner z projekční firmy Valbek. Současně vzniká i další propojení dálnic D6 a D7.

Trasa je zajímavá i pro obyvatele severních částí Středočeského kraje či Ústeckého nebo Libereckého kraje. Pro cesty na letiště vznikne zajímavá alternativa namísto průjezdu Prahou. Ředitelství silnic a dálnic navíc chystá zrychlení silnice I/16 mezi Mělníkem a Mladou Boleslaví stavbou obchvatů některých obcí. Zatímco dosud například lidé z Mladé Boleslavi jezdí na letiště přes Prahu, většinou tunelem Blanka, nově by pro ně měla po dobudování nových úseků být rychlejší cesta přes Mělník.

Autoři projektu také upozorňují, že nová silnice by měla fungovat jako doprovodná v případě havárie na chystaném Pražském okruhu. Kraj ve studii neuvádí, kdy by se mělo začít stavět. Absence okruhu dnes patří k největším důvodům, proč je v Praze tak hustá doprava: řada aut vjíždí do Prahy jen kvůli tranzitu.

Jihovýchod Prahy: obchvat Měcholup i spojka k neexistujícímu okruhu

Zlepšení dopravy chystá Praha i na jihovýchodním okraji v oblasti Dolních Měcholup. Navrhovaná silnice má odvést tranzitní dopravu z Kutnohorské ulice, po které vede silnice I/2. Dvoukilometrový navržený úsek vede na východ od městské části, zatím ho Praha připravuje ve dvou variantách s úrovňovým nebo mimoúrovňovým křížením cyklostezky.

Návrh trasy obchvatu Dolních Měcholup na silnici I/2. Foto: Praha
Návrh trasy obchvatu Dolních Měcholup na silnici I/2. Foto: Praha

Na stavbu má navázat ještě další silnice: necelé tři kilometry dlouhá spojka z Kutnohorské ulice v Uhříněvsi k budoucímu silničnímu obchvatu Prahy v úseku mezi Běchovicemi a dálnicí D1. Také v tomto případě už Praha plán poslala úřadům, aby zjistily vliv stavby na životní prostředí.

Návrh trasy spojky z Kutnohorské ulice k Pražskému okruhu. Foto: Praha
Návrh trasy spojky z Kutnohorské ulice k Pražskému okruhu. Foto: Praha

6 komentářů

Klikni pro vložení komentáře
  • Severozápadní část pražského okruhu se tak asi na další dlouhé dekády uloží k ledu…

    • neboj,, nebude ani Ring ani nebudou tyhle silnice. Proste cesi na to nemaj bunky

    • Asi tak, místo látátní děr by to chtělo něco dělat!
      Ale pozemky se prodaly, úředníci se nabrali, dohody s EU se podepsaly a najednou nic nejde a obchvat desetiletí stojí.

  • Něco by to chtělo udělat s Mělníkem. Tamní dopravní situace moc únosná není a se stavbou té spojky se to zhorší

    • Jak, prosím, souvisí propojení silnic D7 a D8 vedené jižně od Kralup nad Vltavou s Mělníkem a situací v něm (resp. jejím zhoršením)? Já v tom žádný důvod ke zhoršení situace v Mělníku nevidím – i když bych rozhodně nezavrhoval ani možnost vybudování nového propojení silnic I/16, I/9 a D8 někde od Byšic k Úžicím, aby ta „stojednička“ byla smysluplně nahrazena i východně od Úžic.
      Předmětný návrh má zjevně být především kvalifikovanou náhradou „stojedničky“ (kterou „Pražský okruh“ nikdy nahradit nemůže) a jen jinou (a asi i průchodnější, protože mimo ochranné pásmo ÚJV v Řeži) variantou severní trasy „Pražského okruhu“ (jejíž přijetí prosazují severopražské městské části ležící na obou březích Vltavy), takže Praha by v případě jeho prosazení mohla konečně opustit tu pitomost v podobě vysokého mostu přes Vltavu u Roztok a věnovat pozornost tomu, co je skutečně potřebné pro město a jeho nejbližší okolí, tedy například výstavbě nízkého mostu přes Vltavu v Podbabě (i s novou tramvajovou tratí), atd.: takové komplexní řešení by splňovalo jak potřeby dopravy tranzitní a dálkové, tak i městské a příměstské (nákladní i osobní a IAD i VHD).

Newsletter

Partneři


Výběr editora