Nová podoba pro největší plzeňské náměstí. Ubude aut, vznikne obří pergola
Na náměstí přibude zeleň, dojde k redukci automobilové dopravy.
Architektonické studio MAAUS se stalo vítězem soutěže o návrh řešení nového uspořádání největšího plzeňského náměstí. Do soutěže o proměnu náměstí Republiky přišlo 12 různých návrhů. Město chce plochu začít měnit v roce 2026. Na náměstí chce město dostat více lidí, kteří přijdou pěšky nebo přijedou na kole.
Vítězství architektonického a urbanistického studia MAAUS potvrdili minulý týden zastupitelé. Nyní bude město s vítězem řešit zpracování kompletní dokumentace. Detailněji architekti popisují svůj návrh zde.
„Přistoupili jsme k návrhu prakticky: doplnili stromy, kam se dalo, aniž by byly narušeny památkově významné osy a průhledy, upravili profily a povrchy komunikací podle současných požadavků s důrazem na pěší a cyklisty a vyhradili dostatečně velké plochy zahrádkám podniků. Architektonicky jsme se pak vyřádili na návrhu velké pergoly, kterou přistavujeme k historické zastávce, kde bude možné v klidu posedět ve stínu,“ popsalo studio MAAUS svůj vítězný návrh.
Podle primátora Romana Zarzyckého byla nad vítězným návrhem shoda i s památkáři. „Kromě toho, že výrazně zpříjemňuje pobyt na náměstí, zachovává jeho tvář a počítá s výsadbou stromů, vítám i fakt, že návrh umožňuje etapizaci, což považuji za zásadní jak směrem k veřejnosti, tak s ohledem na rozpočet. Prozatím počítám s vyčleněním až sta milionů korun na realizaci,“ řekl Zarzycký.
Více stromů
„Naším cílem je, aby lidé měli chuť se na náměstí zastavit, posedět, setkat se tu s přáteli a celý prostor si užít. Chceme, aby vzrostl komfort pěších i cyklistů, zvýšil se počet chodců mezi náměstím a lokalitou U Zvonu, vzniklo zónování pro předzahrádky, zlepšila se plynulost MHD i odtokové poměry a retence vody a také, aby na náměstí byly stromy. Jsem přesvědčen, že právě s tímto zadáním si vítězný návrh poradil nejlépe, naše požadavky splňuje,“ uvedl technický náměstek primátora Pavel Bosák.
Návrh studia MAAUS počítá s umístěním stromů v jasných liniích, které navazují na rastr náměstí v jeho obvodové západní a východní části. Pro stromy hledali autoři prostor mezi inženýrskými sítěmi tak, aby byly minimalizovány nutné přeložky a s nimi spojené vyšší investiční náklady. Linie stromů tak budou jemně nepravidelné. Jejich stín pak poskytne prostor pro různé aktivity Plzeňanů.
Skupina stromů bude také v jižní části náměstí v prostoru objektu současných veřejných toalet. Tam se počítá s úpravou prostranství pro relaxování i občerstvení občanů. Stromy přitom budou umístěny tak, aby nebránily pohledu na katedrálu. Před ní zůstane zachována dostatečná plocha pro pořádání kulturních akcí.
Auta jen na části náměstí
„Autoři vítězného návrhu se přidrželi toho, jak chceme na náměstí omezit automobilovou dopravu. Ta už se nebude na náměstí odehrávat tak jako dosud, kdy auta krouží kolem celé plochy náměstí jako na velkém kruhovém objezdu. Nově bude průjezdnost náměstím pro individuální automobilovou dopravu omezena jen na východní a severní stranu, přičemž se počítá s omezením dopravy i v ulici Dřevěné,“ přiblížil Aleš Tolar, náměstek primátora pro oblast dopravy a životního prostředí.
V částech náměstí, kde zůstane automobilová doprava zachována, bude hlavní dopravní prostor od prostoru pro pěší oddělen výškovým rozdílem. Naopak celá jižní a západní strana náměstí jsou navrženy jako pěší zóny s jednotnou výškovou úpravou s výjimkou nástupních hran na zastávkách MHD, do pěších zón bude povolen vjezd jen pro MHD a zásobování. Pěší vazby na náměstí jsou podpořeny i zvýšenými místy pro přecházení v křižovatkách, čímž je rovněž přirozeně regulována individuální doprava.
Tramvajové tratě ani zastávky nejsou v návrhu měněny. Stejně tak obsluha náměstí autobusy zůstane zachována. Parkování bude v podélném uspořádání na východní straně náměstí. Zůstane několik podélných míst pro návštěvy a svatby před radnicí. „Parkoviště v jeho současné podobě uvnitř plochy náměstí u radnice ale bude zrušeno,“ dodal Tolar.
Na komunikacích je navržena hladká řezaná dlažba, která umožňuje snadný pohyb cyklistů. Cyklisté se mohou také pohybovat volně, ve sdíleném prostoru náměstí. Náměstí bude vybaveno dostatečným množstvím cyklostojanů.
Výsledky hodnocení poroty:
1. cena – návrh č. 8 – účastník: MAAUS s.r.o., autoři: Ing. arch. Miroslava Zadražilová, Ph.D Ing. arch. Jakub Czapek, Ing. arch. Karolina Wojtek, spolupráce Ing. arch. Lubomír Písarčík, Ing. arch. Markéta Bartoňková, Ing. Klára Zahradníčková, MA, Ing. Martin Novák
2. cena – návrh č. 10 – účastník, autoři: Ing. arch. Josef Hlavatý, Ing. arch. Lenka Hlavatá
3. cena – návrh č. 4 – účastník: IVAN PLICKA STUDIO s.r.o., autoři: Ing. arch. Ivan Plicka, Bc. Radek Vladař, spolupráce Ing. arch. Nikol Hoidekrová