regio-vlak

Nová nástupiště a podchod. SŽ zmodernizuje stanici Prostějov za 1,5 miliardy

Stanice Prostějov hlavní nádraží. Autor: Vojtěch Dočkal – Vlastní dílo, CC BY-SA 4.0, https://commons.wikimedia.org/w/index.php?curid=123695764Stanice Prostějov hlavní nádraží. Autor: Vojtěch Dočkal – Vlastní dílo, CC BY-SA 4.0, https://commons.wikimedia.org/w/index.php?curid=123695764

V rámci stavby se současný přejezd ve Vrahovické ulici nahradí podjezdem.

Odebírat
Upozornit na
guest
31 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
View all comments
Kamui

Příprava na dvojkolejku bude?

Pavel

Jedno vnější a jedno ostrovní… také mě to udivilo, ale v budoucnu všechny rychlíky pojedou přes Přerov. Takže na trati z Olomouce do Nezamyslic pojedou jen osobáky. A na odbočnou trať do Kostelce stačí jedno vnější.
Pro zajímavost, architektem prostějovského nádraží je Jaroslav Otruba, který dělal i Řečkovice či Přibyslav. Jeho nejznámnějším dílem jsou ale některé stanice metra na lince A a C.

Petr

Jsem si říkal, že ta hnusná šedivá krabice bude asi unikátním veledílem nějakýho umělce…

Michal M

Otruba vymyslel hlavně ty obklady do metra A, zvané prsa a antiprsa. Což je výborné.

Zmíněné stanice jsou ale strašná bída, jeden větší bezmyšlenkový hnus vedle druhého, včetně Prostějova.

MHD

Naopak, mě Prostějov připadá krásný. Asi to v tom nevidíte. Taky to mohla být Sorela.

Petr

Nebude součástí tohoto ostrovního nástupiště aji třeba jazykové na straně od Kostelce na Hané? Tři hrany mi přijde málo, když je potřeba vykřižovat dva vlaky Olomouc – Nezamyslice a ještě taky nějaký končící tam odstavit… Nebo se bude muset jezdit odstavit „bokem“ mimo nástupiště 🫣

Pvgang

Kdyby s tím začali už dříve, nemuselo by to stát 1.5 miliardy korun. A vůbec si neumím představit nějaký podchod na nástupiště. Však tam už je tak málo místa a ještě podchod, však to není nějak extra velký uzel. Naše stanice není nějak významná, jako jezdí tu rychlík dobře, ale i tak. Měli by se hlavně soustředit na těch hlavní koridorech a ne tu.

Alibaba

Kdyby to postavily před 100 lety tak to mohlo stát třeba jen 2 miliony…

Komarek

Né, podchodovej mor už i v Prostějově 🙁 Je tam teď snad nějaký problém?

Zesp

S podchodem se počítalo už při stavbě nové nádražní budovy v padesátých letech, je tam na to od té doby stavební příprava. Akorát jaksi dosud k přestavbě kolejiště nedošlo, aby se ten podchod dobudoval… Ta budova měla i příjezdovou halu, ta je teď ale nepřístupná…

Honzin

Na prvním nástupišti bývalo i oboustranné schodiště do toho slepého podchodu. Dole byla spodní voda, byl tam nejaký sklad a chodilo se po prknech. Kolejiště stojí na mokřadu. V 90 letech se to zasypalo a dodláždilo.

Alibaba

Jo, obecně je problém s bezpečností, a pak když uděláte u budovy vysoké nástupiště tak i s přístupem na to ostrovní (bude jen z jednoho čela, nebo budete mít díru v něm).

Zbynek

Zrovna farani do podchodu s pochybnou udrzbou a uklidem je to co cestujici maji moc radi. Nebylo by lepsi udelat za zlomek penez urovnove pristupu ala Sumperk?

Zastancum podchodu doporucuji projet si parkrat na nastupiste s kocarkem. Idealne pri ostrem prestupu.

Vladimír

Za me je idealni vzor noveho podchodu je v Letohrade, ale ano reseni v Sumperku je idealni stav pro mene ruste nadrazi, nicmene trat Olomouc – Prostejov – Brno snad jednou dojde k dustojnemu zrychleni a podchod bude mit vyznam.

Alibaba

Šumperk (centrální přechod) je v vzhldem k intenzitě provozu příšerný.

Bram

Přesně tak, v Šumparku je přechod přes koleje naprostá příšernost. Obdobně se šetřilo i ve Znojmě, jenže tam je na změnu čas ještě hodně dlouho (až bude elektrizace z Jihlavy a bude dokončena část VRT od Světlé do Českého Brodu).

johny

Šumperk je jednodušší v tom, že tam značný podíl spojů buď končí, nebo začíná, takže tu kterou soupravu lze stavět na jednu nebo druhou stranu a není to kolize trasy cestujího s vlakem. Podchod tam není potřeba. To u Prostějova tolik není, navíc je tam hledisko propojení města za kolejiště, kde je hned za kolejištěm průmyslová zóna.

Michal M

Zajímavé myšlení, hele my tady v civilizaci nic jiného než podchody nemáme a žádná katastrofa se nekoná.

MHD

V rámci modernizace by mohli zrušit tu příšernou vestavbou s knihkupectvím, a pustit více světla do haly. (Tak jak to bylo v původním provedení).

Tomáš Záruba

3 hrany, není to „trochu“ málo pro uzlovou stanici…? Takhle bude prakticky neproveditelné zde něco z hlavní tratě končit, a i tak bude nutné směr Kostelec vždy a zásadně řešit jako „obrat prostý“, což teda už vidím v barvách. Leda by bylo v plánu nějaké řešení s pravidelným využíváním manipulačních kolejí v jižní části stanice.

Příprava na dvoukolejku nic…?

noerf

Jedním z důvodů proč je ŘSD úspěšnější než SŽ je, že ŘSD má plán, jak chce, aby vypadala její infrastruktura a podle toho postupuje. U SŽ se řešilo kdysi VRT s rychlostí 320 km/hod, ač například pan Jančura požadoval rychlost 350 km/hod. Nyní SŽ mluví o rychlých spojených RS s rychlostí 200 km/hod, jež budou součástí VRT. První tyto úseky se budou budovat mezi Brnem a Přerovem v pěti etapách, kde je aktuálně jednokolejná trať a druhou kolej trať potřebuje. Přitom ten smysl VRT s rychlostí nad 300 km pro mezinárodní spojení jako alternativa letecké dopravy, naopak tratě na 200… Číst vice »

Alibaba

ŘSD je uspěšnější proto, že každý rozumí kroucení kolečkem. Dopravní odborníci na SŽ klidně můžou mít plány, ale centrální (dietní) komeise na MD jim to spravidla seškrtá, že spousta věcí není potřeba, o přeložkách ani nemlivě. VRT bude mít návthovou rychlost (trasování) 350, ale provozní 320, protože vyšší rychlosti jsou energeticky náročnější, zajímalo by mě, jak to má Jančura spočítané? Tratě do 200 jsou konvenční, RS (rychlá spojení = želeiniční linky) je marketingový produkt a lidi si ho pletou s VRT (tratě). Není priorita stavět VRT v úseku Brno – Přerov, prioritní jsou jiné úseky VRT, a ta k se… Číst vice »

Modré zábradlí

SŽ ale přece jasnou koncepci má. Konkrétně pro tuto trať: žádný rok bez výluky.

Litovel

Ona ta částečná dvoukolejka bude mezi CelciČelčicemi a Kraličkami jednokolejka…

Bram

Mne tedy v rekonstruovaném prostějovském hlavním nádraží rozhodně chybí jeden šturc s nástupní hranou pro vlaky od Kostelce na Hané. Pak by se tomu už moc vytknout nedalo, tedy až na tu přípravu na dvoukolejku. Jenže tahle daleko se na Správě železnic nejspíš neuvažuje…

Bram

Edit: Správa železnic uvažuje s tratí Olomouc – Nezamyslice takto: Stavba vychází ze schválené aktualizace studie proveditelnosti modernizace tratě Olomouc – Prostějov – Nezamyslice. Předmětem stavby je optimalizace stávající trati v úseku Prostějov – Nezamyslice. Náplní stavby bude především zdvoukolejnění přibližně 5 km trati v úseku Pivín – Čelčice, celková rekonstrukce trati spojená se zvýšením rychlosti do 145 km/h a změna trakční soustavy na střídavou 25 kV, 50 Hz.

Alibaba

Matně si vspomínám, jestli náhodou nějaké hrany v Prostějově byly dělené spojkou, protože tak dlouhé nejsou pro tratě do Chornic a Senic stejně potřeba?

Alibaba

Na dvě koleje nemá nikdo koule, a směrem na Olomouc se dvě koleje velmi blbě protahují pod dálničním mostem, a nikomu se nechce ten most přestavovat.
Druhá kolej směr na Nezamyslice zase záleží na projednání s DT Prostějov (byla by vedena v místě vlečky do továrny a vlečka by se musela zapojit jinak), myslíte, že to někoho napadlo, že se někdov alespoň DT zeptal?

MP22

V tom místě je místa na tři pr.. teda tři další koleje, vlečka do DT nehraje žádnou roli, to není problém.

Guma

Nejde o koule, stát to nechce jen zaplatit.

Guma

Dopravně tam bude 5 hran.