Nová nástupiště a podchod. SŽ zmodernizuje stanici Prostějov za 1,5 miliardy
Stanice Prostějov hlavní nádraží. Autor: Vojtěch Dočkal – Vlastní dílo, CC BY-SA 4.0, https://commons.wikimedia.org/w/index.php?curid=123695764
V rámci stavby se současný přejezd ve Vrahovické ulici nahradí podjezdem.
Příprava na dvojkolejku bude?
Jedno vnější a jedno ostrovní… také mě to udivilo, ale v budoucnu všechny rychlíky pojedou přes Přerov. Takže na trati z Olomouce do Nezamyslic pojedou jen osobáky. A na odbočnou trať do Kostelce stačí jedno vnější.
Pro zajímavost, architektem prostějovského nádraží je Jaroslav Otruba, který dělal i Řečkovice či Přibyslav. Jeho nejznámnějším dílem jsou ale některé stanice metra na lince A a C.
Jsem si říkal, že ta hnusná šedivá krabice bude asi unikátním veledílem nějakýho umělce…
Otruba vymyslel hlavně ty obklady do metra A, zvané prsa a antiprsa. Což je výborné.
Zmíněné stanice jsou ale strašná bída, jeden větší bezmyšlenkový hnus vedle druhého, včetně Prostějova.
Naopak, mě Prostějov připadá krásný. Asi to v tom nevidíte. Taky to mohla být Sorela.
Nebude součástí tohoto ostrovního nástupiště aji třeba jazykové na straně od Kostelce na Hané? Tři hrany mi přijde málo, když je potřeba vykřižovat dva vlaky Olomouc – Nezamyslice a ještě taky nějaký končící tam odstavit… Nebo se bude muset jezdit odstavit „bokem“ mimo nástupiště 🫣
Kdyby s tím začali už dříve, nemuselo by to stát 1.5 miliardy korun. A vůbec si neumím představit nějaký podchod na nástupiště. Však tam už je tak málo místa a ještě podchod, však to není nějak extra velký uzel. Naše stanice není nějak významná, jako jezdí tu rychlík dobře, ale i tak. Měli by se hlavně soustředit na těch hlavní koridorech a ne tu.
Kdyby to postavily před 100 lety tak to mohlo stát třeba jen 2 miliony…
Né, podchodovej mor už i v Prostějově 🙁 Je tam teď snad nějaký problém?
S podchodem se počítalo už při stavbě nové nádražní budovy v padesátých letech, je tam na to od té doby stavební příprava. Akorát jaksi dosud k přestavbě kolejiště nedošlo, aby se ten podchod dobudoval… Ta budova měla i příjezdovou halu, ta je teď ale nepřístupná…
Na prvním nástupišti bývalo i oboustranné schodiště do toho slepého podchodu. Dole byla spodní voda, byl tam nejaký sklad a chodilo se po prknech. Kolejiště stojí na mokřadu. V 90 letech se to zasypalo a dodláždilo.
Jo, obecně je problém s bezpečností, a pak když uděláte u budovy vysoké nástupiště tak i s přístupem na to ostrovní (bude jen z jednoho čela, nebo budete mít díru v něm).
Zrovna farani do podchodu s pochybnou udrzbou a uklidem je to co cestujici maji moc radi. Nebylo by lepsi udelat za zlomek penez urovnove pristupu ala Sumperk?
Zastancum podchodu doporucuji projet si parkrat na nastupiste s kocarkem. Idealne pri ostrem prestupu.
Za me je idealni vzor noveho podchodu je v Letohrade, ale ano reseni v Sumperku je idealni stav pro mene ruste nadrazi, nicmene trat Olomouc – Prostejov – Brno snad jednou dojde k dustojnemu zrychleni a podchod bude mit vyznam.
Šumperk (centrální přechod) je v vzhldem k intenzitě provozu příšerný.
Přesně tak, v Šumparku je přechod přes koleje naprostá příšernost. Obdobně se šetřilo i ve Znojmě, jenže tam je na změnu čas ještě hodně dlouho (až bude elektrizace z Jihlavy a bude dokončena část VRT od Světlé do Českého Brodu).
Šumperk je jednodušší v tom, že tam značný podíl spojů buď končí, nebo začíná, takže tu kterou soupravu lze stavět na jednu nebo druhou stranu a není to kolize trasy cestujího s vlakem. Podchod tam není potřeba. To u Prostějova tolik není, navíc je tam hledisko propojení města za kolejiště, kde je hned za kolejištěm průmyslová zóna.
Zajímavé myšlení, hele my tady v civilizaci nic jiného než podchody nemáme a žádná katastrofa se nekoná.
V rámci modernizace by mohli zrušit tu příšernou vestavbou s knihkupectvím, a pustit více světla do haly. (Tak jak to bylo v původním provedení).
3 hrany, není to „trochu“ málo pro uzlovou stanici…? Takhle bude prakticky neproveditelné zde něco z hlavní tratě končit, a i tak bude nutné směr Kostelec vždy a zásadně řešit jako „obrat prostý“, což teda už vidím v barvách. Leda by bylo v plánu nějaké řešení s pravidelným využíváním manipulačních kolejí v jižní části stanice.
Příprava na dvoukolejku nic…?
Jedním z důvodů proč je ŘSD úspěšnější než SŽ je, že ŘSD má plán, jak chce, aby vypadala její infrastruktura a podle toho postupuje. U SŽ se řešilo kdysi VRT s rychlostí 320 km/hod, ač například pan Jančura požadoval rychlost 350 km/hod. Nyní SŽ mluví o rychlých spojených RS s rychlostí 200 km/hod, jež budou součástí VRT. První tyto úseky se budou budovat mezi Brnem a Přerovem v pěti etapách, kde je aktuálně jednokolejná trať a druhou kolej trať potřebuje. Přitom ten smysl VRT s rychlostí nad 300 km pro mezinárodní spojení jako alternativa letecké dopravy, naopak tratě na 200… Číst vice »
ŘSD je uspěšnější proto, že každý rozumí kroucení kolečkem. Dopravní odborníci na SŽ klidně můžou mít plány, ale centrální (dietní) komeise na MD jim to spravidla seškrtá, že spousta věcí není potřeba, o přeložkách ani nemlivě. VRT bude mít návthovou rychlost (trasování) 350, ale provozní 320, protože vyšší rychlosti jsou energeticky náročnější, zajímalo by mě, jak to má Jančura spočítané? Tratě do 200 jsou konvenční, RS (rychlá spojení = želeiniční linky) je marketingový produkt a lidi si ho pletou s VRT (tratě). Není priorita stavět VRT v úseku Brno – Přerov, prioritní jsou jiné úseky VRT, a ta k se… Číst vice »
SŽ ale přece jasnou koncepci má. Konkrétně pro tuto trať: žádný rok bez výluky.
Ona ta částečná dvoukolejka bude mezi CelciČelčicemi a Kraličkami jednokolejka…
Mne tedy v rekonstruovaném prostějovském hlavním nádraží rozhodně chybí jeden šturc s nástupní hranou pro vlaky od Kostelce na Hané. Pak by se tomu už moc vytknout nedalo, tedy až na tu přípravu na dvoukolejku. Jenže tahle daleko se na Správě železnic nejspíš neuvažuje…
Edit: Správa železnic uvažuje s tratí Olomouc – Nezamyslice takto: Stavba vychází ze schválené aktualizace studie proveditelnosti modernizace tratě Olomouc – Prostějov – Nezamyslice. Předmětem stavby je optimalizace stávající trati v úseku Prostějov – Nezamyslice. Náplní stavby bude především zdvoukolejnění přibližně 5 km trati v úseku Pivín – Čelčice, celková rekonstrukce trati spojená se zvýšením rychlosti do 145 km/h a změna trakční soustavy na střídavou 25 kV, 50 Hz.
Matně si vspomínám, jestli náhodou nějaké hrany v Prostějově byly dělené spojkou, protože tak dlouhé nejsou pro tratě do Chornic a Senic stejně potřeba?
Na dvě koleje nemá nikdo koule, a směrem na Olomouc se dvě koleje velmi blbě protahují pod dálničním mostem, a nikomu se nechce ten most přestavovat.
Druhá kolej směr na Nezamyslice zase záleží na projednání s DT Prostějov (byla by vedena v místě vlečky do továrny a vlečka by se musela zapojit jinak), myslíte, že to někoho napadlo, že se někdov alespoň DT zeptal?
V tom místě je místa na tři pr.. teda tři další koleje, vlečka do DT nehraje žádnou roli, to není problém.
Nejde o koule, stát to nechce jen zaplatit.
Dopravně tam bude 5 hran.