Nová nástupiště a podchod. SŽ zmodernizuje stanici Prostějov za 1,5 miliardy
Stanice Prostějov hlavní nádraží. Autor: Vojtěch Dočkal – Vlastní dílo, CC BY-SA 4.0, https://commons.wikimedia.org/w/index.php?curid=123695764

V rámci stavby se současný přejezd ve Vrahovické ulici nahradí podjezdem.
Dopravní schéma zde:
https://ctrlv.cz/3Myw
Co se týče zdvoukolejnění trati, plánuje se pouze částečné pro letmé křižování v úseku před Pivínem – za Čelčicemi 5,5 km a Kraličky – Ol Nové Sady 13,5 km. Rychlíky Brno – Ol – Špk přes Prostějov budou jezdit i nadále.
To už to mohlo jít dvojkolejně až po trať na Senici v tom Olomouci.
Asi se nechce dělat novej most přes Moravu.
A zvýšení rychlosti bude taky? Teď se tam jezdí, pokud vím, max 100km/h
Momentálně se tam po rekonstrukcích přejezdů „zvyšuje“ rychlost ze 100 na 60 km/h.
Rychlosti byly ve studii proveditelnosti navrženy takto (je to ve stávající stopě bez přeložek):
https://ctrlv.cz/DL5i
Ve zhlaví v Bedihošti se pak ten propad podařilo ještě zmírnit na 105/115/115
Díky za to schéma… Sice tři nástupiště, ale 5 nástupních hran s možností odjetí přes kolej 4a.
Třívozový RegioPanter měří na délku 79,4 m a tak se vejde ke každé nástupní hraně (i na obě hrany u staniční budovy).
To mění situaci a myslím, že tohle bude provozně stačit.
K dokonalosti mi tam chybí jen spojka mezi výhybkami 2 a 7.
Zaplaťpámbu aspoň za toto.
Škoda že není dvojkolejná trať u z Prostějova hl.n.
ŘSD bude přestavovat mimoúrovňovou křižovatku Prostějov – Sever, na které chybí připojovací pruhy. Mohla se domluvit společná stavba, která by vyřešila tyto lokální problémy jak SŽ, tak i ŘSD.
Dobře, můj seznam věcí, které byly pro společnost donedávna normální, ale od zavedení internetových diskuzí jsou problém, se po přečtení té zdejší rozrůstá o podchod. K těm dalším patří například:
Zábradlí
Postarat se o vlastní děti sám
Svetr, když je vám zima
Jízdní kolo
Auto
Stáří
Mládí
Nemel
Buďte rádi že bude podchod a ne krytá běžkařská dráha jako v Pardubicích.
https://www.idnes.cz/pardubice/zpravy/snih-lavka-nadchod-nadrazi-pardubice.A250112_132432_pardubice-zpravy_zdo
Tři centimetry sněhu…
Noblesní textík. Čtenář může nad posledním odstavcem uvažovat, co že to vysoký představitel otevřel – modernizaci nebo malou část?
A první dvě věty předposledního odstavce jsou taky zajímavé. To by si skoro někdo mohl vysvětlit tak, že se populární Dům Usherů bude stěhovat. To by bylo oživení v sále!
Reko jedny stanice za 1,5mld? No pokud takovy ceny jsou skutecne novy standard, tak potes koste. To je zeleznice dlouhodobe neufinancovatelna :/
Jenže ono ti tam toho moc nezůstane, podívej se na nástupiště a kolejiště dnes a jak to má vypadat pak. Tam nezůstane jak je skoro nic. To dnes za 100 milionů bohužel nejde. Tady je hlavní otázka, zda to má u takové stanice doopravdy smysl.
Až to jednou bude, tak by si to zasloužilo aspoň jedno ranní IC do Prahy a večerní z Prahy.
Doba náhodných výstřelů je dávno pryč. Chce to buď celodenní maximálně dvouhodinový takt nebo nic.
Příprava na dvojkolejku bude?
Jedno vnější a jedno ostrovní… také mě to udivilo, ale v budoucnu všechny rychlíky pojedou přes Přerov. Takže na trati z Olomouce do Nezamyslic pojedou jen osobáky. A na odbočnou trať do Kostelce stačí jedno vnější.
Pro zajímavost, architektem prostějovského nádraží je Jaroslav Otruba, který dělal i Řečkovice či Přibyslav. Jeho nejznámnějším dílem jsou ale některé stanice metra na lince A a C.
Jsem si říkal, že ta hnusná šedivá krabice bude asi unikátním veledílem nějakýho umělce…
Celkem i ano… https://cs.wikipedia.org/wiki/Jaroslav_Otruba
Otruba vymyslel hlavně ty obklady do metra A, zvané prsa a antiprsa. Což je výborné.
Zmíněné stanice jsou ale strašná bída, jeden větší bezmyšlenkový hnus vedle druhého, včetně Prostějova.
Naopak, mě Prostějov připadá krásný. Asi to v tom nevidíte. Taky to mohla být Sorela.
Že by nejezdil R do Brna? Se mi nezdá.
Tak na stránkách Správy železnic na mapě linek po vybudování VRT (dlouhodobý horizont k roku 2050) je stále vedena linka R12 (Brno-Vyškov-Prostějov-Olomouc až do Šumperka), takže nevím odkud berete informaci, že zde mají v budoucnu jezdit jen osobáky.
Nebude součástí tohoto ostrovního nástupiště aji třeba jazykové na straně od Kostelce na Hané? Tři hrany mi přijde málo, když je potřeba vykřižovat dva vlaky Olomouc – Nezamyslice a ještě taky nějaký končící tam odstavit… Nebo se bude muset jezdit odstavit „bokem“ mimo nástupiště 🫣
Kdyby s tím začali už dříve, nemuselo by to stát 1.5 miliardy korun. A vůbec si neumím představit nějaký podchod na nástupiště. Však tam už je tak málo místa a ještě podchod, však to není nějak extra velký uzel. Naše stanice není nějak významná, jako jezdí tu rychlík dobře, ale i tak. Měli by se hlavně soustředit na těch hlavní koridorech a ne tu.
Kdyby to postavily před 100 lety tak to mohlo stát třeba jen 2 miliony…
Tak to už je vás více z Prostějova, kteří neznají(nebo neumí) používat podchod.
Naposledy ta inteligentní rodinka, která se chtěla osobně seznámit s Pendolinem v Zábřehu.
Takové věci by se měly instalovat i do regionů, aby s tím získali místní trochu zkušenost.
Celý život žijí v Prostějově, okna mají třeba jen do dvora, co oni vědí co je podchod…
Pozor! V Prostějově nejsou žádní barbaři, mají tam dokonce i dva eskalátory! Na ně si nepřijdete na lišáky
Né, podchodovej mor už i v Prostějově 🙁 Je tam teď snad nějaký problém?
S podchodem se počítalo už při stavbě nové nádražní budovy v padesátých letech, je tam na to od té doby stavební příprava. Akorát jaksi dosud k přestavbě kolejiště nedošlo, aby se ten podchod dobudoval… Ta budova měla i příjezdovou halu, ta je teď ale nepřístupná…
Na prvním nástupišti bývalo i oboustranné schodiště do toho slepého podchodu. Dole byla spodní voda, byl tam nejaký sklad a chodilo se po prknech. Kolejiště stojí na mokřadu. V 90 letech se to zasypalo a dodláždilo.
Jo, obecně je problém s bezpečností, a pak když uděláte u budovy vysoké nástupiště tak i s přístupem na to ostrovní (bude jen z jednoho čela, nebo budete mít díru v něm).
Zrovna farani do podchodu s pochybnou udrzbou a uklidem je to co cestujici maji moc radi. Nebylo by lepsi udelat za zlomek penez urovnove pristupu ala Sumperk?
Zastancum podchodu doporucuji projet si parkrat na nastupiste s kocarkem. Idealne pri ostrem prestupu.
Za me je idealni vzor noveho podchodu je v Letohrade, ale ano reseni v Sumperku je idealni stav pro mene ruste nadrazi, nicmene trat Olomouc – Prostejov – Brno snad jednou dojde k dustojnemu zrychleni a podchod bude mit vyznam.
Šumperk (centrální přechod) je v vzhldem k intenzitě provozu příšerný.
Přesně tak, v Šumparku je přechod přes koleje naprostá příšernost. Obdobně se šetřilo i ve Znojmě, jenže tam je na změnu čas ještě hodně dlouho (až bude elektrizace z Jihlavy a bude dokončena část VRT od Světlé do Českého Brodu).
Jako v cem? Kolik vlaku za hodinu potrebuje nutne prejet prechod? Jeden, nebo snad dva?
Na opacne strane budovy mate taky prechod, pres statovku, na te toho projede nesrovnatelne vice a s nesrovnatelne mene kvalifikovanejsimi ridici a s nesrovnatelne mene odhadnutelnou jizdni drahou a rychlosti.
Třeba ve viditelnosti na ten přejez a rychlosti na něm (myslím, že tam je pro vlaky 10 km/h. Silnice má 50km/h.) Omezuje to dopravu, jsou dlouhé různé staniční intervaly a nevím, jestli i nejsou nějaké vzájemné vjezdy zakázány, nebo mají nařízené pořadí.
Šumperk je jednodušší v tom, že tam značný podíl spojů buď končí, nebo začíná, takže tu kterou soupravu lze stavět na jednu nebo druhou stranu a není to kolize trasy cestujího s vlakem. Podchod tam není potřeba. To u Prostějova tolik není, navíc je tam hledisko propojení města za kolejiště, kde je hned za kolejištěm průmyslová zóna.
Zajímavé myšlení, hele my tady v civilizaci nic jiného než podchody nemáme a žádná katastrofa se nekoná.
Tak zřídit nástupiště s úrovňovým přístupem samozřejmě možné je, ale má to celou řadu úskalí. Centrální přechod sice lze zřídit i uprostřed stanice (jako třeba v Šumperku), ale pak si ti pádem dělíte i koleje a vlak stejně nemůže zastavit uprostřed (mimo poslední kolej). Další věc je pak zabezpečení centrálního přechodu a dopady, jaké to má jednak na železniční provoz, tak na pohyb cestujících přes přechod. Mimochodem zmiňované řešení ze Šumperka je již nepoužitelné, jelikož normy dnes neumožňují přecházet naráz více jak 1 kolej.
Opravdu, od kdy? Např. v ŽST Děčín-východ je přechod přes dvě koleje.
Podle mého názoru jsou ideálně řešené podchody v nově předělaných stanicích: Kladno hl.n., Praha-Vysočany, Praha-Vršovice, Praha-Radotín
Nadchody: Kladno-město (u nemocnice), Praha-Rajská Zahrada, Praha-Kačerov
A ten výškový rozdíl v Prostějově seženete kde? Odhaduji, že potřebujete tak 7m. Z nádraží k radnici (1,5km) je výškový rozdíl 9m (mapy.cz).
V rámci modernizace by mohli zrušit tu příšernou vestavbou s knihkupectvím, a pustit více světla do haly. (Tak jak to bylo v původním provedení).
3 hrany, není to „trochu“ málo pro uzlovou stanici…? Takhle bude prakticky neproveditelné zde něco z hlavní tratě končit, a i tak bude nutné směr Kostelec vždy a zásadně řešit jako „obrat prostý“, což teda už vidím v barvách. Leda by bylo v plánu nějaké řešení s pravidelným využíváním manipulačních kolejí v jižní části stanice.
Příprava na dvoukolejku nic…?
Jedním z důvodů proč je ŘSD úspěšnější než SŽ je, že ŘSD má plán, jak chce, aby vypadala její infrastruktura a podle toho postupuje. U SŽ se řešilo kdysi VRT s rychlostí 320 km/hod, ač například pan Jančura požadoval rychlost 350 km/hod. Nyní SŽ mluví o rychlých spojených RS s rychlostí 200 km/hod, jež budou součástí VRT. První tyto úseky se budou budovat mezi Brnem a Přerovem v pěti etapách, kde je aktuálně jednokolejná trať a druhou kolej trať potřebuje. Přitom ten smysl VRT s rychlostí nad 300 km pro mezinárodní spojení jako alternativa letecké dopravy, naopak tratě na 200… Číst vice »
ŘSD je uspěšnější proto, že každý rozumí kroucení kolečkem. Dopravní odborníci na SŽ klidně můžou mít plány, ale centrální (dietní) komeise na MD jim to spravidla seškrtá, že spousta věcí není potřeba, o přeložkách ani nemlivě. VRT bude mít návthovou rychlost (trasování) 350, ale provozní 320, protože vyšší rychlosti jsou energeticky náročnější, zajímalo by mě, jak to má Jančura spočítané? Tratě do 200 jsou konvenční, RS (rychlá spojení = želeiniční linky) je marketingový produkt a lidi si ho pletou s VRT (tratě). Není priorita stavět VRT v úseku Brno – Přerov, prioritní jsou jiné úseky VRT, a ta k se… Číst vice »
To není o tom, jestli opravovat či neopravovat stanici Česká Třebová, ale o koncepci té opravy.
Myslíte, že by SFDI dalo ŘSD peníze, pokud by přišlo z plánem, že budou předělávat I/6 v Karlových Varech na dálnici, s tím, že tam místo 50 – 80 km/hod, bude všude 80 km/hod. Pravděpodobně by si poklepali na čelo a peníze neposlali.
Pokud okolo Třebové pojedou expresní vlaky 160 km/hod a nákladní vlaky 100 km/hod, tak uspoří spousty energie, protože nebudou muset brzdit a hned se zase rozjíždět. A většině cestujících to uspoří několik minut na cestě, čímž se bude železnice konkurenceschopnější.
A jakou koncepsi navrhujete vy? Tady to je tak, že se to opraví a při té příležitosti se to dá zvednout na 80. Proč neprojde obchvat se ptejte na MD, ale pro těch pár expresů (co v Třebové nebudou hypoteticky stavět) v budoucnu ho skoro nemá cenu stavět, úsporou energie to neobhájíte, většína expresů bude jezdit po VRT (a na tu bych se primárně soustředil-tlačil). Pro nákladní valy je v podstatě jedno, jestli pojedou 80 nebo 100, vvětšinou jim nebude jedno, že pojedou mimo Třebovou, kde je pro ně zázemí a to včetně třeba střídání strojvedoucích, když už nebude žádá… Číst vice »
SŽ ale přece jasnou koncepci má. Konkrétně pro tuto trať: žádný rok bez výluky.
Když si představím, jak by takový plán asi vypadal, tak je zatraceně dobře, že žádný (závazný) není. :-/
Ona ta částečná dvoukolejka bude mezi CelciČelčicemi a Kraličkami jednokolejka…
Mne tedy v rekonstruovaném prostějovském hlavním nádraží rozhodně chybí jeden šturc s nástupní hranou pro vlaky od Kostelce na Hané. Pak by se tomu už moc vytknout nedalo, tedy až na tu přípravu na dvoukolejku. Jenže tahle daleko se na Správě železnic nejspíš neuvažuje…
Edit: Správa železnic uvažuje s tratí Olomouc – Nezamyslice takto: Stavba vychází ze schválené aktualizace studie proveditelnosti modernizace tratě Olomouc – Prostějov – Nezamyslice. Předmětem stavby je optimalizace stávající trati v úseku Prostějov – Nezamyslice. Náplní stavby bude především zdvoukolejnění přibližně 5 km trati v úseku Pivín – Čelčice, celková rekonstrukce trati spojená se zvýšením rychlosti do 145 km/h a změna trakční soustavy na střídavou 25 kV, 50 Hz.
Matně si vspomínám, jestli náhodou nějaké hrany v Prostějově byly dělené spojkou, protože tak dlouhé nejsou pro tratě do Chornic a Senic stejně potřeba?
Tak snad doufejme aspon v toto (byt porad pro ty lokalky muze chybet cca jeden sturc), ale stejne bude chybet predjizdna pro hlavni trat. Byt mozna by to resil sturc jizne od ostrova, zapojeny do obou hlavnich.
Jo vlastne pardon, ono se s dvoukolejkou teda nepocita. No ale i tak, pro hlavni trat by se jiste hodila moznost krizovani za soucasneho pobytu treti soupravy…
Nebyly, ale bylo tu víc kolejí, oproti stavu před rekonstrukcí. 1. a i jediné vysoké nástupiště se pro jistotu nyní vůbec nepoužívá a odstavují se tam motoráky a lokomotivy pro obsluhu vleček v okolí. Přičemž lidi lezou do kolejí a přes odstavená vozidla nemají absolutně rozhled.
Tak nástupiště jsou kolejovými spojkami půlená, tedy nevidím důvod, aby kostelecká šlechta měla vlastní nástupiště. Motoráky přijíždí a odjíždí stejným směrem. Horší je přidat do toho 2 panťáky k vykřižování a rychlík, jak se pravidelně děje.
Na dvě koleje nemá nikdo koule, a směrem na Olomouc se dvě koleje velmi blbě protahují pod dálničním mostem, a nikomu se nechce ten most přestavovat.
Druhá kolej směr na Nezamyslice zase záleží na projednání s DT Prostějov (byla by vedena v místě vlečky do továrny a vlečka by se musela zapojit jinak), myslíte, že to někoho napadlo, že se někdov alespoň DT zeptal?
V tom místě je místa na tři pr.. teda tři další koleje, vlečka do DT nehraje žádnou roli, to není problém.
Myslíte, že se to tam mezi ty pilíře dálnice a nadjezdu opravdu vejde, aniž by jste potřeboval prostor po vlečkové koleji?
Ano vejde, pod oběma mosty je na východní straně habaděj místa, i když má dálniční most rozmístěné pilíře dost blbě, tak tam ta rezerva už tenkrát vznikla a mosty jsou delší než je současná potřeba. To místo velmi dobře znám, každopádně dá se to trochu nakoukat na mapy.cz, ale určitě to půjde pěkně vidět na videu z lokomotivy někde na yt
https://youtu.be/YMJ-JiLo1Mo?si=xB8COuWJF5GGablm
Třeba tady je krásně vidět kolik je tam místa po pilíře vlevo, ale za nimi je ještě další prostor pro 2 koleje, dnes vesměs utopený v zeleni, ale je to udělané velmi velkoryse. 5 kolejí jak nic
Ty jo já si říkal co je to za MUVku a ona je to chlouba čs. dopravního průmyslu.
Video doporučuju pro easter egg v Bedihošti. 🙂
No to je ta vlečková kolej do DT Prostějov. Ano, pod most se tři koleje vejdou, ale vlečka se stále musí zapojit trochu jinak a jinde.
Jak jinde a jinak? Proč by se nemohla se dvěma kolejema napojit u věže tak jako teď?
Tak když se využije stávající stopa pro další kolej, tak tu vlečku musíte natrasovat jinak, minimálně paralelně s tou druhou kolejí.
Nejde o koule, stát to nechce jen zaplatit.
Ale stát by to zaplatil, jen to nikdo na MD (centrální komise) neschválí, protože si myslí, že to není třeba.
ŘSD má v plánu přestavbu mimoúrovňové křižovatky Prostějov – Sever/Držovice.
Ze strany k centru není vůbec žádný připojovací pruh. Ten se bude dobudovavat přidáním mostní konstrukce.
Pokud by Inženýři ze Spr.Žel použili hlavu, tak už by byl na stole hotový projekt na SPOLEČNOU stavbu, která vyřeší problém ŘSD s mimoúrovňovou křižovatkou i problém SŽ s prodloužením dvojkolejné tratě z Prostějov hl.n. až k Olomouci.
Dopravně tam bude 5 hran.