Nová nástupiště a podchod. SŽ zmodernizuje stanici Prostějov za 1,5 miliardy

Stanice Prostějov hlavní nádraží. Autor: Vojtěch Dočkal – Vlastní dílo, CC BY-SA 4.0, https://commons.wikimedia.org/w/index.php?curid=123695764Stanice Prostějov hlavní nádraží. Autor: Vojtěch Dočkal – Vlastní dílo, CC BY-SA 4.0, https://commons.wikimedia.org/w/index.php?curid=123695764

V rámci stavby se současný přejezd ve Vrahovické ulici nahradí podjezdem.

77 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
View all comments
Projektant

Dopravní schéma zde:
https://ctrlv.cz/3Myw

Co se týče zdvoukolejnění trati, plánuje se pouze částečné pro letmé křižování v úseku před Pivínem – za Čelčicemi 5,5 km a Kraličky – Ol Nové Sady 13,5 km. Rychlíky Brno – Ol – Špk přes Prostějov budou jezdit i nadále.

MP22

To už to mohlo jít dvojkolejně až po trať na Senici v tom Olomouci.

nowas

Asi se nechce dělat novej most přes Moravu.

Voufa

A zvýšení rychlosti bude taky? Teď se tam jezdí, pokud vím, max 100km/h

Pavel Skládaný

Momentálně se tam po rekonstrukcích přejezdů „zvyšuje“ rychlost ze 100 na 60 km/h.

Projektant

Rychlosti byly ve studii proveditelnosti navrženy takto (je to ve stávající stopě bez přeložek):
https://ctrlv.cz/DL5i
Ve zhlaví v Bedihošti se pak ten propad podařilo ještě zmírnit na 105/115/115

Petr

Díky za to schéma… Sice tři nástupiště, ale 5 nástupních hran s možností odjetí přes kolej 4a.
Třívozový RegioPanter měří na délku 79,4 m a tak se vejde ke každé nástupní hraně (i na obě hrany u staniční budovy).
To mění situaci a myslím, že tohle bude provozně stačit.

platamond

K dokonalosti mi tam chybí jen spojka mezi výhybkami 2 a 7.

Pavel Skládaný

Zaplaťpámbu aspoň za toto.

X 1

Škoda že není dvojkolejná trať u z Prostějova hl.n.
ŘSD bude přestavovat mimoúrovňovou křižovatku Prostějov – Sever, na které chybí připojovací pruhy. Mohla se domluvit společná stavba, která by vyřešila tyto lokální problémy jak SŽ, tak i ŘSD.

Nemel

Dobře, můj seznam věcí, které byly pro společnost donedávna normální, ale od zavedení internetových diskuzí jsou problém, se po přečtení té zdejší rozrůstá o podchod. K těm dalším patří například:

Zábradlí
Postarat se o vlastní děti sám
Svetr, když je vám zima
Jízdní kolo
Auto
Stáří
Mládí

MP22

Nemel

Jan Horák

Buďte rádi že bude podchod a ne krytá běžkařská dráha jako v Pardubicích.
https://www.idnes.cz/pardubice/zpravy/snih-lavka-nadchod-nadrazi-pardubice.A250112_132432_pardubice-zpravy_zdo

Petr

Tři centimetry sněhu…

Vavrroch

Noblesní textík. Čtenář může nad posledním odstavcem uvažovat, co že to vysoký představitel otevřel – modernizaci nebo malou část?
A první dvě věty předposledního odstavce jsou taky zajímavé. To by si skoro někdo mohl vysvětlit tak, že se populární Dům Usherů bude stěhovat. To by bylo oživení v sále!

Marek Hrdina

Reko jedny stanice za 1,5mld? No pokud takovy ceny jsou skutecne novy standard, tak potes koste. To je zeleznice dlouhodobe neufinancovatelna :/

Gajda

Jenže ono ti tam toho moc nezůstane, podívej se na nástupiště a kolejiště dnes a jak to má vypadat pak. Tam nezůstane jak je skoro nic. To dnes za 100 milionů bohužel nejde. Tady je hlavní otázka, zda to má u takové stanice doopravdy smysl.
Až to jednou bude, tak by si to zasloužilo aspoň jedno ranní IC do Prahy a večerní z Prahy.

Stráťa

Doba náhodných výstřelů je dávno pryč. Chce to buď celodenní maximálně dvouhodinový takt nebo nic.

Kamui

Příprava na dvojkolejku bude?

Pavel

Jedno vnější a jedno ostrovní… také mě to udivilo, ale v budoucnu všechny rychlíky pojedou přes Přerov. Takže na trati z Olomouce do Nezamyslic pojedou jen osobáky. A na odbočnou trať do Kostelce stačí jedno vnější.
Pro zajímavost, architektem prostějovského nádraží je Jaroslav Otruba, který dělal i Řečkovice či Přibyslav. Jeho nejznámnějším dílem jsou ale některé stanice metra na lince A a C.

Petr

Jsem si říkal, že ta hnusná šedivá krabice bude asi unikátním veledílem nějakýho umělce…

vlachjan
Michal M

Otruba vymyslel hlavně ty obklady do metra A, zvané prsa a antiprsa. Což je výborné.

Zmíněné stanice jsou ale strašná bída, jeden větší bezmyšlenkový hnus vedle druhého, včetně Prostějova.

MHD

Naopak, mě Prostějov připadá krásný. Asi to v tom nevidíte. Taky to mohla být Sorela.

Milan

Že by nejezdil R do Brna? Se mi nezdá.

Petr31

Tak na stránkách Správy železnic na mapě linek po vybudování VRT (dlouhodobý horizont k roku 2050) je stále vedena linka R12 (Brno-Vyškov-Prostějov-Olomouc až do Šumperka), takže nevím odkud berete informaci, že zde mají v budoucnu jezdit jen osobáky.

Petr

Nebude součástí tohoto ostrovního nástupiště aji třeba jazykové na straně od Kostelce na Hané? Tři hrany mi přijde málo, když je potřeba vykřižovat dva vlaky Olomouc – Nezamyslice a ještě taky nějaký končící tam odstavit… Nebo se bude muset jezdit odstavit „bokem“ mimo nástupiště 🫣

Pvgang

Kdyby s tím začali už dříve, nemuselo by to stát 1.5 miliardy korun. A vůbec si neumím představit nějaký podchod na nástupiště. Však tam už je tak málo místa a ještě podchod, však to není nějak extra velký uzel. Naše stanice není nějak významná, jako jezdí tu rychlík dobře, ale i tak. Měli by se hlavně soustředit na těch hlavní koridorech a ne tu.

Alibaba

Kdyby to postavily před 100 lety tak to mohlo stát třeba jen 2 miliony…

tomaskislinger7

Tak to už je vás více z Prostějova, kteří neznají(nebo neumí) používat podchod.
Naposledy ta inteligentní rodinka, která se chtěla osobně seznámit s Pendolinem v Zábřehu.

Michal M

Takové věci by se měly instalovat i do regionů, aby s tím získali místní trochu zkušenost.
Celý život žijí v Prostějově, okna mají třeba jen do dvora, co oni vědí co je podchod…

MP22

Pozor! V Prostějově nejsou žádní barbaři, mají tam dokonce i dva eskalátory! Na ně si nepřijdete na lišáky

Komarek

Né, podchodovej mor už i v Prostějově 🙁 Je tam teď snad nějaký problém?

Zesp

S podchodem se počítalo už při stavbě nové nádražní budovy v padesátých letech, je tam na to od té doby stavební příprava. Akorát jaksi dosud k přestavbě kolejiště nedošlo, aby se ten podchod dobudoval… Ta budova měla i příjezdovou halu, ta je teď ale nepřístupná…

Honzin

Na prvním nástupišti bývalo i oboustranné schodiště do toho slepého podchodu. Dole byla spodní voda, byl tam nejaký sklad a chodilo se po prknech. Kolejiště stojí na mokřadu. V 90 letech se to zasypalo a dodláždilo.

Alibaba

Jo, obecně je problém s bezpečností, a pak když uděláte u budovy vysoké nástupiště tak i s přístupem na to ostrovní (bude jen z jednoho čela, nebo budete mít díru v něm).

Zbynek

Zrovna farani do podchodu s pochybnou udrzbou a uklidem je to co cestujici maji moc radi. Nebylo by lepsi udelat za zlomek penez urovnove pristupu ala Sumperk?

Zastancum podchodu doporucuji projet si parkrat na nastupiste s kocarkem. Idealne pri ostrem prestupu.

Vladimír

Za me je idealni vzor noveho podchodu je v Letohrade, ale ano reseni v Sumperku je idealni stav pro mene ruste nadrazi, nicmene trat Olomouc – Prostejov – Brno snad jednou dojde k dustojnemu zrychleni a podchod bude mit vyznam.

Alibaba

Šumperk (centrální přechod) je v vzhldem k intenzitě provozu příšerný.

Bram

Přesně tak, v Šumparku je přechod přes koleje naprostá příšernost. Obdobně se šetřilo i ve Znojmě, jenže tam je na změnu čas ještě hodně dlouho (až bude elektrizace z Jihlavy a bude dokončena část VRT od Světlé do Českého Brodu).

Zbynek

Jako v cem? Kolik vlaku za hodinu potrebuje nutne prejet prechod? Jeden, nebo snad dva?

Na opacne strane budovy mate taky prechod, pres statovku, na te toho projede nesrovnatelne vice a s nesrovnatelne mene kvalifikovanejsimi ridici a s nesrovnatelne mene odhadnutelnou jizdni drahou a rychlosti.

Alibaba

Třeba ve viditelnosti na ten přejez a rychlosti na něm (myslím, že tam je pro vlaky 10 km/h. Silnice má 50km/h.) Omezuje to dopravu, jsou dlouhé různé staniční intervaly a nevím, jestli i nejsou nějaké vzájemné vjezdy zakázány, nebo mají nařízené pořadí.

johny

Šumperk je jednodušší v tom, že tam značný podíl spojů buď končí, nebo začíná, takže tu kterou soupravu lze stavět na jednu nebo druhou stranu a není to kolize trasy cestujího s vlakem. Podchod tam není potřeba. To u Prostějova tolik není, navíc je tam hledisko propojení města za kolejiště, kde je hned za kolejištěm průmyslová zóna.

Michal M

Zajímavé myšlení, hele my tady v civilizaci nic jiného než podchody nemáme a žádná katastrofa se nekoná.

XXXD

Tak zřídit nástupiště s úrovňovým přístupem samozřejmě možné je, ale má to celou řadu úskalí. Centrální přechod sice lze zřídit i uprostřed stanice (jako třeba v Šumperku), ale pak si ti pádem dělíte i koleje a vlak stejně nemůže zastavit uprostřed (mimo poslední kolej). Další věc je pak zabezpečení centrálního přechodu a dopady, jaké to má jednak na železniční provoz, tak na pohyb cestujících přes přechod. Mimochodem zmiňované řešení ze Šumperka je již nepoužitelné, jelikož normy dnes neumožňují přecházet naráz více jak 1 kolej.

Náhodný kolemjdoucí

Opravdu, od kdy? Např. v ŽST Děčín-východ je přechod přes dvě koleje.

Neznalek

Podle mého názoru jsou ideálně řešené podchody v nově předělaných stanicích: Kladno hl.n., Praha-Vysočany, Praha-Vršovice, Praha-Radotín
Nadchody: Kladno-město (u nemocnice), Praha-Rajská Zahrada, Praha-Kačerov

Modré zábradlí

A ten výškový rozdíl v Prostějově seženete kde? Odhaduji, že potřebujete tak 7m. Z nádraží k radnici (1,5km) je výškový rozdíl 9m (mapy.cz).

MHD

V rámci modernizace by mohli zrušit tu příšernou vestavbou s knihkupectvím, a pustit více světla do haly. (Tak jak to bylo v původním provedení).

Tomáš Záruba

3 hrany, není to „trochu“ málo pro uzlovou stanici…? Takhle bude prakticky neproveditelné zde něco z hlavní tratě končit, a i tak bude nutné směr Kostelec vždy a zásadně řešit jako „obrat prostý“, což teda už vidím v barvách. Leda by bylo v plánu nějaké řešení s pravidelným využíváním manipulačních kolejí v jižní části stanice.

Příprava na dvoukolejku nic…?

noerf

Jedním z důvodů proč je ŘSD úspěšnější než SŽ je, že ŘSD má plán, jak chce, aby vypadala její infrastruktura a podle toho postupuje. U SŽ se řešilo kdysi VRT s rychlostí 320 km/hod, ač například pan Jančura požadoval rychlost 350 km/hod. Nyní SŽ mluví o rychlých spojených RS s rychlostí 200 km/hod, jež budou součástí VRT. První tyto úseky se budou budovat mezi Brnem a Přerovem v pěti etapách, kde je aktuálně jednokolejná trať a druhou kolej trať potřebuje. Přitom ten smysl VRT s rychlostí nad 300 km pro mezinárodní spojení jako alternativa letecké dopravy, naopak tratě na 200… Číst vice »

Alibaba

ŘSD je uspěšnější proto, že každý rozumí kroucení kolečkem. Dopravní odborníci na SŽ klidně můžou mít plány, ale centrální (dietní) komeise na MD jim to spravidla seškrtá, že spousta věcí není potřeba, o přeložkách ani nemlivě. VRT bude mít návthovou rychlost (trasování) 350, ale provozní 320, protože vyšší rychlosti jsou energeticky náročnější, zajímalo by mě, jak to má Jančura spočítané? Tratě do 200 jsou konvenční, RS (rychlá spojení = želeiniční linky) je marketingový produkt a lidi si ho pletou s VRT (tratě). Není priorita stavět VRT v úseku Brno – Přerov, prioritní jsou jiné úseky VRT, a ta k se… Číst vice »

noerf

To není o tom, jestli opravovat či neopravovat stanici Česká Třebová, ale o koncepci té opravy.
Myslíte, že by SFDI dalo ŘSD peníze, pokud by přišlo z plánem, že budou předělávat I/6 v Karlových Varech na dálnici, s tím, že tam místo 50 – 80 km/hod, bude všude 80 km/hod. Pravděpodobně by si poklepali na čelo a peníze neposlali.
Pokud okolo Třebové pojedou expresní vlaky 160 km/hod a nákladní vlaky 100 km/hod, tak uspoří spousty energie, protože nebudou muset brzdit a hned se zase rozjíždět. A většině cestujících to uspoří několik minut na cestě, čímž se bude železnice konkurenceschopnější.

Alibaba

A jakou koncepsi navrhujete vy? Tady to je tak, že se to opraví a při té příležitosti se to dá zvednout na 80. Proč neprojde obchvat se ptejte na MD, ale pro těch pár expresů (co v Třebové nebudou hypoteticky stavět) v budoucnu ho skoro nemá cenu stavět, úsporou energie to neobhájíte, většína expresů bude jezdit po VRT (a na tu bych se primárně soustředil-tlačil). Pro nákladní valy je v podstatě jedno, jestli pojedou 80 nebo 100, vvětšinou jim nebude jedno, že pojedou mimo Třebovou, kde je pro ně zázemí a to včetně třeba střídání strojvedoucích, když už nebude žádá… Číst vice »

Modré zábradlí

SŽ ale přece jasnou koncepci má. Konkrétně pro tuto trať: žádný rok bez výluky.

Tomáš Záruba

Když si představím, jak by takový plán asi vypadal, tak je zatraceně dobře, že žádný (závazný) není. :-/

Litovel

Ona ta částečná dvoukolejka bude mezi CelciČelčicemi a Kraličkami jednokolejka…

Bram

Mne tedy v rekonstruovaném prostějovském hlavním nádraží rozhodně chybí jeden šturc s nástupní hranou pro vlaky od Kostelce na Hané. Pak by se tomu už moc vytknout nedalo, tedy až na tu přípravu na dvoukolejku. Jenže tahle daleko se na Správě železnic nejspíš neuvažuje…

Bram

Edit: Správa železnic uvažuje s tratí Olomouc – Nezamyslice takto: Stavba vychází ze schválené aktualizace studie proveditelnosti modernizace tratě Olomouc – Prostějov – Nezamyslice. Předmětem stavby je optimalizace stávající trati v úseku Prostějov – Nezamyslice. Náplní stavby bude především zdvoukolejnění přibližně 5 km trati v úseku Pivín – Čelčice, celková rekonstrukce trati spojená se zvýšením rychlosti do 145 km/h a změna trakční soustavy na střídavou 25 kV, 50 Hz.

Alibaba

Matně si vspomínám, jestli náhodou nějaké hrany v Prostějově byly dělené spojkou, protože tak dlouhé nejsou pro tratě do Chornic a Senic stejně potřeba?

Tomáš Záruba

Tak snad doufejme aspon v toto (byt porad pro ty lokalky muze chybet cca jeden sturc), ale stejne bude chybet predjizdna pro hlavni trat. Byt mozna by to resil sturc jizne od ostrova, zapojeny do obou hlavnich.

Tomáš Záruba

Jo vlastne pardon, ono se s dvoukolejkou teda nepocita. No ale i tak, pro hlavni trat by se jiste hodila moznost krizovani za soucasneho pobytu treti soupravy…

dujka.robert

Nebyly, ale bylo tu víc kolejí, oproti stavu před rekonstrukcí. 1. a i jediné vysoké nástupiště se pro jistotu nyní vůbec nepoužívá a odstavují se tam motoráky a lokomotivy pro obsluhu vleček v okolí. Přičemž lidi lezou do kolejí a přes odstavená vozidla nemají absolutně rozhled.

dujka.robert

Tak nástupiště jsou kolejovými spojkami půlená, tedy nevidím důvod, aby kostelecká šlechta měla vlastní nástupiště. Motoráky přijíždí a odjíždí stejným směrem. Horší je přidat do toho 2 panťáky k vykřižování a rychlík, jak se pravidelně děje.

Alibaba

Na dvě koleje nemá nikdo koule, a směrem na Olomouc se dvě koleje velmi blbě protahují pod dálničním mostem, a nikomu se nechce ten most přestavovat.
Druhá kolej směr na Nezamyslice zase záleží na projednání s DT Prostějov (byla by vedena v místě vlečky do továrny a vlečka by se musela zapojit jinak), myslíte, že to někoho napadlo, že se někdov alespoň DT zeptal?

MP22

V tom místě je místa na tři pr.. teda tři další koleje, vlečka do DT nehraje žádnou roli, to není problém.

Alibaba

Myslíte, že se to tam mezi ty pilíře dálnice a nadjezdu opravdu vejde, aniž by jste potřeboval prostor po vlečkové koleji?

MP22

Ano vejde, pod oběma mosty je na východní straně habaděj místa, i když má dálniční most rozmístěné pilíře dost blbě, tak tam ta rezerva už tenkrát vznikla a mosty jsou delší než je současná potřeba. To místo velmi dobře znám, každopádně dá se to trochu nakoukat na mapy.cz, ale určitě to půjde pěkně vidět na videu z lokomotivy někde na yt

MP22

https://youtu.be/YMJ-JiLo1Mo?si=xB8COuWJF5GGablm

Třeba tady je krásně vidět kolik je tam místa po pilíře vlevo, ale za nimi je ještě další prostor pro 2 koleje, dnes vesměs utopený v zeleni, ale je to udělané velmi velkoryse. 5 kolejí jak nic

Michal M

Ty jo já si říkal co je to za MUVku a ona je to chlouba čs. dopravního průmyslu.
Video doporučuju pro easter egg v Bedihošti. 🙂

Alibaba

No to je ta vlečková kolej do DT Prostějov. Ano, pod most se tři koleje vejdou, ale vlečka se stále musí zapojit trochu jinak a jinde.

MP22

Jak jinde a jinak? Proč by se nemohla se dvěma kolejema napojit u věže tak jako teď?

Alibaba

Tak když se využije stávající stopa pro další kolej, tak tu vlečku musíte natrasovat jinak, minimálně paralelně s tou druhou kolejí.

Guma

Nejde o koule, stát to nechce jen zaplatit.

Alibaba

Ale stát by to zaplatil, jen to nikdo na MD (centrální komise) neschválí, protože si myslí, že to není třeba.

X 1

ŘSD má v plánu přestavbu mimoúrovňové křižovatky Prostějov – Sever/Držovice.
Ze strany k centru není vůbec žádný připojovací pruh. Ten se bude dobudovavat přidáním mostní konstrukce.
Pokud by Inženýři ze Spr.Žel použili hlavu, tak už by byl na stole hotový projekt na SPOLEČNOU stavbu, která vyřeší problém ŘSD s mimoúrovňovou křižovatkou i problém SŽ s prodloužením dvojkolejné tratě z Prostějov hl.n. až k Olomouci.

Guma

Dopravně tam bude 5 hran.