Infrastruktura Silnice

Nová naděje pro poslední úsek D1. Krajský úřad potvrdil změnu územního rozhodnutí

Stavba D1 v úseku Přerov - Lipník nad Bečvou. Foto: ŘSD
Stavba D1 v úseku Přerov - Lipník nad Bečvou. Foto: ŘSD

Olomoucký krajský úřad dnes potvrdil změnu územního rozhodnutí na stavbu posledního úseku dálnice D1 z Přerova do Říkovic, její příprava tak může dál pokračovat. Vyplývá to z dokumentů zveřejněných na úřední desce hejtmanství. Změnu územního rozhodnutí na D1 mezi Přerovem a Říkovicemi loni v listopadu povolil stavební odbor olomouckého magistrátu, proti tomu bylo v prosinci podáno devět odvolání. Krajský úřad odvoláním nevyhověl.

Poslední úsek D1 odvede automobilovou dopravu z Přerova, kde nyní řidiči denně čekají desítky minut v dlouhých kolonách. Jeho stavba musí začít nejpozději v roce 2021, kdy pro ni končí výjimka z EIA.

Podle ředitele Ředitelství dálnic a silnic Radka Mátla lze díky verdiktu krajského úřadu dokončit inženýrskou činnost pro stavební povolení a podat žádosti o jejich vydání. Mátl to předpokládá do konce léta. ŘSD zároveň dokončí majetkoprávní přípravu stavby.

ŘSD před podáním odvolání odhadovalo, že schválená změna územního rozhodnutí ke stavbě D1 u Přerova by měla nabýt právní moci letos na jaře. Stavební povolení chtělo vyřídit do června. Nové výběrové řízení na zhotovitele stavby by díky tomu mohlo začít také letos. Podle nových odhadů bude poslední část dálnice D1 mezi Přerovem a Říkovicemi otevřena nejdříve v roce 2024.

Olomoucký magistrát, který změnu územního rozhodnutí pro poslední úsek D1 u Přerova loni na podzim potvrdil, podle hejtmanství rozhodl v souladu se správním řádem a stavebním zákonem. Krajský úřad upozornil, že změny závazných stanovisek nejsou takového charakteru, aby měly za následek nezákonnost rozhodnutí magistrátu.

Odvolání Dětí Země proti změně územního rozhodnutí mělo deset bodů. „V nich upozorňujeme na chyby procesu EIA v roce 2000, který neposoudil varianty dálnice mimo Dluhonice, a na chyby závazného stanoviska EIA z roku 2016, které bylo vydáno bez účasti veřejnosti. Také žádáme o přezkum závazných stanovisek,“ uvedl již dříve předseda Dětí Země Miroslav Patrik.

Řízení o změně územního rozhodnutí na poslední část D1 u Přerova začalo na jaře 2017, zejména kvůli změně projektu mimoúrovňového křížení Přerov-sever, ze kterého se podle Patrika nakonec stala komplikovaná okružní křižovatka nevyhovující normám. Děti Země v odvolání požadovali posouzení varianty trasy dálnice D1 s odchýlením u Dluhonic asi o 150 metrů na východ směrem k Přerovu.

Budoucí D1 Říkovice - Přerov. Pramen: ŘSD
Budoucí D1 Říkovice – Přerov. Pramen: ŘSD

ČTK

18 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
View all comments
Martin

Neco do plena: https://www.youtube.com/watch?v=5gLxlXamhgY
Docela zajimave reseni krizovatky… Mene koliznich mist a lepsi prujezd…

Radovan Komínek

Pro pamětníky část textu z písně skupiny Katapult z roku 1980: „Až se bude psát rok 2006,…., až dálnicemi zeměkouli opředem“. A to už se plány posunuly, protože v 70-tých letech se plánovala dálnice kolem Přerova dostavět do roku 1990. Teď nás čeká VRT a můžeme porovnávat plány v Polsku https://cpk.pl/pl/aktualnosci/cpk-od-slow-do-czynow-doradca-z-dalekiego-wschodu-i-plan-inwestycji-kolejowych-na-lata-2020-2034 a v Česku https://www.spravazeleznic.cz/vrt/co-je-vrt/postup-pripravy-vrt. Kdo myslíte, že nakonec záměry v rozumných termínech uskuteční?

Eduard

Tak nějak. A to jsme se po revoluci Polákům smály, že nebýt Hitlera, tak ani neví co je to dálnice. Dnes nás mohou nejen učit, jak se staví, ale jak je stavět za peníze EU. Jo někdo postaví cyklostezku, rozhlednu a někdo dálnici. Kdo umí, ten umí.

Martin

Souhlasim…

Eduard

Děkuji. Je smutné, že nikdo nedovede přimět všechny orgány, které mají co dočinění s vydáním stavebního povolení, aby si všichni sedli za jeden stůl, spolupracovali spolu a koordinovali své jednotlivé kroky. Takto mi připadá, že vždy jeden čeká na to až něco udělá ten druhý. Dle hesla času dost, práce není zajíc neuteče. Pak se divíme, že si páni úředníci to přehazují jako horký brambor a výsledek je, že stále nemáme dokončenou nejen dálniční síť. A místo toho, aby někdo popohnal úředního šimla, tak se najme PR agentura, aby to všechno patřičně vysvětlila….

Tomáš

Do konce roku 2021 získají pravomocné stavební povolení, vyberou zhotovitele a začnou stavět, tak aby nevypršela EIA? Redakce začla vydávat pohádky na dobrou noc? 😀

Eduard

To není z hlavy redakce, ale info od ŘSD. Třeba místo PR agentury najali někoho, kdo úředníky postaví do latě a patřičně je zamotivuje, aby se všechno včas stihlo. Co mi víme. Taky nikdo nevěřil že v Naganu vyhrajeme olympiádu. No a stalo se. Vždyť snít a slibovat je tak snadné…..

Honsa

Jo radecek. Horsi nez Kroupa ale kecu mraky

Asd

No výborně. Jak se nekecá a maká. To tempo nám závidí všude ve světě. Jsme prostě světový unikát. Jen tak dál.

Luděk S.

Jestli tu D1 dokončí před rokem 2038, tak jsem prohrál flašku za 15 litrů. Tak se, na tom ŘSD, sakra, snažte!

Honza D.

To by se měl snažit hlavně Patrik, ne?

Honsa

To by bylo cool! Cesko se mozna zacina menit.

Honsa

Ty minus 2x. Nektery lidi tady jsou toxicky

Tady na Moravě

Takže teď „už jenom“ dokončit výkup pozemků, získat povolení ke stavbě a vysoutěžit zakázku. No to půjde jako po másle! Za půl roku stavíme a koncem 2022 jezdíme! :-)))

Standa

No to nevím Teda… Ale bylo by to dobrý…

Vladimir

V idealnim pripade ano, snad tomu tak bude i doopravdy. Letos oproti slusnemu lonskemu roku vystavba vazne, tak se snad rozpohybuje.

David

V článku termín otevření je, takže zbytečně spekulujete.

Josef Trögl

Já myslím, že většina je vykoupena. Řešily se tuším i vyvlastnění některých domů.