egoe-plus
Cestovní ruch Vodní doprava

Nová elektroloď Harta pro přehradu Slezská Harta má všechna povolení

Elektrická loď Harta. Pramen: Slezskaharta.eu
Elektrická loď Harta. Pramen: Slezskaharta.eu

Nová elektrická loď Harta pro přehradu Slezská Harta má všechna povolení. Plavební správa v pondělí schválila její uvedení do provozu. První jízdy plavidla pro 45 cestujících budou ještě letos. Pravidelný provoz je ale plánován od příští turistické sezony. ČTK to dnes řekl předseda svazku obcí Mikroregion Slezská Harta Josef Havlík. Mikroregion plavby organizuje. Bezbariérová loď, která může v podpalubí přepravit až deset kol, stála 14 milionů korun. Mikroregion na ni dostal krajskou dotaci.

„Testy skončily, všechna potřebná povolení máme. Komerčnímu provozu nic nebrání,“ řekl Havlík. I když pravidelný provoz začne podle něj až na jaře, zájemce loď sveze ještě letos. „Plánujeme propagační jízdy. Třeba pro seniory, kterým nabízíme slevy. Také jsme o tom informovali starosty všech okolních obcí. Zájem je velký,“ dodal.

Domovský přístav pro loď Harta vznikl v Leskovci nad Moravicí. V montované stavbě jsou toalety pro cestující, odpočívárna či informační centrum, uvedl Havlík.

Vyhlídkové plavby patří v hlavní turistické sezoně k nejvyhledávanějším atrakcím na přehradě a v přilehlém okolí. Lodní doprava je na Slezské Hartě provozována od roku 2010.

Slezská Harta, kterou spravuje státní podnik Povodí Odry, je nejmladší a nejmodernější přehradou v zemi, současně je největší moravskou přehradou. Byla vybudována za více než dvě miliardy korun v roce 1997. V prvních deseti letech provozu se osvědčila jako zásobárna pitné vody i ochrana proti povodním. Patří mezi deset největších nádrží v Česku. Nádrž se kromě rekreace využívá také jako zdroj užitkové vody, je v ochranném pásmu. Nesmí se tak na ní používat lodě se spalovacími motory. Od roku 2007 je cílem nejen přilehlých obcí udělat z ní turisticky využívané „moravskoslezské Lipno“.

Nyní ji brázdí dvě výletní lodě. Dřevěná Santa Maria má kapacitu kolem deseti pasažérů. Nová loď Harta pojme až 45 výletníků a posádku. Více obrázků je na stránkách www.slezskaharta.eu.

ČTK

15 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
View all comments
Rajče

Prosím pěkně. Jsme snad na odborném serveru. Takže lodě plují, nejezdí. Děkuji.

Odpadlík

Skoda ze nejsou v clanku uvedeny nejake technicke podrobnosti – kapacita solaru a akumulatoru, do jake miry ma byt energeticky sobestacna apod…

Martin V.

To sice máte pravdu, ale je to článek ze servisu ČTK, nikoli z vlastní dílny Sůra&Šindelář. Nicméně v článku je odkaz a v odkazu je plánek lodi (sice polsky, ale to až tak nevadí http://www.slezskaharta.eu/images/velka_lod/plan-oglny-Model_02-1.jpg ) z něhož se dají vyzobat technické údaje. Takže se jedná o katamarán o celkové délce 18 metrů, šířce 5 metrů (a šířce jednotlivých trupů něco přes metr). Má 45 míst k sezení + místo pro dva vozíky, dva elektromotory o výkonu po 35 kW pohánějí lodní šrouby o průměru 500 mm. Ponor 0,8 m a rychlost 14 km/h, plocha fotovoltaických článků je 69 m^2… Číst vice »

Martin V.

A ještě jedna omluva pro Rajče. Koukám, že jsem napsal jezdit… Slovo „jezdit“ přelepte slovem „plout“.

Jindra

Dotaz pro znalé. V článkuje, že Harta je zásobárnou pitné vody. Je to možné, když okolo přehrady vládne čilý turistický ruch a jezdí po ní lodě?
Srovnávám to s Želivkou nebo Josefovým dolem, kde nic podobného nehrozí.

Kubrt

Přímo ze Slezské harty se voda pro výrobu pitné vody neodebírá, odebírá se z níže položené přehrady Kružberk, takže kolem SH nejsou ta hygienická opatření tak přísná.

Martin V.

Zkuste to srovnat s Brněnskou přehradou v době před výstavbou Vírského vodovodu. Tehdy se v ní přes léto celé Brno koupalo a 10 km po proudu z toho dělali v Pisárkách pitnou vodu. 🙂

Jiří Kocurek

Je to zvláštní pocit, když víte, že jse dno přehrady překonali po souši.

Dog

No, vypadá to na odvážné tvrzení, že Slezská Harta je největší moravskou přehradou… Ale tak její polovina na Moravě leží, tak budiž…

Zdeněk

Pozdrav z Nových mlýnů……

Jiří Kocurek

Největší plochou by ty Mlýny být mohly. Ale co do objemu nikoliv. Vždyť je to jenom větší kačák.

Dáda

Nový mlýny bych neuváděl. To je politý pole, ne přehrada. Velká plocha, nulová hloubka..

Radim

Teda krásy moc nepobrala. Soláry beru, ale s tím zábradlím vypadá plovoucí sektor hostů.

Georg

takova hasisbedna na vode…

s temi solary je to asi nejaky vtip – solar se sklonem 45° nasmerovany na jih vam da v lete 1 kwh na metr ctverecni apertury. na plovouci lodi z toho v lete dostanete mozna jednotky kwh celkem, coz je v energeticke bilanci te lodi uplne prd.