lot
Cyklistika Doprava ve městě

Nouzový stav pomohl jízdám na kole. Počty cyklistů v Praze stouply až o 60 %

Rekola v Dejvicích, foto: Rekolo
Rekola v Dejvicích, foto: Rekolo

Cyklistická doprava je jedním z hlavních vítězů pandemie koronaviru v oblasti dopravy. Počet cyklistů se v Praze zvýšil o 39 % v meziročním srovnání v době nouzového stavu, v červnových týdnech až o 60 %.

Vyplývá to z dat z automatických sčítačů rozmístěných na 25 různých místech hlavního města. „Pozitivní především je, že výrazně narostl počet lidí, kteří se na kole pravidelně přepravují do práce. Od začátku restriktivních opatření činí meziroční nárůst těchto cyklistů 47 % a v posledních třech týdnech, přitom v meziročním srovnání velice chladných a deštivých, dokonce 60 %,“ řekl náměstek primátora hl. m. Prahy pro oblast dopravy Adam Scheinherr.

Scheinherr věří, že letošní nárůst není jen efektem pandemie, ale i důsledkem dlouhodobých investic do cyklistické infrastruktury. Zatímco v roce 2017 šlo do městské cyklistiky 17 milionů korun, loni to bylo už 121 milionů korun, letos 170 milionů korun. „Urychlilo se propojení izolovaných cyklostezek v Bohnicích, Kobylisích a Troji do jednoho funkčního celku, zvýšila se bezpečnost chodců a cyklistů díky novým přechodům,“ uvedl Scheinherr. V řadě míst vznikly nové cyklopruhy. Nedávno otevřený Vodní prostup Rokytka – investice za 48 milionů korun – patří mezi vůbec největší cyklistické akce posledních let.

Praha chce v podpoře cyklistické dopravy dál pokračovat. Kromě omezení průjezdu tranzitní dopravy po Smetanově nábřeží a Malou Stranou, tedy historickým centrem Prahy, město také analyzuje lokality, kde příliš vysoké kapacity automobilové dopravy snižují plynulost MHD.

Data o vývoji cyklistické dopravy v Praze jsou na stránkách Čistoustopou.cz.

54 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
View all comments
gogo

A máte v těch kancelářích sprchy ?

MaT

V pracovně přímo ne, asi bych moc neocenil, kdyby na mě kolegyně při sprchování koukaly (a asi by to neocenily ani ony), ale hned vedle ano.

Petr

Také jsem párkrát do týdne začal kolo na cesty do práce používat. Autem už to byl opruz kvůli pokaranténnímu provozu, MHD je taky přeplněná a k tomu roušky. Ale ty sebevražedné cyklopruhy by mě asi nenapadlo použít. Radši jezdím bočními ulicemi, kde jsou překvapivě řidiči dost ohleduplní. Nikdo se mi nelepí na zadek, jedou v klidu za mnou a já jim na oplátku uhnu co nejdřív to jde. Úplná idylka a člověku taková rozcvička zvedne náladu.

Franta

Cyklopruhy ještě nejsou dotažené. Ale třeba Rohanské nábřeží nebo Českomoravská ulice jsou fajn. Chce to samozřejmě kondici a švihat to 30-40 km/hod. Je blbé, že třeba ve Voctářově nebo na Sokolovské ze Švábků na Palmovku a na Balabenku cyklupruhy nejsou. Chybí i v Poděbradské. Boční ulice jsou pro děti. Čím pomalejší dopravní prostředek tím musí mít přímější cestu. To je hlavní dopravní chyba Prahy.

MaT

Boční ulice – to zkuste vysvětlit třeba na ÚMČ Praha 2. Třeba taková Mánesova ulice – jak pěkná by to byla alternativa k Vinohradské. Jenže jednosměrky… Tak blok dva jedním směrem, pak zase druhým, pak to zase otočit… A o tzv. cyklobousměrkách na Praze 2 sice už slyšeli (i já jsem se jim snažil jejich existenci už před lety omlátit o hlavu), ale nějak tam pořád není ani jedna…

pejan

Tak top je přímo genitální objev, neměli by to zakázat?

pejan

4 dementi nepochopili sarkasmus

robert

Sarkasmus se musí umět. 😉

pejan

To je evidentní sarkasmus, pokud to někdo nepochopil, tak musí trpět nějakou retardací…

David

Ne každá kravina je sarkasmus. Ale to se někomu bez citu k jazyku dá těžko vysvětlit.

pejan

Jak se říká, chytrému napověz…některým hlupákům nepomůže ani nakopnutí. Prostě mi ten titulek přišel dost k smíchu, objev Ameriky přímo vs fakt, že ještě nedávno cyklisty v Praze v centru zakazovali, aby tam nedejbůj nepřejeli turistu, ale aut z „výjimkama“ tam jezdilo daleko víc…
Ale čemu se divit na tomhle serveru…

Michal z Prahy

Subjektivně: Na kole jezdím po Praze už cca 15 let. Letos v květnu jsem měl poprvé pocit razantního nárůstu dopravních (nerekreačních) cyklistů. Poznáte je vcelku snadno podle času, lokality, oblečení a zavazadla. Např. ráno do práce (5,5 km, 20 minut, P10 Zahradní město – P4 Kačerov) potkávám běžně 5-7 cyklistů. Dříve i žádného. Některé už poznávám = pravidelnost. Takže čistě subjektivně mám za to, že ta čísla nelžou.

MaT

Souhlasím, taky mi přijde, že těch cyklistů v posledních měsících potkávám mnohem více, než dříve. Ráno v Prokopském údolí jich člověk za jednu cestu potká i několik desítek… Ale i jinde po Praze, v provozu, bohužel také o to více jich vídám i na chodnících a dělat další různé „prasárny“ (jezdit na červenou, v protisměru)… Některé případy třeba toho chodníčkaření by sice možná byly i pochopitelné vzhledem k infrastruktuře, ale netěší mě to. Pro některé městské části je to bohužel munice k tomu, aby všechny cyklisty házeli do jednoho pytle, jako agresivní, předpisy nedodržující verbež, pro kterou oni přeci nebudou… Číst vice »

Aneta

Hlavně už by měla policie pokutovat jízdy po chodníku a zabavovat pohozené koloběžky

Karel

A take by mohla pokutovat ridice parkujici v cyklopruzich…

pejan

Ano a chůze po cyklostezce, idioty venčící tam psy na 5m vodítku, matky s kočárkama co musí jet dvě, tři vedle sebe a pod…

Gale

Uhm, za co?
Ona existuje v Praze nějaká stezka vyznačená značkami C8a/C8b? Spíš zažívám na těch smíšených (kde chodec cyklistu omezit legálně může) značnou bezohlednost a aroganci právě cyklistů..

pejan

Pokud je něco „cyklostezka“ tak název hovoří jasně.

Gale

Doporučuji neřídit se pocity v podbřišku, ale spíš platnými zákony a vyhláškami, které jsou v provozu závazné pro všechny, i ty zcela nekvalifikované účastníky.
Arogance Vašeho typu nejspíš povede k řidičákům na kolo..

David

To nebyla arogance, ale sarkasmus. Pejan tady exhibuje se svým pojetím sarkasmu.

pejan

Tohle nikoliv. To, že cyklista je na silnici pomalu zločinec, tam nepatří, podle řidičů, na chodník taky přece nepatří, podle chodců, ale na cyklostezce musí navíc kličkovat mezi stádem všelijakých pablbů, je v tomto státě fakt…Možná jste jede z těch co chodí psa venčit na cyklosteku, už jsem si všimnul Davídku, že jste poněkud retardovaný

pejan

:-)))))) Sorry, ale víc k tomu vašemu blábolu snad nejde. Řidíčák na kolo, řidičák na skejt, na koloběžku, na brusle a k vaši hlavě by měl vydat někdo manuál :)))

Gale

Zákon o provozu na pozemních komunikacích a vyhláška 294/2015 Sb. kterou se provádějí pravidla provozu (dopravní značení) jsou pro Vás bláboly? Tam totiž nic jako „cyklostezka“ není. Nejbližší správný termín je „stezka pro cyklisty“, to je komunikace vyznačená DZ C8a/C8b. Osobně jsem v ČR takovou ještě neviděl. Pak jsou dopravní značky C9a/C9b, mnohem častější, které vyznačují stezku pro chodce a cyklisty, ty se naopak v Praze vyskytují hojně. A tam klidně lze chodit ve dvou, ve třech vedle sebe, s kočárky, psy, klidně vše najednou, a pumpičkáři se mohou pouze přizpůsobit. Netušíte-li proč, studujte pravidla, zejména rozdíl mezi ohrožením a… Číst vice »

MaT

Ano, těch opravdových cyklostezek je nejen v Praze opravdu pomálu, já vím asi akorát o této ve Vršovicích: https://mapy.cz/s/labazoguzo Má celých 50 metrů. 🙂 Ale i když hned vedle mají chodci vlastní chodník, stejně tam každou chvíli lezou… Ty zákony jsou stejně zajímavé. Třeba takové pěší zóny s povoleným vjezdem aut/cyklistů. Tam platí, že vozidlo nesmí chodce ohrozit, ale zároveň chodci musí vozidlu průjezd umožnit. Myslím, že to o tom „umožnění průjezdu“ by se mělo nějak přidat i k definicím těch smíšených stezek (tzn. stezka pro chodce a cyklisty). Také už jsem bohužel párkrát zažil, že si po takové stezce… Číst vice »

Gale

Díky za odkaz, o téhle raritě jsem netušil 🙂
A ani jsem původní odpověd předřečníkovi, už poněkud osobní, nemyslel tak doslovně, ale je fakt, že teoreticky může na smíšené stezce hlouček chodců cyklistu legálně omezovat do aleluja..
Do provozu je v každém případě nejlepší předvídavost a ohleduplnost k ostatním, trochu smutné je, že jediná skupina u které je v tom v Praze patrný zlepšující se trend jsou řidiči..

pejan

Přesně tak, v tomhle je pak dilema, co je bezpečnější, jestli jízda po cyklostezce s plno idiotama a nebo jízda po silnici…

pejan

Nemá smysl se dohadovat se zřejmě obézním a frustrovaným debilem co by ny kole neujel ani kilák, už jen to označení „pumpičkáři“ o vás hovoří jasně.

kkpt

V režimu cyklostezky C8a/C8b je např. celá Vysočanská cyklostezka nebo „bruslařské dráhy“ na Ladronce.

PatriK

V poslední době pozoruju zvýšený výskyt kol z půjčoven, nicméně většina jízd bude jen rekreačních, moc nevěřím tomu, že by se do práce a po Praze jezdilo na kole ve větší míře. Nárůst rekreačních jízd může souviset i s tím, že lidi mají díky poklesu turismu více volného času.

Martin Š.

Je pravda, že je těžké to evidovat. Na druhou stranu se koukněte na uživatele sdílených kol v centru a širším centru – uvidíte, že často jde o lidi ve formálním oblečení, s pracovní brašnou nebo kabelkou – takže jedou z práce/do práce atd.

I kdyby ten nárůst měl být rekreačních cyklistů, tak je to podle mě dobře. Ono když jezdíte rekreačně po městě, tak si časem řeknete – a nevyměním teda auto alespoň občas za kolo? Navíc to značí to, že se lidi po městě na kole už tolik nebojí.

Karel

Abych byl uprimny, tak z vlastni zkusenosti se vetsinou mene bojim jet v beznem provozu po silnici po Praze, nez mezi mezi obcemi v okoli Prahy. Pripada mi, ze ridici v Praze jsou ve vetsine pripadu na cyklisty zvykli narozdil od ridicu se stredoceskou SPZ, stejne tak maji s cyklisty problem ridici s kralovehradeckou a usteckou SPZ…

Y.K.

No jak kdo. Tuhle jsem na Floře viděl nějakého píp, co tam vytroubil cylkistu, najížděl do něj a všem nám v okolí zpestřil ráno z oken auta znějícími vulgarismy a přitom sám nečetl dopravní značení. Tam totiž končí cyklopruh a pravý je pro odbočení dolů do Jičínské a rovně pro auta, což tak nějak řidič ignoroval a dal přednost agresivitě a svému pohledu před znalostí situace.

Já bych se na kole fakt bál.

MaT

Jo, takových deprivantů a frustrátů už jsem také pár potkal. Naposledy se mě nějaký dosti vulgárně snažil přesvědčit, že mám svítit – světla na kole samozřejmě mám (a vepředu dost výkonné), ale bylo to ve dne a pro kola prostě povinnost denního svícení u nás neplatí. Jeho spíš naštvalo, že mi při jeho odbočování vlevo (já jel rovně) musel dávat přednost. Asi taky jeden z těch, u kterého je ta prapůvodní příčina v tom, že je přesvědčen, že cyklisté na silnice nepatří (a to to byla ještě hodně klidná ulice někde v rezidenční zóně). Prostě vymaštěnec…

MaT

Tomuhle odpovídají i statistiky – v Praze několik let po sobě nebyla žádná nehoda s účastí cyklisty, která by skončila jeho úmrtím – až vloni byly takové případy tři, ale podle mně dva případy byly celkem sporné. Jedno byl pán, který přecházel a vedl kolo a srazilo ho auto, další pak nějaký cyklista, co se zrakvil sam (snad najížděl na nějaký obrubník) – a jeden případ byla paní, kterou přejel u Černého Mostu autobus… Před tím opravdu několik let žádný smrťák a při tom mimo Prahu je to každou chvíli něco – ale dost často to jsou také „unavenější“ jezdci… Číst vice »

Michal

Takže trošku z jiného zdroje, aby ty Adámkova čísla dostali správnej kontext aneb pár dat od TSK…
Nárůst cyklistické dopravy je sice ve sledovaných dnech vyšší, vzhledem k nízkému základu v absolutních číslech se ale kvůli zaokrouhlení neprojevuje.
Podíl cyklistické dopravy tak zůstává na úrovni zhruba jednoho procenta, byť v porovnání s loňským květnem jezdilo nyní v Praze o 41 procent cyklistů více.

Petr

V absolutních číslech došlo k nárůstu na 2%, i to je pro udržitelné způsoby dopravy dobré.

Michal

Chápu každý si ty procenta můžeme vysvětlovat po svém od toho je to statistika… Ono kdyby se od těch průjezdů odečetla hobby cyklistika, tak se taky můžeme dostat i pod 1% a budeme tam kde jsme byli na začátku…

PatriK

Má to souvislost i s tím, že cyklostezky jsou zejména v oblastech pro rekreaci (kolem řeky, v parcích), kdežto v oblastech s koncentrací kanceláří př. Brumlovka, Pankrác, Chodov prakticky žádné možnosti pro cyklodopravu nejsou, ale naopak je tam intezivní autodoprava, která dojíždění na kole s ohledem na rizikovost prakticky vylučuje.

Martin Š.

Přesně tak, není vybudována bezpečná infrastruktura v okolí tranzitních cest a v nejrušnějších částech města, ale spíš tam, kde jsou rekreační zóny – podél řek, potoků, parků.

Gale

A bohužel ten expert od Blatné ani žádnou infrastrukturu v okolí páteřních komunikací nechystá, naopak pokračuje v trendu nesmyslných cyklopruhů. Po Modřanské je teď na řadě Strakonická a ten návrh je opět totálně zprasený.
Mmch. opatření Magistrátu navrhuje firma, která by jej později realizovala. To je ještě o level výš než takové Děti Země..

Twix

Tak zrovna na Brumlovku jsem někdy na kole jezdil, hodina cesty téměř bez kontaktu s automobilovým provozem – z celého JZ města se dá sjet Prokopákem, kousek po silnici k Barrandovskému mostu, podél Kunratického potoka až k Labuti a pak zbývá jen vyjet kopec za metrem Kačerov (směrem nahoru jsem obvykle využil široký chodník) a tunýlkem přímo zadem k Brumlovce. Od východu se zase na Brumlovku dá přijet přes Hamr a Spořilov. Jinak samozřejmě od severu jako přes centrum je to na kole dost hloupé. Nicméně obecně také vidím rostoucí trend, v Prokopáku byl ráno tak 30- až 60-sekundový takt… Číst vice »

Petr766

Komentáře se nezobrazují nebo je mažete?

Petr766

A aktivista Scheinherr z Automatu je jistě vypovídající zdroj, takže se ta čísla ještě musí podělit dvěma. Mimochodem, jak ví, že jezdí lidi pravidelně, to se ti cyklisti hlásí u sčítače nebo mají RZ na kole, že je to to samé kolo (člověk)?

Martin Chovanec
Márty

Vy asi nejste z Prahy, že? V ulicích je vidět cyklistů jako nikdy. Je to přinejmenším osvěžující změna:)

Jenda-71

Na podzim se to vrátí zpátky do MHD a příští rok většina těch cyklistů po kole ani nevzdechne 😀

Martin Š.

V těch zimách co panují v současnosti lze na kole jezdit až na výjimky celoročně. 😉 A koukněte se do Dánska nebo dalších severských zemí, tam jsou stojany na kola u škol plné i při sněhové nadílce – stačí, že se město stará dobře o své cesty+cyklostezky.

Jenda-71

V Holandsku atd. to berou jako běžnou věc, u nás tomu chybí výchova.

Y.K.

A tak jsou placatá města, kde se na kolech i u nás jezdí relativně dost, i když už to není co bývalo. Třeba Hradec Králové. Praha je dost nevhodná terénem, kromě tras kolem řeky jsou často poměrně fyzicky náročné (alespoň v jednom směru) na nějaké masovější rozšíření.

Jakub P

S terénem by mohly dost pomoct elektrokola, problém u nich bude bezpečné parkování, přece jen je to u těch lepších pěkných pár desítek tisíc, což na ulici člověk jen tak stát nenechá. To kdyby město dokázalo udělat, byla by to imho velká pomoc.

Jakub P

Respektive město jako takové v centru a u dopravních uzlů, velcí zaměstnavatelé ve svých budovách a garážích (tam už to možná někde je, jak se v těch kancelářskejch komplexech nepohybuju, tak nevím).

...

Ha, další, co chce ostatní převychovávat a vytvářet toho nového, uvědomělého socialistického člověka.

MaT

Adam Scheinherr? Automat? To si ho asi s někým pletete, ne? Ne že by také nebyl v minulosti aktivní (třeba kvůli Libeňskému mostu), ale v Automatu pokud vím nikdy nebyl. Ale třeba se pletu – Vy to prosím když tak dokažte nějakým odkazem…

Petr766

60% z nula nula nic, hm, takže se dostaneme na počet cyklistů co neodvezou 2 tramvaje, ale 4 a kousek 😀