Letecké společnosti Letectví

Norwegian „vysvobodil“ svůj boeing z Íránu, po 70 dnech letí do Evropy

Boeing 737MAX 8 v barvách Norwegian. Foto: Norwegian
Boeing 737MAX 8 v barvách Norwegian. Foto: Norwegian

Letecká společnost Norwegian Air Shuttle vyřešila po deseti  týdnech problém s téměř novým letadlem Boeing 737 MAX 8, které v prosinci muselo nouzově přistát v íránském Šírázu a od té doby nemohlo kvůli ekonomickým sankcím vůči islámské republice vzlétnout. Do země se nemohly dostat žádné součástky ani náhradní motor.

Boeing registrace LN-BKE vzlétl v pátek ve 21:29 středoevropského času, ve Stockholmu má být po necelých šesti hodinách. Průběh letu můžete sledovat na Flightradar24.com.

Po deseti týdnech odletěl Boeing 737 MAX 8 z íránského Širázu. Foto: FR24.com
Po deseti týdnech odletěl Boeing 737 MAX 8 z íránského Širázu. Foto: FR24.com

Letadlo bylo v Šírázu od 14. prosince, kdy muselo nouzově přistát kvůli závadě na motoru. Zatímco pro cestující firma vypravila náhradní letadlo, původní stroj musel zůstat na zemi a čekat na povolení, kdy se podaří aerolince získat povolení pro import náhradního motoru do země.

Situaci navíc zkomplikoval rozpočtový spor amerického prezidenta s parlamentem, během kterého úřady fungovaly v omezeném režimu. Úřady v USA jsou jediné oprávněné k vydání výjimky k dovozu náhradních dílů pro letadlo. Podle sankcí nesmí do Íránu žádná technologie s více než desetinovým podílem výroby v USA.

Letadlo je téměř nové, Norwegian ho převzal na konci října loňského roku.

8 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
View all comments
Tom

Nicméně největší problém tato celá věc představuje pro cestující z odkloněného letadla, kteří pokud poletí do USA, tak budou muset dle stávající legislativy žádat o povolení před každým letem…Nicméně možná jim bude udělena výjimka vzhledem k tomu, že tím, že vstoupili do země, na niž američané uvalili sankce, nebyl z jejich strany úmysl…

Martin H.

Poté co jsem se o tomto letadle zde na webu v prosinci dozvěděl, jsem nedávno přemýšlel o tom, jestli tam ještě je. Jsem rád, že se redakce vrátila k příběhu tohoto letadla a vydala článek o tom, že letadlo v Íránu už není.

Eskimo Joe

Takže aby Iránci náhodou nemohli rozebrat a prozkoumat jeden motor, tak jim tam necháme na rovné dva měsíce jiný i s letadlem? 😀

Aslanex

V článku chybí jedna podstatná informace – jak ten problém vyřešili?

Karel

Import není úplně přesné slovo, motor přivezli, namontovali a letadlo odletělo. Vadný motor odvezli – dalo by se snad mluvit v takovém případě o exportu?
Celá věc jen ukazuje, do jakých absurdních poloh se dostala nátlaková politika, vedená pomocí obchodních válek. Nechť si každý učiní závěr sám.

zyx

Me by jen zajimalo, kdo to odstaveni letadla bude platit. Jestli Boeing, tak me osobne neprisla z jejich strany nejaka vyraznejsi aktivita.

Václav

Jestli je to éro nové, tak asi jo, v rámci záruky. Ale jestli Trumph myslí podporu domácích firem vážně, tak by měl taky přispět.