Norsko zruší daňové zvýhodnění elektromobilů. Už není potřeba, je z nich standard
Elektromobily Tesla S v Norsku. Foto: Norsk Elbilforening / Wikimedia Commons

Podíl elektromobilů na nových autech dosáhl letos v Norsku 95 procent.
Hlavním zvýhodněním elektroaut v Norsku je obrovské zdanění spalováků, což zůstane, nebo se ještě zvýší. Ta „jednorázová registrační daň“ pokud vím dosahuje něco jako 200% ceny auta. Plus k tomu drahé PHM a oproti nim levná elektřina. Odpouštět elektroautům DPH skutečně moc nemá smysl, to pokud vím kromě Norska dělá málokdo. I přímé dotace na nákup jsou ve většině případů výrazně nižší než ta DPH.
U nás bych si dokázal představit pro taxíky, které najezdí mnohonásobně více kilometrů než automobil běžné fyzické osoby, u podnikatelů by měla být dotace nižší, pokud vůbec.
Vzhledem k petromaskulinním voličům, kteří si zvolili své zástupce, tomu však v tomto vládním období moc šancí nedávám.
Stačilo (pardon) by zavést povinnost na EV alespoň v Praze a po zavedení by to pro zbytek velkých měst byla dost pádná inspirace… Ale bohužel žijeme ve světě, ve kterém něco takového bude v Praze jako v jednom z posledních měst Čechách i celé Evropě 😁
Jako fanda EV chápu, že něco takového je a ještě dlouhou dobu bude neprůchodné a nereálné. Stačilo by alespoň zavést zákaz pro auta nesplňující EURO 4 do roku 2030 ve velkých městech (nad 100.000 obyvatel), hlavně u nás na Ostravsku.
EURO3 budou v roce 2030 24 let stará auta, to už nebude statisticky významné, zejména, když přihlédneme k tomu, že ten nejstarší vozový park se provozuje na venkově na ježdění kolem komína.
Sociální inženýrství nefunguje, nefungovalo a fungovat nikdy nebude. v EU už je přeregulováno úplně všechno. Nechte lidi taky chvilku v klidu žít
Kdybyste nechal lidi chvilku žít bez jakýchkoli regulací, auta by hodně rychle skončila. Bez pravidel by docházelo ke spoustě nehod, jakýkoli účastník zvenku (třeba chodec) by na každém řidiči, který by ho nějak omezil, ohrozil nebo dokonce zranil vysoudil obrovské odškodné. No a silnice by musel stavět soukromý sektor, takže bychom měli možná tři dálnice z Prahy do Brna, a to by bylo asi tak vše.
Psát o tom, že všechny regulace jsou špatné, je snadné, zejména když vůbec nepřemýšlíte nad tím, jaké regulace existují a jaký mají smysl.
Pro začátek by stačilo zavést daně na spalováky, jako jsou ve většině západní Evropy, nejlépe silně progresivní (=minimální na malá auta, vysoké na velká žravá) a zvýšit zdanění fosilních paliv uhlíkovou daní, dnes jsou PHM v ČR téměř nejlevnější v EU.
Taxikářům nic nebrání si EV koupit. Ale není potřeba to dotovat z našich daní. Že mají lidé už regulací po krk prokázaly letošní demokratické volby.
Myslíte těch 34 procent pro ANO, které má jediný účel, totiž aby si jeho majitel pohlídal dotace z EU? Do sněmovny se nedostala jediná strana, která by autenticky byla proti regulacím. Je jich tam 2,5, které jsou proti regulacím slovně, ale pokud jim to někdo věří (zejména těm, které byly u vlády opakovaně), je hodně naivní.
Tak démonkrati a znečišťovatelé jsou většinou jedna a tatáž osoba. Což mě vlastně vůbec nepřekvapuje
V situaci, kam již trh elektroauty došel, dotace nedávají smysl, resp. maximálně na infrastrukturu. Naopak je potřeba jít cestou výrazného zdanění špinavé technologie. Taxikáři a obecně firmy si spočítají rychle, co se jim vyplatí, ti totiž nehledí jen na pořizovací náklady, ale na celkové. A co se „soukromého“ trhu týče, uvidíte, že i v ČR se elektroauta rychle rozšíří – do značné míry totiž se čtyřletým zpožděním sleduje trh nových aut v západní Evropě, zejména v Německu. No a tam právě před čtyřmi lety ve firemním sektoru elektroboom nastal. Navíc ČR brzy dožene ekonomická realita. Nelze dlouhodobě vydávat stovky miliard… Číst vice »
Tak to by si EU měla vzít z Norska příklad a přestat dotovat a přetěžovat EV.
Přetěžovat EV? Jako, že mají moc naloženo? Nechtěl jste napsat protěžovat? Chybička se vloudí.
Problém bude v tom, že Norsko není součásti EU a nevyrábí žádná auta. Kdyby to v EU udělali stejně, tak jejich zářné cíle vezmou krásně za své.
Nemyslel jste spíš protežovat? (Taky mi neleze z klávesnice.)
Přesně tak. Omlouvám se za překlep.
V přetěžování a protěžování nějak nevidím rozdíl. Pořád chcete něco těžšího.
Vy byste si měl vzít příklad z toho, že ne každý názor se musí dostat na klávesnici a zmáčknout po něm enter
Ano a po norském vzoru masivně zdanit spalováky a fosilní paliva.
To rozhodně ne. Nechat stejné podmínky pro všechny technologie. Taky když začínala motorová vozidla tak nikdo koně nezakazoval. Konec konců pohon na elektřinu byl svého času ve městech rozšířenějsí než spalovací motory. Vyhrála lepší technologie. Jen pro zajímavost i v rodině Henryho Forda svého času měli EV.
Paráda, kdyť je to tak super věc, tak se to bude prodávat samo, žádné dotování z peněz ostatních není třeba.
PS: Po Evropě autem docela cestuji a nechápu, proč zrovna těch 30 procent norských řidičů zůstává doma a necestují také. Kdykoliv potkám norské auto, tak je na spalovací pohon.
To nevím. Já jsem za poslední rok jediné auto s norskou SPZ potkal ve Vrchlabí a byla to Tesla na nabíječce na pumpě Orlen.
Tesly s norskou RZ jsou na Superchargerech v ČR naprosto běžné. Naopak, já si nevxbavuju že bych potkal auto z Norska se spalovacím pohonem.
Když to má konkurovat spalovacím motorům, které jsou dotovány jiným způsobem, nezbývá, než na počátku dotovat EV. Aby ty výhody vůbec měly šanci se projevit.
Dotace v pionýrských dobách potřeba skutečně jsou, aby se z okrajové záležitosti mohla stát masová. I lavinový svah plný sněhu potřebuje nějaký impulz, aby se lavina skutečně utrhla.
Elektroauta jsou dnes zralou a (v řadě států) masovou technologií, dále je dotovat skutečně nemá smysl, maximálně výstavbu nabíječek ve „znevýhodněných“ oblastech. Teď je právě na čase škrtnout skryté dotace konkurenční špinavé technologii. Na to totiž státy nemají, aby všem auta dotovaly.
když potkám Nory, nebo Švédy, tak to jsou lidé s EV. A to nemluvím jen o ČR, ale potkávám je i třeba v Bulharsku.
Třeba nezůstávají doma, jen jezdí na větší vzdálenosti jinak, než auty. Ono zase ‚sem tam spalovák‘ bude možná celkově šetrnější, než ‚všude autem‘. Bohužel se vžila představa, že spotřeba elektřiny je šetrná v sebevětším množství, a sebemenší spalování je fuj. Mysl zjednodušující do extrémů…
to je fikané, že 95% nových je EV, ale v provozu je 70% na fosil. Ono se o tom někdy píše tak, že to zní 95% Norska jezdí na EV, ale ono to naknec bude jen 30 % 😀
A to se ještě díky tomu stane Norsko čistým dovozcem elektřiny, zatímco doteď bylo jejóm vývozcem😂
A to nie je vsetko. Norska elektricka siet nestiha a verejne rychlo-nabijacky daju tak 30% z max kapacity. Drviva (90%) vacsina norov zije v domoch, kde maju domace pomaly zasuvky, preto verejna siet este drzi. Dalej, v priemere nori necestuju do prace vela, do 30 minut. Co sa tyka umelych zvyhodneni pre EV, (danove, moznost jazdit v bus pruhoch, atd.), k tomu no comment, je to umela degradacia trhu. A posledna vec, ze Norsko je europsky kral vyvozu ropy, tato krajina doslovne zije z predaja ropy. Je to taka severna saudska arabia. Nemali by prestat tazit ropu, ked chcu byt… Číst vice »
A proč by to dělali, když je po ní poptávka a životní prostředí jim to významně nezatěžuje? Shrábnou prachy z prodeje ropy a investují do zlepšení u sebe, mě to přijde chytré a logické. Ono totiž to, že environmentální politika má spasit svět si myslí jen tupci, na prvním místě je to, abysme neškodili životnímu prostředí ve kterém žijeme, aby životní prostředí ve kterém žijeme nebylo škodlivé pro nás.
ale emise neznaj hranice 🙂
Vasa posledna veta „Ono totiž to, že environmentální politika má spasit svět si myslí jen tupci, na prvním místě je to, abysme neškodili životnímu prostředí ve kterém žijeme, aby životní prostředí ve kterém žijeme nebylo škodlivé pro nás.“ odporuje zdravemu rozumu. Viete ako sa vyrobi bateria do EV? 1) Bud ho vytazis v lomoch, cize spustosis krajinu, vo vytazenej hornine je litium iba v stopovych mnozstvach, alebo iba v jednotkach percent. Teda obrazne povedane, ak vytazis 100 ton horniny, tak ziskas niekolko stovak kil litia a vytazenu horninu musis navozit niekam mimo. (jedna bateria pre EV ma v priemere 60… Číst vice »
A on někdo říká, že osobní elektrické automobily jsou dokonalé, že nijak nezatěžují životní prostředí, že vyřeší všechny environmentální problémy s dopravou osob spojené? Leda nějaký pomatenec nebo fanatik. Ano, i výroba baterií poškozuje životní prostředí, ale jde o stovky kg materiálu, který se navíc dá recyklovat, ve srovnání s 20 až 30 tunami benzínu či nafty, které za dobu své životnosti spotřebuje spalovací auto – prostě je spálí, zlikviduje, zbude po něm jen cca. 50 tun CO2 v atmosféře. Elektrická osobní auta rozdhodně nejsou dokonalá, ale dopadem na životní prostředí jsou mnohem lepší než spalovací. Ještě lepší by bylo… Číst vice »
Máte někde zdroj k tomu přetížení sítě? AI neberu.
Nesmysly. Že jim ta elektrická síť nekolabuje, když všichni ráno v podobný čas vstanou z postele a jdou si dělat snídani? Anebo když polovina domácností současně zapne elektrický sporák (v ČR taková špička prý nastává, když na Štědrý den v TV skončí první večerní pohádka a „všichni“ jdou smažit řízky)? Pro rychlonabíječky platí totéž, co pro všechny ostatní elektrické spotřebiče, které po krátkou dobu požadují vysoký příkon, od varných konví po tramvaje a lokomotivy. Díky jejich vysokému počtu statistický zákon velkých čísel špičky rozmělní. Navíc rychlonabíječek ani není tolik, aby síť dokázaly položit, maximálně v určitých malých lokalitách s nedostatkem… Číst vice »
To není fikané, pouze jiný údaj. Pletete si pojmy s dojmy.
Jak říká kalsik – a já se tím v práci taky řídím: „věřím jen té statistice, kterou si sám zfalšuji“ 😉
Výhody na elektromobily jsou dobře predikovalné, budou se snižovat.
Daně na spalováky jsou taky dobře predikovatelné, půjdou nahoru.
Člověk má alespoň nějakou jistotu, že bude hodně platit v každém případě.
A jediny co drzi EU EV vyrobce nad vodou jsou vysoka dovozni cla. Vyjma nejakych super levnych sunek tak Cinska auta uz fakt nejsou k smichu a to zpracovani maji paradni.
Tak to dopadá, když se vrazí víc peněz do lobbistů, co mají prosazovat pohon na šťávu z dinosaurů, než do vývoje.
Co se baterií týká, tak Čína prakticky drží technologický monopol na zpracování lithia.
A nezapomeňte na ty protesty proti továrně na baterky nebo snad těžbě Lithia, kdo tehdy protestoval.
Není to jenom u baterek, další důležitá oblast jsou PMM, kde drží Čína nejen technologie ale taky citelně velký podíl surovin (kovy vzácných zemin)
Ne tak to vypadá když vítězí ideologie (dočasně)
Tak to dopadá, když vítězí orientace na budoucnost (Čína) nad orientací na ochranu legacy průmyslu a investic (Evropa).
Není to poprvé v dějinách lidstva, kdy někdo bez legacy v delším horizontu porazí toho s legacy.
Ano, zatím z ideologických a lobbystických důvodů vítězí Kult pálení mrtvých dinosaurů. Ale čím dál víc lidí naštěstí chápe, že již existují lepší alternativy.
Ne tak to dopadá když místo trhu rozhoduje byrokratická vrchnost.
Protože čistý kapitalismus nemůže fungovat
Může, ale nikoliv trvale, protože produkuje obrovské externí náklady, které ho nakonec zadusí (ať už jde o revoluci zbídačených mas, nebo třeba zničené životní prostředí)
Zrovna jezdím půl roku starým hybridním MG ZS. Zpracování rozhodně není parádní. Deska v kufru je zvlněná, loketní opěrka ve dveřích nepoužitelná, stěrače nestírají horních 10cm skla, palubní počítač nezobrazuje venkovní teplotu, palubní deska vyšisovaná jak po 200.000 km, Android Auto jen přes kabel. V autě je buď horko nebo zima. V sedačce už po 100km nevíte, jak si máte sednout. Zlatý Duster. Ale třeba za 5 let to bude jinak. Nyní je to fakt pro důchodce a max. 5000 km ročně.
Nebojte, ono si to časem sedne, drahý šmejd nebude nikdo kupovat, ať je čínský, nebo evropský. Já už přes 4 roky jezdím VW ID, cca. 20 tisíc km ročně, a vím, že další VW už si nikdy nepořídím. Jezdit na elektřinu je sice super, snažím se o to i na dovolené s auty z půjčoven, pokud tedy zrovna nejsem v bulharských horách, ale VW to jednoduše neumí. Věci kolem baterie a nabíjení jsou dost špatné a spoustu výhrad mám i k softwaru. Hluboce mě zklamali. Na zpracování si nestěžuju.
„nejsou k smíchu“ – ale jen když je vidíte naleštěné v autosalonu. Nevěřím, že ta auta budou podobně dobrá (jako evropská, japonská) po 5, 10 neřkuli více letech provozu
zkusil jsem pár čínských EV, včetně těch „luxusnějších“ a ne, nesahají evropské a americké konkurenci ani po ventilek. SW silně neodladěný, předklady často strojové, intuitivnost menu je horší jak u VW (což je skoro zázrak, že se to někomu povedlo), každý model od jedné automobilky vypadá jinak, chová se jinak, má jiný SW. Nefunguje u těch aut velmi návykový one pedal driving a nikdy fungovat nebude (bezpečnostní „vychytávka“ z Číny) a ačkoliv to má ohromný výkon, tak se to chová tak, jako diesel. Chvíli to přemýšlí, pak se to rozjede a teprve pak zatáhne. To značí mnohé. Snaží se šetřit… Číst vice »
a ještě jsem zapomněl na důležité externality – je velmi složité se dostat k servisní dokumentaci, dílům a diagnostice. Ta auta jsou provozovatelná jen po dobu záruky. Pak je to hodit do recyklace.
Provozovatelná jen po dobu záruky? A co když se něco pokazí během záruky, kdo to opraví? To mě u nových značek děsí obecně, nejen u čínských. Když si koupím elektro od Škody, VW, Dacie, Kie, …, tak mám vždycky na blízku servis, na který se mohu obrátit. Ale u Číňanů fakt nevím a skeptický jsem v tomhle i k Tesle (nehledě na řadu dalších výhrad, ale to je věc vkusu). One pedal driving… taky bych řekl spíš věc vkusu, já ho nemám a nechybí mi. Nejlepší určitě je, když se to dá nastavit. Proč by ale jeho absence měla být… Číst vice »
Tesla je právě nejvíce v pohodě. Dokumentaci má otevřenou pro kohokoliv. Díly si můžete objednávat sám, dle libosti. Dokonce si můžete zaplatit i originální diagnostiku a nebude Vás to stát statisíce jako u jiných.
Co se týče toho one-pedal, tak se v Číně mnohokrát stalo, že někdo odřídil stovky km v husté dopravě na one-pedal a když pak chtěl nouzově zastavit, tak místo brzdy použil akcelerátor, který používal předtím. A ze zvyku “čím víc tlačím, tím víc brzdím” jej stlačil k podlaze. A auto vystřelilo a řidič jen zabíjel lidi kolem.
Pohonné hmoty stojí reálně méně než před třiceti nebo i deseti lety.
Ano. Pred 10 lety byla cena stejná, ale platy téměř polovicni