dkv_obrazok

Norsko zruší daňové zvýhodnění elektromobilů. Už není potřeba, je z nich standard

Elektromobily Tesla S v Norsku. Foto: Norsk Elbilforening / Wikimedia CommonsElektromobily Tesla S v Norsku. Foto: Norsk Elbilforening / Wikimedia Commons

Podíl elektromobilů na nových autech dosáhl letos v Norsku 95 procent.

Odebírat
Upozornit na
guest
28 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
View all comments
Vojtěch

U nás bych si dokázal představit pro taxíky, které najezdí mnohonásobně více kilometrů než automobil běžné fyzické osoby, u podnikatelů by měla být dotace nižší, pokud vůbec.

Vzhledem k petromaskulinním voličům, kteří si zvolili své zástupce, tomu však v tomto vládním období moc šancí nedávám.

MP22

Stačilo (pardon) by zavést povinnost na EV alespoň v Praze a po zavedení by to pro zbytek velkých měst byla dost pádná inspirace… Ale bohužel žijeme ve světě, ve kterém něco takového bude v Praze jako v jednom z posledních měst Čechách i celé Evropě 😁

Vojtěch

Jako fanda EV chápu, že něco takového je a ještě dlouhou dobu bude neprůchodné a nereálné. Stačilo by alespoň zavést zákaz pro auta nesplňující EURO 4 do roku 2030 ve velkých městech (nad 100.000 obyvatel), hlavně u nás na Ostravsku.

Emil

Tak to by si EU měla vzít z Norska příklad a přestat dotovat a přetěžovat EV.

Mirek

Přetěžovat EV? Jako, že mají moc naloženo? Nechtěl jste napsat protěžovat? Chybička se vloudí.
Problém bude v tom, že Norsko není součásti EU a nevyrábí žádná auta. Kdyby to v EU udělali stejně, tak jejich zářné cíle vezmou krásně za své.

Modré zábradlí

Nemyslel jste spíš protežovat? (Taky mi neleze z klávesnice.)

Vojtěch

Vy byste si měl vzít příklad z toho, že ne každý názor se musí dostat na klávesnici a zmáčknout po něm enter

Praktik

Paráda, kdyť je to tak super věc, tak se to bude prodávat samo, žádné dotování z peněz ostatních není třeba.
PS: Po Evropě autem docela cestuji a nechápu, proč zrovna těch 30 procent norských řidičů zůstává doma a necestují také. Kdykoliv potkám norské auto, tak je na spalovací pohon.

Franta

To nevím. Já jsem za poslední rok jediné auto s norskou SPZ potkal ve Vrchlabí a byla to Tesla na nabíječce na pumpě Orlen.

Vitapb

Tesly s norskou RZ jsou na Superchargerech v ČR naprosto běžné. Naopak, já si nevxbavuju že bych potkal auto z Norska se spalovacím pohonem.

libor

to je fikané, že 95% nových je EV, ale v provozu je 70% na fosil. Ono se o tom někdy píše tak, že to zní 95% Norska jezdí na EV, ale ono to naknec bude jen 30 % 😀

Praktik

A to se ještě díky tomu stane Norsko čistým dovozcem elektřiny, zatímco doteď bylo jejóm vývozcem😂

schizofrenia

A to nie je vsetko. Norska elektricka siet nestiha a verejne rychlo-nabijacky daju tak 30% z max kapacity. Drviva (90%) vacsina norov zije v domoch, kde maju domace pomaly zasuvky, preto verejna siet este drzi. Dalej, v priemere nori necestuju do prace vela, do 30 minut. Co sa tyka umelych zvyhodneni pre EV, (danove, moznost jazdit v bus pruhoch, atd.), k tomu no comment, je to umela degradacia trhu. A posledna vec, ze Norsko je europsky kral vyvozu ropy, tato krajina doslovne zije z predaja ropy. Je to taka severna saudska arabia. Nemali by prestat tazit ropu, ked chcu byt… Číst vice »

Vitapb

A proč by to dělali, když je po ní poptávka a životní prostředí jim to významně nezatěžuje? Shrábnou prachy z prodeje ropy a investují do zlepšení u sebe, mě to přijde chytré a logické. Ono totiž to, že environmentální politika má spasit svět si myslí jen tupci, na prvním místě je to, abysme neškodili životnímu prostředí ve kterém žijeme, aby životní prostředí ve kterém žijeme nebylo škodlivé pro nás.

Garyn

ale emise neznaj hranice 🙂

schizofrenia

Vasa posledna veta „Ono totiž to, že environmentální politika má spasit svět si myslí jen tupci, na prvním místě je to, abysme neškodili životnímu prostředí ve kterém žijeme, aby životní prostředí ve kterém žijeme nebylo škodlivé pro nás.“ odporuje zdravemu rozumu. Viete ako sa vyrobi bateria do EV? 1) Bud ho vytazis v lomoch, cize spustosis krajinu, vo vytazenej hornine je litium iba v stopovych mnozstvach, alebo iba v jednotkach percent. Teda obrazne povedane, ak vytazis 100 ton horniny, tak ziskas niekolko stovak kil litia a vytazenu horninu musis navozit niekam mimo. (jedna bateria pre EV ma v priemere 60… Číst vice »

Vojtěch

Máte někde zdroj k tomu přetížení sítě? AI neberu.

Vojtěch

To není fikané, pouze jiný údaj. Pletete si pojmy s dojmy.

ABCD

Výhody na elektromobily jsou dobře predikovalné, budou se snižovat.
Daně na spalováky jsou taky dobře predikovatelné, půjdou nahoru.
Člověk má alespoň nějakou jistotu, že bude hodně platit v každém případě.

David

A jediny co drzi EU EV vyrobce nad vodou jsou vysoka dovozni cla. Vyjma nejakych super levnych sunek tak Cinska auta uz fakt nejsou k smichu a to zpracovani maji paradni.

trafopajka

Tak to dopadá, když se vrazí víc peněz do lobbistů, co mají prosazovat pohon na šťávu z dinosaurů, než do vývoje.

N.N.

Co se baterií týká, tak Čína prakticky drží technologický monopol na zpracování lithia.
A nezapomeňte na ty protesty proti továrně na baterky nebo snad těžbě Lithia, kdo tehdy protestoval.

SYN

Není to jenom u baterek, další důležitá oblast jsou PMM, kde drží Čína nejen technologie ale taky citelně velký podíl surovin (kovy vzácných zemin)

Rob

Ne tak to vypadá když vítězí ideologie (dočasně)

Kolemjdoucí

Tak to dopadá, když vítězí orientace na budoucnost (Čína) nad orientací na ochranu legacy průmyslu a investic (Evropa).

Není to poprvé v dějinách lidstva, kdy někdo bez legacy v delším horizontu porazí toho s legacy.

Emil

Ne tak to dopadá když místo trhu rozhoduje byrokratická vrchnost.

Vojtěch

Protože čistý kapitalismus nemůže fungovat

Vojtěch

Pohonné hmoty stojí reálně méně než před třiceti nebo i deseti lety.