Norsko zruší daňové zvýhodnění elektromobilů. Už není potřeba, je z nich standard

Podíl elektromobilů na nových autech dosáhl letos v Norsku 95 procent.
Norsko od roku 2027 zcela zruší osvobození elektromobilů od DPH. Daň se nyní platí jen z modelů, jejichž cena přesahuje určenou částku. Už ve státním rozpočtu na rok 2026 navrhla norská vláda snížit tuto hranici ze současných 500 000 norských korun (1 036 075 Kč) na 300 000 (621 645 Kč). Další rok pak výhoda zanikne úplně.
Krok vyvolal silnou kritiku ze strany Asociace elektromobilů, která varuje před návratem k modelům poháněným naftou či benzinem.
Vláda však zároveň oznámila zvýšení jednorázové registrační daně pro osobní automobily poháněné fosilními palivy, což je krok, který má zachovat pobídky pro vozidla s nulovými emisemi i při snižování finanční podpory.
V Česku už jezdí 50 tisíc elektromobilů. Do dvou let jich má být dvakrát tolik
Ministr financí Jens Stoltenberg uvedl, že tato změna odráží novou fázi přechodu Norska na elektromobilitu. „Naším cílem bylo, aby do roku 2025 byly všechny nové osobní automobily elektrické, a s podílem elektromobilů 95 % v letošním roce můžeme říci, že tento cíl byl v praxi dosažen. Proto je čas na postupné rušení těchto výhod,“ uvedl při představení návrhu.
Světový premiant elektromobility
Osvobození od DPH bylo v zemi jedním z nejdůležitějších nástrojů na podporu elektromobility a přispělo k tomu, že má Norsko nejvyšší podíl elektromobilů na světě. Podle odhadů vyšla podpora elektromobility vládu na 17,5 miliardy norských korun ročně (v přepočtu 36,2 miliardy Kč).
Jednorázová daň z vozidel se spalovacím motorem se nyní podle návrhu zvýší o polovinu a dosáhne v přepočtu 62 139 Kč. Zvýšení se bude týkat také spotřební daně z pohonných hmot.
„Podíl elektromobilů bude i podle návrhu vlády stále výrazně přesahovat 90 procent,“ dodal Stoltenberg s tím, že vývoj na trhu s elektromobily naznačuje, že potřeba podpory klesá.
Podle Norské asociace elektromobilů však tyto kroky přesto ohrožují pokrok dosažený v elektrifikaci silniční dopravy. Tajemnice asociace Christina Bu uvedla, že automobilový trh je velmi citlivý na změny daní. „Náhlé a zásadní změny ve mně vyvolávají obavy, že se více lidí opět rozhodne pro automobily na fosilní paliva, a myslím, že všichni souhlasí s tím, že se k tomu nechceme vracet,“ dodala tajemnice.
V provozu stále vedou spalováky
Asociace volá po postupnějším rušení osvobození od DPH, které by navíc mělo být oznamováno ve větším předstihu. Současné snížení podpory se totiž dotkne i těch, kteří už mají auto objednáno, ale bude dodáno až v novém roce.
Tři procenta trhu. O auta se spalovacími motory není v Norsku zájem, ukazují poslední data
Přestože devět z deseti nových automobilů v Norku je nyní bateriových, asociace varuje, že sedm z deseti automobilů na norských silnicích je stále poháněno fosilními palivy.
Státní rozpočet na rok 2026 ještě čeká schvalování v parlamentu. Asociace tak stále doufá, že snižování podpory bude nakonec pozvolnější.