Norové začali soutěžit provoz dálkových vlaků, ve hře je i dopravce z Hongkongu.
Norsko je další evropskou zemí, která otevřela byznys s osobní dopravou konkurenci. Zatím první soutěž na provoz vlaků z Osla
Norsko je další evropskou zemí, která otevřela byznys s osobní dopravou konkurenci. Zatím první soutěž na provoz vlaků z Osla do Stavnageru přilákala osm firem, které prošly předkvalifikací.
Norské železniční ředitelství Jernbanedirektoratet oznámilo, že vítěz soutěže by mohl převzít dopravu od června roku 2019. „Cílem soutěží je zajistit lepší železniční služby pro cestující,“ uvedlo ředitelství v tiskové zprávě.
Soutěž se týká železnice Sørlandsbanen, tedy spojení Osla a Stavangeru, kde mají vlaky jezdit jednou za dvě hodiny. Součástí je i železnice Jærbanen, což jsou regionální vlaky mezi Egersundem a Stavangerem a také trať Arendalsbanen, což jsou regionální vlaky z Arendalu do Nelaug, které navazují na Sørlandsbanen.
V hodnocení soutěže chtějí Norové dát největší důra na kvalitu, například úrovně služeb, spolupráci s regionálními dopravními svazy i servisu vozidel. Musí se také zavázat, že převezmou stávající zaměstnance. Cena má váhu 40%.
V prvním tendru soutěží Norové kontrakt jako „netto“, tedy dopravce ponese riziko tržeb. Součástí kontraktu jsou i případné bonusy za to, pokud budou cestující spokojeni.
Norský server NRK.no uvedl, že v osmičce zájemců je i například firma Mass Transit Railway (MTR) z Hongkongu. Ze zahraničních firem nechybí ani velcí hráči z Evropy: švédské železnice SJ, německá Arriva, britské Go-Ahead a francouzský Keolis. Z domácích firem je ve hře státní dopravce NSB, provozovatel expresů na letiště v Oslu Flytoget a
autobusový dopravce Boreal Norge.
Jernbanendirektoratet chce v nejbližší době vypsat soutěž na provoz dálkových spojů Oslo – Bergen.