Norové nechají elektromobilům výhody, odmítli „Tesla daň“
Rozpočet Norska se i příští rok bude muset obejít bez příjmů z daně za prodej elektromobilů. I když se v
Rozpočet Norska se i příští rok bude muset obejít bez příjmů z daně za prodej elektromobilů. I když se v zemi rozmohly auta na baterie natolik, že už se začalo mluvit o jejich zdanění, nakonec návrh neprošel.
V Norsku chtěly zdanit jen nákupy větších elektromobilů s váhou nad dvě tuny. I proto se často začalo chystanému poplatku říkat jako Tesla daň. Norsko je pro Teslu v Evropě největším trhem.
Menšinová vláda ale nakonec při schvalování rozpočtu přistoupila ke kompromisu a nové navrhované daně se vzdala. Podle norských médií by daň znamenala zdražení Tesly Model X o 70 tisíc norských korun (zhruba 182 tisíc Kč).
Norský boom elektromobilů žije právě z daňových úlev. Zatímco běžná auta se spalovacími motory jsou v Norsku vysoce zdaněna už při nákupu a stojí dvakrát až třikrát tolik, elektrická jsou bez této daně. Díky tomu tvoří elektromobily přes 20% všech nových registracích v zemi.
Norsko už pomalu omezuje i jiné výhody elektromobilů, například parkování zdarma. Některá města už zavedla alespoň sníženou sazbu, řeší už i možnost plné sazby. Důvod je jednoduchý: elektromobilů je už tolik, že přichází o značné daňové výnosy.
Norové mají ambiciózní cíl do roku 2025: všechny nové automobily prodávané v Norsku mají být bez emisí. Na rozdíl od jiných zemí má Norsko prakticky veškerou elektřinu z vody. I proto je dnes považována země za laboratoř elektromobility, kde se ukazují i její nevýhody. Například nedostatek nabíjecích stanic. Tesla například u Osla staví nabíjecí stanici až pro 42 aut najednou.