NKÚ potvrdil data ze statistik. Dotace do kombinované dopravy odliv zboží ze silnic nepřinesly

Kontejnery v Lovosicích. Foto: ČD CargoKontejnery v Lovosicích. Foto: ČD Cargo

NKÚ upozornil na vysoké poplatky na železnici v porovnání se silnicí.

117 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
View all comments
ušatá

Ono se hlavně musí chtít. Musí se využívat celá síť, nesmí se povolovat sklady a stavby ve volné krajině a napojené na silnice, musí se využít již dříve využívané plochy u kolejí, musí se starat o obnovu vleček a výstavbu nových atd. A hlavně zcela jinak hodnotit ekonomiku a poplatky za jednotlivé dopravní systémy. Prostě stručně řečeno, pro větší využití železnice se nedělá desítky let v podstatě nic, zatímco jak do černé díry se lijí desítky a stovky milard do rozvoje a udržení maxima silniční dopravy.

Hroch

Ze strany MD nulová sebereflexe, naprosté nepochopení, že dotace sice (skoro) nikdo nezneužil, jen je posílají na nefungující věci, které stav nemění. Klasické výmluvy na COVID nebo válku (jako by na silniční dopravu neměly také vliv). Ale tak co od těch strejců čekat…

Os5600

A to je poplatek za km levnější než v Německu a Rakousku. V království jednokolejných tratí, kde dvoukolejných tratí je jen pár, prostě nikdy železniční doprava spolehlivá, stabilní a kapacitní nebude. Buď se bude zdvoukolejňovat. Nebo budou jezdit kamiony.

Jan Kužílek

Svůj příspěvek s kapacitou na západ jsem už hodnekrat popsal. Kdy jediná kolej vedla nesmyslnou objížďkou.
Situace posledních 14 dnů směr Ostrava je ale ještě vtipnější. Ve dne tudy projede 1 max 2 vlaky za hodinu náhodného směru. Ne jeden tam a jeden zpět. Jinak jezdí okénka takže bez šance. A když dojezdi tak se zavede na noc nickolejný provoz. A to trvá cca posledních 14 dní s střídavě lepsimy chvílemi.

superhero

V Belgii chytili 43% řidičů kamionů porušující pracovní přestávky, v Rakousku 31%
https://www.roadpol.eu/index.php/shocking-number-of-truck-drivers-violating-work-and-rest-times
V ČR to bude nejspíš minimálně podobné jako v Belgii. Kamionů je víc, protože je snazší porušovat předpisy a s minimálním rizikem odhalení.
Podobně to nejspíš bude s přetíženými kamiony a spoustou jiných předpisů.
To, co už bude chtít málokdo slyšet je, že se převáží čím dál častěji větší nesmysly. Obecně je tedy problém i nárůst dopravy jako celek.

ušatá

Hlavně zbytečné přepravy, jako dovozy potravin a surovin, které máme doma nebo je zde můžeme vyrobit atd. Tady schází právě to ekonomické zpoplatnění podle skutečných dopadů a nákladů.

Ondřej Kulhavý

Kalkuloval jsem dovoz posypové soli do čr. Paradoxně z PL mi vycházela nákladní doprava levněji. Jde o to že vlakem horko těžko najdu náklad zpět u komodity. Za to kamion tam si občas vytížení najde. Máme tady další problém a to je cena použití trati a cena elektřiny. Ta elektřina je prostě drahá. Další problém je malá maximální váha soupravy vlaku. Kamion zboží naveze přímo zákazníkovi, ale vlakem se zboží 2x prekládá a je potřeba další sklad. A to nemluvím o rychloobratkovém zboží třeba jako automotove. Ten vlak a tranzitní časy jsou extrémně pomalé, potom i pronájem vagónů atd je… Číst vice »

Jan Sova

Pokud si objednáte nákladní přepravu z A do B, rozhodně ho nemusíte vytěžovat zpět z B do A, on si práci najde sám. Kdybyste mu tu práci dal i nazpět, tak vám stejně napoprvé dá tu samou cenu. Slevu dostanete až začnete přepravy opakovat.

ušatá

To je jen otázka územních plánů. Prostě zdroje a cíle dopravy u kolejí a krajinu nechat volnou. A hned máme splněný grýndýl i bez likvidace dobytka a zemědělství nebo likvidace moderních a zrekonstruovaných uhelných elektráren, kde je provoz ekkologičtější než vše na plynu, ale kdy se ani nemluví o problémech a pochybách u větrných elektráren a u elektrovolt. panelů. Prostě schází odborné poznatky a fakta. Proč asi?!

Jaro

Porovnajte, o koľko % zdražela nafta a koľko násobne zdražela elektrina silová aj trakčná. Keď vám dlhodobo kapacitne obmedzia alebo aj uzavrú jedinú elektrifikovanú trať z ČR do SRN cez Bad Schandau tak môžete len strácať zákazníkov. Kvôli cenám aj kvôli spoľahlivosti dodania. Keď k tomu pridáte podmienky čerpania, ktoré ťažko splníte tak potom nie je záujem o čerpanie podpory a objemy kombidopravy klesajú. Žiaľ, skoro v celej Európe na úkor kamiónov, kde prichádzajú vodiči z cudziny.

ušatá

Prostě není zájem a v tom to vězí. Vše jsou jen řeči, aby to vypadalo, ale skutek utek. Prostě zájem řady osob je na silniční dopravě a ta se masivně podporuje. Zkuste třeba se domluvit se SČ krajem na tom, že ty místní tratě lze využít pro nákladní dopravu, něco pro to udělat a tak je i zefektivnit a ulehčit silnicím, obyatelům. Dělají, jako kdybyste mluvil neznámým jazykem a občas se jen jako podiví, proč by to nebo ono se mělo dělat, když jsou tu silnice a oni na ně potřebují desítky miliard. O tomto málokdo ví a málokdo je… Číst vice »

Martin1

Reakce MD je teda fakt síla. By mě zajímalo , kdo ho smolil. To už by snad bylo lepší ponechat bez písemného vyjádření.

ušatá

Tam se tomu nedá vůbec divit. To je snad tradice, snad záměr???

Geralt

Železnice má problém s kapacitou. To by bylo částečně řešitelné tím, že by-default by bylo minimálně na tratích TEN-T rezervováno 50 % kapacity pro nákladní dopravu. Nákladní dopravci by pak mohli sice deklarovat, že jim na dané trati stačí méně a pak by se kapacita mohla použít i pro osobní dopravu, ale ne naopak. Nákladní expresy (Metrans) by pak měly mít prioritu srovnatelnou s rychlíkem, ale bylo by současně potřeba aby jezdily přesně podle jízdního řádu, aby na trati správně zapadly do svého slotu.

Petr David

Takže silnice brutálně zkapacitňovat a na železnici přerozdělovat. To je vytloukání klínu klínem, to není řešení.

El Barto

Kde prosím předřečník píše cokoliv o silnicích?

Petr David

Celá debata-článek je o porovnání železnice se silnicí, o podílu v dopravě. Dokonce se objevuje ve dvouch škatulkách „z dopravy“. Tedy nevidím žádné řešení v přerozdělování u jedné z doprav.

El Barto

Ale zkapacitnění železnice je v plánu, ať už bereme VRT, nebo konvenční tratě (Velký Osek – Choceň, tunely Choceň – Ústí nad Orlicí, Přerov – Brno, Plzeň – Domažlice – SRN). Že to dlouho trvá? Ano, trvá, ale není fér říct, že se zkapacitní jen silnice. Například takový 4. koridor, ten už máme z většiny hotový nyní a připravuje se NemaŠe a ve vzdálenější budoucnosti Praha – Benešov v nové stopě.

Petr David

A k čemu to je, když na silnici probíhá zkapacitňování násobně více?

El Barto

A to je co za dogma, že abychom udrželi podíl železnice, musíme zaříznout výstavbu a rozšiřování silnic? To jako aby náhodou nebyla výhodnější doprava po silnici, tak jakékoli pokusy o zlepšení utneme?

Už dnes by byl zájem vozit vlakem více nákladů, překážkou je, že nejsou koleje a infrastruktura. Nevylepšení silnic tento problém nevyřeší, kamiony budou jezdit ve stejné míře, přesun na koleje se konat nebude.

Petr David

„abychom udrželi podíl železnice, musíme zaříznout výstavbu a rozšiřování silnic?“
V prní řadě odrovnat zbytečnou dopravu, tahání stejných výrobků Evropou sem a tam stovky km. Druhá věc záleží na každém jednotlivci, na jeho spotřebě. Potom teprve by mělo nastoupit upřednostnění jednotlivých druhů doprav. Jinak, to vaše vylepšování silnic pouze ukrojí půdu a vyrobí beton, který odvede vodu z krajiny. Ale voda se dá také dovážet, vlastně je vše OK!.

El Barto

Zajímavé je, že Němci toho „betonu v krajině“ mají ještě víc, než my, přesto tam voda stále existuje.

A jak chcete dohlížet na „zbytečnou dopravu, tahání stejných výrobků Evropou sem a tam stovky km“? To zavedeme nějaký registr, veškeré přepravy se bude povinně hlásit a stát rozhodne, kterou „zbytečnou“ přepravu zatrhne? Nebo zavedeme drakonické mýto na všechno, což zas odnese koncový zákazník? Připomínám, že i s téměř likvidačním mýtem se na železnice nepřesune významné množství nákladu, neboť kapacita, především ve směrech důležitých pro tranzit.

qěcy

Ne. Zbytečná doprava odpadne, stoupnou-li náklady na dopravu. Když byla trakce pouze animální, měla doprava doslova obří náklady v poměru k příjmům na hlavu. Takže zboží zdaleka bylo extra drahé (mmch externality byly v řádu setin promile). Dneska je doprava doslova směšně laciná. (Externality jsou už nezanedbatelné a proto se začíná čím dál víc vynucovat jejich zahrnutí do ceny dopravy, ano, počítat externality ke příšerně složitá věc.)

peter

Ok, tak sa podme pozriet na jednu oblast, lieky. V roku 2022 doviezla EU lieky za 112 mld. eur. Takze vase riesenie, je zdrazit tieto dovezene lieky. Verim, ze sa vsetci co platia za lieky potesia.
EU vyviezla lieky 287 mld. eur. Takze vase riesenie je, zdrazit vyvoz tychto liekov nech popripade tomu zakaznikovy mimo EU doda lieky niekto iny ?

Jaaa

Ne, proč?

peter

No ved dovoz liekov je zbytocna doprava. Ved by sme mali vediet vyrabat sami. Tak isto vyvoz liekov je zbytocna doprava, naco nieco vyvazat co nespotrebujeme.

Petr David

Tak zrovna příkladem s léky jste se střelil do obou nohou. Kamion převeze léky za obrovskou cenu, vedle toho je cena za dopravu doslova pidi záležitost. I při násobném zdražení dopravy..

Petr

O tom jak funguje trh s léky víte úplný kulový. Tak si nehrajte na chytráka, jo?

ušatá

Ano, je to jen jeden obrovský kšeft za milirady a ti, co je mají si je chtějí uchovat!

ušatá

Asi se b udete divit, ale gtřeba většinu běžných léků jsme si jako československo vyráběli sami a nebylo je třeba vozit kamiony třeba z Indie apod. Už jen z hlediska bezpečnosti a kvality je to opět žádoucí. Viz třeba penicilin, kde fabrika stojí, ale nevyrábí to a přitom to není problém obnovit. Vím to, protože jsem o tom s příslušnými lidmi mluvil, a by se někdo nedomníval, že mluvím o něčem, o čem nic nevím.

Petr David

„A jak chcete dohlížet na „zbytečnou dopravu, tahání stejných výrobků Evropou sem a tam stovky km“?“

Dohlížet? Zatrhnout? Ani jedno, osolit mýtné. První, co půjde přirozeně do kytek bude ta zbytečná doprava. Že něco odnese koncový zákazník? Co odnesl koncový zákazník, když Švýcaři omastili mýtné? Přišel v Evropě hladomor? Za dopravu, která likviduje našim dětem prostředí je pochopitelně spravedlivé platit až do regulačního efektu.

peter

Takze tie lieky, ktore je lacnejsie vyrobit v zahranici a doviest je zbytocna doprava ? O kolko viacej ste ochotny platit zdravotnym poistovniam len preto, lebo nieco sa dovaza z krajin mimo Europy ?

Petr

Vůbec nechápu, proč se s takovým šmoulou zdržujete. Ví o tom prd a hraje si na chytráka

peter

Takze vase riesenie je aby sa EU stala Severnou Koreou. Nic nebude dovazat, nic nebude vyvazat. Lebo vsetko je zbytocna doprava.
To co nevieme v Europe vyprodukovat, jednoducho vyhlasime, ze to nie je potrebne.

Petr David

Napsal jsem něco takového? Kde? Nemáte argument, tak se snížíte ke lži? Aby bylo jasno, zpolatnění doprahy vzhledem k externalitám považuji za spravedlivou věc. Chcete něco vozit z dálky, tak plaťte.

peter

Odporucam vam Severnu Koreu. Tam z vaseho pohladu dosiahli idealny stav. Tam nie je ziadne zbytocna doprava.

Petr David

Stačí Švýcarsko. Tam z mého pohledu dosáhli v tranzitní dopravě slušných výsledků, Severní Koreu přenechám Vám, máte jí plnou hlavu. Hodně štěstí!

ušatá

Není vám to trapné? Chce to opravdu argumenty a fakta.

ušatá

Přesně tak, vše lze řešit právě tím trhem a ekonomikou, jak se o tom mluví, ale kupodivu se tomu brání.

ušatá

Ne stačí to objektivně zpoplatnit, aby se prostě nevyplácely zbytečné přepravy po silnicích.

ušatá

Hlavně to umožní změnu klimatu, kdy bude stále narůstat oteplování „holé“ krajiny další zástavbou a ohřívanými plochami vozovek, odstavných ploch, skladů…..a bude se to pak řešit nesmysly grýdýlu.

Elb

Z budejovic do Prahy jedou třeba dva náklady za den, na skutecnych trasách pro náklady se mimo kecani nic neudělali, v porovnání s nákladními tahy po silnicích.

ušatá

A kdy? V příštím století? Asi by bylo dobré sem pozvat Číňany a možná by to bylo vše za 5 let!

ušatá

Jenže je možné využít i řadu souběžných tratí, jen je nikdo po desítky let na to neupravil a nepřipravil, natož, aby se zdvou až zečtyřkolejňovalo, rekonstruovaly stanice atd. To vše trvá desítky let, takžeevidentně dlouhodobý záměr, jak to znemožnit a zlikvidovat. I ta osobní dopava pak může být častá a vyhovující. Stačí se podívat, kolik se přepravovalo zboží před rokem 1989. Sice byly problémy s osobní dopravou, aby se to tam vešlo, ale když dnes se přapravuje ročně cca 90 mil. tun, tak tehdy to bylo přes 200 mil. tun ročně. Takže kapacita by měla být – tedy rezerva. Dnes… Číst vice »

qěcy

Výrazně zvýšit mýto, zavést vhodné diskriminační mýto. Část přeprav se buď převede, nebo na tom aspoň stát získá prachy.

Inženýr

Hlavně se dobrovolně připravujeme o ty prachy z mýta za tranzit.

qěcy

Přesně.

Jan

A nevadí vám, že 50% výkonů v mýtě dělají čeští dopravci, takže vyšší mýto znamená jen vyšší daňové zatížení českých subjektů a zákazníků, včetně konečných spotřebitelů, které se promítne do vyšších cen. Takže tím způsobem stát jen zvýší celkové zdanění a „svede to“ na kamiony?

Petr David

Co je divného na tom, že si koncový zákazník zaplatí za dopravu, za plundrování životního prostředí? Tahat jablka půlkou Evropy má být sociální služba?

Elb

Do Afriky a Arábie takhle posilame potravinové dávky běžné.

Petr David

Ano, tam by se měla posílat antikoncepce.

ušatá

Ale masivně!

ušatá

A nebylo by lepší je naučit, jak je tam vyrábět, poskytnout jim vzdělání, praxi? Nakonec toto naše země v minulosti dělala a mělo ty smysl . A dodnes jaou nám za to vděční a měli jsme a máme tam dobrý zvuk.

Elb

Neřekl bych že je množné je něco naučit, s průměrnými IQ hodnotami, že by u nás mohli brát invalidní důchod za lehkou retardaci.

Inženýr

Nemyslím, že by stát měl dotovat jakýkoliv soukromý byznys. Je jedno jestli je to údržba silnic pro kamiony či energie výrobních firem. Neměl by kupovat soustruhy, platit zaměstnance nebo provoz haly soukromníkům.

Petr David

Naprosto přesné.

qěcy

Tak ještě o poptávce po řídících MKD

qěcy

Kde se mají brát peníze na údržbu ojetých silnic a na investice do nich? Proč Švýcaři silniční mýto strkají do zakladnových železničních tunelů?

ušatá

Už jste si spočítal jak na třeba na deset tisíc kusú másla se zdraží jeho cena, když mýto stoupne na 1 km třeba o 5 Kč?

Pohádkár

To vyjádření MD psala AI ne?

Jaaa

Beztak.

ušatá

Ta by to napsala lépe.

Inženýr

Podle materiálu plánovalo Ministerstvo dopravy (MD) podpořit v letech 2015 až 2023 projekty na rozvoj nákladní kombinované dopravy částkou 4,7 mld. Kč. Nakonec podpořilo jen 14 projektů a vydalo na ně 650 milionů korun
Je také třeba zdůraznit, že 86% přidělených peněz nebylo vůbec využito. Nejde o to, že dotace nepomohly, ale nebyly využity.

El Barto

Otázka je, proč nebyly využity, proč nebyl zájem?

XB-1

Odpověď = železnice je ve srovnání s přímou silnicí dražší a měně spolehlivá. Stačí vám to takhle?

El Barto

Mně ano, děkuji.

Petr David

Co všechno do toho „dražší“ započítáváte?

ušatá

Ne!

ušatá

A v tom to vězí a prokazuje, že v tom nic nedělali. A to byli často na to dotazováni a bylo jim vytýkáno, že v této oblasti se nic neděje. Chtělo by to vyvození osobní odpovědnosti a výměny lidí, kteří za to odpovídali a odpovídají. A to by i NKÚ mělo prosadit, protože jde jednoznačně o neplnění daných úkolů a záměrů. To nelze omlouvat a pokud tam na to nestačí, tak nahradit jinými. A co pro to dělá třeba SŽ? Ti raději vymýšlejí plány jak zlikvidovat řadu tratí a přeprav. Právě ti by měli být hodnoceni za využití tratí, za… Číst vice »

Kuba2

„Na silnici jsou pro nákladní dopravu vždy k dispozici při neočekávaných událostech objízdné trasy, na železnici je v tomto směru stále situace složitější“
… třeba i proto, že místo stavby za provozu se na půl roku zneprůjezdní celá odklonová trasa kvůli levnější rekonstrukci párkilometrového úseku.

Elb

Když by se tam jezdilo jednokolejné tak tam za dne náklad stejně neprojede

M152

Když SŽ hoří koudel u zadele, tak jdou zázraky. V zimě během výluk v Pardubicích povolil provozní na odklonové trati přes HK, že osobní vlaky mohou dostat +10, rychlíky+5. A najednou nebyl problém nákladní vlaky jedoucí odklonem prohnat.

Jan

Vodní i železniční úzké hrdlo Evropy…

XB-1

Jasně a proto teď tolik přibylo tranzitních trucků.

182-097

Kdo by to čekal, v době kdy se železniční nákladní dopravě jen přihazují další a další vícenáklady a byrokracie, které ji činí absolutně nekonkurenceschopnou. A to i přes velkohubá prohlášení o její podpoře.

Frantisek

Pritom v tom obdobi byla kurovcova kalamita, takze sla nahoru tradicni basta zeleznicni dopravy – palivove drivi!

kade

palivové dříví nemá se železnicí mnoho společného, pokud pod něj nezahrneme energetickou štěpku. Dřevo se po železnici jinak vozí ke zpracování do papíren a celulózek nebo na velké pily (tj. dřevo třeba pro stavebnicví, na zátop pak možná vzniklý odpad). Ale pro téma samotné to je jedno, ano, kůrovcové dřevo přineslo nějaké objemy. Druhá věc je, že toto téma je o podpoře kombinované dopravy a s tím dřevo taky nemá mnoho společného (pouze když se ve vrcholném kůrovcovém období vozilo v kontejnerech do Číny). Jinak je to už dávné a únavné téma plné (mnohdy nepravdivých nebo jinak mimózních) frází a… Číst vice »

Elb

Tak z broukem protunelovano dřeva asi materiál do stavebnictvi nebude.

Zrzek

Kůrovec ti nedělá díry ve dřevě, ale ničí lýko a strom zahyne, protože nemá jak roznášet živiny. Asi jako cévy u živočichů.

Kubrt

Brouk tuneluje pod kůrou.

Bram

OSB desky se ve stavebnictví nepoužívají?!?

ušatá

Tady musí jít ale celkově o nákladní dopravu, ne jen o kombinovanou, kontejnery atd.

XB-1

Máte na mysli palivo pro lokomotivy? :-O

qěcy

Ona i dráha si potřebuje nějak vydělat, nebo přivydělat. Šel bych cestou zvýšení poplatků za přetížený mód dopravy a za mód který je nejméně žádoucí. Je nejde něčeho příliš? Zaveď vstupné, zvyš vstupné a podobně.

V.N.

Kombinovaná doprava ve smyslu těchto dotací je chápána „čistě“ kombinovaná doprava typu naložím do kontejneru, odvezu do překladiště, přeložím na vagón a na konci cesty zase po silnici odvezu k příjemci zboží……?
Anebo všechny přepravy, které se dají převést z větší části na železnici, kdy například 80% přepravy toho zboží mezi odesílatelem a příjemcem probíhá po železnici ?

Kubrt

Byly to dotace na podporu překladišť a vozidel pro kombinovanou dopravu, takže první možnost.

V.N.

Díky za odpověď, nedivím se, že tyto peníze nebyly využity. Kdyby stát podpořit druhou možnost, potenciály by tady byly…

Y.K.

Ano kombinovaná doprava, jakože kontejnery a využití překladišť a více módů dopravy.

brejlovec753

Není se čemu divit, stačí se podívat na železniční infrastrukturu v ČR. A třešnička na dortu může být DB samotné, jejich stávky a pod. V současném stavu cokoliv ze silnic na koleje = těžký oříšek.

qěcy

Chceš-li investovat do železnice třeba dvojnásobek, než dosud, tak na to musíš nejde vzít. A není kde. Takže bych zvedl mýto. Třeba na dvojnásobek.

qěcy

Kdyby zisk z mýta stoupl na dvojnásobek, tak je to navíc asi 15 mld. A to teda zase není nějak závratná suma na dostavbu kapacity pro nákladní vlaky v parametrech TEN-T Nymburk – Furth im Wald, Nymburk – Kralupy, dvojkolejky kolem Prahy, dvojkolejka ČB – Linec, alternativní trať Nymburk – Liberec – Žitava – Wojerecy, Nymburk – VOChoc- Třebová, Moravská brána, Solnice, Marktredwitz – Cheb – Velenice. Aj.
A k tomu by asi bylo fajn pořídit do každého kraje kontejnerák.

ušatá

Tady jde o to, aby si nákladní doprava hradila veškeré náklady. Třeba opakovaný příklad – cca 70 – 80 mld. Kč jsou ročně škody ze silniční dopravy na zdraví lidí, takže by měly jít tyto částky do zdravotnictví. A k mýtu už je to slušná částka, která by se výrazněji di cen promítla.

JiP

Ta zamrzlost zeleznice je fascinujici, bohuzel ale zdroj problemu nejsou dopravci, takovy Metrans by toho dokazal odvozit o rad vice, ale jaksi nema po cem, chybi nam koleje pratele. Nez nekdo na SZ neco vymysli, tak nam po dalnicich budou jezdit autonomni kamiony….

Jaaa

Myšlení patří hlavně na MD, CK netlačí na inovativní projekty, ale schválí hlavně dálnice. VRT je bráno jako něco nadpozemského, přitom jsou to v podstatě relativně normální koleje, kterých by se mělo každej rok postavit aspoň těch 20 kilometrů, jako je tomu u dálnic. Ale v našem smraďánkově prostě 30 % dopravy na železnici není cíl pro nikoho, všichni jsou s nárůstem dopravy o 30 % na silnicích spokojení. Jenom se pak strašně diví, proč je všude tolik aut, všechno zacpané a všude smrad, hluk a prach. Ministerstvo nedělá nic, jenom blbě žvaní a svádí to na druhé. Viz ten… Číst vice »

vjkm

Kdyby ministerstvo nic nedělalo, to by ještě byl pokrok oproti dnešnímu aktivnímu bojkotu.

qěcy

Kde na to vezmeme, když si dobrovolně necháváme unikat mýto jeho radikálním nezvýšením?

Jan

To myslíte vážně, zdanit jednu činnost, aby se daně použily na podporu jiné? Tak to tady komunisti provozovali 40 let a výsledek je známý. A mimochodem, vzhledem k tomu, že na dráze dělají problém osobní vlaky, tak při této logice by se měly výrazně zvednout poplatky pro osobní auta.

Petr David

Mýtné je poplatek za dopravní cestu a za devastaci životního prostředí, o žádnou daň nejde.

Jan

samozřejmě to můžete nazývat jak je libo, ale v principu je to jen další daň. Nicméně v takovém případě musí platit i železnice a do úvahy je nutné samozřejmě vzít i to, jak se na devastaci životního prostředí podílí výroba elektřiny.

Petr David

Výkonový poplatek, tedy jízda krát km je daň? A za co se mají stavět silnice?

ušatá

Jde o fakta, tedy o skutečné náklady, jen není ochota je doma spočítat a dělají to jen odborná pracvoviště, aktivisti, zahraniční odborníci. A je zvláštní, že ta čísla se pak někde záhadně ztrácejí, takže je není nikde vidět a MD a SŽ o nich zřejmě nic nevědí.

Jaaa

Přerozdělování je základní funkcí státu. Akorát je potřeba to dělat promyšleně a nebourat trh tam, kde zásahy nejsou opravdu nutné.

Bohužel doprava v ČR se sama živelně dostává (dostala) do naprosto neudržitelného stavu, tudíž zásahy shůry jsou potřeba.

qěcy

To není tím. Postavit železnici pro nákladní vlaky a k tomu několik překladišť trvá desítky let. MD ale může šmahem zvýšit mýtné klidně od ledna 2025.

Petr David

Jsem pro velké, ale postupné zvýšení mýtného až do regulačního efektu.

Jan

Aha, a tím „regulačním efektem“ zvýšíte kapacitu a spolehlivost drážní dopravy? Není náhodou zakopaný pes někde jinde? Kde se stále bere ten názor, že když se zaškodí silniční dopravě, tak to jaksi automaticky zlepší výkony železnice? Není náhodou, už z principu, drážní doprava vhodná jen pro přepravy určitého typu, jehož objemy jsou vzhledem k současným požadavkům evropské a české ekonomiky omezené? je skutečně efektivní kvůli převodu pár procent ze silnice na železnici vynakládat enormní částky na drážní dopravu? Není rozumné posílit hlavní tratě? Proč stavět terminály KD každých pár kilometrů?

El Barto

Musí vám to myslet víc politicky: Silniční doprava je z principu špatná a je třeba jí škodit všemi prostředky, bez ohledu na to, zda existuje životaschopná alternativa.

Konec sarkasmu.

Jan

Máte pravdu, sice se bez silniční dopravy hospodářství a občané neobejdou, ale proč nevyužít neznalosti lidí na straně jedné (laik se může domnívat, že se dá více zboží ze silnice přenést na dráhu, politici jej v tom podporují neustále vyhlašovanými cíli o převodu desítek procent), a politiky oblíbené rozděl a panuj na straně druhé ( občan nesnáší kamiony, které jen překážejí při jeho cestách na víkend).

Inženýr

Jaktože ve 30 letech, kdy se vše vozilo vlakem jsme tedy patřili mezi dvacítku nejvyspělejších ekonomik světa?

El Barto

Korelace =/= kauzalita, pane inženýre Hala_D.

Petr Šimral

Protože ve třicátých letech ještě silnice neměla ten patřičný rozvoj a vlak byl lepší.

Elb

Ve 30.letech se naopak zavřela hromada trati v USA, UK nebo nemecku právě kvůli nákladním vozům.

Jaaa

Ale jistě, IAD zpoplatnit taky. Nejezdí po své silnici.

El Barto

Mně se vždy tak moc „líbí“, když diskuzi ukončí takový jasný befel, jako je tento.

Jaaa

Zvýšení mýta na dvojnásobek v pohodě unese, zatímco náklady na negativní efekty neustále stoupají. V tom je celej vtip.

Petr David

Ne, v první řadě jde o regulaci dopravy jako takové. Zpolatnění dopravy, která likviduje ŽP je naprosto potřebná věc.
Souhlas s posílením tratí.

ušatá

Jenže toto trvá už nejméně50 – 60 let a nic se neřešilo, protože se nechtělo a podpora byla vždy jen pro silniční dopravu. Takže se nelze ničemu divit a je potřeba radikálně to změnit.