NKÚ potvrdil data ze statistik. Dotace do kombinované dopravy odliv zboží ze silnic nepřinesly

Kontejnery v Lovosicích. Foto: ČD CargoKontejnery v Lovosicích. Foto: ČD Cargo

NKÚ upozornil na vysoké poplatky na železnici v porovnání se silnicí.

Odebírat
Upozornit na
guest
35 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
View all comments
Geralt

Železnice má problém s kapacitou. To by bylo částečně řešitelné tím, že by-default by bylo minimálně na tratích TEN-T rezervováno 50 % kapacity pro nákladní dopravu. Nákladní dopravci by pak mohli sice deklarovat, že jim na dané trati stačí méně a pak by se kapacita mohla použít i pro osobní dopravu, ale ne naopak. Nákladní expresy (Metrans) by pak měly mít prioritu srovnatelnou s rychlíkem, ale bylo by současně potřeba aby jezdily přesně podle jízdního řádu, aby na trati správně zapadly do svého slotu.

Petr David

Takže silnice brutálně zkapacitňovat a na železnici přerozdělovat. To je vytloukání klínu klínem, to není řešení.

El Barto

Kde prosím předřečník píše cokoliv o silnicích?

qěcy

Výrazně zvýšit mýto, zavést vhodné diskriminační mýto. Část přeprav se buď převede, nebo na tom aspoň stát získá prachy.

Inženýr

Hlavně se dobrovolně připravujeme o ty prachy z mýta za tranzit.

qěcy

Přesně.

Jan

A nevadí vám, že 50% výkonů v mýtě dělají čeští dopravci, takže vyšší mýto znamená jen vyšší daňové zatížení českých subjektů a zákazníků, včetně konečných spotřebitelů, které se promítne do vyšších cen. Takže tím způsobem stát jen zvýší celkové zdanění a „svede to“ na kamiony?

Pohádkár

To vyjádření MD psala AI ne?

Inženýr

Podle materiálu plánovalo Ministerstvo dopravy (MD) podpořit v letech 2015 až 2023 projekty na rozvoj nákladní kombinované dopravy částkou 4,7 mld. Kč. Nakonec podpořilo jen 14 projektů a vydalo na ně 650 milionů korun
Je také třeba zdůraznit, že 86% přidělených peněz nebylo vůbec využito. Nejde o to, že dotace nepomohly, ale nebyly využity.

El Barto

Otázka je, proč nebyly využity, proč nebyl zájem?

Kuba2

„Na silnici jsou pro nákladní dopravu vždy k dispozici při neočekávaných událostech objízdné trasy, na železnici je v tomto směru stále situace složitější“
… třeba i proto, že místo stavby za provozu se na půl roku zneprůjezdní celá odklonová trasa kvůli levnější rekonstrukci párkilometrového úseku.

Elb

Když by se tam jezdilo jednokolejné tak tam za dne náklad stejně neprojede

M152

Když SŽ hoří koudel u zadele, tak jdou zázraky. V zimě během výluk v Pardubicích povolil provozní na odklonové trati přes HK, že osobní vlaky mohou dostat +10, rychlíky+5. A najednou nebyl problém nákladní vlaky jedoucí odklonem prohnat.

Jan

Vodní i železniční úzké hrdlo Evropy…

182-097

Kdo by to čekal, v době kdy se železniční nákladní dopravě jen přihazují další a další vícenáklady a byrokracie, které ji činí absolutně nekonkurenceschopnou. A to i přes velkohubá prohlášení o její podpoře.

Frantisek

Pritom v tom obdobi byla kurovcova kalamita, takze sla nahoru tradicni basta zeleznicni dopravy – palivove drivi!

kade

palivové dříví nemá se železnicí mnoho společného, pokud pod něj nezahrneme energetickou štěpku. Dřevo se po železnici jinak vozí ke zpracování do papíren a celulózek nebo na velké pily (tj. dřevo třeba pro stavebnicví, na zátop pak možná vzniklý odpad). Ale pro téma samotné to je jedno, ano, kůrovcové dřevo přineslo nějaké objemy. Druhá věc je, že toto téma je o podpoře kombinované dopravy a s tím dřevo taky nemá mnoho společného (pouze když se ve vrcholném kůrovcovém období vozilo v kontejnerech do Číny). Jinak je to už dávné a únavné téma plné (mnohdy nepravdivých nebo jinak mimózních) frází a… Číst vice »

Elb

Tak z broukem protunelovano dřeva asi materiál do stavebnictvi nebude.

Zrzek

Kůrovec ti nedělá díry ve dřevě, ale ničí lýko a strom zahyne, protože nemá jak roznášet živiny. Asi jako cévy u živočichů.

Kubrt

Brouk tuneluje pod kůrou.

qěcy

Ona i dráha si potřebuje nějak vydělat, nebo přivydělat. Šel bych cestou zvýšení poplatků za přetížený mód dopravy a za mód který je nejméně žádoucí. Je nejde něčeho příliš? Zaveď vstupné, zvyš vstupné a podobně.

V.N.

Kombinovaná doprava ve smyslu těchto dotací je chápána „čistě“ kombinovaná doprava typu naložím do kontejneru, odvezu do překladiště, přeložím na vagón a na konci cesty zase po silnici odvezu k příjemci zboží……?
Anebo všechny přepravy, které se dají převést z větší části na železnici, kdy například 80% přepravy toho zboží mezi odesílatelem a příjemcem probíhá po železnici ?

Kubrt

Byly to dotace na podporu překladišť a vozidel pro kombinovanou dopravu, takže první možnost.

V.N.

Díky za odpověď, nedivím se, že tyto peníze nebyly využity. Kdyby stát podpořit druhou možnost, potenciály by tady byly…

Y.K.

Ano kombinovaná doprava, jakože kontejnery a využití překladišť a více módů dopravy.

brejlovec753

Není se čemu divit, stačí se podívat na železniční infrastrukturu v ČR. A třešnička na dortu může být DB samotné, jejich stávky a pod. V současném stavu cokoliv ze silnic na koleje = těžký oříšek.

qěcy

Chceš-li investovat do železnice třeba dvojnásobek, než dosud, tak na to musíš nejde vzít. A není kde. Takže bych zvedl mýto. Třeba na dvojnásobek.

qěcy

Kdyby zisk z mýta stoupl na dvojnásobek, tak je to navíc asi 15 mld. A to teda zase není nějak závratná suma na dostavbu kapacity pro nákladní vlaky v parametrech TEN-T Nymburk – Furth im Wald, Nymburk – Kralupy, dvojkolejky kolem Prahy, dvojkolejka ČB – Linec, alternativní trať Nymburk – Liberec – Žitava – Wojerecy, Nymburk – VOChoc- Třebová, Moravská brána, Solnice, Marktredwitz – Cheb – Velenice. Aj.
A k tomu by asi bylo fajn pořídit do každého kraje kontejnerák.

JiP

Ta zamrzlost zeleznice je fascinujici, bohuzel ale zdroj problemu nejsou dopravci, takovy Metrans by toho dokazal odvozit o rad vice, ale jaksi nema po cem, chybi nam koleje pratele. Nez nekdo na SZ neco vymysli, tak nam po dalnicich budou jezdit autonomni kamiony….

Jaaa

Myšlení patří hlavně na MD, CK netlačí na inovativní projekty, ale schválí hlavně dálnice. VRT je bráno jako něco nadpozemského, přitom jsou to v podstatě relativně normální koleje, kterých by se mělo každej rok postavit aspoň těch 20 kilometrů, jako je tomu u dálnic. Ale v našem smraďánkově prostě 30 % dopravy na železnici není cíl pro nikoho, všichni jsou s nárůstem dopravy o 30 % na silnicích spokojení. Jenom se pak strašně diví, proč je všude tolik aut, všechno zacpané a všude smrad, hluk a prach. Ministerstvo nedělá nic, jenom blbě žvaní a svádí to na druhé. Viz ten… Číst vice »

vjkm

Kdyby ministerstvo nic nedělalo, to by ještě byl pokrok oproti dnešnímu aktivnímu bojkotu.

qěcy

Kde na to vezmeme, když si dobrovolně necháváme unikat mýto jeho radikálním nezvýšením?

Jan

To myslíte vážně, zdanit jednu činnost, aby se daně použily na podporu jiné? Tak to tady komunisti provozovali 40 let a výsledek je známý. A mimochodem, vzhledem k tomu, že na dráze dělají problém osobní vlaky, tak při této logice by se měly výrazně zvednout poplatky pro osobní auta.

qěcy

To není tím. Postavit železnici pro nákladní vlaky a k tomu několik překladišť trvá desítky let. MD ale může šmahem zvýšit mýtné klidně od ledna 2025.

Petr David

Jsem pro velké, ale postupné zvýšení mýtného až do regulačního efektu.