umbrellamobility
umbrellamobility
umbrellamobility
Autobusy Dopravci Železnice

Nizozemsko rozdělí dopravcům 1,5 miliardy eur kvůli Covid-19

Metro v Haagu. Foto: Jan Sůra / Zdopravy.cz
Nádraží v Haagu. Foto: Jan Sůra / Zdopravy.cz
Peníze dostanou všichni dopravci ve veřejné osobní dopravě v takzvaném závazku veřejné služby.

Evropská komise schválila balíček státní pomoci, který nabídne nizozemská vláda svým dopravcům. Nové opatření v hodnotě 1,5 miliardy eur (40 miliard korun) se týká pouze firem v osobní dopravě.

Balíček má pomoci dopravcům přežít nelehké období, kdy došlo k výpadku cestujících či úplnému zastavení řady linek. Evropská komise oznámila schválení pomoci v tiskové zprávě.

Na kompenzace dosáhnou dopravci, kteří provozují dopravu v závazku veřejné služby, největším příjemcem tak budou nizozemské státní dráhy NS. Týká se ztrát, které vznikly mezi 15. březnem a 31. srpnem. Podle dopravců počty cestujících spadly až o 90 %. Dopravcům navíc stouply náklady na dezinfekci vozidel a další opatření.

O náhradě škod dopravcům se mluví i v Česku, zatím ale nepadlo konkrétní rozhodnutí o pomoci. Kromě standardních programů typu Antivirus vypsal stát pro dopravce jen program Covid – Bus. Do něj se ale mohu přihlásit jen majitelé zájezdových autobusů. V pravidelné dopravě v závazku veřejné služby řada dopravců škody neutrpěla: v takzvaných brutto smlouvách jde riziko tržeb za objednateli.

9 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
View all comments
ušatá

To je správné řešení, to má logiku a mělo by se aplikovat i u nás. Čili mám tím na mysli jen kompenzace dopravcům na spoje v závazku veřejné služby, tedy ty dotované. Nicméně by ale měla být i nějak podpořena nákladní doprava – dopravci na železnici na rozdíl od silničních dopravců či autobusů (tedy zejména ti, co nejezdí opět v závazku veřejné služby).

Dušan

A ten objednatel za kterým jde riziko tržeb v brutto smlouvách je místo kraje nějaká soukromá firma ? Pořád je to „stát“ – jedna kapsa, takže jestli ta ztráta jde za národním dopravcem nebo krajem, je imrvére jedno a to samé – minimálně finančně, jinak chápu, že úředníky to nebaví papírovat:-)))

xyz

I národní dopravce je obchodní společností s právní subjektivitou.

Nicméně, v Nizozemsku jezdí i další vlakoví dopravci – zejména na severovýchodě země např. Arriva.

Plus samozřejmě linkové autobusy (kde má Arriva také velké slovo, co se celé země týče).
Plus (mám-li předpokládat i z doprovodné fotky) se kompenzace týká i jednotlivých MHD – ?

xyz

Na fotce v článku ale není vlak (jak by se mohlo zdát např. z článku, který zmiňuje, že právě nizozemský „národní železniční dopravce“ NS získá nejvíce peněz), ale tramvajová (resp. „metrolinková“, jak oni sami uvádějí mj. na nápisu na fotce vlevo) trasa umístěná kolmo nad kolejištěm hlavováho nádraží Den Haag Centraal. „kdy došlo k výpadku cestujících“ Naštěstí došlo jen k výpadku POČTU cestujících. A mimochodem, subjektivně se mi letos v srpnu nezdálo, že bych v nizozemských vlacích (pozn. byl jsem tam ve dvou různých dnech, jednom pondělním a jednom sobotních) jezdilo nějak výrazněji méně lidí než jsem jich na obdobných… Číst vice »

Žabák

Z cizího se rozdává/bere dobře…

Vlastimil Kocurek

To je problém jen ve vaší hlavě.

Žabák

Mysli na to až tvé děti nebudou mít kvalitní vzdělávání, nebo až v nemocnici nebudeš mít kvalitní ošetření, protože prachy místo do školství, zdravotnictví, důchodů, šly někomu do kapsy 😉

ušatá

Třeba tzv. sportovcům, umělcům, řadě úředníků, barmanům apod., namísto toho, aby také uměli něco užitečného a praktického a uplatnili se tam, kde je nedostatek pracovníků. Jen kolik desítek tisíc cizinců tu máme na práci a to jen proto, že se někomu nechce dělat to, co je potřeba a že zaměstnavatelé kšeftují s pracovními silami. A to je ekonomika – za všechny prachy. Tam mizí ty miliardy na různých kompenzacích a dotacích. V té dopravě je to v pořádku, tu potřebujeme.