Nezasypávat. Kraj chce koridor mezi Budějovicemi a Ševětínem proměnit v cyklostezku
Stará jednokolejná trať Ševětín – Č. Budějovice. Autor: Zdopravy.cz/Jan Šindelář

Koleje povedou v nové trase, na které budou také dva několikakilometrové tunely.
https://geoportal.kraj-jihocesky.gov.cz/portal/media/Soubory/uzemni_studie/US_mocb/K10_poster_KRAJINA_Zazitkova_cyklostezka.pdf
https://geoportal.kraj-jihocesky.gov.cz/portal/media/Soubory/uzemni_studie/US_mocb/MOCB_Souhrnna_textova_zprava.pdf
Proč by tudy nemohly jezdit dál osobní vlaky? Lid z Chotýčan, Vitína, Zámostí, Hosína, Hrdějovic nemá nárok na dopravu? Hejtman může pretekat třeba na letišti, když právě nelítají Rakušané.
Ono kde nevedou koleje, tak nefunguje doprava?
Trochu přemýšlej, než něco někam napíšeš.
Ty zářezy mají maximálně nějakých 8 m. I kdyby se zasypaly, tak by cyklostezka mohla jít v trase dnešní tratě, jen by holt někde neměla stoupání 10 promile, ale kousek třeba 5 %. Žádná tragédie.
Jihočeská dopravní odbornost…… Balkán hadr
Když si vzpomenu na Gotthard, a jak se jim hodila stará trasa, tak bych cyklostezku nedělal.
Stávající a nová trasa se vzájemně čtyřikrát kříží, takže zachování stávající trasy není možné.
Ale všechna křížení jsou stará trať nad novým tunelem, takže to vůbec nevadí.
Vy jste ale komik!!! 😉
Ještě, že o tom nekompetentní lidi jako ty nerozhodujou.
Jenže tam po „staré“ pořád jezdí regionálka. A nekříží se přeložka s původní trasou.
Takže bude další studie. Zase se to minimálně o pět let pozdrží.
Místo práce rekreace,
No mohli by to použít na částečné rozšíření hráze Bezdreva, aby mohly být dvě koleje z Nemanic do Zlivy. Pokud zase někdo nepřijde a neřekne, že to zase odložíme a dáme PPP.
Spis přeložka na 200 km/h. 🙂
Přeložka na 200 km/h u Zlivi by musela jít zcela mimo město a pokud má být trať Plzeň – ČB na 160 km/h, tak by ani nedávala smysl.
Stavba SŽ C-04 – Modernizace tratě Nemanice – Protivín (včetně)
Součástí stavby je dále plné zdvoukolejnění celé trati, dílčí přeložky trasy, umožňující traťovou rychlost až 200 km/h a nová bezúvraťová spojka a elektrizace trati do Vodňan.
https://mapy.spravazeleznic.cz/
Jestli se tunel bude stavět metodou TBM, tak je rubanina namletej svinčík, o jehož vhodnosti pro stavby náspů bych dost pochyboval.
Stejně si říkám, to není jinde možnost to použít popř. Zasypat něco jinde. Sice dál, ale třeba bez mezideponie…
Takových míst je spoustu, ale nikdy se to tak nedělalo, jednodušší je to na prostě někam navrhnout a basta.
Třeba tady by se dala trať naprimit nasypanim naspu a není to daleko.
https://mapy.com/s/lapujevupa
Oprava: někam nahrnout.
Nebo i o něco blíž https://mapy.cz/s/kobatamebe
právě když třeba vidím některé náspy tratí, co se stavěli v 19. století, tak si říkám, že by se určitě něco našlo, kde to vylepšit, taková trať Veselí – Jihlava by taky mohla někdo pobrat a srovnat ji trochu…
Jsem rád, že tu máme experta z katedry dopravního stavitelství Vysoké školy života. Nicméně, tys zřejmě nekopal ani žumpu nebo základy pod garáž ve svahu, jinak bys věděl že i deset tatrovek vézt pět nebo deset kiláků je nákladově sakra rozdíl. Natož materiálová bilance obří stavby… Tvoje „není to daleko“ je 75 kilometrů, proboha. Dál nevím, kde bereš jistotu, že je rubanina využitelná ke stavbě náspů. Z Ejpovického tunelu jela dopravníkem nějaká vodnatá srágora, která nejdřív sedimentovala a pak ji vozili na deponii. Podle geologických podmínek to bude vypadat víc jako písek nebo víc jako bahno. Jestli je to využitelné… Číst vice »
Zato ty seš zjevně expert na všechno koukám, aji doktorátem z geologie vládneš.
Kdybys věděl, z čeho všeho jsou historické traťové náspy, po kterých se dodnes jezdí a ani jílovitá konzistence nevadí, velmi by sis rozmyslel kádrovat druhé.
A píše se Istanbul.
Poslyš nerad ti kazím bůhvíkde pochycené slůvko „kádrovat“, ale znamená mnohem více než prostou kritiku projevené nekompetentnosti. Kádrováckou mocí nad panem Zbyňkem nevládnu a ani na to nemám ambice, spíš upozorňuju na to, že má velmi naivní představy. Téma využití výrubu není moc geologické, ale spíš stavařské – klíčové slovo „Engineering“. Z čeho jsou historické traťové náspy tě u novostavby nemusí asi moc zajímat, viď… Něco pevnějšího tam v jádru ale bude vždycky, případně by se to bahno nějak muselo stabilizovat, úplně nejlepší asi bude náspy z bahna nestavět a to bahno tam 75 kilometrů nevozit. No a k podstatě… Číst vice »
Kuba: „Ale jakmile máte v terénu definovanou nějakou trasu, která je navíc majetkově vyřešená, tak je nesmírně výhodné se jí držet.“
JHMD taky koupi na cyklostezku akorat se stydi to rict.
Proc ne, pokud se ji nepodari znovu zprovoznit (cemuz uz asi veri malokdo) byla by tam stezka fajn a mozna nejlepsi zpusob, jak uzkokolejku pripominat. Umim si predstavit i kombinaci, mezi JH a Hurkama stezku, material z trati nechat na opravy loni kratce zprovoznenyho useku z NB do Hurek a tam ciste turistickej provoz.
Další nápad typu Frýdlant – Dětřichov na kole/autem a Dětřichov – Heřmanice odloučený vlak čistě pro zábavu? Chápu sice logiku „nechat, co je sjízdné“, ale on ani ten koncový úsek už zase nemá povolení. A že by na tom byl zbytek výrazně hůře, pochybuji.
Nejde o povoleni nebo stav. Jde o to, ze cela ta vetev je na ciste turistickej provoz strasne dlouha, pokud by to melo dobre fungovat v synergii s tou stezkou, je lepsi mit provozovany usek koncovy, navic v NB je aspon nejake zazemi a odpadla by velka komplikace v podobe splitky s normalnerozchodnou trati u JH. Naopak napojeni na sit normalniho rozchodu IMO pro turistickej provoz moc neprinese.
Tipuju, ze tohle bylo i mezi duvody, proc loni volili prave tento usek.
Napojení přináší legislativní otázky (tsi, etcs) ale pro pravidelnej provoz musí fungovat přestup. Pro turistickej přínos je to otázka, fakt je že trať prochází i hezčími místy.
Pro pravidelnej provoz bezesporu. Pro ten by byl prestup nutnej. Pro turistickej mi prijde nevyznamnej.
přesup vlak vlak netřeba, do NB se dá dostat i jinak než vlakem. a ono mnoho lidí tam stejně jelo autem někam a pak jeli jako atrakce vlakem. Takže není nutné aby bylo napojení na zbytek sítě, hlavně když se jedná o jiný rozchod. A pokud se stane, že se koupí jiná mašina, tak stejně pojede třeba ze Švýcarska po silnici 😉
Cyklostezka z JH do Kunžaku by se hodila. Zrovna tímhle směrem podél hlavní silnic na Dačice pohodlný výjezd pro cyklisty chybí. JH – Blažejov/Ratmírov po místních silnicích ještě jde, ale do Kunžaku je to jen se zajížďkou a po mizerných cestách.
a hlavně ten skvělý most v Lomech, cyklostezka mimo silnici druhé třídy po mostě 😉
Takhle ale vypadají v civilizovaných zemích všechny cyklostezky, ne že se tam jebne značka konec cyklostezky a na silnici se namaluje VDZ přejezd pro cyklisty…
A tyhle řeči o JHMD jako cyklostezce se mi nelíbí. Pořád je to funkční, pořád je to zachranitelné a černou nulu to bez Čajanových odklonů dělalo.
Černá nula bohužel není dlouhodobě udržitelnej výsledek. Dřív nebo později se objeví pořeba nějaký velký investice, na kterou z černých nul nenašetříte ani za sto let.
A taky to ty černý nuly dělalo v době, kdy tam kraje byly ochotný objednávat pravidelnou dopravu. S čímž nehodlaj znovu začínat.
Samotnýho mě to mrzí, ale turistickej provoz na části trati, jehož rozjezd z části zafinancuje prodej zbytku tam opravdu tipuju jako maximum možnýho…
Černá nula samozřejmě provozní.
Po objednávce kraje by šlo na trať používat peníze SFDI (dělalo se to tak od Šatavových dob a z toho vlastně JHMD žila).
No a pak je potřeba někde získat pět (?) úzkorozchodných motoráků. Na to si taky umím představit nějaký dotační program…
Je to paběrkování, ale všechny podobné dráhy tímhle stylem fungujou…
Jenže od té doby jsou ty stroje zas o dekády starší. Kraje se jasně vyjádřily, že objednávat nebudou (Vysočina myslím vůbec nic a Jihočeský max. nějaký turistický provoz, rozhodně nic pravidelného celoročního. Nové motoráky? Jak psali jinde znalejší, na tento rozchod nic rozumného ojetého sehnat nejde. Možná by je někdo uměl vyrobit nový, ale tam bude cenovka taková, že nedáte dohromady ani spoluúčast k té dotaci (kterou by někdo musel chtít vypsat a pochybuju, že by někomu dávalo smysl takovou vyhlásit). Zkrátka a dobře, pro záchranu provozu v celé délce aspoň na jedné větvi byste podle mě potřeboval ne zázrak,… Číst vice »
Bude cyklostezka i v úseku Votice – Sudoměřice?
Po řádění SŽ těžko.
Taky velká moudra.
Zaprvé by mě zajímalo pro koho ta cyklotrasa bude, protože jsme daleko od velkých měst a zároveň se nejedná o frekventovanou rekreační oblast.
Ve Střezimíři je zachované kolejiště, dál se stará a nová trať několikrát kříží, v jednom místě u Ješetic v prostoru původní pláně trati povede dálnice D3.
Všechny tyhle kolize by bylo zapotřebí vyřešit a je tedy na místě otázka k čemu to úsilí bude…
Tam zůstala část trati pro šlapací drezíny.
Doufám, že si nevzpomněli až teď, když je v běhu soutěž, ve které už třeba může být počítáno s uložením rubaniny na místě stávající trasy…
No a jak to vypadá s cyklostezkou na místě zrušené tratě mezi Doubim a Sobeslavi?
V katastru Soběslavi podána žádost o územní rozhodnutí na umístění cyklostezky, řeší se převod pozemků ze SŽ na město. Ostatní obce si to řeší na svém území samostatně (Klenovice, Roudná, Košice – Doubí). Jak jsou daleko a ani jestli stále uvažují o cyklostezce netuším, jen vím že v Roudné pozemky v bývalé stanici vlastní ČD a ty je údajně bezplatně na obec převést nechtějí.
ČD – pozemkový tunel. S obcí budou licitovat o každej halíř, zatímco Sekyrovi a Haščákovi budou spokojeně lifrovat nejdražší pozemky za pár šestáků.
A nikoho v tomhle státě to netankuje.
Nějak se musí ČD dotovat, aby Jančura neřval moc nahlas.
Dobrý nápad. Terén je pro kola ideální. Malá převíšení, ideální i pro rodiče s dětmi. Zážitková jízda mezi skalami a mosty.
A to budou jezdit sem tam? Nebo se tahat do Hluboké po tom svahu dolů a nahoru s kolem? Na jednu stranu chápu příležitost vyrobit ‚zadarmo‘ atrakci, na druhou budeme zachovávat jizvy v krajině a nové vytvářet, když není ‚kam s ním‘? Za mě by bývalo ideální tam nechat příměstský vlak navazující do obou směrů, jenže to se už nechce. Na co bude navazovat stezka pro kola?
Jaký svah dolů? Největším sídlem jsou Budějovice, a od těch to zvolna stoupá.
Nicméně otázka kdo tím zářezem pojede nahoru a proč stále zůstává.
Zase si Kuba Kubikula honí triko a chce se za státní dělat užitečnej.
Přičemž vášeň pro budování cyklostezek za vlastní nijak extrémně neprokazuje, např. na novém obchvatu Kaplice…
Majetkové vyřešení pozemků pod liniovou stavbou v délce 22 km – (stát) je pádný argument PRO cyklostezku: Jiný pádný argument PROTI cyklostezce jsou náklady na uložení rubaniny v jiné, vzdálenější lokalitě. Pokud JČ kraj najde jinou blízkou lokalitu ve svém vlastnictví, vhodnou jako deponii rubaniny, nebo bude odhodlán se podílet na zvýšených nákladech na její odvoz někam jinam, tak si myslím, že zachováním traťového tělesa pro cyklostezku nic nebrání. Jen pro přehled: – Chotýčanský tunel bude 4.810 metrů dlouhý – Hosínský tunel bude 3.120 metrů dlouhý – průměr raženého tunelu by mohl být kolem 10 m (odhad) – vzorec na… Číst vice »
Ja teda neviem, ale plánuje sa kompletná výluka na starej trati pri výstavbe novej trate ? Pokiaľ nie, tak sa tá rúbanina tak či tak bude musieť uskladniť/použiť niekde inde …
rubaninu můžete dočasně deponovat a starou trať zasypat až po zprovoznění nové.
což není zrovna moc efektivní…
To by ta kompletní výluka traťového úseku musela trvat po dobu stavby, tedy několik let.
Standardně se to řeší dočasnou deponií, jak správně uvedl pan „55p“. Ta byla např. u Mezna a po zprovoznění nové trati se zasypaly zářezy v některých úsecích původní trati.
Materiál, pokud bude vyhovovat, se může použít třeba na zakrytí naplněné skládky komunálního odpadu nebo k vytvoření „nového kopce“, třeba pro volnočasové aktivity.
Rubanina bude různorodá – v závislosti na geologických poměrech v trase tunelů. Něco může být třeba použitelné na stavbě jinde, něco kvůli svým chemickým vlastnostem ne.
https://www.casopisstavebnictvi.cz/clanky-tunely-na-useku-nemanice-i-sevetin.html
Naložit na vlak a dovést do nějakého uzavřeného uhelného lomu.
Přesně tohle mě napadlo také, zvláště pod Krušnými horami je takových děr do země, ze kterých už jezera dělat nechtějí a které by toho pojmuly fakt hodně, je docela dost. A myslím, že i ty koleje by měly vést skoro až tam…
Jsi totiž taky génius, jen na to okolí ještě nepřišlo.
Tak si spočti objemy a zavolej na ČD Cargo, kolik bude stát to odovozit.
Je to něco jako 300 kilometrů, plus zpátky vyrovnávka – to se vyplatí, Horste.
Dobrý, ale trochu daleko. Hledá se něco poblíž.
A jako nějaké náklady na ty stovky vlaků jsi schopen odhadnout, nebo je to jako vždy u šotoušů nápad na úrovni žebříčkové soustavy?
No tak zarovnat to rubaninou co se vejde asi není ideální, ale navézt nějaké 4 metry a ten zářez trochu vizuálně odlehčit by asi od věci nebylo. Místa na výšku je tam dost, asi kdyby tam byla světlost zlehka přes 3m pro vozidla údržby, tak by to mohlo stačit a taky by to zjednodušilo údržbu toho zářezu. Jenom teda co s těma mostama a propustkama no… Možná i lehké zvlnění, aby se do výškově neexponovaných míst vešlo víc rubaniny by úplně zážitek nezničilo.
Jako udělat tam cyklistům kopečky? To nevím, jestli pak nebude lepší rovnou zasypat celé. Mosty možno nechat na povrchu jako pomníčky, pokud vyčuhují…
Jsem zvědav na kolik vyjde 1 km cyklostezky. Přitom by stačilo opuštěnou pláň uruvnat a na ni položit asfalt.
Stejně musíte sanovat zářezy, náspy, opravit propustky, napojit na ostatní komunikace.
Je to infrastruktura jako každá jiná a musíte se o ni starat, viz. https://mestemnakole.cz/2025/04/zavrit-otevrit-zavrit-cyklostezku-z-prahy-na-sever-kraj-opet-uzavrel/?cn-reloaded=1
Starat ano, ale zrovna tahle cesta na kterou odkazujete není jen cyklostezkou, ale i cestou pro pěší a je to vůbec asi taková historická cesta, takže o tu by se snad někdo staral, i kdyby tam nebyla vyznačená cyklotrasa…
Hádám, že to byl jen příklad, jak se ani stezka pro kola (podobně jako železnice) neudržuje sama. A v případě Hluboké – odkud kam tam budou chodit pěší, a co až to popraská (což nepochybně nastane, pokud jen navezete asfalt, bez dalšího podkladu)? Kdo a pro koho to bude opravovat?
Na hodně, protože tu máme různé nesmyslné normy, zdlouhavé a byrokratické stavební právo a navíc cyklostezky si koordinuje každá obec samostatně, takže odpadají úspory z rozsahu. Logicky je velký rozdíl v ceně, jestli soutěžíte jednou 12 km nebo 4krát po 3 km.