Nextbike uhájil provoz sdílených kol v Ostravě, nikdo jiný zájem neměl
Novinkou bude až 30 minut výpůjčky zdarma pro uživatele aplikace ostravského dopravního podniku s celoročním kuponem ODIS.
V Ostravě bude službu sdílených kol zajišťovat další dva roky (2023, 2024) společnosti Nextbike. Zvítězila v koncesním řízení města, kde neměla konkurenci. Bikesharing funguje ve městě čtvrtým rokem, v provozu je přes tisíc sdílených kol umístěných v 356 stojanech. S pilotním provozem začala v roce 2018 firma Rekola, o rok později vyhrál tendr Nextbike.
„Původní smlouva o poskytování této služby končí v závěru letošního roku. Důležitým faktem je, že z analýzy výpůjček vyplynula potřeba pokračování finanční podpory ze strany města, chceme-li udržet nebo dále rozšířit rozsah využití této služby ekologické dopravy,“ řekla náměstkyně primátora Kateřina Šebestová. „V exponovaných měsících dojde k navýšení počtu kol o sto kusů,“ dodala.
Vysoutěžená cena, kterou bude město Ostrava hradit za každou výpůjčku pro období 2023 a 2024 je 9,80 koruny (loni a letos to je 7,1 koruny). Za letošek do konce července proplatilo město provozovateli za tuto službu 5,7 milionu. Nová cena podle města zohledňuje inflaci i náklady v souvislosti s krádežemi a poškozováním kol, se kterými se provozovatel potýkal hlavně v minulém roce. Pro eliminaci těchto jevů připravuje Nextbike například nové zámky.
Minimální počet stanic sloužících jak provozovateli služby sdílených kol, tak veřejnosti, která si do cyklostojanů může umístit kola bez poplatku, je pro příští dva roky stanoven na 330. V průběhu provozu se však může měnit. Provozovatel musí poskytnout v exponovaných měsících roku (červnu až září) minimálně 1 100 jízdních kol, na jaře a na podzim (konkrétně v březnu, dubnu, květnu a pak říjnu a listopadu) 800 kol, v zimě (od prosince do února) minimálně 400 jízdních kol.
„Novinkou pro příští dvě sezóny je to, že uživatelé aplikace našeho ostravského dopravního podniku s názvem ‚moje DPO‘, kteří jsou držiteli celoročního kuponu ODIS v tarifní oblasti města Ostravy a oblasti XXL, budou mít nově k využití dalších 15 minut zdarma, tedy dohromady celých 30 minut zdarma při každém využití služby,“ sdělila Šebestová. Součástí řešení je i provázání s aplikací Dopravního podniku Ostrava, kdy by se sdílená kola měla zobrazovat ve vyhledávání spojení.
Kromě sdílených kol mohou lidé v Ostravě využívat také elektrokoloběžky Lime nebo Bolt.