Nextbike letos rozšířil svá sdílená kola do dalších šesti měst
Výhody sdílených kol objevují nově i menší města.
Systém sdílených kol nextbike Czech Republic bude letos největší ve své historii. Ke stávajícím provozům s nástupem jarní sezóny přidal nextbike šest nových měst a další připravuje. Do ulic tedy letos zamíří rekordní počet 6 500 kol a 500 elektrokol celkem ve 35 městech. Města či obce sdílení kol dotují v 95 % případů.
„Vidíme dlouhodobě rostoucí zájem o bikesharing. Velmi nás těší, že města, kde provozujeme tuto službu již delší dobu, postupně objevují výhody sdílených kol a navyšují jejich počet,“ řekl Tomáš Karpov, jednatel nextbike. Například v Havířově místo původních 80 kol nyní jezdí 200 strojů.
Sdílená kola dávají obyvatelům měst šanci nechat auto doma například při krátkých jízdách do města. Dochází tak ke snížení dopravní zátěže i ke zdravějšímu pohybu obyvatel. Většinou bývá prvních patnáct minut jízdy pro uživatele zcela zdarma, platí je totiž město.
Nově i s podporou krajů
Do systému sdílených kol se letos již podruhé zapojí i Brno, kde obyvatelé získají bezplatně dokonce hodinu jízdy denně. „Do většiny českých měst stačí klasická mechanická kola, máme ale k dispozici samozřejmě i elektrokola. Ta poskytujeme v Berouně, Kladně, Mladé Boleslavi, ve Zlíně a v Třebíči,“ dodal Karpov. Samotná výpůjčka probíhá v mobilní aplikaci nextbike. Data z ní pak mohou města i využívat pro zjištění informací, kde se lidé nejvíce pohybují a po jaké relaci je největší poptávka. Praha už dříve propojila sdílená kola s aplikací Lítačka.
Nově letos zatím nextbike začal působit v Klášterci nad Ohří, Třebíči, České Třebové, Moravské Třebové, Benešově a Hořicích. Podle Karpova je přitom důležité, že zájem mají i menší města. „Například Česká Třebová vykazuje jedno z největších využití našich kol. I když jsme často slyšeli, že v menších městech sdílená kola nemají smysl, ukazuje se opak,“ dodal Karpov.
Nově se do podpory sdílených kol zapojují i kraje, které vypisují grantové výzvy na podporu pro jednotlivá města. Jde například o Pardubický nebo Liberecký kraj. Umožní to zejména menším městům si s ještě nižšími náklady tuto službu vyzkoušet.
Některá města však sdílená kola vytrvale odmítají finančně podporovat – jde především o Liberec a Plzeň. Mohou za to často i různé mýty, které se kolem bikesharingu objevují. Nextbike proto na svých stránkách i sestavil seznam největších nesmyslů, se kterými se už při jednáních s radnicemi setkal.
Daleko za svým potenciálem je i Praha. Podle Karpova je největší překážkou skutečnost, že provoz sdílených kol se řeší s každou městskou částí individuálně, přičemž každá má jiné preference. V kontextu celé Prahy to tedy může působit spíše zmatek, a tak by bylo ideální najít cestu k celopražskému řešení.