Nextbike chce v Praze zapojit sdílená kola do městské hromadné dopravy, odemykala by se Lítačkou

Kolo Nextbike v Praze. Foto: NextbikeKolo Nextbike v Praze. Foto: Nextbike

Kolo je podle Nextbike vhodným doplňkem městské hromadné dopravy.

117 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
View all comments
Miroslav Zikmund

A jak bude čip reagovat na papírovou aplikaci lítačky kategorie 65+ až 70 ?

Radek Janata

Zřejmě nijak. Nic vám nebrání pořídit si kartu, nebo si do systému zaregistrovat inkartu ci platební kartu.

Petr

To urcite. A bude muset hledat nejakou novou vec, na kterou bude nadavat, ne?

mlokXCM

Tak pokud bude platit, že když mám kupón na rok, mohu rok využívat sdílené kolo, zbývá už jen vyřešit otázku, kdo to tomu poskytovateli kola zaplatí.

Miroslav Zikmund

Křišťálově čisté – ROPID v rámci rozdělování tržeb .

Petr

Praha ma pro jezdeni na kole mizernou infrastrukturu.

Jakub P

Jak kde, objevují se části, kde to jde. Bohužel je to hodně na radnicích jednotlivých obvodů a tam jsou obrovské rozdíly od vstřícných po cyklodopravě vysloveně nepřátelské.

Ale celkově se to pomaličku zlepšuje.

Hara_Pes

A někde jsou vstřícní jen na oko, aby si udělali politické body.
V Letňanech se chlubí jak udělali desítky km infra pro cyklisty a pokračují ve stavbě nějaké cyklistické radiály (nebo jak tomu řikají).
V praxi to často vypadá tak, že na chodníky šířky 1,5 metru, které nejsou ani dostatečně široké pro chodce, zapíchali značky Stezka pro chodce a cyklisty.
Viz celá ulice Beranových
https://mapy.cz/s/hosasopeju
(ve spodní části ulice to je zase řešeno piktogramama na silnici).

Přičemž tímto výkonem se chlubili na stránkách i ve vydávaném časopisu, jak úžasně zlepšují podmínky pro cyklisty.

Hara_Pes

Ještě jeden odkaz z chodníku na opačné straně silnice…
https://mapy.cz/s/nasalemamu

Ala

Nejlepší na této trase je, že nejprve je chodník/cyklostezka příliš úzký a když pak u zástávky přejíždí cyklostezka na silnici, tak cykloblbec pokračuje vesele dál po již jen chodníku 🙂
Sám jezdím na kole a tam bych jezdil celou cestu jen po silnici nebo to raději objel kolem letiště a parku.

Jarda V.

Když se z těchto kolo/koloběžka půjčoven stane věc denního použití a ne turistická atrakce bude to k prospěch všech.

Jiří Voseček

Koloběžky jsou do velké míry pro turisty, ale bikesharing je pro normální obyvatele především. Alespoň co po Praze z Hradci na tom potkávám lidi, tak jedou zjevně do práce apod.

Džaro

Stejně tak v Olomouci, člověk se dostane velmi rychle na místa, kam by bylo obtížné dojet stejně rychle MHD – zvlášť, když je nyní jeden z mostů přes Moravu mimo.

Pražec

Třeba se jednoho dne probudí půjčovny lodiček: zruší hotovostní platby, všechno přesunou do appky
a budou si hrdě říkat boatsharing.
Taky by měly právo na Lítačku, nebo ne?

Pražec

Kola jsou vhodný doplněk MHD mimo centrum, kde je nižší hustota zastávek.
V centru se ale všude dostanete MHD a ten kousek dojdete pěšky. Individuální (byť cyklo) dopravu tam považuju za bezohlednost – vezmeme-li v potaz šířku ulic a hustotu pohybujícího se lidu.
Jenže tzv. bikesharing jsou jen přejmenované půjčovny, které své produkty soustředí do centra, kde pochopitelně víc vydělají. Do MHD bych je zapojil pod podmínkou, že svými koly zlepší dopravní obslužnost čtvrtí dále od centra. Třeba na dojíždění ke stanicím metra by to bylo super.

Jiří Kocurek

Individuální doprava je i chůze…

Pražec

Chodci zpravidla nechodí vozovkou či cyklopruhem.
Chodci mají chodník, auta a tramvaje vozovku. (ano, na nám. Republiky se nám to míchá, ale to je spíš výjimka).
Cyklopruhů je v centru málo a leckde se prostě nevejdou. Za takové situace cyklista překáží buď na vozovce nebo v pěší zóně. Jsou místa, kde zmíněné tři druhy dopravy mohou plynule koexistovat, centrum Prahy to však není.

Jakub P

Kola překáží a násobně větší a nebezpečnější auta ne?

Pražec

1) To jsem nikde nenapsal.
2) V čem jsou auta nebezpečnější?

Gwann

kolik chodců zabilo kolo a kolik auto? například…

dopravak

Je zajímavé, že ty druhy mohou krásně koexistovat v Paříží, Londýně, New Yorku, San Francisku, Vídní, Stockholmu a mnoha dalších městech, jenom v Praze to nejde. Dokonce i v černé Ostravě cyklistika a bikesharing fungují dobře. Není to zase klasické české hledání důvodů, proč to nejde?

Gwann

kdyz se nechce, tak nejde nic

Pražec

Zrovna ta Paříž je totiž přebouraná na široké bulváry. Takový Mnichov funguje krásně, taky má širokánské ulice.

Nemám nic proti kolům v Nuslích, Karlíně, Holešovicích, na Žižkově atd. Problém je Staré a Nové město.

dopravak

Jasně, ty stovky aut zaparkovaných na královské cestě tam Karel plánoval už od založení města.

Martin Chovanec

Nesouhlasím. Zejména ve večerních hodinách, kdy je interval spojů řidší, je odkudkoliv z nábřeží (Právnická fakulta – Národní divadlo) nejrychlejším spojením na metro B, resp. na Masarykovo nádraží, právě kolo. Opakovaně odzkoušeno.

Miroslav Zikmund

Což lze řešit například 15 minutovým intervalem nočních linek, jejichž provoz začne ve 20.00 … So + Ne (svátek) se jezdí více méně celodenně po 15 minutách …

Beny

Takže radši než kolo, které vyjde relativně na drobné má město tvrdě dotovat více nočních linek pro někoho do baru?

dopravak

Jojo, a pak zas budete prudit, kolik peněz se platí zhýralé mládeži na cesty z hospody.

DOPRAVAK01

Nápad jistě dobrý, ale provedení špatné. Proč zas musím mít u sebe nějakou kartu? Je to pořád dokola u všech IDS. Nežijeme v 90kách. Pokud využívám Lítačku v mobilní aplikaci, která se nyní tak propaguje, nemám potřebu s sebou nosit zbytečnou kartu …. jenže aplikací kolo neodemknu. Buď někdo neví co chce, nebo postupuje úplně nekoncepčně. Takže všichni se teď budeme vracet z mobilů zpět ke kartám? Navíc karta opět znevýhodní dojíždějící, kteří by jistě také ocenili přístup k této službě, ale nepotřebují si zřizovat třeba už čtvrtou IDS kartu ….před vypuštěním další senzace by to chtělo nejprve trochu přemýšlet…

Mickey

aplikací kolo odemykáte normálně.

DOPRAVAK01

Nikoliv však aplikací PID Lítačka.

Miroslav Zikmund

Pravděpodobně nechápete smysl psaného textu … Právě o tom se jedná. Pouze je otázka, jak provede otevření papírová aplikace 65+ – 70 …., u osoby 70+ nahrazuje Lítačku osobní průkaz totožnosti prokazující věk …

MaT

Tak jestli to chtějí řešit přes NFC, tak kromě toho, že tímto způsobem umí komunikovat plastová Lítačka, tak některé telefony taky…

ČD4ever

Kolo je super, ale je to také zvýšené riziko zranění pro všechny. Přibude nehod. Řidiči ani chodci nejsou připraveni na větší pohyb cyklistů. Je potřeba s vyšším rizikem počítat, jako když nastupuji do auta.
Mám osobní zkušenost. Řidič mi nedal přednost v cyklopruhu, nastala dopravní nehoda se zraněním, vyšetřování, trestný čin,.. Jezdím na kole stále, ale jinak.

Frantisek

Nejsou-li připraveni, není to důvod řešení odmítnout, nýbrž právě připravit. Počínaje řešením ulic a osvětou na dopravních hřištích.

Jiří Kocurek

Jakože že mám napřed nakoknout za roh, jestli se tam po chodníku neřítí cyklista? Už mě jeden málem srazil, když jsem šel po chodníku vpravo a zahýbal doprava za roh budovy.

Ale, jo, mám jít zpátky do autoškoly, protože jsem ho neviděl.

dopravak

Sorry, ale pitomci se najdou v řadách chodců, řidičů i cyklistů. Protože vás jednou nějaký pitomec na kole málem srazil neznamená, že je cyklistika špatně. Já taky nezavrhuji auta jenom proto, že někdo někde nedodržel rychlost a pak někoho sestřelil. S těmi chodníky je to ošemetné. Sám jezdím na kole, MHD i autem a ta infrastruktura pro kola prostě chybí. Když jedu s čtyřletým klukem na kole, tak s ním na ten chodník v krajním případě vjedu. Jedu pomalu, krokem. Když z 20ti km výletu vesměs po stezkách potřebuji projet kilometrový úsek bez stezky, tak s ním přece nepojedu po… Číst vice »

Jaaa

Když srazí vás, vyflákne se taky. A pak mu ještě můžete přidat…
Na rozdíl od řidiče v autě.

Raddie

Tak hlavně, ať s tím nejezdí po chodníku

V.K.

Přesně. Zrovna nedávno jsem odemykala vstupní vrata a najednou vžum a těsně kolem mě projel cyklista. Hlavně, že měl hned vedle sebe silnici.

Miroslav Zikmund

Protože se kolaři a kolobrndáři BOJÍ jezdit po vozovce … Kdybych tu udělal jako kluk, tak první fotr by mne zastavil a bez velkých cavyků bych nafasoval minimálně jednu, ale spíše z hlediska rovnoprávnosti tváří dvě …. abych si pamatoval, že koloběžka nebo kolo na chodník nepatří ….
Kdyby to dnes někdo udělal, tak ho budou stíhat za přestupek proti veřejnému pořádku (bezdůvodné napadení), místo toho, aby kolaři / kolobrndistovi napařili pokutu v maximální výši a za přestupek „soukromé“ kolo – např. u těch kurýrů zabavili ….

dopravak

Vy musíte být pro okolo opravdu neskutečný prudič. Takový ten důchodce, co mu všechno vadí, na všechny by hned volal policajty a všechny okolo má tendenci poučovat, jak je to správně. Hlavně, že za bolševíka to bylo všechno lepší. Žádný cyklista po chodníku rád nejezdí, ale bohužel infrastruktura pro cyklisty je tak zoufale nekvalitní, že 100% legálně jezdit často nejde. Já mám třeba od domu velice kvalitní stezku, ale nejde se na ni dostat jinak, než po frekventované silnici. Pokud jedu sám, tak ty 2-3km projedu, ale s malými dětmi to po tom chodníku prostě projedu. Ano, uznávám, že se… Číst vice »

súdružka Kolesárová

Proc zrovna nextbike? Proc ne rekola,nebo jini?

súdružka Kolesárová

Oh,pardon,jsem slepa

Mickey

Jen tak mimochodem Nextbike má lepší kola než Rekola (např. vyšší sedlo, 8 rychlostí).

mlokXCM

Tak to mají lepší, než třeba ještě před třemi lety měli v Dolním Rakousku, kde byly rychlosti pouze tři.

Beny

V Hradci Králové a v Pardubicích má Nextbike rychlosti pouze 3 a ještě blbě zpřevodovaný.
Ale je to detail, celkově super služba

Petr

Teda to je obrovský pokrok, osmikolečko to jsem míval na kole naposledy před 20 lety, které už je dávno ve šrotu :-))))

Faust

Já bych to ještě zvážil, aspoň do té doby, než se většina lidí na těch kolech vůbec naučí jezdit. Stát by měl vymyslet něco jako „řidičák na kolo“, protože ty cyklistické výkony některých lidí připomínají spíše pokus o sebevraždu nebo snahu jednotlivce zranit co největší počet ostatních lidí. Já jako pravidelný chodec na to už nemám nervy, zvlášť ti co používají tato sdílená kola jsou nejhorší. Respektovat nějaká pravidla je pro ně příliš a tak se i z banální chůze po chodníku občas stává nechtěný adrenalinový zážitek. Sotva zmizela ta blbost jménem SegWay, už se vyrojilo zase něco dalšího. Jako… Číst vice »

Raddie

A taky povinné ručení na všechny elektro hýbadla s výjimkou invalidních vozíků

Frantisek

Spíš řidičák na věci s motorem, když už. Ono by úplně stačilo zařadit dopravní hřiště opět do školních osnov. Třeba v rámci tělesné výchovy, tam by se to hezky doplnilo s pohybem. Nebo občanské nauky, je-li cos takového ještě.

Jiří Kocurek

Vy jste na kole nejezdil, že? Takže… na rovině se dá vpohodě vytáhnout přes 30 km/h. Všechny věci s motorem se odpojují při 25 km/h. Takže kolo bez motoru je rychlejší, když člověk zabere.
Samozřejmě se nedá lítat stejně rychle v centru mezi lidmi jako na okresce. Jenže kdo nemá rozum, ten se z vlastních chyb nepoučí a předpisem rozum nenařídíš.

Adamgolias

,,odpojení ,, motoru při 25km/h je pouze nařízení a to přímo bruselské . Též max výkon 250w . Podle pravidel jezdí ale velmi málo lidi. Reálné lze pořídit vehikl i s 800 w a omezení rychlosti je pouze půd sebezáchovy. Dokonce jsou firmy, které mají byznys postavený na deaktivaci omezení . Též je již několik nehod s těmito motorkáři a s majitelem to vypadá bledě . Na tomto stroji se na pozemní komunikaci ve smyslu zákona … NESMÍ . Takto upravené stroje je možné provozovat v uzavřeném prostoru , . Vše ostatní je přestupek a v případě nehody ( i… Číst vice »

Mickey

Se segway byl problém, protože byli na začátku braní jako chodci, nebyla na ně legislativní kolonka. Kolo je furt kolo, tedy jsou na ně celkem jasná pravidla, která lze vymáhat.

Roman Soudný

Ale nikdo je nevymáhá. Kdyby se strážníci postavili na chodník podél Slovanského ostrova nebo u železničního mostu, tak vyberou na pokutách víc než na magistrále za rychlost.

Mickey

To samé lze říci o parkujících autech na chodnících na blikačkách. Také MP málo koná.

Roman Soudný

A to je snad důbvod proč neukázněné pumpičky ignorovat?

dopravak

Proboha a koho cyklista jedoucí na kole po železničním mostě omezuje, nebo dokonce ohrožuje? Pokud by tam někdo jel jak blázen, tak mu MP tu pokutu dá, ale buzerovat lidi za to, že jedou pomalu po mostě, to už je fakt extrém. Myslím, že MP má důležitější věci na práci. Já tam na kole taky jezdím, pokud někoho míjím, tak krokem.

Bedřich

Třeba mě tam minulý týden jeden cyklista ohrozil, nebyl jste to náhodou vy? Modrá helma a bunda, kolo barvy černé a značky Ghost nebo Giant to už si přesně nepamatuju.

dopravak

Víte, pitomci se najdou v řadách chodců, řidičů i cyklistů. Mě v životě ohrozilo, nebo omezilo spousta řidičů a taky se nestavím proti autům. Pokud někdo jede jako blázen na náplavce plné lidí, tak je to samozřejmě špatně, ale pohoršovat se nad tím, že si někdo dovolí najet krokem na chodník, protože to jinak projet nejde, už mi připadá jako paranoia. Zajímalo by mě, jestli i vy do puntíku dodržujete pravidla jako chodec. Nikdy jste nepřešel v noci na červenou, nikdy jste nepřecházel ulici mimo přechod. Co třeba dobíhání na tramvaj? Víte, kolik lidí tím můžete ohrozit? Ne, upřímně řešíte… Číst vice »

sýr

Takže jsi to byl ty? Dost mu to naznačuješ tak se aspoň omluv ne? 😃

dopravak

My jsme si potykali? Já jsem tam dříve jezdil často, dneska už minimálně, takže jsem to určitě nebyl. Nevím, jaká značka tam je dneska, ale podle google maps tam je zákaz vjezdu sagwayum. Žádný zákaz vjezdu kol, žádná značka cyklisto veď kolo. Takže mi nějak není jasné, co slušně jedoucí cyklista po lávce vlastně porušuje. Pokud někdo jezdí vyšehradským tunelem, který je úzký a nepřehledný, tak je to špatně a MP mu napaří pokutu, ale nechápu, co vám zrovna na téhle lávce tak vadí.

MaT

Vyšehradským tunelem cyklisté jezdit smí, jak po vozovce, tak po tom chodníku. Ale není to tam dlouho, před tím tam opravdu byla značka „Cyklisto veď kolo“. Ale už minimálně pár měsíců není.

dopravak

Aha, tak to jsem nevěděl. Ta značka tam byla dost dlouho a MP tam i často kontrolovala. Zrovna v tomto místě to ale smysl dává. Ten tunel je úzký a nepřehledný. Jinak by mě zajímalo, jak je to s lávkama typu té na železničním mostě. Takových lávek máme jenom u nás ve městě několik a v Čr jich budou stovky – silnice se zde zúží na lávku šířky 1,5m. Není to ošetřené žádnou značkou. Nevím, jak si přesně zde zákon vykládat, ale neřekl bych, že se z každého úzkého úseku stává automaticky chodník. Všichni po těch lávkách samozřejmě jezdí včetně… Číst vice »

urma

Do me tam taky malem najel podobnej blazen nastesti jsem vcas uhnul.
Jede jak blazen nevi kde je leva a prava ale hlavne ze ma reci, chodit pesky je nekdy o zivot.

dopravak

Aha, takže když nějaký pitomec jede jak blázen, tak jsou zároveň blázni všichni cyklisté? Posuzovat všechny řidiče podle pár vylízaných tuzerů by asi taky nebylo to pravé, že?

Roman Soudný

A to je přesně ta neukázněnost o které mluvím. Předpisy sice znáte, ale vědomě je porušujete, protože vás zdržují a omezují.
Kdyby se tak začali chovat i řidiči aut tak to tu vypadá jak v Kalkatě.
A jen tak mimochodem, ano, na té úzké lávce cyklista skutečně omezuje a ohrožuje chodce, protože i když jede krokem (což tam nikdo nejezdí) může způsobit vážná zranění.

dopravak

Tak mi vysvětlete rozdíl mezi tím, pokud kolo krokem vedu a pokud kolem vás krokem projedu. Pokud kolo vedu, tak je to naopak mnohem horší, ne? V zemích na západ od nás se taková stezka označí jako stezka pro chodce a cyklisty, akorát u nás budeme vynucovat, aby cyklista kolo vedl? Pokud kolem někoho krokem projedu, tak nikoho neomezuji, ani neohrožuji, to už fakt zavání nějakou fobií. Zajímavé, že to snad všude na světe kromě Prahy funguje. Němec, Rakušák, Holanďan vezme kybl barvy a namaluje část chodníku na červeno a je hotovo. To akorát u nás se najdou typy, co… Číst vice »

dopravak

Jinak samozřejmě přísnost je potřeba, třeba neukázněné chodce přecházející mimo přechod na místě střílet. To samé, když někdo v noci přeběhne prázdnou silnici na červenou. Jsem si naprosto jistý, že vy v rámci svého přesvědčení tyhle pravidla do puntíku dodržujete.

Frantík

A hlavně že semafofy svítí 24/7.

MaT

Cyklista jedoucí na kole zabírá méně prostoru (jen šířka řidítek), než cyklista, který kolo vede (minimálně šířka řidítek plus něco navíc – ne celá šířka člověka, ale tak třeba polovina ano). Ano, jet se dá pomalu, dokonce i krokem, slušní cyklisté to při míjení se s chodci na takových místech dělají. Konkrétně po lávce na železničním mostě je dokonce vedena značená cyklotrasa A13. Jestli je tam nějaké značení, které by zakazovalo cyklistům jezdit si teď nejsem jistý, s kolem tam moc nejezdím, nebaví mě ho nosit na kolo po schodech… Ale byl by to taky typický český paradox – táhnout… Číst vice »

Miroslav Zikmund

Opravdu může jet kolo po železničním mostě ? Tam snad jezdí vlaky. Pokud máte mysli lávku na mostem pod Vyšehradem, tak to je lávka pro PĚŠÍ … rozhodně ne cyklostezka …
Jako cyklista tam nemáte co dělat, proč to na kole neobjedete — aha spěcháte, proč to kolo přes most nevedete – aha spěcháte …
Být strážníkem MP/OP nebo příslušníkem PČR, pokuta 2 500 Kč, abyste si to pamatoval … podobně jízda na kole v jednosměrce, kde to nedovoluje dopravní značka …

Broge

přes železniční most vede cyklostezka 🙂

MaT

Cyklostezka ne, jen značená cyklotrasa.

dopravak

Víte, ono lepšímu soužití cyklistů, chodců a řidičů by pomohlo méně prudičů, jako jste vy, kteří se rozčilují nad „neukázněnými pumpičkáři“ i v místech, kde je jízda na kole povolena. Na lávce je zakázán vjezd segwayům a přes most vede jedna z páteřních cyklostezek. Jet na kole tam zakázáné není. Vézt kolo musíte třeba ve vyšehradském tunelu, kde to MP relativně často kontroluje. Na lávce zas takové davy nejezdí a není problém se s chodci vyhnout. Pokud jste takový hnidopych, co takové dobíhání na tramvaj, nebo běhání po eskalátorech? Víte, kolik lidí se tím může zranit, nebo dokonce zemřít? Co… Číst vice »

MaT

Obsahově s Vámi většinou souhlasím – až na jednu věc – po tom chodníku ve Vyšehradském tunelu už cyklisté pár měsíců jezdit mohou, musí pomalu, ale mohou.

Ale ještě si neodpustím trochu toho „grammar“ nacizmu (a budu za hnidopIcha já 🙂 – mezi slovy „vést“ a „vézt“ kolo je celkem rozdíl a třeba jak kolo vozím po železničním mostě je docela zajímavá představa, s autem bych se tam asi nevešel, ta asi jedině vzít kolo tím vlakem… 🙂

V.K.

Souhlas

Miroslav Zikmund

Svým způsobem máte pravdu, jak se počítačová dětská generace naučí jezdit na kolech ?
Že by se zavedl v základní škole „nepovinný“ předmět „jízda na kole“ ? My jsme „pokusně“ měli na SŠ nepovinný předmět řízení „motorových vozidel“, díky tomu jsme udělali autoškolu A+B zadarmo, resp. jen 50 Kčs za kolek.

dopravak

Jo a když už jsme u toho dodržování zákona, co takové parkování ve dvou řadách na některých pražských sídlištích? Není ponechání nezabržděného auta na silnici zásadní porušení zákona, které by měla policie nekompromisně trestat? Co kdyby takové auto někoho zabilo? Asi byste měl zavolat polici, aby tyhle neukázněné řidiče začala okamžitě pokutovat a auta nekompromisně oddtahovat. Když jste tak citlivý na dodržování zákona, tak pro všechny, ne?

Pavel Bláha

V Praze slouží kola jako sportovní náčiní, nikoli dopravní prostředek. Stačí se podívat, kde je jejich největší koncentrace – na stezkách podél řeky, kde žádnou dopravní úlohu neplní a už vůbec ne mimo sezónu. Do kopců nebo za deště a větru se holt chce šlapat málokomu. Pokus začlenit tato kola pod dotovanou MHD je zjevná snaha provozovatele přisátí se na veřejný rozpočet.

Plecháč

Jako sportovní náčiní slouží jen proto, že se staví cyklostezky podél řek a v parcích, ale pro dojíždění do práce by drtivá většina lidí musela jet mimo cyklopruhy a buď se motat na chodnících nebo riskovat mezi auty. Kdyby to tak nebylo, jezdilo by na kole mnohem víc lidí. Na kopce máme elektrokola, a zadelka ne každý je potřebuje. I kdyby to bylo jen 10% lidí, dost by to zjednodušilo parkování i cestování v MHD.

Pavel Bláha

„jen 10% lidí“ na kole?! Jen pražská MHD, bez aut, přepraví denně kolem miliónu cestujících. Dokážete si přestavit 100.000 pravidelně (a celoročně) dojíždějících cyklistů? To je naprostá iluze. Jediné, co může výrazně pomoct je snížení počtu jízd a to díky homeoffice.

Frantisek

Furt lepší 100 000 lidí na kole než třeba 50 000 aut místo nich. Pro všechny.

Pavel Bláha

Nehodnotím co je lepší nebo horší, konstatuji reálně možnosti dopravního využití cyklistiky v Praze.

Jaaa

Myslím, že vaše odhady nejsou správné.

Se správnou infrastrukturou budu do práce jezdit na kole i já (teď musím busem a dvěma metrama).

Plecháč

A dokážete si představit 100.000 lidí dojíždějících autem? To by byla teprv katastrofa.

Miroslav Zikmund

Ale ano, budou dojíždět z místa, kde je řídký interval spojů MHD někam, kde se počet spojů kumuluje na kratší interval …

watslaw

Zapojení do MHD (kdyby fungovalo, moc tomu nevěřím) by mělo smysl ne v nějakém dojíždění přes kopce přes celou Prahu, ale spíš, že třeba ten, kdo jde 10 minut na bus po 15 minutách ve špičce a po 3 stanicích přestoupí na něco jiného, si ty 3 stanice a kousek dojede rovnou na tom kole. S vlastním kolem to nikdo neudělá, protože by mu kolo u tramvajové zastávky někdo ukradl nebo zničil, takhle to není jeho starost. Ale něco mi říká, že ta sdílený kola nebudou v těchto místech, kde by to mělo smysl, ale v centru, a je otázkou,… Číst vice »

MaT

Říkejte si tomu jak chcete, klidně třeba i „sportovní náčiní“, já na tom jezdím denně do práce, z Vinohrad do Motola (obojí je to do kopce)…

Ala

Já tedy nevidím ten byznysový potenciál – lítačka v Praze stojí asi 3.500 Kč/rok, čerpané dopravní služby mají hodnotu minimálně 15.000 Kč, tzn. že by to Nextbike dotoval? A pokud ne
chtěl by měl nějaký zisk, kolik by si z těch 3.500 Kč chtěl vzít 2 koruny?

Zbyněk

Nejspíše by lítačka byla jakýsi nosič předplatného. Stejně jako si dokupujete vnější pásma PID, mohl by jste si dokoupit určité penzum času sdílených kol.

Frantisek

Což by bylo fajn, protože drahý telefon se spoustou nepotřebných funkcí si kvůli tomu kupovat nechci.

V.K.

Pokud mohu opravit, tak roční kupon Lítačky stojí 3650 Kč.

Panoramix

Neměl by titulek být spíše: “Nextbike se chce v Praze přisát na městský rozpočet”? K ničemu jinému to nepovede. Co jsem četl, tak i ostatní projekty tohoto typu Magistrát nějakým způsobem podpořil, ale tohle by byla “jiná káva”. Jakmile by byla tato kola zapojená do systému MHD, už tam lítají dotace a dorovnávání ztrát. K tomu, aby šlo Lítačkou kola jenom otevírat, nepotřebují začlenění do systému PID. Jenže bez finanční úhrady přímo přes systém PID už je tam zbytečné podnikatelské riziko, že? Proč se raději nesvézt na politické vlně podporovatelů zelených způsobů přepravy a nevecpat se mezi regulérní dopravní prostředky… Číst vice »

dopravak

Tak nejvíce veřejného prostoru zabírají auta, které většinu svého života prostojí na ulici za naprosto směšný poplatek. Nebo vám přijde normální zasekat nejcennější centrum Prahy auty za jednotky korun denně?

Petr

nejvíce prostoru zabíraj v praze lidi a domy. ale toho řešení se s tím tvým hitlerovským naladěním děsím

Frantisek

Bourání domů k uvolnění místa pro auta? Také tak dodnes leckdo uvažuje. Míněn je patrně veřejný, všemi sdílený prostor – ulice, náměstí, průchody, parky a podobně. Ovšem, nadměrný tlak na stavbu domů je i tam.

Jiří Kocurek

Ne, Petr náráží na to, že bvijci individuální dopravy budou pokračovat dál a budou bojovat proti individuálnímu bydlení. Protože RD zabere víc místa než věžák.

A tak budou perzekuovat kohokoliv, kdo má vlastní dům.

dopravak

Cože? Pokud vím, tak kolo je také individuální doprava. Pokud jde o parkování, tak já osobně nikoho persekuovat nechci, ale mám v tomhle poměrně pravicový názor – kdo chce jezdit (parkovat), ať platí. Já parkuji auto na svém pozemku, na kterém jsem si vybudoval vlastní stání. Pokud jedu do města, tak nemám problém za parkování zaplatit. To samé bych očekával od lidí ve městě. Buď si koupit místo v garážích, parkovacím domě a nebo zaplatit odpovídající poplatek za zábor veřejného prostoru na ulici. Sorry, ale platit 3Kč denně za parkování v historickém centru Prahy mi odpovídající rozhodně nepřijde. jak je… Číst vice »

Jaaa

Šikmá plocha jak vyšitá.

Gwann

další demagog. auto stojí většinou na městském pozemku. barák většinou na pozemku patřícím vlastníků baraku

dopravak

Můžu se zeptat na matroš, který hulíte? Pokud někdo tvrdí, že kolo zabere více prostoru, než auto, tak je to prostě kravina. To, že v Praze lidé zaberou kus prostoru ulice za pár korun denně je opět fakt.

MaT

No nedávno to někdo počítal a kdyby za plochu, co to auto zabírá měli majitelé aut platit stejné peníze, co třeba platí provozovatelé restaurací za zábor veřejného prostranství, když si tam postaví zahrádku, tak to vycházelo asi na 80 nebo 100 tisíc ročně… 🙂

dopravak

Asi tak nějak, ale jak se o tomhle nahlas zmíníte, tak to jsou podle některých diskutujících „hitlerovské moresy“ 🙂

Gwann

jenže ty domy obvykle stojí na pozemku který má stejného vlastníka jako ten dům.

narozdíl od aut na parkovišti za 3Kc/den.

demagogu jeden

dopravak

To víte, potrefena husa se zřejmě ozvala.

Jakub P

Jasně, sedminásobná kapacita za hodinu při stejné šířce pruhu je de fakto stejný prostor. Jo, MHD má tu kapacitu desetinásobnou, tedy je na tom prostorově ještě o něco líp, než kola, ale ta zas mají jiné výhody. Míra podpory sdílených kol ze strany města a jejich integrace do systému hromadné dopravy je samozřejmě otázka k diskusi. Už proto, že ta sdílená kola narozdíl od té MHD těžko budou stejně použitelná pro všechny (na druhou stranu čím víc lidí je využije, tím víc prostoru zbyde v MHD pro ty, kteří na kole nemůžou, takže zprostředkovaně mají přínos i pro ně). Ale… Číst vice »

moot

no tak vzhledem k tomu, že je firem, které provozují bikesharing víc, tak se to asi vyplácí.
Jinak pokud bude kolo součástí kupónu na mhd, tak je logické, že provozovatel kol dostane zaplaceno za jejich používání ne?

Frantisek

Třeba to bude za extra pásmo „C“ (nebo česky „K“). I tak se ušetří přetěžování MHD, dokud se trochu nevzchopí územní plánování z dosavadního přílišného centralismu. A pokud ještě ubudou i auta v ulicích, vydělá zase město. Ovšem, jako součást přelevněného ročního kuponu bych to také nedával; naopak, mělo by to jít koupit i zvlášť.

Jaaa

Územní plánování se ale ještě víc centralizuje a hlavně omezuje. Viz nový stavební zákon.

Honza

Jasný takže prvně všechny od fyzické lítačky přesuneme do mobilní aplikace pidlitacka a pak s velkou slavou zavedeme odemykani fyzickou kartou 😀 Jezis to je zase absurdistan.

Jan

A proč by to nešlo odemknout mobilem přes aplikaci a NFC? Platit tím jako kartou už jde, klidně i v MHD.

Jihočeský velkoměšťan

Problém je, že ne každý má mobil s NFC. Proto aplikace PID Lítačka zobrazuje i QR kódy. A kamer pro čtení QR se na kolech asi nedočkáme, že?

Mickey

No to je fakt problém, dneska se kola otevírají aplikací, tak buď to půjde i jinou aplikací nebo navíc i kartou, nehledejte problémy, kde nejsou 🙂

Frantisek

Já třeba „mobilní“ aplikaci nemám a mít nebudu, protože pro můj OS nebyla vyvinuta, takže za možnost použití karty, klidně i s extra předplatným zahrnujícím ta kola, budu celkem rád, pokud zrovna nebudu mít po ruce to svoje.

MaT

A jen tak pro zajímavost, co máte za OS? Tedy jestli máte mobilní zařízení, sám jste to slovo mobilní psal v uvozovkách, takže nevím, jestli tím nemyslíte třeba stolní počítač… 🙂 Takže Windows Mobile? Windows Phone? Nebo ještě Symbian? PalmOS? BlackBerry OS? To už dnes asi moc perspektivní systémy nejsou, takže tam se asi nedočkáte ještě spousty jiných aplikací… Nebo něco modernějšího? Tizen? Ubuntu Touch? Tam by to možná časem i šlo, nebo by to teoreticky šlo řešit, kdyby ta webová aplikace ukazovala QR kód také a člověk měl připojení – i když oni asi schválně chtějí mít ten identifikátor… Číst vice »