posily_do_teamu

New York si pochvaluje zavedení mýta. Trump se označil za krále a zkouší ho zrušit

Zpoplatnění vjezdu do centra New York City. Foto: MTAZpoplatnění vjezdu do centra New York City. Foto: MTA

Systém přinesl pokles dopravy na Manhattanu.

Americké ministerstvo dopravy zrušilo původní souhlas federální vlády s prvním mýtným systémem v americkém městě. Od začátku letošního roku ho zavedl New York, který si díky tomuto kroku pochvaluje úbytek individuální automobilové dopravy. Proti systému už dříve vystoupil znovuzvolený prezident USA Donald Trump.

V příspěvku na sociální síti TruthSocial uvedl, že mýtný systém je mrtvý a současně se nepřímo označil za krále větou Ať žije král. New York na svých stránkách upozorňuje, že povinnost stále platí. O platnosti bude teprve rozhodovat soud. „Nevládne tu král, ale zákony. Uvidíme se u soudu,“ vzkázala na svých stránkách guvernérka Kathy Hochul.

Nový ministr dopravy Sean Duffy uvedl, že mýto je „fackou do tváře pracujícím Američanům a malým podnikatelům.“ Úřady státu New York se okamžitě obrátily na soud, aby rozhodnutí zablokoval. Představitelé města postup Bílého domu kritizují. Mýto zůstává dál v platnosti bez ohledu na Trumpovy výroky, protože stát New York se obrátil na soud. Rozhodnutí označuje za čistě politické.

„Dojíždějící obyvatelé našeho města a našeho regionu jsou nyní obětí na cestě Donalda Trumpa za pomstou proti New Yorku,“ prohlásila guvernérka.  Trump z New Yorku pochází, ale všechny tři prezidentské souboje zde prohrál. Poslední republikán, který ve státě vyhrál prezidentské volby, byl Ronald Reagan v roce 1984.

Prezident rozhodnutí pochválil v příspěvku na své sociální síti Truth, kde se nepřímo označil za krále. Příspěvek následně citoval oficiální profil Bílého domu na síti X, který citát doprovodil montáží vygenerovanou umělou inteligencí. Ta Trumpa zobrazuje s královskou korunou před panoramatem Manhattanu.

O 43 tisíc aut denně méně. New York má první výsledky zavedení mýta za vjezd do centra

New York poplatky zavedl v první polovině ledna. Vjezd do centra města zpoplatnil devíti dolary (220 Kč) pro osobní vozidla ve špičce a 2,25 dolaru mimo špičku. Vyšší poplatky za vjezd na Manhattan platili řidiči menších nákladních vozů a dálkových autobusů, a to 14,40 dolaru (350 Kč). Větší nákladní vozidla potom zaplatila 21,60 dolaru (530 Kč).

Zpoplatnění vjezdu do centra New York City. Foto: MTAZpoplatnění vjezdu do centra New York City. Foto: MTAZpoplatnění vjezdu do centra New York City. Foto: MTAZpoplatnění vjezdu do centra New York City. Foto: MTA

Cílem poplatku je podle města snížit dopravní zátěž a získat prostředky na financování veřejné hromadné dopravy. Většina dodatečných příjmů je určena na modernizaci městského metra a autobusových systémů. Podle Hochulové systém zkrátil dobu dojíždění a pomohl dětem jezdícím školními autobusy dostat se včas na vyučování. Dopravní zatížení centra New Yorku výrazně kleslo, uvedla guvernérka.

Doprava v centrální obchodní čtvrti na Manhattanu se hned první týden snížila o 7,5 procenta. Do oblasti města vjelo o 273.000 aut méně, informovala tehdy agentura Reuters s odvoláním na místní úřady. Doba průjezdu nejvytíženějšími uzly přes řeku na Manhattan klesla o 30 až 40 procent.

Poplatek vstoupil v platnost poté, co se sousednímu New Jersey nepodařilo přesvědčit soudce, aby jej zrušil. New York takovou regulaci zavedl jako první v USA. V roce 2023 poplatek za průjezd centrem ve výši 15 liber zavedl Londýn. Podobné poplatky vybírají také ve Stockholmu, Göteborgu nebo Miláně. Jako první na světě takové poplatky zavedl v roce 1975 Singapur.

S využitím ČTK

Tagy MTA mýto New York City zpoplatnění vjezdu do centra města
16 komentářů