Nevlastnit, ale pronajmout. Operativní leasing překonal v Česku finanční
Leasingové firmy vysvětlují rostoucí zájem především zdražováním nových aut.
Trh s novými automobily prochází v době pandemie velkou proměnou z pohledu vlastnictví vozidel. Poptávka po operativním leasingu poprvé překonala zájem o klasický finanční leasing.
Vyplývá to z dat společnosti Arval. Podle ní loni došlo k velkému nárůstu poptávky po pronájmu zejména u malých firem, živnostníků a koncových spotřebitelů. Operativní leasing byl přitom dlouho hlavně záležitostí pro větší firmy. Na operativní leasing jezdí každé sedmé nově prodané auto.
Arval vysvětluje zájem nižšími měsíčními splátkami a doplňkovými službami. „V případě pořízení nového auta nižší střední třídy na operativní leasing jsou celkové náklady po 4 letech provozu o několik desítek tisíc korun nižší než u finančního leasingu i po odečtení prodejní (zůstatkové) ceny vozu. Zákazník má navíc možnost po uplynutí smlouvy vyměnit svůj stávající vůz za zcela nový a navýšit tak úroveň bezpečnosti a jízdního komfortu. Naproti tomu u finančního leasingu musí řidiči počítat mimo zaplacení akontace i se skoro dvojnásobnou měsíční splátkou oproti operativnímu leasingu,“ vysvětluje Jiří Solucev, ředitel divize Retail společnosti Arval.
Zdražování jako motor poptávky po pronájmu
Jedním z důvodů většího zájmu o pronájem jsou rostoucí ceny nových aut. „Zdražování nových aut je spojené s jejich povinností plnit zákonné požadavky, jejichž minimální úroveň se neustále navyšuje. To se projevuje prakticky pokaždé při představení nové generace či alespoň modernizaci modelů. Růst cen se tak stane dlouhodobým trendem, se kterým budou muset zákazníci do budoucna počítat,“ vysvětluje Petr Knap, vedoucí partner společnosti EY pro automobilový sektor v regionu střední Evropy a Asie.
Podle něj čím dál více lidí volí alternativní cesty k novému vozu a lidé budou čím dál méně ochotni vynaložit většinu prostředků na nákup nového vozu nebo se dlouhodobě zavázat finančním společnostem.