Autobusy Doprava ve městě Metro Tramvaje

Nesponzoruj revizory. DPP začal s další vlnou kampaně proti cestujícím bez jízdenky

Jeden z obrázků nové kampaně proti cestujícím bez jízdenky. Foto: DPP
Jeden z obrázků nové kampaně proti cestujícím bez jízdenky. Foto: DPP

Dopravní podnik hl. města Prahy začal tento týden umisťovat do většiny stojanů s jízdními řády na tramvajových zastávkách obrázky s krátkými slogany, které cestujícím připomínají, že nemají jezdit bez platného dokladu. Celkem patnáct variant hlášek doporučuje, že namísto stresu z jízdy načerno je lepší koupit si roční kupon jen za deset korun denně.

Oznámení odlehčenou formou pracují například s částkou 800 korun, již nepoctiví cestující mohou zbytečně utratit za pokutu („Vymysli si lepší způsob, jak utratit osm stovek“ či „O osm kilo lehčí hned!“). Pobaví i parafráze přísloví („Tak dlouho se chodí se džbánem…“) nebo glosa, která nabádá, že je lepší koupit si roční kupon a ušetřit si tak stres i případnou ostudu před revizorem („Na výmluvy to nejezdí“, „Šetři si nervy i peníze“). Každý vizuál je doplněn obligátní otázkou Nejedeš načerno?

Počet odhalených černých pasažérů v Praze stoupal od roku 2014; v roce 2016 dosáhl hranice téměř 300 tisíc. Magistrát ve spolupráci s dopravním podnikem a organizací ROPID připravil odlehčenou a zároveň výchovnou kampaň Nejedeš načerno?, která upozorňuje, že normální je za službu zaplatit.

Loni přistihli revizoři bez jízdenky 233 tisíc pasažérů, což je meziročně o 14 procent méně. „Je vidět, že zlevnění ročního kuponu i kampaň ‚Nejedeš načerno?‘ mají své výsledky,“ komentoval to vedoucí odboru přepravní kontroly DPP Pavel Kurka. I proto pražští radní prodloužili na neurčito možnost snížení pokuty na polovinu, pokud si černý pasažér vzápětí pořídí roční kupon.

Zajímavé je přitom srovnání s Vídní, jejíž MHD využívá podobný počet cestujících. Tamní dopravní podnik Wiener Linien naopak od loňského ledna pokuty zvýšil. V sítích tamních kontrolorů, jejichž počet je obdobný jako v Praze, uvízlo 110 tisíc lidí bez jízdenky, tedy poloviční počet oproti Praze.

Stále hledáme i další cesty, jak cestujícím připomenout, jestli nezapomněli na platnou jízdenku – nyní prostřednictvím patnácti humorných hlášek umístěných na vybraných tramvajových jízdních řádech,“ uvedl ředitel ROPID Petr Tomčík.

 

23 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
View all comments
Ondřej

To je smutný. Říkají tím vlastně: Naši zaměstnanci si nezaslouží peníze.
😀

Jiří 2

Pochybuji, že kampaň pomohla ke snížení počtu četných pasažérů. To spíš to zlevnění kupónu, kdy už se jízda načerno přestala vyplácet a cestující nabrali pocit, že se z nich DPP nesnaží vytáhnout i tu poslední korunu, co v peněžence mají. Na cenu lidi slyší.

Martin

Ano, kampaň pomohla. Konkrétní počet lidí, kteří využili pokutu za půlku, jeden z nástrojů kampaně, a koupili si i roční kupon se blíží k počtu 5500. A to jsou jen ti, kteří si koupili roční kupon.

Mates

Já se vždy musím smát, když k nám do Polskeho příhraniční přijedou kamarádi z Prahy a nevěřícně žasnou, kolik stojí jízdenka na autobus či vlak (i v systému IREDO či příhraniční jízdenky). Oni tedy i žasnou, že vlak jede jednou za hodinu a bus 3x za den a přesto se místní nenervují 🙂
Co se týče Prahy, je fraška ceny u ročního předplatného cca 10,-Kč za den, ale když na to Praha má, tak proč ne….. Kdo, ale jede do Práglu jednou za rok něco vyřídit, tak to asi finančně zvládne a myslí si své 😂😁

Souprava

A take mame prepravu jizdnich kol zdarma v metru i ve vlacich. Coz je ale opruz. Clovek to nemuze zabalit v Ricanech,protoze z nich by platil 12kc za listek pro sebe do Kolovrat a 30kc za kolo. To radsi dam v Ricanech jen pivko a pak to na tom kole dojedu ty 4km do Kolovrat. A to same jsou treba Cernosice, Uvaly. 😀

Glutexo

Nejenže ta přeprava platí jen na území Prahy, ale už jsem narazil i na to, že platí jen z dokladem PID. Si člověk zvykne, pak jednou jede na vlakovou jízdenku a hned platí třicet korun!

Petr Šimral

Já si vždy říkám při potřebě přepravy mezi Hlavním nádražím a Florencem, jestli ta MHD není předražená. Jinde prakticky nejezdím a 24 Kč za 40 sec. se mi zdá docela dost a revizora jsem letos ještě neviděl…

-TR-

V ceně 24 Kč může být i příměstský vlak PID 😉

Petr Šimral

To samozřejmě vím, ale na ten mám IN Bussines…

Souprava

Ke sleve staci i IN0,na kratke useky je obycejne jizdne CD levnejsi a on ten pruvodci mezi Strasnicemi a Uhrinevsi casto ani neprijde. A Strasnice jsou bez pokladny. 🙂

železničář v důchodu

Už dávno (= od posledního zdražení jízdného) jsem přesvědčen, že chybí nějaká skutečně krátkodobá nepřestupní jízdenka pro rychlé přesuny jedním spojem na krátké vzdálenosti = třeba na vzdálenost cca 5 mezizastávkových úseků (což odpovídá době platnosti asi 10 minut) v ceně asi 10 Kč: i při dost velké inflaci v posledních letech mi jízdné 24 Kč za takový kousek cesty připadá příliš vysoké na to, aby nestálo za riskování černé jízdy. Ale hlavně by ROPID + DPP měly zvýšit počet prodejních automatů na jízdenky a instalovat je tam, kde budou skutečně využívány = nejlépe přímo na zastávky a ne do… Číst vice »

Frantisek

To říkám též, navrhoval jsem buď 12 korun za 10 minut nebo 16 korun za 15 minut (ceny odvozené od 24 a 32), ale oni furt budou tlačit tu roční lítačku i lidem, kteří sem přijedou třeba služebně jednou za 14 dní, nebo občas na návštěvu za příbuznými, to je potom těžké. Zejména by se tyto jízdenky hodily pro případ, že kvůli většímu zpoždění ujede řádný přípoj, uplyne lhůta platnosti a nějakým myslitelem je žádáno označení další jízdenky.

Souprava

Vzacne s vami souhlasim. 12kc bych za 4 zastavky tramvaji pro ten klid dal a nerozmyslel se. Se 24kc at jdou do mist pro 4% pany. Ten revizor stejne v nejake okrajovejsi casti Prahy na 99,9% neprijde a zlodejskou cenu 24kc za 1,5km svezeni v MHD platit nebudu. V Linzu stoji 4 zastavky tramkou taky 1 euro, ale to je tam rakousky plat. Kdyby bylo kde parkovat,vyjde me mnohem levneji nastartovat v Praze karu. V sobotu (a nedeli do cca 17h) to tak delam.

Radek Janata

Nějak si nevybavuju žádný automat na jízdnenky, který by nebyl na zastávce.

železničář v důchodu

V okrajových částech města docela běžný stav – možná kvůli přípojkám elektrické energie.

Radek Janata

Příklad? Nejlépe s odkazem na streetview?

železničář v důchodu

Třeba tady: 50.1335419N, 14.3764894E – a co myslíte, odkud a kudy asi chodí nejvíc lidí na nejfrekventovanější zastávku autobusu směrem do centra (navíc často „krátkodobých“ cizinců, kteří logicky nemají předplatní jízdenky, takže zdržují nákupem jízdenek u řidiče a zbytečně se dohadují, proč jim nemůže prodat „celodenní“ jízdenky)?
(Na doplnění: ani ten bankomat ČS a ani její pobočka už v tom místě není, prý se nevyplácela …)

Poudy

A nebylo by nejjednodušší, koupit si roční kupon za těch pár korun a neřešit pořád nějaké jízdné? Každý normální člověk v Praze to udělá a má na dlouho po starosti. Kdo prahu využívá občas, tak těch 24 korun za nějaké přestupové spojení přežije taky.

Petr Šimral

Počítal jsem to, třeba pro mě nebylo. Vlak mám díky firemním benefitům zdarma. Na jednání po Praze chodím zpravidla pěšky, ono to většinově bez problémů jde. Jedinou výjimkou je právě ten Florenc (SŽDC Křižíkova a dobré restaurace na pracovní obědy) a k tomu příjezd S9 na Hl.n. v X:55, když jednání zpravidla začínají v celou a délka pěší obcházkové trasy je bohužel X násobná 🙁
A je to tak 1 – 2 x do měsíce…

Poudy

No a proto, že vy potřebujete jet jednou do měsíce na oběd MHD, by jste zaváděl jízdenky na pár minut? 🙂 Promiňte, ale vsadil bych se, že 99 procentům cestujích by takové jízdenky byly ukradené a to jedno procento by si to mohlo zařídit jinak, než vymýšlet jízdenky podle jejich rozmarů 🙂

železničář v důchodu

Naopak – vůbec nejde (jen) o Péťu Šimrala: velká část těch, kdo nyní riskují černou jízdu na 2 – 3 zastávky by byla ochotna si pro takový přesun levnou jízdenku koupit, ale 24 Kč za ni zkrátka nezaplatí.

Jackub

Černý pasažér nesponzoruje ani tak revizory, jako spíš ti platící sponzorují ty černé – včetně různých individuí, která nikdy neplatí a které revizoři ani nikdy nekontrolují… 🙁

železničář v důchodu

Má někdo představu, jaký finanční přínos z přistižení černého pasažéra mají aktuálně revizoři DPP?