lot
Dopravci Železnice Železniční průmysl

Nesmrtelný motorák. Dráhy dokončují prototyp vozu 811 pro severní Moravu

Motorový vůz řady 810 po modernizaci v korporátním nátěru Českých drah. Foto: České dráhy
Motorový vůz řady 810 po modernizaci v korporátním nátěru Českých drah. Foto: České dráhy

České dráhy finišují s první přestavbou motorového vozu 810 na vylepšený typ 811 pro Moravskoslezský kraj. V drážním měsíčníku Železničář to uvedl člen představenstva Michal Kraus. O podrobnostech se dráhy nechtějí bavit až do představení prototypu v červenci.

„Po dohodě s Moravskoslezským krajem je dceřiné společnosti DPOV zadána zakázka na celkovou modernizaci motorového vozu řady 810. Ve Veselí nad Moravou se staví prototyp. Součástí je dosazení klimatizace na stanoviště strojvedoucího i do oddílu pro cestující,“ uvedl Kraus.

Dodal, že po absolvování homologačních zkoušek zamíří zmodernizovaný motorák do provozu a bude se pokračovat se stavbou dalších vozidel. „Předpokládáme, že podrobnosti zveřejníme na začátku července,“ sdělila mluvčí drah Vanda Rajnochová.

Podle dřívějších informací by se motorový vůz měl vedle klimatizace dočkat i nového motoru, wifi, zásuvek a větší rozteče sedadel na úkor jejich počtu. Záchody by měly zůstat i po modernizaci gravitační, tedy exkrementy budou padat na koleje. Celkem má jít o 19 vozů.

Modernizace pro Moravskoslezský kraj bude další reinkarnací nesmrtelného motoráku. Dráhy dosud evidují 212 provozních vozidel řady 810. Tato vozidla byla vyráběna v letech 1973 až 1984. Téměř každé z dosud provozních vozidel už prošlo nějakým stupněm úprav. Šlo především o výměnu či přepolstrování sedáků, výměnu příček a podobně.

„Celkem 105 z těchto vozidel dostalo nový spalovací motor a prošlo výraznější modernizací. Ta zahrnuje především dosazení polospouštěcích dvojitých oken místo jednoduchých s vyklápěním, revitalizaci interiéru a WC,“ doplnila Rajnochová.

České dráhy modernizují vozy řady 810/809 od roku 2012, vozům po zásadnější modernizaci daly dráhy obchodní jméno RegioMouse.

204 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
View all comments
Vašek

Proboha! My se těchto komfortábl dvouosých motoráků do smrti nezbavíme!

Atwa

Tak kdyz se podivam co jezdi treba Liege – Maastricht tak 810 je proti tomu moderni vuz.

Alf

Výrobce měl omezit počet přívěšáků na jeden, zvěrstvo bylo vozit tím dva přívěsy i do kopců. Trochu zázrak, že po desítkách let záhulu třeba na Šumavě je to ještě schopné provozu.

Leinad

Esmeralda prý dojela na příliš dlouhé cyklohráčky (Esmeralda+3*010+Kasandra)

Miloš

Takhle, pokud jela někde souprava 810+2×010+810 na jednom spojí v kladiva ve špičce či v neděli a ještě s tím že se v půli tratě rozpůlí, budiž. Ale pokud se někde jezdila tato souprava pravidelně na dlouhé úseky 50 a více km, tak už to chtělo aspoň 749 + 2x Bt

borek

Já bych pro kraj měl bussiness model, můžou cestu těmahle vlakama prodávat jako vyhlídkové historické jízdy pro turisty, zachrání tak lokálky a ani nakonec nebudou muset modernizovat 😀 Když dáte cenu 20* vyšší, určitě zaujmete i třeba Japonce na naše Shinkan-fony 😉

Miloš

U pár lokálek by to šlo.

Soukromý kůň

Jaký má smysl provozovat tratě, které obsluhuje podobný motorák o kapacitě autobusu, ale s mnohem vyššími provozními náklady? A to nemluvě o nákladech na údržbu takových tratí. Kdy se to konečně nahradí za zlomek peněz autobusem? A kecy o větším využití vlaků na mě ani nezkoušejte… pokud někde využívá socku průměrně 100 kusů denně, tak je úplně nepodstatné, zda jich je o 50 víc či méně. Rozdíly má smysl řešit až v o nulu větším řádu.

svojsin

Soukromý kůň: Je to mmj. hodně o „zodpovědném šotoušském přístupu“. Proto když hrozilo, že málo využité vlaky Varrnsdorf – Rybniště skončí, „někdo“ už to tlačí na navýšení počtu spojů (tentokrát s ČD) v novém návrhu. Přitom tam autobus plní ZDO mnohem líp už teď a stačilo jej jen doplnit. Nebo se např. na Zlonice – Straškov místo zbytečných dvou párů v kladiva hodí několik párů víkendových (mimo zimu), sice rovněž pro nikoho, ale hlavně tam MUSÍ něco jet a tabulka JŘ nesmí být prázdná, o to jde. Neznám to třeba na Aš – Hranice, ale tam ten mnoho let jedinej… Číst vice »

Hans

Takže ostuda pokračuje!!; Jsem z Moravskoslezského kraje, takže si to zkontrolují. Za prvé, vzhledem k věku už měly být dávno rozpálený autogenem, jak někdo píše,za druhé od začátku jsou na ně jenom stížnosti. Jen představitelé ČSD a ČD se nám pořád dokola snaží vnucovat, jaké jsou nejlepší, jen aby se nemuseli přiznat, jaké nakoupili zmetky!!! Vozy Be s podvozky Rybák měly rozvor 9400 mm, tak jej mohly mít i chcipaky 810, to by dovolilo dát tam NORMÁLNÍ sedadla s roztečí jako u vozu Bdt a okna měly být od začátku spouštěcí. Tím by se dosáhlo normální kvality a nebylo by… Číst vice »

Brzdič zániku

Hansi, Hansi…nastuduj si závazkovou dopravu, zjisti si, kolik na ní MSK dává a srovnej si to s různými dopravními svazy na západ od Aše, například. A pak zjistíš, jaký bláboly píšeš. Nebo jinak, nikdo ti nebrání ze svýho objednávat dotovanou přepravu cestujících a můžeš si na to objednat něco motorového současného a nového. Ale nediv se potom, že se prohneš.

Bez těchto motoraků by už dávno bylo o třetinu sítě míň a taky to tak do budoucna dopadne. Železnice je setsakra drahá sranda.

ABC

Bez těchto motoraků by už dávno bylo o třetinu sítě míň a taky to tak do budoucna dopadne.

no tak proč tu agónii prodlužovat, že

Lektor

které tratě přesně by byly zrušeny, kdyby nebyly 810? Naprostá většina nekonkurence schopných tratí už byla zrušena i 810…. Tak které?

Vojta Valeš

ABC: Dám pár případů jen tak ze severu.
Bakov nad Jizerou – Dolní Doudová
Mladějov v Čechách – Lomnice nad Popelkou
Mladá Boleslav – Mšeno – Mělník a byli by i další

Lektor

Tak na trati Mělník-Stará Paka odjezdí dneska většinu výkonů 814 a 843 a v úseku Lomnice-Paka jezdí dokonce Desira takže 810 opravdu není nutná.
A z Bakova do Bousova to snad ani nelze považovat za plnohodnotný provoz, to prakticky zrušený provoz i z 810.

Lektor

Tak další pokusy….

Zdeva

A kdo to tam dá??…peníze na více jak 200 motorových vozů vhodné velikosti….

JirkaV

Hansi zajímal jste se o spolehlivost 840/841 já jen že v Liberci (není problém aby stálo více jak polovina vozů) i Havlíčkově Brodě jsou s tím neustále problémy. Ještě nedávno pronajaté 841 v Hradci Králové byli tak oblíbené, že se člověk radoval když byla regionova. Z hlediska cestujícího to je zase díky malým kolům výrazně méně pohodlné jak 842/3 (které bohužel přišly v době v jaké přišly, proto mají jiné neduhy).

Dopravní expertka

To jsou ale legrace. Převedeno do silniční analogie: Nemám auto potřebných parametrů, tak silnici po které by mohlo jezdit zruším. Stejné jako s diskriminačním t. zv. zabezpečovacím zařízením, ETCS (u něhož nejsou odborníci schopni dohodnout ani jednotné parametry) – pořídím si předražené zařízení, jinak nebudu smět na silnici třetí třídy. Zase je můžu zrušit. Skutečně dobré výmysly. Ještě že většina logicky uvažujících lidí vidí přínos m.v. 810 pro účel, se kterým jsou provozovány. Dle přispívajících vzdělanců by se mohly zbourat hrady a některé zámky, protože npú nemá na jejich údržbu. Logika, která zřejmě není pro lidi používající selského rozumu.

Jiří Kocurek

Kupříkladu Mochov. Tam by to chtělo motoráček pro 10-12 lidí, maximum na spoj je 8 lidí a celodenní průměr 4 osoby.
A pro dopravní experty odtržené od reality budu mít jedno velké překvapení: Na vesnicích slouží kdejaká silnička také jako chodník. To s železnicí nelze.

Zdeva

Nevíme jak to ještě dlouho vydrží…..jezdit auty.K železnici se určitě vrátíme a velká výhoda bude hustota sítě…i do Mochova.

Soukromý kůň

Hrady a zámky zajímají o dost více lidí než lokálky, nebo kolik turistů má za cíl jízdu vlak a na výlet na hrad nepojede, pokud by museli jet autobusem nebo snad tfuj tfuj autem? 😀

Regina

Ty vole, s funkčností klimatizace českých produktů v tom v létě pochcípáme…

Erik Ziak

Jediný dobrý šukafon je šukafor rozpálený autogénom.

dopravopat

Môžete mínuskovať koľko chcete, ale fakt, že trate, kde má jazdiť tento vehikel ako sólo alebo s jedným prívešákom, sú z ekonomického hľadiska nezmyslom a argumentom pre autobus, nevyvrátite. Po mojej poslednej skúsenosti v okolí Makova, kde nás po kľukatej ceste predbehla stará Avia na rozvoz rožkov, pričom tie rožky sa v nej viezli bez tých neskutočných bočných rázov ktoré som zažíval v tzv. bagete, som si urobil dostatočný názor na akýkoľvek potenciál vozňov 810 a odvodenín. Nečudo že cestu späť som absolvoval autobusom. Neporovnateľne vyšší komfort. Šukafon je najlepší argument pre zrušenie lokálnych tratí, najmä tratí kde sa jazdí… Číst vice »

Miloš

To je váš názor soudruhu.

Jiří Kopic

Ale vážení diskutující, zmiňovaný produkt výrobce bývalé Vagonky Studénky, má jeden unikát. Sice nic moc pro konfort cestujících, ale pro konstruktéry určitě. Jednonápravový podvozek. Nesleduji vše, ale údajně v dané době rarita ve světě!

Dáda

ten podvozek je odvozen od starých vozů konstrukce „Rybák“ jestli se nepletu.

ABC

nebo od osvedčeného Hurvínka

patology_chef

Co tohle? https://de.m.wikipedia.org/wiki/Integral_S5D95
Anebo tohle? https://en.m.wikipedia.org/wiki/S-train_(Copenhagen)
Anebo uerdingeny? A taky jeden typ tramvaje ve Vídni?

všd

Integrály nebyly v té době ani na papíře a naopak Ürdingeny už se nedělaly. LVT/S přišly taky až později, a bohužel by se dnes už vyrábět nesměly, kvůli pevnostním normám.

Alexandr Mikulka

Žádnej Ürdingen neexistuje, pouze Uerdingen. V tomto prípadě nejde o rozepsání přehlásky.

Jiří Kocurek

Myslíte ULF ve Vídni? Tak ten podvozek je té 810 podobný asi jako židle koňovi. Obojí má 4 nohy.

dopravopat

S-togom som sa viezol. Komfort je minimálne o tri triedy vyšší ako pri šukafone. Vzduchové vypruženie, vedenie dvojkolia, stav trate ak porovnám s roz*ebanými lokálkami kde sa šukafony jazdia 40 km/h a iné odlišnosti zásadného charakteru…. Porovnávanie jabĺk a pomarančov….

dopravopat

Dodatok: Akurát tie sedadlá v S-togu teda neboli nič moc…. Ale aspoň to na nich tak ne*ebalo ako v šukafone.

Hans

Problém je v tom, že cestující za koupené jízdné nerozlišuje, jaký to má podvozek, ale když si pošpiní a pokope nohy o proti sedícího, trmaci se na stísněné nepohodlné lavicí a upeče se zažíva v nevetratwlnem interiéru, příště si rozmyslí, jestli někdy pojede vlakem. A ještě jedno: ČD zrekonstruují jen motorové vozy, ale vagóny jimi tažené budou mít pořád ty protivné odporné interiéry, jako doposud, a to bude většina cestujících, kteří nebudou mít to štěstí se dorvat do opraveného. Takže: OSTUDA ČD nadále POKRAČUJE!!!

Miloš

ČD pouze plní požadavky objednatelů. Co si kdo u ČD objedná, to ČD odvezou.

Jiří

No říkejte si co chcete. Ale tohle už na koleje nepatří. Je to prostě hrozný. A nenapadlo vás, když by jezdilo něco lepšího. Tak by i cestujících přibylo?

všd

Jsou tratě, kde by jich nepřibylo. A kde doba strávená v 810 je minimální a značná část cestujících pokračuje něčím lepším.

Pezos

To ano, ale tak polovina tratí, kde bude jezdit zrovna tato modernizace, mezi ně rozhodně nepatří. Třeba Opava – Krnov – Bruntál, Studénka – Kopřivnice

Jiří

Tady plně souhlasím s názorem

Regina

Jestli slovem „lepšího“ myslíte s klimatizaci, kterou vlakové čety buď neumí zapnout, nebo pro jistotu vůbec nefunguje,…. cestujících nepřijde jen tak. Autobusy jim stavějí blíž bydlišti, ne každý má to štěstí bydlet u vlakového nádraží.

Jiří Kocurek

Ne, nesjpíš myslí Tornádo, čili jednotku 460, kde se dají alespoň stahovat okna.

Jiří

To ano, ale jsou místa kde v pohodě lidé mají blízko k nádraží. A třeba jak jedou někdy decka do školy v Opavě. Je to někdy jak dobytčak. A promiňte. Nad tím skákat radostí nebudu.

jan

Bohužel díky EU nic lepšího moc není.

Leinad

EU nezakazuje okna. Německý cestující nechce ve 160km/h otevírat okno, ale to není chyba Eunie.

Honza D.

Jane, můžete mi sdělit, jak jste k tomuto závěru došel? EU nám snad zakázala nakupovat nové vlaky?

Alexandr Mikulka

Jak díky EU, můžeš to rozepsat, trubko?

Brzdič zániku

Nic Vám nebrání, stejně jako nahoře Hansovi, koupit ze svýho nový motoráky😉

Jiří

A co tím chtěl básník říci 🤔 Žiju poblíž Opavy a vím co tam jezdí. A když prostrčite prst skrz díru pod oknem. Tak asi je něco špatně.

Zlámalík

RegioZombie?

Krušnohorec

Si myslím, že lokálky přežily kvůli předání organizace dopravy kraji. Peltrám se domníval, že hejtmané začnou šetřit a lokálky zruší ve prospěch busů. Jenže hejtmanům se zalíbilo „hrát si s vláčky“.

Josef Trögl

Ale taky kvůli memorandu a dosypání třetiny k tomu, co si kraje objednají.

roman

Hlavně kraje si z mnoha lokálek udělali páteřní spoje na které napojili autobusy (samozřejmě nefunguje a neplatí to všude )

všd

Které lokálky konkrétně máte na mysli?

Leinad

Mě napadla S3, ne každý bus přes obce u trati dojede do Prahy. Pacifik (S8) není vázán na busy, prostě jede z Vraného do Prahy líp.

Luděk S.

Prostě pochopili, co nejvíc sype.

Tomáš

Mně se ten nápad líbí. Jde jen o 19ks, ta výsledná cena bude na úrovni platů gř.
Na dalších pár let poslouží. A pak půjdou do muzea skoro jako nové. Tipuju, že půlku dostane Studénka a zbytek Opava.

Daniel Mach

A já myslel, že si je už nejméně 10 let z toho muzea půjčují …

všd

Ono jiných možností v tom kraji ani moc není. V podstatě mohou jezdit (od Západu) Rýmařov, osobáky Krnov-Jindřichov, Hradec nad Moravicí, Chuchelnou, Bílovec, co vím, i do Kopřivnice jezdí sólo 810, takže by místo ní mohlo toto, Fulnek, pár osobáků Frenštát-Valmez, které nepokračují do FM nebo Frýdlantu a případně i osobáky do Petrovic. Frýdlant nad Ostravicí-Ostravice jezdí tuším Regionova, Nový Jičín by taky kapacitně nemusel zvládat sólo 811, ale možná se kraj plácne přes kapsu a bude je tam posílat dvojmo, totéž na Budišovku. S 19 vozy lze vyjezdit většinu lokálek, teoreticky i ty, kde je silnější provoz a jezdily… Číst vice »

Radiátor

Doslova generační vlak..

pkajetan

a taky regenerační

ABC

nebo degenerační

Jerry

Co si kraj objedná a zaplatí to dostane.na takovou trať suchdol-fulnek je to ideální.ale na Veřovice – Studénka to už nepatří.

Panda

Souhlas a z Příboru/Kopřivnice se má samozřejmě systémově jezdit přímo do Ostravy, pro spoustu lidí je přestup (na pár km) velmi odrazující, obzvlášť když absolvují další přestupy na/mezi MHD… A dojížděcí potenciál je tam asi i větší než z hlavní tratě (i kvůli zastavujícím dálkovým vlakům) nebo z letiště…

Kirak

Souhlas 810 patří na lokálky na normál. Ttatě patří Stadler nebo jiné motoráky.

Jerry

Sak jezdí spesnak kvatro a vůz že Štramberka.

Tomáš N.

V čem budou odlišné od řady 816, že budou mít jiné číslo?

Tuzemák

„Jak to má správnou barvu,hned je to hit sezony!40 let stará novostavba!! 😀 😀 😀 “ Nedalo mi to, musel jsem si rejpnout. Vtipné přečíst si diskuzi ke GW trainu dnes. Na co přišel soukromník na Šumavě pár let zpět a kde to byl šrot. Dojdou později i modré dráhy a hned to bude nejmodernější vlak. https://zdopravy.cz/nova-rada-na-ceskych-kolejich-drazni-urad-schvalil-gw-trainu-motorak-816-11561/#comments Ale vážně co furt vede dopravce k X-té reinkarnaci těhle s*aček? Zase spálit zbytečně jen další prachy. Ale co, když se to náhodou zase nepovede, tak to můžeme rekonstruovat znova, zdroje jsou. Místo tohodle pojízného utrpení, by se tu daleko víc jistě vyplatil… Číst vice »

Vašek

Ano. Připadá mi to jako by někdo chtěl udělat z Trabanta Lexuse. Jenže vtip je v tom že to pořád bude jenom Trabant. Byl jsem nucen v tom jezdit přes 10 let do prace. Šílenost. Tak aspoň budou hoši v Šumperku mít do čeho píchnout.

Odpadlík

Kdekdo se tu do 810tky nepěkně naváží, je ale třeba si uvědomit, že právě díky ní v ČR i na Slovensku přežilo tolik lokálek. Podívejte se třeba do Polska, tam nic srovnatelného nemají a kolik lokálek tam zařvalo.

Petr766

A je nutné, aby tolik těžce ztrátových lokálek tu vůbec bylo? Pokud to nemá ani turistický potenciál v sezoně? O nákladní dopravě asi nemá smysl mluvit vůbec.

Dopravní expertka

Múžete nám, prosím osvětlit odborný pojem, cit.: „Těžce ztrátová lokálka“?

ABC

skoro každá?

Tady na Moravě

V Polsku také experimentovali s různými szynobusy, i když se masivně nevyráběli. Největší bizár jsou stroje spol. Kolzam, v ČR známého jako producenta drezín pro pražské metro. Právě na podvozcích takových pracovních strojů začali vyrábět koncem 80. let szynobusy SN81. Doporučuji shlédnout nějaké video, ten peklostroj má normálně šaltrpáku a pedál spojky a extrémně pomalý rozjezd. Netroufám si tvrdit, že konec lokálek v Polsku je zapříčiněn nedostatkem vozů. Ony ty důvody byly vzájemné – ty vozy se tam nevyráběly, protože lokálky šly do kopru a naopak. Polsko přebralo po Němcích ve Slezsku jednu z nejhustších sítí železnice a nevědělo si… Číst vice »

ABC

zato díky polským szynobusům máme hašišbedny (ano vím že jsou vyrobeny v Rumunsku, ale pro Polsko)

Chronosphere

A já jsem myslel,že jde o kvalitu veřejné dopravy.A ono zatím jde o přežití co největšího počtu lokálek. Výsledkem jsou plné silnice aut jen s řidičem.

Odpadlík

To jsem nerikal

Dopravní expertka

Človíčku nešťastná, plných silnic aut s jedním pasažérem se nezbavíme, likvidací dopravy na silnici nezávislé. Možná ale, že třímáte v tornistře pověstnou maršálskou hůl, pomocí které vykouzlíte nafukovací parkovací místa ve městech. Tím směrem by se měla ubírat dopravní politika, počítat s tím, že se tam auta zkrátka nevejdou. A hledat řešení.

ABC

šukafon stokrát jinak tím řešením fakt není

Leinad

Nedostačující kapacity silnic pro IAD se zbavíme nabídnutím kvalitní VHD. Přičemž je důležité slovo „kvalitní.“
Někdy je výhodnější autobus než vlak.

XXXD

Ovšem to, že přežilo tolik lokálek, opravdu všichni nepovažují za pozitivní.

Andrej

Ja chápem, že to zrejme na tomto fóre bude na úrovni rouhání, ale fakt, že prežilo toľko nákladne dotovaných poloprázdnych lokálek, nemusí byť nevyhnutne a bez výhrad výsostne pozitívne 🙂

Krušnohorec

Ideální vozidlo na trať Prunéřov – Kadaň jako návaznost na Krušnohory. Ústecký kraj si tam objednal dvouvozové motoráky Regojet UK s kapacitou přes 100 míst. Za celý den tolik cestujících od Krušnohorů nepřestoupí.

Petr766

Tak pak se nabízí otázka, proč tu trať vůbec provozovat….

Hen ten oný

Přijímám…..

Krušnohorec

Nechat lidi přejít cca 100 metrů k autobusu, který je převeze na téměř samé místo. Časová ztráta při přestupu a jízdě busem cca 15 minut. Ale bude to LEVNÉ!

ABC

Všeliké kvaltování toliko pro hovada dobré jest

Fandík

Tam mají údajně zajíždět všechny osobáky,co začínají v chomutově…nezajedou do Klášterce,ale budou končít v Kadani,díky elektrifikaci. Co se týče Kadaně,tak ta je spíš autobusová než vlaková. Jezdil jsem v pondělí a v úterý výluku a moc lidí tam nebylo..

všd

Je možné, ale rozhodně ne jisté, že až bude přímé spojení elektricky, že ti lidé jezdit budou. Ale budou to asi hlavně UJEPáci do Ústí a pár dalších lidí do Chomutova.

Josef Trögl

Ústecký kraj si objednal malé elektrické jednotky. Žádný dopravce je ale neměl, pouze Regiojet slíbil, že je do tří let pořídí a zatím bude jezdit tím, co má teď, tedy poněkud předimenzovanými ojetinami z Německa.

ABC

„malé“ elektrické jednotky mají mít 120 míst k sezení kdežto „poněkud předimenzované“ ojetiny z Německa mají 80 míst

Krušnohorec

Ve dvouvozové ojetině je Regiojet UK je podstatně více míst než 80.

ABC

to tvrdí Regiojet, já to přepočítávat nepojedu

https://www.regiojet.cz/nase-trasy/ustecky-kraj/vlaky.html

Kkarel

Žádný zázrak to není, ale aspoň ta klíma je dobrá.

Peeetr

Klimatizace salonku je druhá největší a nejporuchověší blbost, co do tohohle můžou zbytečně narvat, hned po vakuových záchodech. Když jsou dobře otevíratelná okna a dobře sestavený jízdní žád, aby se zbytečně neokounělo ve stanicích, tak to pro takový minivlak co má být maximálně šetrný musí stačit.
Kraje si navymýšleli blbosti i pro spoje kde je minimum lidí, pak na to nebudou mít už brzo při krizi dostatek peněz, a budou muset přejít na s tímhle kapacitně srovnatelné autobusy, které ale ve špičce na mnoha místech uváznou v zácpách.

Tady na Moravě

Problém není 810 nebo zparsená verze 814+914. Problém je, že ještě nedávno (a někde zřejmě i dnes, zas tak projetou síť nemám) se tyto vozy nasazovaly na tratě, kde byly absolutně nevhodné. Šukafon má místo na tratích, kde parametry trati stejně cokoliv lepšího neumožňují. Kde je tak nízká rychlost, nejsou NP nástupiště a obrat cestujících je minimální, že tohle prostě stačí.
Jenže ČD to dokáže spojit do „ropovodu“ a provozovat jako rychlík. A to je peklo.

Petr766

Ropovod. To nemá chybu

Tady na Moravě

To je pojem od zlínských šotoušů. Tam je to ČD klasika – 5 a více šukafonů spojených do „s-bahnu“, lahůdka.

Petr766

Pamatuju že dřív se hojně spojovalo, to trvá pořád? 😉

Tady na Moravě

Co se Zlína týče tak tam už „naštěstí“ místo 810 spojují regionovy. Nicméně to považuji stále jako alternativu 810 – pořád to má hlučný motor, hlučný pojezd, malý salon a hlavně to drrrrrncá.
Na zlínku by se nejvíc hodil nějaký push-pull s brejlovcem.

Jiří 3

Push-Pull s Brejlí by možná byl trochu moc v Úseku Zlín-Vizovice. Naopak 844 byly kapacitně postačující, kdy by se daly v pohodě spojit do dvojice pro případnou vyšší kapacitu.

Jiří 3

Konají-li se nějaké akce během roku (Masters of Rock ve Vizovicích apod.) tak se na vlacích objevují právě ropovody 810 +4x BDtax + 810, případně 810 + 5x BDtax + 742.

GreenBitch

Kdysi také denně nasazováno na trati Opava – Hlucin ve slozeni 810+4×010+810. Když se za to ještě připojila souprava pro trať Kravare-Chuchelna 810+2×010, byla to hezká podívaná 😀

Leinad

A jsou ty šukafony ve výkonu, osazené strojvedoucím? 😀 nebo to jsou 010?

robert

Proc zrovna ropovod? 😀

všd

Dnes už ropovodů moc nejezdí, Kojetín-ValMez snad už skončily. Zůstaly asi na Hlučín (relativně krátká vzdálenost) a pak v okolí Prahy (Kladno a Dolní Pacifik).

Jiná kapitola jsou sólo 814 tam, kde jezdí málo lidí, ale vzdálenost je dlouhá, např. Česká Lípa – Postoloprty (málokdo jede celou trasu, ale třeba Česká Lípa – Lovosice běžně) nebo Most – Rakovník (tam i lidé jezdí celou trasu, i když ne ve velké míře). Na druhé straně, ve Stadlerech se nesedí o tolik lépe, hlavní jejich výhoda je klimatizace a větší výkon.

Jiří Kocurek

Ve Zlíně už lidi přesedli do té zlé silniční dopravy v podobě trolejbusu.

Atwa

Coz je z hlediska casu totalni ulet. Vlak je vyrazne rychlejsi nez trajfl

Tady na Moravě

Sp z Pardubic do Havlbrodu jsou v rezii sukafonu a regionov. Jede to 1 hodinu 50 minut, trat na 70-100 km/h, relativne velky obrat cestujicich. Hruza.

Jan pesina

Hlavně že to jezdí pořád a taky mezitím jezdí scharky do Hlinska jinak 100km trasa a sama zatáčka a od Hlinska až do Brodu neopravené koleje

idk123

Na Kladně jezdí jakožto ropovody jen regionovy, nejdelší je os9871 – 4x regionova 😀

Kodl

České dráhy a Česká republika jsou prostě skanzenem uprostřed Evropy. Tohle je prostě ubohé.

XXXD

Nemyslím, že by jiných zemích Evropy neměli v běžném provozu vůbec žádný starý vlak (vrak). Pokud není vůle zrušit úplně zbytečné lokálky, které nemají skoro žádný obrat, tak není jiné cesty než tam i nadále provozovat 810 a deriváty tohoto vozu, neboť cokoliv lepšího by tam naprosto zbytečné a příliš drahé. Na druhé straně není až zase tak neobvyklé vidět tyto vraky na tratích, kam vůbec nepatří (především na ty koridorové) a to je do budoucna nutné vyřešit.

Miloš

Česká železnice opravdu nemá jiné problémy, než 810

Ludva

Přesně to si myslím také prostě skanzen. A moc se na tom v dohledné době nezmění, protože i alternativní dopravci kupují nebo pronajímají stejně stará nebo jen o trochu mladší vozidla. Pan žlutý ještě dokonce o trochu starší. Místo aby výstřeli zrak ČD a pořídili něco lepšího, no škoda komentovat. Ale co se týká 810 dobrá vzpomínka na dětství 😀. Bude-li to mít lepší motor a klimatizaci, tak na lokálku kde je průměrná doba cesty 20- 30 minut je to k nezaplacení 😀.

Kubrt

Nejde o vytírání zraku ČD, ale primárně jde o to, co je objednavatel ochoten zaplatit.

Ludva

Tak v tom bych souhlasil i nesouhlasil. Nejsem sice odborník na železnici jako někteří zde. Neznám všechny vozy podle označeni, ale jsem velmi častý cestující a jeden kraj prý klidně za horší vlaky a služby byl ochoten zaplatit a také platí víc, než za ty lepší.

Jiří 3

Ono jde i o to, jak se kdo o vozy stará. S dobrou údržbou je možné provozovat soupravy klidně i 50 let staré., tak i nové soupravy mohou vykazovat horší provozní vlastnosti. Podle mne jde jak říkám o to, jak se kdo o své vozy stará.

MartinS.

Tak on by objednatel možná zaplatil i víc, ale ono kde najít alternativu s podobnou kapacitou… Na druhou stranu je otázkou, zda je potřeba pro maximálně 30 lidí ve špičce vypravovat vlak, když to zvládne převézt autobus.

Leinad

Taky je otázka, zda drážnímu vozidlu pro 30 lidí říkat „vlak“, není lepší si přiznat že 810 je tramvaj.
A tak k tomu přistupovat. Kde se 810 hodí víc než T3? tipoval bych že T3 potřebuje napájení a musí se otáčet (smyčka), za to jezdí i v zimě i do kopce(4 hnané nápravy)
Šukafon v základní verzi nemůže na silnici (nemá blinkr) ale to se dá dodělat.

Lukáš2

Na silnicích máte také skanzen a to nikdo nekritizuje souseda že si dovezl 20 let starou Audi nebo že druhý soused pořád nedá dopustit na jedničkou ovci. Ono je hezky se srovnávat se západem ale tam je ekonomika jinde. Spíš bych se srovnával se zeměmi podobným ČR.

Ludva

Pane Kodl rozhodně nepatřím k příznivcům nebo dokonce obdivovatelům ČD, ale jedno se jim přiznat musí. Ze všech dopravců pořizují nejvíce nových vozidel a s tím skanzenem se alespoň trochu snaží něco udělat. To je prostě fakt.

Lukáš2

Jste asi moc ještě na východě neprotestoval co. Stačí si zajet do Chorvatska. Koukněte se jak tam vypadají nádraží a vlaky. Pak si řeknete že Smíchov je krásný nádraží a 810 reko moderní vozidlo. 810 mi nevadí v době vzniku to nebylo špatné. Spíš mi vadí Regina to je paskvil.

Leinad

810 je dobrá sólo tramvaj. 814 je jenom jedna z ukázek, co se s tím nemá dělat – jezdit na korydor, vozit lidí na delší trasy, stavět ropovody,….

Mirek Zv.

Na prozření Smichov=krása stačí mrknout do Blavy.

LuKo

V DPOV Veselí nad Moravou se dělaly rekonstrukce GWTR 816. Byť dráhy podrobností tají, popis kopíruje právě 816. Jen ta řada nesedí (možná chyba?)

Kuba

Nějak nechápu tu logiku číslování – proč se znovu obsazuje řada 811, když volných čísel 81x je pořád dost? Jednak 811 už tu byla, jednak se to bude plést s 811 KPT a jednak to rozsahem dost odpovídá 816 GWTR.

asdefasdf

Vzhedem k tomu kolik reinkranací ještě přijde si nemohou dovolit plýtvat čísly.

všd

Mne docela překvapilo, že Slováci měli na prodej vůz 811.

Jan Sova

Jako když člověk putuje krajinou, je rád, že se nakonec sveze někam do civilizace. Takže na holiday-regionálkách proč ne. Ale obsluhovat s tím pravidelně destinace se započítanými cestujícími do závazku, to už je neúcta k objednateli.

Kuba

Objednatel dostane přesně to, co si poručil.

navratp

To bych chtěl vidět.

Kubrt

MSK si tenhle upgrade 810 vyloženě s ČD dojednal, Kuba má naprostou pravdu.

Chronosphere

MSK to bylo vnuceno,a navíc to nemá jezdit na nějaké opuštěné středočeské lokálce,ale na Ostravském příměstě.
Zlatá „hnusná tramvaj z Německa“

Kuba

I kdyby to tak bylo, tak je to problém MSK, že si to nechal vnutit. Ostatní kraje si nic takového vnutit nenechaly. A to ostravské příměsto má být jako Studénka – Bílovec?

MartinS.

No poručil… Objednatel chce vozidlo s kapacitou 30-50 cestujících, protože víc jich na trati ve špičce nikdy nejede a dostane šukafon, protože nic jiného není v nabídce…

Ondřej

Přijde mi škoda, že už podobné vozidlo nejde podle současných norem vyrobit. Protože přesně po takovém „autobusu na kolejích“ by imho byla docela poptávka, pokud by byl nízkopodlažní a třeba na CNG, a to nejen u nás.

Kubrt

Nebyla by po nich poptávka – takové vozidlo by zastalo stejnou práci, jako autobus, ale bylo by investičně a provozně několikanásobně dražší.
Jediná země, která dnes kolejové autobusy nakupuje, je Kuba a autobusy jsou ruské výroby. V Evropě – kvůli požadavkům na pasivní bezpečnost – neschvalitelné. A osobně s tou neschavlitelností nemám problém – Krouna a Spálov, jen z těch, co si vzpomínám.

Ondřej

No právě o to investiční náročnost jde, můj povzdech byl nad tím, že normy neumožňují udělat autobus na koleje za podobou cenu jako autobus na silnici.. Ale to byl jen takový povzdech, nejsem lokálkový fanatik, budoucnost železnice vidím zejména v příměstě a dálkových vlacích. Na druhou stranu mi nevadí, když se recyklují 810 dokud to jde, protože náhrada není, ato přesto, že už nějakou dobu cestuji a ještě dlouho budu nejčastěji s kočárem

Kubrt

On i kdyby to i dnes byl nějaký „laminátový autobus“ ve stylu 810, s autobusovým pohonem, tak by byl dražší, než silniční autobus – i „lehká“ železniční vozidla jsou hmotnější, robustnější a méně-sériově vyráběná, než dnešní masové modely autobusů. Samozřejmě do jisté míry by to vyvažovala delší životnost vlaku.

Libor

V Krouně ani ve Spálově by neobstál žádný motorák, je úplně jedno zda by tam místo 810 jela 852 – dopadlo by to stejně

Kubrt

Myslel jsem to jako scénář, čelní srážka motoráku s nákladním vlakem (to byl extrém) nebo jinou překážkou. Tam jsou šance dnešních TSI vozidel přece jen vyšší, než u tehdejší produkce. Je to spekulativní, ale 852 – těžší, s bytelnějším rámem – a v postavení motorem dopředu, by tu Krounu možná ustála líp. Možná. No to nevyřešíme. Závěrem – myslím si, že snažit se zvyšovat pasivní bezpečnost motorových vozů je přínosnější, než za cenu lehkých šlupek riskovat životy jen proto, aby někde pro 15 lidí jel vlak místo autobusu. Třeba pro nějaké izolované provozy by šlupkoidní vozidlo bylo akceptovatelné, ale kolik… Číst vice »

Martin V.

Obecně s těmi „šlupkami“ souhlasím, ale nebyla jen Krouna, měli jsme i Nažidla a tam je to jako přes kopírák. Jen ne v podélném směru, ale „šlupka místo střechy“. A výrobci double-deckerů v Evropě stále odolávají. Přitom ostatní autobusy (mimo MHD) musí splňovat minimální pevnost při převrácení, oni ne…

Leinad

U tramvají bych bezpečnost řešil zejména bržděním, kolejnicovou brzdou. 15T do auta nenarazí, protože to ubrzdí, když už tak srážku v malé rychlosti drží dobře.
Když to ze silnice vjede na korydor, tak srážce snad zabrání ETCS.

Dáda

Když na vás sviští plný vozy se šrotem tj odhadem něco kolem 200t, rozjetý na cca 100km/h, je v podstatě jedno do jaký jednotky narazí….vždycky tam budou mrtví.

Jan pesina

Je to tak i z moderních vlaku by zbyly šroty Krouna 100km v hodině nákladní vlak proti 810 v zatáčce kde nebylo nic vidět to samý spalov

Martin

Krouna, Spálov apod. Hmm, oni autobusy na silnici nehody nemají, to jsem nevěděl.

Kubrt

To není meritum mého příspěvku; tím byla zoufalá odolnost 810.

Filip Peter

No musím s vámi nesouhlasit. Krouna a Spálov jsou obrovské tragédie, ale… Už jsem viděl i Desiro nebo Pesu, roztříštěnou na trsátka. Když se něco semele je to vždy tragédie, a v takové Krouně si myslím, že by si málo co, vedlo jinak než šuplík.

Kubrt

OK, tohle byly extrémy, ale při „běžné“ nehodě ty dnešní vozidla vydrží víc, než 810.

Jan pesina

V Krouně ta srážka z 810 byla tak silná že to vytrhalo i koleje a z vlaku zbyl jen záchod a podlaha a lidi byli roztrhaný na kousky když se to stalo byl vydet dým z vlaku až v nedaleký Proseči odkud pocházím měli jsme tím spojem jet na zabavu

ABC

a vlastně když odmyslíme ty koleje tak zase o tak moc nepříjdeme a najednou to půjde.

PatriK

V čem by měl výhodu takový „autobus na kolejích“ proti klasickému autobusu, který je flexibilnější, kromě toho má i menší hmotnost a tím pádem spotřebu?

Kuba

Tady bych byl s jednoduchou logikou hodně opatrný. Ten vlak má zase menší valivý odpor a železnice mívají zpravidla lepší výškový profil. Co jsem tak rychle googlil, tak 810 s novým motorem má asi 26 l/100 km, Crossway asi 25.

Jiří Kocurek

Takže stále ta 810 žere víc než autobus.

PatriK

„Lepší výškový profil“ proti tomu přináší obvykle podstatně delší trasu. Co se týče komfortu, vůbec bych nesrovnával 810, kde není kvůli hluku slyšet slova a v létě je tam na padnutí horkem a moderním autobusem, kde je klimatizace samozřejmost. Jediná výhoda 810 je snad možnost přepravy větších zavazadel, případně kola.

radim

Já bych za „výhodu“ považoval i to, že železnice nemá zastávky „u každé vrby“ a tedy jet vlakem je rychlejší. U nás „v dedině“ má autobus deset (!) zastávek a po cestě do města které je „hned vedle“ ještě dalších patnáct. Vlaková zastávka tam sice je taky (a klidně bych tam těch 600m došel), ovšem vlak tam jezdí jenom „v neděli a v dubnu“ (a je o dost rychlejší), zato autobusy jezdí „furt“ (i mimo špičku po hodině)

ABC

A já myslel ze že naopak vlaky jezdí „furt“ i o víkendu a že je to nějaká fyzikální vlastnost. Jo, vlak nemá zastávku u každé vrby, takže kdo zrovna nebydlí u té správné vrby to má ještě půlhodinu navíc pěskobusem. Taky se to dá řešit zastávkama na znamení….

Vrabec na střeše

Třeba to, že mu v zimě v kopcích nevadí sníh ani náledí.

Jiří Kocurek

Je toto dostatečný kopec s dostatkem sněhu? Zhruba 1280 m nad mořem.
http://www.busportal.cz/images/stories/2018/14974_Arriva.jpg

PatriK

Vlaku pochopitelně sníh vadí, dokonce tak, že některé tratě se nevyplatí v zimě udržovat sjízdné a provoz je tam zastaven (Chomutov-Vejprty)

Petr766

No a nebylo by lepší tam poslat skutečný autobus?

Jindra

Po odjezdu vlaku zase zůstanou ve stanici mezi kolejemi šrapnely. Jak praví klasik. 🙂

Laik

Škoda času a peněz, do šrotu s nima. To si cestující v moravskoslezském kraji nezaslouží lepší vozidla?

radim

Asi ne, do teď tam jezdí i 460 a taky se toho ne a ne zbavit…

Vrabec na střeše

No já nevím, ale ešus má oproti 460 výhodu jen v tišším provoze, pokud zrovna funguje dobře klima, a když je dole místo, tak i lepším nastupování. Jinak o nějakem zvýšeném cestovním komfortu nemůže být řeč.

radim

Vím že to u „osobáku“ je skoro jedno, ale 460-ka má maximální rychlost 110km/h a ešus 140 (?) myslím. Jenže oni 460-ky dávají i třeba na Sp, třeba Hranice n.M. -> Olomouc hl.n. (po cestě zastavuje jen v Lipníku) a tam by byl rozhodně lepší ešus.

Jiří Kocurek

Jak moc často se musíte přetlačovat s dveřmi u City elefantu? Kolik je do něj schodů, když jede někdo s kočárkem, v horším případě o berlích. Odporové řízení bez možnosti rekuperace je v roce 2020 nějaká výhoda? Že to přežije EMP bombu?

petříček

Zato ve Středočeském kraji budeme jezdit v červených vracích asi nadosmrti….

Miloš

Středočeský kraj si objednal , respektive přispěl na modernizaci 16ti těchto vozidel

Dáda

Chápu, proč se 810 místy říkalo plevel… Nejen že je všude, lae taky se toho nejde zbavit.
Nicméně klimu kvituji s povděkem, protože v létě v tom bylo strašně.
Pokud bude i silnější motor, případně náhon se upraví na obě dvojkolí, aby to mělo lepší adhezi, bude z toho použitelný „šukafon“ i dnes. Nicméně „příjemnost“ nastupování zůstane, bohužel, zachována.
Záchod mne trápí asi tak nejmíň.

Kubrt

„Náhon na obě dvoukolí“ určitě nikdo dnes dělat nebude, to by znamenalo prakticky nový vůz – jako slovenská 811 druhdy.

Dáda

to nebude… to je jasné. nicméně je to jedna z dost důležitých chyb týto konstrukce. Mizerná adheze.

Jiří 3

U samotného motoru to není takový problém, jako když by jel s přípojnými vozy.

Dáda

Když jel sólo, bylo to v pohodě. Ale jak se za to začly přivěšovat 010, nedaj bože 4 vložený vozy na 2 810 (810+010+010+010+010+810), nebylo to nic moc. Chyběl výkon a chyběla i adheze… Mizerná dynamika i na rovině, na sklonech katastrofa.

všd

Pokud vím, toto uspořádání se praktikovalo jen na rovině (relativní).

kix

o solo motoru je ta adheze relativně dobrá, je to polovina hnaných náprav, to je slušný poměr..

D.S.

Na krátké lokálky proč ne.

rtep

I na ty delší to není špatné. Rozhodně lepší, než třeba velmi nepohodlné, nepraktické a hlučné Regiosprintery

Štěpán

Přesně tak. Mnohem radši tisíckrát přestavěnou 810 než tu hnusnou tramvaj z Německa.

Jiří Kocurek

Jo, to ví dnes už každý správný šotouš: Švýcarské vlaky stojí za hovno.

ABC

jo obzvláště origo lavice nebo takhle verze, to je vrchol pohodlí

Zdeva

810 nenahraditená zatím…jezdí za kýbl nafty,velikost,za45let provozu odepsaná (ůčetně)…skoro ideání stav (důležité slovo je skoro)…..

ABC

A nechává za sebou kýbl hoven

Jiří 3

Vakuové WC bylo v plánu, avšak z prostorových důvodů vozu nebude doděláno.

ABC

Měli jsme ty nejlepší úmysly, ale dopadlo to jako vždy.

Jiří Kocurek

S původním motorem za 40 litrů na 100 km.

noerf

V jednadvacátém století po rekonstrukci jednotky gravitační WC. 816 GWTR má již uzavřené WC nebo také gravitační?
SŽ by se měla zamyslat, zda-li by neměla účtovat vyšší poplatky za dopravní cestu při jízdě jednotek, vagónů s gravitačním WC kvůli znečištění štěrkového lože.

Špalek

A taky bych účtoval na špalkové brzdy. 🙂

Kubrt

Proč (z pohledu SŽ)?

Frantisek

Teoreticky by ušetřili za obludné protihlukové stěny, kdyby ovšem chtěli…

Dáda

Páč vůz se špalkovým ibrzadmi je o dost hlučnější. Tj. kdyby jezdily tiché vlaky, nemuselo by se vyšilovat s protihlukovými stěnami.

Kubrt

Průnik množin tratí, kde bude jezdit 816 a tratí, kde se staví protihlukové stěny bude – prázdná množina.

Dáda

to byste se mýlil. ony šaplíke jezdí i na jiných strojích, než je šukafon. I ty nešťastný honekry jsou za jízdy tiččí než Béčka, o nákladních vozech radej nemluvím. Když mi projede kolem baráku interpanter není skoro slyšet. Takový syslograf slyšet je. Pokud jede plecháč s Bčkama, nejde to přeslechnout, ani u puštěnýho rádia!! O nákladních vlacích tažených 2 laminama radej nemluvím, páč to je absolutní rachot. Zajímavý je, že když kolem jedou auta (vlak vezoucí auta) a táhne to moderní mašina tak je hluk na úrovni těch honekrů, nebo i trochu menší.

Jiří Kocurek

Zato průnik tratí s protihlokovými stěnami na kterých jezdí originální 810 zahrnuje úsek Ústí nad Orlicí – Česká Třebová.
A pokud se jedná o návoz na trať, tak mezi Rudnou a Svinovem ta PHS je. Tolik k prázdnosti množiny.

Špalek

*Špalíkové

Asdfg

Minimálně jedna 810.124 má vakuove wc a je s tím víc trablu než užitku. Málo místa a tím špatný přístup pro dílnu, malá odpadní nádrž, k tomu umístěna za „pluhem“. A při poruše se čeká i 1/2 roku než výrobce má čas na řešení reklamací + čekání na díly.

Jiří Kocurek

A to je fyzikální vlastnost?

asdfg

Malá nádrž znamená držet motorák „u komína“, aby se záchod nenaplnil a nezamkl… Což je další problém.
Fyzikální vlastnost to je. Na hajzlík bylo výběrové řízení. 😛

asdfg

816 mají gravitační. 816 je regiomouse s klimoskou.

JirkaV

A bez automatických dveří, ale toho si nikdo nevšiml, že na reko 810 stačí vzít za kliku a oni se ty dveře otevřou. Stejné problémy s funkcí dveří mají lidé také na vozech Bmz234 a těch dvou retro 854(na 021 byl jednu dobu i návod ale bohužel zmizel)+několik vozů řady B249 a AB349.

XXXD

No nevím, jestli by jim za to měla dát SŽ přirážku, ale docela chápu, proč do toho nedávaly vakuové WC. Pokud to skutečně bude jezdit jen na nějakých lokálkách (tj. kromě šrotu jediné místo, kam tyto vraky mohou patřit) tak k tomu moc není důvod, jediné místo, kde by to nebylo žádoucí, jsou stanice na hlavních tratích, ze kterých tyto lokálky vychází..