Nesmrtelné T3. DPP chystá jejich velkou modernizaci na „Wany“, hlavně kvůli nočním linkám
Dopravní podnik hl. města Prahy chce vyřešit požadavky Ropidu na nízkopodlažnost nočních tramvajových linek velkou modernizací stávajících tramvají T3R.P na
Dopravní podnik hl. města Prahy chce vyřešit požadavky Ropidu na nízkopodlažnost nočních tramvajových linek velkou modernizací stávajících tramvají T3R.P na nízkopodlažní T3R.PLF, přezdívané také jako „wany“. Vypsal soutěž na úpravy celkem 65 tramvají v hodnotě 195 milionů korun.
Plán schválilo ještě loni na jaře dřívější představenstvo, vypsání soutěže ale nakonec znovu potvrdilo stávající vedení firmy. DPP záměr vysvětluje tím, že nechce na noční linky nasazovat větší a modernější tramvaje 14T nebo 15T. Při očekávané životnosti kolem dvaceti let tak lze očekávat, že tramvaje vycházející T3 budou jezdit po Praze ještě v polovině tohoto století.
„Požadavkem sdružení zastupující občany s omezenou schopností orientace a pohybu a organizátora MHD v Praze, společnosti ROPID, je, abychom zajistili nízkopodlažnost i na nočních tramvajových spojích. Proto DPP hledal řešení, jak po provozní, technické a zejména nákladové stránce co nejefektivněji nízkopodlažnost na nočních linkách zajistit,“ vysvětlil mluvčí DPP Daniel Šabík. DPP provozuje 9 nočních tramvajových linek, na které vypravuje každou noc až 81 vozů. Tramvaje jsou po modernizaci nízkopodlažní jen v prostřední části.
Podle DPP nemá smysl nakupovat na noční linky nové krátké vozy, jejich cena začíná na 20 milionech korun. „Další náklady by znamenalo zavedení nového typu do flotily, tj. přeškolení řidičů, techniků apod. Při pořízení maximálně 65 vozů, které potřebujeme na pokrytí nočních linek, by se celkové náklady pak pohybovaly zhruba na úrovni kolem 1,5 miliardy Kč,“ dodal Šabík.
Modernizace na T3R.PLF má být levnější, jeden kus vyjde na zhruba 8,5 milionu korun. „Modernizaci si navíc provedeme sami, vlastními silami, poptáváme pouze nákup hrubé stavby tramvajových skříní společně s průvodní technickou dokumentací a poskytnutí práv na další využití této dokumentace,“ konstatoval Šabík. Podle něj navíc budou pro modernizaci vybírat v první řadě tramvaje po haváriích nebo před velkou revizí.
S vítězem veřejné zakázky podepíše DPP rámcovou smlouvu, v rámci které bude probíhat dodávka jednotlivých skříní.
DPP má těchto vozů nyní k dispozici 35, potřebuje jich ale 100. Modernizace skončila v roce 2011, předloni ji DPP obnovil a nechal si od Pragoimexu v Krnovských opravnách a strojírnách vyrobit další prototyp.