Lidé Stavebnictví Zprávy

Nepravomocně odsouzeného Piláta vystřídal v čele Metrostavu veslař Heran

Nový generální ředitel Metrostavu Jaroslav Heran. Pramen: Metrostav
Nový generální ředitel Metrostavu Jaroslav Heran. Pramen: Metrostav

V čele největší tuzemské stavební firmy Metrostav došlo k výrazné změně. Z pozice generálního ředitele odstoupil po 12,5 letech ve funkci Pavel Pilát (61), nahradil jej dosavadní ředitel divize 1 Jaroslav Heran (55). „Pan Pilát končí na vlastní žádost,“ uvedl mluvčí společnosti Vojtěch Kostiha.

Bývalý generální ředitel Metrostavu Pavel Pilát. Pramen: Metrostav
Bývalý generální ředitel Metrostavu Pavel Pilát. Pramen: Metrostav

Pilát figuruje v jedné z korupčních kauz bývalého středočeského hejtmana Davida Ratha. V lednu byl odsouzen k tříleté podmínce se čtyřletým odkladem a zaplacení pokuty tři miliony korun. Rozsudek je nepravomocný, Pilát se odvolal.

Krajský soud v Praze rozplétal uplácení v tendrech středočeských nemocnic. Na kauzu doplácí i Metrostav jako právnická osoba, když dostal (rovněž nepravomocně) tříletý zákaz účasti ve veřejných tendrech. Zda Pilátovo odstoupení z čela firmy s kauzou souvisí, není jasné.

Heran nastoupil do Metrostavu v roce 1989 po absolvování oboru Vodní stavby na Fakultě stavební Českého vysokého učení technického v Praze jako asistent stavbyvedoucího. Postupně prošel různými manažerskými funkcemi a v roce 2000 se stal výrobním náměstkem divize 1, jejíž řízení převzal v roce 2012.

Je členem České komory autorizovaných inženýrů a techniků – autorizovaný stavitel v oboru pozemní stavby. Jeho koníčky jsou lyžování, cyklistika, ale hlavně veslování, kde vedle aktivní činnosti je i místopředsedou Českého veslařského klubu Praha.

Metrostav je největší stavební skupinou v zemi, jeho tržby přesahují dvacet miliard. Zbudoval například tunel Ejpovice na 3. koridoru, opravil historické zastřešení prvních čtyř nástupišť pražského hlavního nádraží, staví podchod na Žižkov tamtéž, staví pražský úsek 4. koridoru, podílí se na modernizaci D1 nebo upravil zdymadlo Štvanice. Expandoval i do zahraničí, především do severských zemí. Do velkého tendru  na stavbu trasy metra D nicméně skupina vyslala Subterru; důvodem může být právě soudní zákaz pro Metrostav.