Německo mění pravidla silničního provozu. Zvýší pokuty, více ochrání chodce a cyklisty

Křižovatka na Alexanderplatz v Berlíně. Foto: Jan SůraKřižovatka na Alexanderplatz v Berlíně. Foto: Jan Sůra

Německým parlamentem prošla velká novela zákona o provozu na pozemních komunikacích. Ministerstvo dopravy si od ní slibuje větší bezpečnost. Výrazně

Německým parlamentem prošla velká novela zákona o provozu na pozemních komunikacích. Ministerstvo dopravy si od ní slibuje větší bezpečnost. Výrazně mění pravidla například pro cyklisty, mají být více chráněni před střetem s autem než dosud.

Zákon označovaný jako StVO (Strassenverkehrsordnung) přináší vyšší sankce pro bezohledné řidiče a také výrazně mění pravidla provozu ve městech. Přesné datum zahájení platnosti nových pravidel zatím ministerstvo nezveřejnilo, bude to ale pravděpodobně ještě letos. Přehled hlavních změn zveřejnilo ministerstvo na svých stránkách.

Tabu bude podle nových pravidel například zastavení auta na cyklostezce či chodníku: dosud byl spodní limit pokuty 15 eur, nově řidič zaplatí 100 eur. Skončila i možnost zastavit na chodníku na maximální tři minuty. Prodlouží se také minimální vzdálenost pro zaparkování od křižovatky: nejméně osm metrů. Za špatné parkování se nově budou zapisovat řidičům body.

Nově zákon i stanoví minimální vzdálenost, v jaké musí auto předjet cyklistu: nejméně dva metry mimo město, metr a půl ve městě.

Zákon současně řeší i sankce za porušení vytváření takzvané záchranářské uličky při zácpě, pokuta za nedodržení pravidla stoupne na 320 eur. Správní úřady mohou takovým řidičům uložit i zákaz řízení. Podobně zákon umožní zakázat například na měsíc řízení těm, kteří ve městě překročí povolenou rychlost o více než 21 kilometrů v hodině.

Novela vytváří i zavedení takzvaných cyklistických zón, kam sice budou moci jezdit i auta, ale rychlost zde bude omezena na 30 kilometrů v hodině. Naopak neprošel návrh na zrušení neomezené rychlosti na dálnicích.

Zřejmě nejbizarnějším opatřením je trestání takzvaného auto-pózování. Má jít o pokuty za způsobení zbytečného hluku či zbytečné popojíždění tam a zpět.

Zákon nově řeší i úpravy parkování pro carsharing, sdílená auta budou mít při parkování přednost, vznikne nová plaketa pro auta, která využívá více řidičů.

Změnám v silničním zákoně v češtině se věnuje i server  VŽitavě.info.

Tagy Německo pravidla silničního provozu
68 komentářů