egoe-plus
Automobily Cyklistika Doprava ve městě Mikromobilita Parkování

Německo mění pravidla silničního provozu. Zvýší pokuty, více ochrání chodce a cyklisty

Křižovatka na Alexanderplatz v Berlíně. Foto: Jan Sůra
Křižovatka na Alexanderplatz v Berlíně. Foto: Jan Sůra

Německým parlamentem prošla velká novela zákona o provozu na pozemních komunikacích. Ministerstvo dopravy si od ní slibuje větší bezpečnost. Výrazně mění pravidla například pro cyklisty, mají být více chráněni před střetem s autem než dosud.

Zákon označovaný jako StVO (Strassenverkehrsordnung) přináší vyšší sankce pro bezohledné řidiče a také výrazně mění pravidla provozu ve městech. Přesné datum zahájení platnosti nových pravidel zatím ministerstvo nezveřejnilo, bude to ale pravděpodobně ještě letos. Přehled hlavních změn zveřejnilo ministerstvo na svých stránkách.

Tabu bude podle nových pravidel například zastavení auta na cyklostezce či chodníku: dosud byl spodní limit pokuty 15 eur, nově řidič zaplatí 100 eur. Skončila i možnost zastavit na chodníku na maximální tři minuty. Prodlouží se také minimální vzdálenost pro zaparkování od křižovatky: nejméně osm metrů. Za špatné parkování se nově budou zapisovat řidičům body.

Nově zákon i stanoví minimální vzdálenost, v jaké musí auto předjet cyklistu: nejméně dva metry mimo město, metr a půl ve městě.

Zákon současně řeší i sankce za porušení vytváření takzvané záchranářské uličky při zácpě, pokuta za nedodržení pravidla stoupne na 320 eur. Správní úřady mohou takovým řidičům uložit i zákaz řízení. Podobně zákon umožní zakázat například na měsíc řízení těm, kteří ve městě překročí povolenou rychlost o více než 21 kilometrů v hodině.

Novela vytváří i zavedení takzvaných cyklistických zón, kam sice budou moci jezdit i auta, ale rychlost zde bude omezena na 30 kilometrů v hodině. Naopak neprošel návrh na zrušení neomezené rychlosti na dálnicích.

Zřejmě nejbizarnějším opatřením je trestání takzvaného auto-pózování. Má jít o pokuty za způsobení zbytečného hluku či zbytečné popojíždění tam a zpět.

Zákon nově řeší i úpravy parkování pro carsharing, sdílená auta budou mít při parkování přednost, vznikne nová plaketa pro auta, která využívá více řidičů.

Změnám v silničním zákoně v češtině se věnuje i server  VŽitavě.info.

68 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
View all comments
AAA

Další várka národních specialit místo to aby se dopravní předpisy v EU sbližovaly….

Zbyněk

A co brání našim zákonodárcům kompletně převzít německá silniční pravidla, nejlépe včetně autoškol a vymáhání pravidel. Jasně, není to zcela odpověď na váš koment.

Hans

Všechna tato opatření jsou stále více o ideologii a méně o bezpečnosti :-(.

Viťa

Hrozně rád bych se dožil toho, že policie, státní či městská, bude řešit cyklisty na chodníku, v místech, kde je explicitně značka zákaz jízdy na kole a pro nechápavé ještě doplněna tabulkou „cyklisto, veď kolo“, na přechodech či v jednosměrkách… Mnohem častěji vidím kolo, jak projede křižovatku na červenou bez ohledu na chodce (že by je pouštěli normálně na přechodu ani nedoufám), případně to v křižovatce založí na přechodu, přejede ho a pokračuje….

Ondřej

Ale oni to řeší. Takhle si můj šedovlasý známý dovolil ujet jednosměrkou na kole 4 metry ke vchodu do domu, a mladíček z MP ho z toho kola sundal chvatem zákeřně zezadu.

Milan

„Sdílená auta budou mít při parkování přednost.“ Jak se v praxi uplatňuje při parkování přednost?

Michellini

oni to nějak vymyslí. Ale v Německu se parkuje bez problémů. Např. Berlín 2km od City je celý den za 3 Euro.

Michellini

v Bad Schandau najedu na stezku a v Cuxhaven /delta labe/ z ní sjedu. To je úplně jiný svět Reich

Petr Petr

A zkusil jste si to reálně? V mnoha úsecích to není to cyklostezka, ale cyklotrasa. Takže je to často po silnicích s normálním provozem, nepříliš širokých. (Alespoň mezi Bad Schandau a Magdeburkem)

p73

A přívozy 🙂

pony

> Zřejmě nejbizarnějším opatřením je trestání takzvaného auto-pózování. Má jít o pokuty za způsobení zbytečného hluku či zbytečné popojíždění tam a zpět.

Bizarni? Bydleli jste nekdy v zivote nekde jinde nez uprostred lesa na samote?

liberal shark

Jak chcete pane Sůro. Dnešním dnem počínaje si dávejte veliký pozor na to, co píšete. A v našem městě bude pro cyklisty zavedena zóna nulové tolerance. Můžete si gratulovat. Na hrubý pytel, hrubá záplata.

liberal shark

Pane Sůro, pročpak mažete příspěvky v diskusi ? Podporujete tím německý šovinismus, zelený fašismus a totalitní praktiky ?

Michellini

německý šovinismus. no to je bomba…

liberal shark

Ale, nějak nám tu řádil cenzor. Copak je špatného na názorum, že zákony platí pro všechny stejně ?

Michellini

možná v Německu. V Česku platí jen pro někoho. Viz Billboardy kolem dálnic, nebo nekonečná ochrana neschopných šoférů a agresivních cyklistů

Zbyněk

Od té doby co máme děti, tak jezdíme několikrát za rok na dovolenou na kole. Do Německa. Po ČR vlakem, tam se na kole nedá. Kilometr po pražské silnici nás vystresuje víc než týden v ježdění v Německu, a to tam jezdíme po cyklostezkách jen z poloviny, zbytek po silnicích nebo po městech s auty, vloni i 15km v kuse po Bundesstrasse..
Specielně o bočním odstupu při předjíždění cyklisty mnozí čeští řidiči vůbec neslyšeli.

liberal shark

Kdyvbych měl volat policii ke každému přestupku, který u cyklistů vidím, tak se prakticky nehnu z místa.

Michellini

taky v Reichu jsou cyklisti a auta odděleni. JEn málo kdy musíš jet po silnici s autem. V levném a nevzdělaném česku pomáhají všichni všem a bordel na entou

Hans

Zhruba před 90 lety bylo takové krásné heslo: Heims in Reich :-).

Michellini

ale Böhmen bylo vždy Reich již od Přemyslovců- Ted je Česko taky Reich odr 1918 ale pro změnu Ruský.

Hans

Nikolivěk. Nejpozději od roku 1212 bylo České království plně nezávislé na Římské říši jak po světské tak po církevní linii. Český král byl nejmocnějším kurfiřtem říše a nebyl lenníkem císaře. Právě Přemyslovci všem rádoby uzurpátorům pěkně napráskali a odkázali je do patřičných mezí. Vaše vzdělání by potřebovalo vylepšit :-).

Dalibor

Ono v Práglu jezdit na biciklu není žádnej med! cesty samá dlažda, provoz hustej… Já raděj jezdím někde venku, v klidu, minimum aut, třeba cyklostezka kolem svitavy je dobrá projížďka, po silnici je nutno jet jen kousek jinak až do Svitav krásná cyklostezka.

Ušatá

To vypadá rozumně i logicky. To zpřísnění i v tomto smyslu by pro nás mělo být k následování.

Ondřej

Souhlasím.

Michal Štěpán

Jinak pokuta za „auto-pózování“ rozhodně není bizardní opatření a jsem moc rád, že to prošlo. Ale kdo nezkusil, nepochopí. Představte si, že budete bydlet v nějaké ulici v blízkosti Václaváku a celou noc vám tam bude jisté etnikum jezdit ve vytuněných Mercedesech a Audi, které rozhodně nesplňují hlukové limity a ještě je tam budou schválně túrovat, do toho troubit klaksonem a jezdit zbytečně okolo bloku. Když jsem je několikrát v minulosti volal, Polizei byla v tomto ohledu téměř bezbranná. Říkali, že pokud není týpek pod drogami nebo na mol ožralý, tak téměř nemohou nic dělat. A jak známo, toto etnikum… Číst vice »

Dalibor

měli jsme na uklici podobnýho týpka s Tuzingovým autem. Několikrát projel tak, že mi vzbudil prcky. Uspávaání další hodina. No jednoho krásného dne jsem jej zastavil, něžne mu oznámil, že pokud mi ještě jednou probudí děcka tak mu provedu tuning obličeje, týpek pochopil (mluvil jsem pomalu a v krátkých větách) a od tý doby po naší ulici bublá pomalu na volnoběh. A je klid. Na dálnici ať si jezdí na plný koule, pod oknama jezdí velmi slušně. Není nad osobní domluvu. 😀

Ušatá

Měl jste kliku, ale jinak všechna čest vaší odvaze.

dada

Ono to neni na odvaze. mam casto pocit, ze lidi nechteji resit neprijemnosti osobne tak radej bud drzi usta a nechaji se obtezovat, nebo kvyli kazdymu predu volaji fizly.

Dalibor

Proč odvaha? Zcela přirozene řeším jakékoliv „situace“ okamžitě a na místě. POkud někdo dělá kravál a ruší mne, řerším to s ním. Remcat o tom druhej den na policajtech nebo na Faceboku je dost neúčinné. Nemusí být hned zle. Prostě jen jsem mu jemně naznačil, že na ulici není sám, a že tam třeba někdo spí. A pokud chce, abych se já začal chovat agresivně, že mi to patrně také nebude dělat až tak velký problém. Bejt zalezlej ve svý „ulitě“ a jen telefonovat na policajty je přístup „lidí“ kteří mají hlavu plnou nějakých mindráků. Volat policajta je absolutně poslední… Číst vice »

Hans

Dvakrát jsem si dovolil cyklistovi něco říct a pokaždé začal ječet jako siréna při náletu :-(.

Sobolí Havanský

Jsou to rozumná opatření, snad budou brzo zavedena i u nás.

petr766

A opačně se pokuty za ohrožování chodců také zvyšují nebo zavádějí – pro cyklisty? Nebo jde jen o snadný přísun peněz do městské (státní) kasy za banální přestupky řidičů a o tradiční Zelené bláznovství a boj proti „zlým“ autům?

Tady na Moravě

Aaa pozor. Prisel chytry pepik, vsechno vi vsechno zna. Tem Nemcum vysvetli, jak se to dela spravne v babisstanu 😛

liberal shark

Jistě, nějaký untrmenš přeci nesmí komentovat osvícené zákony ýbrmenšů, nich wahr ? Das Neue Europa dreimal Heil !

Michal Štěpán

V německých městech je poměrně slušná cyklistická infrastruktura. Díky separovaným jízdním pruhům nehrozí střet s auty a i chodci mají jasno, kde se nemají motat. Jen je potřeba jako cyklista dávat pozor, když křižujete silnici, aby vás nesmetlo auto odbočující doprava. Ale Němci jezdí v tomto ohledu velmi slušně a stalo se mi za 7 let pouze jednou, že jsem musel v obytné ulici (pro auta jednosměrce) auto pronásledovat, abych si to vyřídil s řidičem ručně. Když jedu na městském kole, tak jedu po cyklostezce s ostatními rychlostí okolo 20 km/h. Pokud o víkendu vyrazím na silničce směr nádraží, abych… Číst vice »

Dalibor

asi nějakej superhrdina.. po městě udržuje na „půjčošlapokrámu“ 20km/h a mimo město v horách jezdí 90km/h. No nevím, já na delší štreku (Brno Valtice) na silničním kole mám průměr 31 a to makám jak barevnej. Tím růžovým pučovacím krámem 20 nevytáhnu ani z kopce. Má to posed jak paní správcová z Postřižin.

Michal Štěpán

Superhrdina jste vy. Ve městě používám sdílená kola od DB případně místního dopravního podniku. Hustota provozu v cyklopruzích je taková, že si v centru málokdy můžete dovolit jet více než 20 km/h. Druhá věc je, že ten krám vytáhne tak maximálně 25 km/h a při tom člověk maká jako na silničce při 40 km/h. Po městě na rovině po silnici opravdu nemám problém jet 40 km/h, což je tak nějak rychlost podobná městskému provozu aut. Za minulý rok jsem ujel 4.161 km s průměrem 25,1 km/h a převýšením +59.547 / -59.363 m. Z toho 512 km v Pyrenejích a Vogézách.… Číst vice »

dada

chtel bych vas videt jak slapete do 7% kopce 40. mimo mesto auta urcite nejezdi 40…. pokud jsou dostatecne siroly cety, je mista dost pro vsechny. na mnodych cestach vsak nelze minout ani protijedouciho cyklistu s stupem 2 m, pkud on ma odstup od krajnice metr.

Dalibor

A stále tvrdíte, že na kole jezdíte s takovým profilem rychlostí blížící se rychlosti aut? Opravdu? Cituji: „Pokud o víkendu vyrazím na silničce směr nádraží, abych cca po hodině jízdy vlakem mohl jezdit v horách za městem, tak jezdím po silnici rychlostí blížící se rychlosti aut.“ konec citace. Na kole v 7% svahu jste ochoten tvrdit že jedete rychlostí srovnatelnou s autem? To auto buď stojí, nebu vy blouzníte z horečky. I z prudkýho sjezdu udržet na kole rychlost srovnatelnou s autem (tj 90km/h) je kumšt, a pro netrénovanýho podobný pokus může dost blbě skončit. V podobných rychlostech to na… Číst vice »

Michal Štěpán

Dada a Dalibor: Asi vám oběma nechám odebrat občanku. Přečtěte si ten můj příspěvek ještě několikrát dokola. Ale pro natvrdlé si to tedy rozebereme podrobně: 1) „Po městě na rovině po silnici opravdu nemám problém jet 40 km/h, což je tak nějak rychlost podobná městskému provozu aut.“ První věta se vztahuje pouze k tomu, že když jedu na své silničce od baráku ve MĚSTĚ, kde je ROVINA, na nádraží (cca 1,5 km) tak jedu až těch 40 km/h. Pro člověka mé výkonové třídy to není problém. 2) „Za minulý rok jsem ujel 4.161 km s průměrem 25,1 km/h a převýšením… Číst vice »

Marťas

V Německu nemá cyklista v cyklopruhu přednost před autem, které odbočuje doprava a kříží mu proto cestu? Nevím, ptám se. A taky mě zarazilo, že se zavádí zelená šipka pro odbočení doprava pro cyklisty, měl jsem za to, že se tento pozůstatek z dob DDR měl rušit.

Michal Štěpán

Cyklista v této situaci má přednost a rozhodně je riziko, že bude sražen menší než v ČR. Ale stejně musíte jako cyklista počítat s tím, že v tom autě může sedět nějaký blbec. A jak říkám, jednou za 7 let tam sedí. Protože pak je vám prd platné, když budete mít na náhrobku napsáno: „Měl přednost“.

liberal shark

Tady v ČR je rozhodně větší procento blbců mezi cyklisty než mezi automobilisty. Soudím tak podle percentuálního zastoupení neviditelných cyklistů, jejichž kola nesplňují základní technické podmínky pro provoz na pozemních komunikacích, oblékají se zásadně do tmavých maskovacích oděvů, nemají jediné světlo ani odrazku a kteří ostenatativně pohrdají pravidly pro provoz na PK. Že jezdí bez zábran po chodníku a přechodu pro chodce už ani nezmiňuji. Loni mi jeden boreček přivedl celou rodinu na kolech přímo před auto a přitom tvrdil, že vodicí čáry pro slepce jsou přejezd pro cyklisty a tam má přece přednost !

PetrM

co je špatného na tom přes přechod na kole projet než ho po něm vést? takhle snad celá akce proběhne rychleji a ty ztratíš naprosté minimum svého drahocenného času, ne?

Kik

Už se vám stalo že na přechod, ke kterému se blížíte, z ničeho nic vlétl z boku cyklista? A nejlépe neosvětlený a ve chvíli snížené viditelnosti – tedy za šera či přítmí. A nemusíte jet ani nijak rychle protože za přechodem je křižovatka a vy jedete po vedlejší. To pak málem prošlápnete podlahu jak usilovně brzdíte. A ten blbec si ničeho nevšimne a řítí se v klidu dál. Tohle se mi už tady v HK stalo několikrát. Je tam stará lipová alej a tak je tam fakt blbě vidět. Dodnes se divím, že se tam ještě nic vážného nestalo.

Hans

Vůbec nic, akorát vás při tom mohou krásně zabít :-).

Pkiii

Jenže právě automobilisté, kteří o víkendu nebo o dovolené vyrazí na bicyklu, patří mezi ty nejhorší cyklisty. A to nejen na silnici, ale i v terénu. Přejíždění či říznutí protisměrem v nepřehledných místech, žádné znamení o změně směru jízdy, atd. To, co dělají za volantem, dělají pak i za řídítkama.

liberal shark

Základní povinnosti jsou stejné pro všechny účastníky provozu na PK, včetně cyklistů. Jenže ti se kolikrát chovají tak, jako by všechno zodpovědnost měli řidiči automobilů.

Kubrt

Snažím se cyklisty předjíždět velkým obloukem, ale pokud by se (alespoň tam, co bydlím) měly striktně dodržovat 2 metry, tak silniční provoz zkolabuje, zejména když vyjedou na silnice rekreační loudalové.

Marťas

Nejde jen o sváteční řidiče, ale i rozměrnější vozidla jako jsou autobusy nebo nákladní auta. Myslím, že cyklisty může trochu nervovat, když za nimi pojede několik minut pomaličku kamion, než se v protisměru udělá mezera. A mimochodem, ten mininální odstup platí rovněž pro objíždění chodců a elektrických koloběžek.

Martin Š.

Je to dobře. V praxi se to stejně bude celkem těžko vymáhat a řidiči pojedou s odstupem alespoň 1,5 m. Zkuste si někdy jet na kole a uvidíte, že předjetí o méně než 1,5 m třeba v rychlosti 50 km/h už je fakt nepříjemné.

Kubrt

Já vím, že je to nepříjemné, na kole jezdím, ale třeba u nás je hodně aut všeho druhu i cyklistů a nějak se na ty silnice musíme vejít všichni.

Dalibor

pokud chce cyklista jezdit příjemně, nechť jezdí po cyklostezce, tam není žádný riziko od aut. Bohužel na silnicích jsou auta, a silnice jsou úzký. Rezervovat na nich místo „výhradne“ pro cyklisty… leckterou místní komunikaci po vsích by museli rozšířit o několik metrů, aby se tam dalo jezdit obousměrně + cyklisti ( o káklaďáku nebo autobusu v protisměru nemluvím, leckdy musím na krajnici s autem zastavit, abychom se vyhli – a teď si k tomu vemte cyklistu a 2 metry..) Tzn z Růžené cyklistu mlíkař až do Třeště (a takovejch vsí znám desítky) nepředjede, protože je ta silnice nedostatečně široká.

Petr Petr

To je zajímavé, že v tom Německu to funguje i na úzkých silnicích a u nás by to nešlo. Tyhle debaty mi pokaždé připomenou můj dotaz na kolegu: A proč jezdíš do Děčína přes Kamenici, když přes Bad Schandau je to blíž? Odpověď: Protože v Německu musím dodržovat rychlost a u nás ne.

liberal shark

Jenže někdy to prostě dodržet nejde, protože silnice jsou úzké, vozidel mnoho a nějak se tam vejít musíte. Auto nemůže jen tak zpomalit a čekat, protože by ohrozilo auta za sebou.

PetrM

zpomalením by ohrozilo ostatní auta za sebou? vážně? 😀

Hans

Viz zákon 361/2000 Sb. § 18 písmeno (2).

Dalibor

2 metry objíždět cylkisty to znamená na okresce s větším provozem ho nepřdjíždět vůbec. Až budou všecky cesty široký 8m pak to budu dodržovat.

X 1

Účastník silničního provozu, jehož dopravní prostředek je pomalejší, musí umožnit bezpečné předjetí prostředku který se pohybuje rychleji nebo má právo prednosti jízdy. Bezpečné předjetí umožní zpomalením, dočasným najetím do odstavného pruhu (pokud je) nebo úplným zastavením. Týká se všech účastníků silničního provozu, jež se pohybují po dopravní komunikaci (dálnice, silnice, polní cesty i cyklostezky). Pokud se Německé dopravní předpisy z 90-tých let nezměnily, tak to snad platí dál. Asi v roce 1996 jsem jel v létě na kole po pěkné silnici okresního formátu ale Bavorské kvality. Sluchátka na uších a discman. Běžný provoz v obou směrech. Dojel mě nový traktor.… Číst vice »

Petr Petr

Dneska by to bylo ještě dražší o ta sluchátka v uších.

Kik

Takový jako vy – chodce, bruslaře či cyklisty se sluchátky fakt miluju. Taky se mi stalo že jsem na jednoho, kterej jel tak že se nedal předjet (cca skoro půldruhýho metru) několikrát troubil, než si toho přes ty hluchátka všiml. A stejně mu pak ještě chvilku trvalo než uhnul.

X 1

Bylo to skoro před čtvrt stoletím. Sluchátka v uších jsem neměl asi dvacet let. A na kole už jedu maximálně u nás na vsi do obchodu či na poštu. Zkrátka jsem z toho už vyrostl.
Svým předešlým příspěvkem jsem chtěl narazit na rozdílnost zákonů v ČR a DE. Zejména pak na faktor jejich dodržování resp. jejich vymahatelnosti. Já s policisty vůbec nediskutoval. Prostě jsem zaplatil a šluß.

Hans

A víte, že policajt není soudce a že máte právo na spravedlivý proces ?

X 1

Porušil jsem dané pravidlo. A za to následoval trest. S tímto nemám problém.
Nehledě na fakt, že soud by mi sdělil to samé co policista. Ale stálo by mě to asi 30x víc.

Michal Štěpán

Každé německé policejní auto má na zadním skle malůvku, jak se má správně předjíždět cyklista. Němci jsou v tomto ohledu vycepovaní (až na nějaké výjimky). Díky velkému množství cyklostezek jezdí „elektrodůchodci“ výhradně po nich. Na normální silnici mimo město potkáte pouze opravdové sportovce na silničních kolech. Je třeba sledovat provoz. Když je předjíždění nebezpečné, tak to neumožnit. Ale jak se naskytne možnost, tak šup ke krajnici, řidiči naznačit ať na to šlápne a nechat ho jet. Ale třeba ve vedlejší Francii, kde jsou silnice mnohdy úzké stejně jako v ČR, tak tam řidič za cyklistou prostě zpomalí a nepokouší se… Číst vice »