lot
Doprava ve městě Tramvaje Železnice Železniční průmysl

Německá a rakouská města se spojila kvůli velké zakázce na vlakotramvaje za 4 miliardy eur

Vizualizace možné podoby vlakotramvaje. Foto: VBK
Vizualizace možné podoby vlakotramvaje. Foto: VBK
Zakázka v hodnotě 105 miliard korun má městům přinést levnější nová vozidla, součástí tendru je údržba na 32 let.

Sedm dopravních podniků a dopravních svazů v Německu a Rakousku spojilo své síly při chystaném nákupu nových vlakotramvají. Vypsaly jeden z největších tendrů v historii evropského železničního průmyslu: poptávají celkem 504 vozidel v hodnotě 4 miliardy eur (zhruba 105 miliard korun).

Od zakázky si dopravci slibují především velkou úsporu v porovnání se stavem, kdy by nakupovali jednotlivě. Součástí nákupního sdružení je dopravní společnost Albtal (AVG – provozuje dopravu v aglomeraci Karlsruhe), dopravní svaz Karlsruhe KVV, dopravní podnik v Karlsruhe, Saarbahn (provozující dopravu v Sársku), dopravní svaz Neckar-Alb a rakouská spolková země Salcbursko a provozovatel železnice v Horním Rakousku Schiene OÖ.

O společné zakázce informovali dopravci v tiskové zprávě. Vypsání tendru předcházela loni v březnu podepsaná smlouva o společném postupu. V zakázce požadují celkem 504 lehkých železničních vozidel (LRV), často nazývaných také jaké vlakotramvaj. Součástí zakázky je i údržba vozidel po dobu 32 let. „Pro výrobce je velkou výhodou být zodpovědný i za servis vozidel po celou dobu jeho životnosti,“ řekl Thorsten Erlenkötter z dopravního podniku VBK v Karlsruhe.

Dopravci chtějí po soutěžících vývoj vlastního vozidla, vychází z tržních konzultací s většinou výrobců v Evropě. O náklady na vývoj se podělí zákazníci, od výrobců očekávají celkem pět různých variant, které budou odrážet různé specifikace jednotlivých dopravců. Liší se například požadavky na napájení nebo vybavení toaletami.

První vozy mají být dodány v roce 2024, zamíří do Sárska. Tamější dopravce Saarbahn požaduje pouze základní verzi. Vlakotramvaje kombinují provoz po klasické železniční trati s jízdou po tramvajových tratích.

Je to naprosto unikátní projekt, na který můžeme být hrdi,“ řekl Ascan Egerer, technický ředitel VBK, který má celý projekt na starosti.

Vlakotramvaje jsou desítky let v provozu právě v oblasti Karlsruhe a Sárska, jiné dopravce v projektu tento model zajímá a chtějí ho zavést. „Nejsme soupeři a konkurence, ale vzájemně si pomáháme i výměnou zkušeností. Máme společný cíl: dostat co nejvíce lidí z aut do veřejné dopravy,“ dodal Erlenkötter.

Hromadné soutěžení různých typů vozidel více dopravci není úplně běžné, v Německu ale ne zcela neobvyklé. Nedávno se kvůli nákupu tramvají spojila tři saská města.

47 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
View all comments
xyz

V případě spolkové země Land Salzburg najdou tyto vlakotramvaje využití kde?

RADIM BOSS

Nejlepší MHD je v Ostravě včetně odbavovacího systému a moderních dopravních prostředků

Urban Transport Lover

Musím uznat, že v Ostravě to fakt frčí a je vidět, že otěže tam převzala mladší střední generace… Je vidět, že mají snahu s tím něco dlouhodobě dělat. Sympatické je, že když rekonstruují nějaký tramvajový úsek, rovnou to dělají tak aby se tam dalo jezdit rychleji.. Moderní MHD, perfektní odbavovací systém – bezpapírový systém
/zajímalo by mě porovnání nákladů na tisk, provize a distribuci papírových lístků kontra poplatky za elektronický systém platby – karta, hodinky, mobil, klíčenka, nálepka/
Jediné co se moc nepovedlo jsou ty velmi nestabilní kymácejícíse za jízdy polské tramvaje…

Glutexo

Teď ještě tu vlakotramvaj. Třeba do Hlučína.

Jedine vlaky

Dokonalé..není co podotknout.

Luděk S.

LOL, idioti, my max 7kusové série.

Kirak

Škodovka ?

Vladimír Jašek

Hlavně je to ukázka jejich rozumu a dokonalosti se domluvit . U nás něco takového zcela nemožné . Proto budeme pořád na čímsi chvostu a hlavně nádeníky ve své vlastní zemi .!!

Nezbedney

Aha

Jindra

Bohužel, před časem to předvedla vláda Mirka Topolánka, s panem ministrem dopravy Hřebíčkem. Ukázka seskupení buranů…… Tram_train vyhodnotila jako nesmysl a doporučila, že každý má jezdit vlastním autem.

Růža

Ještě se mohli připojit do té zakázky Liberec-Jablonec a Litvínov-Most.

Frantisek

To by ta města musela nejprve chtít.

Jindra

Města bychtěla, ale dopravní politika naší země již delší dobu kráčí do neznáma, nebo přešlapuje bezradně ns místě. Města mohohou chtít, ale…..

Ten_z_Bíliny

Jako na jednu stranu je to jackpot pro toho, kdo vyhraje na druhou stranu ostatní na dost dlouhou dobu ostrouhaj

Jakub P

Je to velká zakázka, ale že by to nadlouho bylo poslední, co různý dopravní podniky v Německu a Rakousku a taky jinde v Evropě nakupujou, to fakt pravděpodobný není. Takže poražení budou mít šanci jinde (zejména pokud vítěz bude mít tímhle zaplněnou významnou část kapacity a v nejbližší době tím pádem bude nabízet spíš vyšší ceny).

LiborV

V článku se píše o tom, že sdružení dopravci poptávají vývoj vozidla podle vlastní specifikace. Je naděje, že takto dostanou co chtějí. Je otázkou kolik výrobců má reálnou možnost podílet se na plnění této specifické zakázky? V Německu přijala spolková vláda loni a předloni programy na výraznou modernizaci a ekologizaci MHD. Podmínky jsou nastavené tak, že vedou dopravce k úzké spolupráci, vypisování velkého množství specifických tendrů, plného sebevědomých požadavků. Ještě letos a příští rok bude několik dalších velkých (ale o něco menších tendrů) na tramvaje a spol.

Urban Transport Lover

Skvělá příležitost pro Škodu Transportation..
Moc bych jim přál, aby to získali…
Aspoň by vytěžili kapacitu svejch 4 závodů v ČR i v dalších letech po dodání všech Panterů do všech zasmluvněnejch regionů do roku 2023..

Peeetr

Teoreticky to sice je pro Škodu ideální výrobek, ale prakticky je ta zakázka extrémně riskantně velká a zůčastnit se můžou jen globálně největší výrobci s továrnou v EU, takže pro Škodu jen kdyby se spojila s Číňany.

noerf

Peeetr: Škoda tramvaje i vlakové jednotky umí, takže jde o vytvoření modulárního konceptu vlakotramvaje. V tramvajích se na německém trhu i dobře prosazuje. Naopak problém vidím v neukončeném předání patrových vagónů s lokomotivou na NIM express.
Jinak záleží, jaký bude časový průběh dodání jednotlivých jednotek. Ale pro vítěze to pak bude dobrá reference.

LiborV

Škodovka není na Německém trhu úspěšná tak moc jak to od nás z ČR vypadá. Škodovka vyhrála několik malých tendrů. Za dobu co ona dodá na německý trh okolo 30ti tramvají tak její největší konkurenti kolem několika tisíc kusů. Do drtivé většiny tendrů v Německu se Škoda nehlásí, jelikož neumí splnit to co tamní velmi sebevědomí a nároční zadavatelé chtějí.

Kubrt

Obecně souhlas, ale ten Mannheim je 80 kusů, to tak zanedbatelné není ani v celonemeckych poměrech.

Urban Transport Lover

Proč by se jako nemohla zúčastnit ??
Vy jste patrně ta generace vyrůstající v přesvědčení, že všecko české je špatné … To ale žijete v minulosti – měl byste přeřadit na trvalý pohled do budoucna!

LiborV

Zůčastnit se může každý kdo dokáže nabídnout to co si zákazník přeje. Škoda má nevýhodu v tom, že je z pohledu evropského trhu malý výrobce, který co se týká nových technologií a vývoje výrazně ztrácí oproti těm největším výrobcům, kteří do inovací investují horentní sumy. Je spousta tendrů, kde díky tomu, že sebevědomá německá města chtějí to nejmodernější, tak se výrobci jako je Škoda, Hitachi, CAF nebo Pesa nehlásí. Protože nemají tolik prostředků na inovace 🙁

Alexandr Mikulka

Tys měl v poslední lekci češtiny slovíčko „sebevědomý“ ?

Jan

Lehké vozidlo

vydra

Siemens/Bombardier, nikdo jiny nema sanci.

LiborV

Předpokládám stejně jako vy, že se přihlásí 2 až 3 výrobci. Někteří možná v konsorciu.

Kubrt

Ještě Stadler.

X 1

Tip na vítěze?
Konsorcium Alstom/Bombardier.

Peeetr

Alstom už železniční část Bombardieru skoupil.

Jan

A TSI mají kde? U..

Vnější pozorovatel

Hodně zajímavé

Martin

A kupodivu docela bezne,…

Marťas

Mě by hlavně zajímalo, jestli je to výhodné pro výrobce. Musí vyvinout 5 variant vozidel a určitě tam bude značný tlak na cenu. Zájem o kolejová vozidla je i tak dost velký, než se zahrabat s jednou levnou zakázkou, nebo ne?

Ondra

Tramvaje se obvykle konstruují jako modulární umožňující různé šířky vozových skříní, různé počty a délky článků, různé varianty pohonu a podobně. Takže požadavek na dodání tramvaje ve více variantách nemusí být žádný problém. Nakolik jde o lukrativní zakázku se ukáže podle počtu firem, které se do VŘ přihlásí.

LiborV

V tomhle tendru nejde jen o cenu, ale i o to, že Karlsruhe a spol. mívají tak specifické po, že když chtěli dělat menší tendry, tak v tržních konzultacích zjistili, že by se nikdo nepřihlásil 🙁

Martin

Idealni pro regionalni trate s moznosti zajizdeni az do mesta…

X 1

Ale tímto spojováním přece dosáhnou na výrazně nižší cenu.
Jak by k tomu přišly jediní správní národní výrobci (Škoda, Evo).
Naším vzorem je Olomouc. Výběrové řízení na jedinou tramvaj.
Pryč s takovými novotama. Potom ti chudáčci politici a lobisti nebudou mít co žrát. Je přece potřeba být nacionální a podpořit ekonomiku. Hlavně tu v Nizozemí. 🙂

Luděk

Co? Jaký výrobce EVO? Když tak Pragoimex nebo TWT.
Nevím proč do toho taháte výrobce když každý DP je moc hrdý aby se spojil s jiným a objednali něco spolu.
Doobjednaná Olomoucká EVO1/0 je jen příklad toho jak zkušení lidi jsou ve vedení DP nebo na odboru dopravy města když něco takového povolí (už stačí jen to že objednají lichý počet vozidel které jsou primárně určené pro provoz ve dvojicích).

Jakub (easydrink)

V tom Karlsruhe těch provozovatelů tramvají mají.

Kubrt

On je to dneska už velmi rozsáhlý systém tratí různého charakteru/původu.

MPE

Ono je to v tom clanku trochu pomichane. Realne „ciste“ tramvaje (Strassenbahn) i vlakotramvaje (Stadtbahn) provozuji dve spolecnosti: AVG a VBK – historicky je to mezi ne rozdelene vicemene tak, ze VBK jezdi v ramci Karlsruhe jako takoveho, AVG v okolni aglomeraci. KVV je dopravni svaz, pro ktere obe spolecnosti (a pochopitelne spousta dalsich zejm.autobusovych dopravcu) jezdi. A aby to nebylo jednoduche, linky AVG zajizdeji i na uzemi spravovane dalsim dopravnim svazem Neckar-Alb-Donau (NALDO)…

Radiátor

By se u nás dopravní podniky taky mohly inspirovat.

Vašek

To nehrozí – u nás je vzorem již zmíněná Olomouc s jednou tramvají a pokud si vzpomínám, tak kdesi v severních Čechách také cosi soutěžili po kusech….

Luděk

To není pravda přeci jen většina DP kupuje náhradu kus zakus (+ záloha)
Viz příklad Brna, Ostravy a Plzně.

Kalanis

Olomouc má problém jménem vozovna. Aneb kde vozy skladovat. Ale to ať si pořeší olomoučtí konšelé.

JIří Kocurek

Jen jestli by to prošlo přes ego některých. Stačí jeden, dva, kteří si z toho udělají vrnitrostranický boj a je po všem.