Automobily Infrastruktura

Němci postaví další e-dálnici. Kamiony bude pohánět elektřina z větru

Testovací jízdy kamionů s trolejemi na zkušební e-dálnici v prostoru bývalého vojenského letiště Gross-Dölln. Foto: Siemens

Po mnohaletém testování na uzavřené trati bývalého vojenského letiště Gross- Dölln vyjedou příští rok na dálnici A5 v Hesensku kamiony, které budou používat k jízdě nikoliv naftu, ale elektřinu. Spalovací motor budou mít, ale doplní ho elektromotor, který bude pohánět elektřina. Tu získají přes sběrač z trolejí nad dálnicí.

V Hesensku začala stavba prvního úseku takzvané eHighway, což je v podstatě „zadrátování“ běžné dálnice. O elektrizaci dalšího úseku v Německu rozhodli minulý týden: troleje postaví na osmikilometrovém úseku dálnice A1 mezi Reinfeldem a Lübeckem ve spolkové zemi Šlesvicko-Holštýnsko.

Dálnice A1 mezi Hamburkem a Lübeckem patří mezi nejvytíženější v Německu. Prvních osm kilometrů má stát 14 milionů euro. Napájená má být elektřinou z obnovitelných zdrojů. Těch je v této oblasti dostatek především díky množství větrných elektráren. V Německu věří, že podobný projekt může výrazně snížit emise z nákladní dopravy. Trolejový systém má stavět společnost Siemens. Projekt už schválilo ministerstvo dopravy.

Součástí projektu je kromě zapojení vysokých škol i spolupráce s konkrétním dopravcem: Spedition Bode sídlící v Reinfledu už testuje hybridní nákladní automobily, teď se chystá i na tahače, které mohou svoji jízdou připomínat trolejbus.

V Německu jde o druhý úsek, který se bude stavět. Podle serveru Heschenschau.de už začala stavba prvního úseku na A5 mezi Frankfurtem a Darmstadtem. l

Siemens při vývoji vycházel z toho, že neexistují tak velké baterie pro to, aby mohly kamiony jezdit jen na ně. Má proto vizi zadrátovat více dálnic, po kterých by takto kamiony jezdily. Současně by měly kamion spalovací motor pro provoz mimo elektrifikované dálnice. Kromě testovacího centra běží zkušební provoz na dvou kilometrech ve Švédsku. Problémem jsou vysoké náklady: mluví se o zhruba 50 milionech korun za kilometr. Podle Siemensu se investice do 10 let vrátí.

Infografika k projektu eHighway. Foto: Siemens
Infografika k projektu eHighway. Foto: Siemens
Štítky

14 komentářů

Klikni pro vložení komentáře
  • Ohledně 2x účinosti:
    Vznětový motor: účinnost 45 %
    Tepelná elektrárna: účinnost 50 %, ztráty v přenosové soustavě 10 %, ztráty v trakční soustavě 700 V klidně dalších 20 %

    Takže to může vést pouze k úsporám emisí CO2, pokud bude elektřina z obnovitelných zdrojů, a také k podpoře firmy Siemens z veřejných zdrojů.

    • Co rafinace, doprava, těžba a průzkum nalezišť ropy + války o ni – s tím řetězec jaksi „protržně“ nepočítá? Žemlička kdysi v Žilině studenty za takový dotaz zapisoval do černého notesu. Značně to nabourávalo jeho etos k silniční „vždy levnější“ dopravě. Jinak je dobré, že budou vlaky i na silnici a hladová zeď kapitálismu je modernizována (snad nebude časem tolik závislá na vůli, či řidičských „dovednostech“ mnoha troubů – řidičů z povolání) – co by dělaly mraky netáhel, mameluků, lidí nízkého IQ napříč Evropou, když jim armády, hutě, doly, slévárny zrušily (tradičního zaměstnavatele nižší třídy)? Tolik somráků by EU neuplatnila nikde. Proto šup do boudy za knedl, to zmákne každé vemeno, jak děla kdysi Margaret Thatcher vulgo Madame Medusa.

    • Tiše jste zamlčel energii potřebnou pro výrobu paliva pro vznětový motor. Kromě toho v článku se zmiňuje, že e-dálnice má být „Napájená elektřinou z obnovitelných zdrojů. Těch je v této oblasti dostatek především díky množství větrných elektráren.“

    • Praxe ukazuje, že povětšinou zřejmě fouká příznivě, jinak by neprožívaly větrné elektrárny takový rozmach.

    • Rozmach prožívají protože náklady spojenené s tím když fouká moc nebo málo nedobrovolně zaplatí koncový spotřebitel.

    • Toho, že by snad od moře někdy nefoukal vítr, bych se rozhodně neobával – i naši energetiku ostatně už stálo několik miliard budování „přetokových“ transformátorů (například v rozvodně v Hradci u Kadaně), takže pokud by něco z toho spotřebovaly kamiony (které stejně nikdo nezruší), by to bylo určitě užitečné. Jen bych to jako zajímavé a obzvlášť přínosné viděl především v kopcovitém terénu …

    • Konecne super impuls pro dalsi stavbu cistych a levnych zdroju elektriny – jadernych elektraren a nasmerovani dalsich zdroju do vyzkumu jejich nastupcu – fuznich reaktoru!

    • Ano, budeme spotřebovávat elektřinu na převoz hned dvojích motorů a tření gumových kol po silnicích, to bude ekologické. 🙂 A jelikož vyšší spotřeba bude přes den (popojíždění v kolonách), měli by tomu alespoň zavést rekuperaci.

  • Elektrická vozidla v řízeném nebo částečném autonomním režimu, řazená za sebou, vezoucí náklad napříč Německem.
    Co mi to jen připomíná. … Aha !
    U nás tomu říkáme VLAKY.

    • Jenže pro ty jsou potřeba fuj koleje, my chceme krásné dálnice. 🙂 Navíc jsme si stávající koleje zacpali hustou přepravou osob, takže to těžší pak musíme vozit s větší spotřebou na gumách…

  • Takže tohle je budoucnost nákladní dopravy? Elektrické hybridní kamiony, později samozřejmě autonomní?
    Škoda, že Siemens nikde neuvádí napětí, které je v trolejích. Projekt Scanie má napětí 700 V (!), což si v těžké nákladní dopravě, kdy jede po dálnici jeden kamion za druhým nějak neumím představit. Sice je hezké, že v propagačních materiálech se tvrdí, že se díky účinnějšímu elektromotoru uspoří 1/2 energie (ovšem pouze na té elektrické dálnici), ale koho zajímá nějaký energetický ekvivalent, leda můžeme porovnávat emise. Reálná spotřeba bude naopak větší, protože auto bude těžší. Hlavní problém, valivý odpor, to neodstraní.

    Vysavač 1600 W > Vysavač 750 W, úspora 53 %
    Vláknová žárovka > LED žárovka, úspora 85 %
    Tahač s návěsem na elektřinu > Nákladní vlak s elektrickou lokomotivou, úspora 75 %
    Reálné dopady na celkovou spotřebu elektřiny je věc druhá.

    • Jenže ten proud vyrobíte s cca 2x takovou účinností, i kdyby typ paliva zůstal, tak prohnáním přes PPE ušetříte polovinu.

    • K. S. Ale pořád to pojede poměrně neefektivně po silnici. I kdyby ty úspory při výrobě a přenosu energie byly nakrásně takové, jak uvádíte…

Newsletter

Partneři