Doprava ve městě Infrastruktura Stavebnictví Zprávy

Chybějící antikorozní nátěr. Praha reklamovala opravu lávek na železničním mostě

Železniční most pod Vyšehradem - severní lávka po opravě. Pramen: FB Adama Scheinheraa
Železniční most pod Vyšehradem - severní lávka po opravě. Pramen: FB Adama Scheinherra
Vady byly odstraněny v záruce na náklady zhotovitele

Náměstek pražského primátora Adam Scheinherr se před několika měsíci vydal na kontrolu zrekonstruovaných lávek na železničním mostě pod Vyšehradem. A podle svých slov objevil řadu závad, které vedly k reklamaci díla. Scheinherr to v pondělí uvedl na Facebooku.

„Při bližším zkoumání se mi to nějak nezdálo. Druhý den jsem oslovil experty na protikorozní ochranu z Českého vysokého učení technického v Praze, kteří všechny detaily opravených lávek a hlavně kvalitu nátěru ještě jednou překontrolovali. Bohužel našli desítky vad,“ uvedl náměstek.

Odborníci z ČVUT podle něj například zjistili, že někde úplně chybí protikorozní nátěr, jinde byla vrstva moc slabá a konstrukce lávek by začala brzy rezavět. Problém prý byl i se šrouby, které drží dřevěné mostnice na podlaze. Byly podle náměstka z nekvalitního materiálu a ve vlhku nad vodou by začaly brzy korodovat.

Na dotaz deníku Zdopravy.cz náměstek potvrdil, že vady byly odstraněny v záruce na náklady zhotovitele. Tím byla společnost Strabag. Ta tvrdí, že v případě šroubů postupovala v případě opravy první (jižní) lávky v souladu s projektem. „Při první opravě byly použity pro uchycení dubových mostin pozinkované šrouby. Z naší iniciativy a na naše náklady jsme při opravě druhé lávky (severní) použili nerezové vratové šrouby, ačkoliv to projektová dokumentace nevyžadovala,“ uvedla mluvčí firmy Edita Novotná.

V případě nátěru firma nedostatky přiznává. „U nýtovaných konstrukcí tohoto typu je při provádění nástřiku takřka nemožné dosáhnout stoprocentního výsledku na všech částech konstrukce. Při provádění protikorozní ochrany se tak nátěr skutečně nedostal ve stoprocentní kvalitě do všech míst a štěrbin. Právě proto probíhají standardně technické prohlídky za účasti investora, zhotovitele i externích odborníků,“ doplnila Novotná.

„Kvalita dopravních staveb nesmí být jenom dobrá a splňující v minulosti nastavené standardy. Chci, aby byla za jakýchkoli okolností na jedničku dvakrát podtrženou. I proto jsme před pár měsíci na TSK Praha založili nové oddělení Kontroly kvality staveb,“ dodal Scheinherr.

Lávky na obou stranách železničního mostu byly kvůli havarijnímu stavu zavřeny koncem roku 2017. Opravy pak probíhaly po etapách v následujících dvou letech, první na řadě byla jižní lávka. Stavbaři se přitom museli vypořádat s řadou komplikací. Až třetinu železných prvků měnili za nové, kvůli lešení řešili nízkou únosnost zchátralého mostu, bylo třeba brát ohled na produktovody pod lávkami či zabránit spadu původní jedovaté barvy do řeky.

Oprava vyšla na zhruba 22 milionů korun bez DPH. Při jejím plánování se přitom negativně projevilo historické dvojvládí nad mostem, kdy původní konstrukce s tratí patří státu a o něco později zavěšené lávky jsou města. Most s tratí přitom nadále chátrá.

45 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
View all comments
Bob

Předseda vlády pozdě večer objednává nemocniční postele a městský radní dělá stavební dozor na stavbě lávky. Najdi deset rozdílů.

Michal

Chtělo by to nějaký článek či rozhovor jak to s mostem bude. Tady celkem nové video ale temíny žádné: https://www.youtube.com/watch?v=Xhd2FKkhN_0

Pink

Tak teď bych ještě doporučil Karlín a lávku přes Pobřežní. Předělávaná ještě před otevřením,, osvědlení schodů po čase demontováno, konstrukce zrezla a před rokem, dvěma natřena (nekvalitně) znovu. Nyní je celá v demolici (někdo tomu říká oprava).

Bob

Na lávce pod Radotínským mostem taky byla polovina svítidel demontována, protože nějaký šetřílek asi zjistil, že v parádním projektu to bylo předimenzováno. A takto dopadají všechny ambiciózní projekty. Už se těším na seškrtanou Drážní promenádu. Tam kydnou trochu asfaltu a šmytec.

sterndestodes

Ale až budete tu lávku natírat příště, tak ji vemte modrou.
Maminko, až tu lávku budeme natířat příště, tak ten most, už tu dávno nebude…

Jiří Kocurek

U nýtovaných konstrukcí tohoto typu je při provádění nástřiku takřka nemožné dosáhnout stoprocentního výsledku na všech částech konstrukce. Při provádění protikorozní ochrany se tak nátěr skutečně nedostal ve stoprocentní kvalitě do všech míst a štěrbin.

Takže se potvrzují názory těch, kteří doporučovali svařovanou repliku, nikoliv nýtovanou. A to přesně s výše citovaných důvodů.

PS: Víte proč v roce 1900 nýtovali? Svařování byla nová a nevyzkoušená technologie. V té době roce také vojáci používali bronzová děla. Ne, že by ocelová děla byla druhořadá, jen je ještě škodováci neuměli vyrobit.

bkv

U nýtovaných konstrukcí se hlavně styčné díly ocelových prvků opatřují max. základním nátěrem. A vzniklou spáru nikdy pořádně neutěsníte proti vnikání vody…

FRX

Zajeďte se podívat do Kolína. To je město srovnatelné s Prahou. V Praze razili postupně z hlavàku tunely a v Kolíně stavěli mosty. Starší jsou nýtované novější svařované. I nýtované čàsti vyhovují a jezdí po nich i rychlovlaky.
Asi tam nemaji Klokanův ústav !!

Alibaba

Jezdí, no a?
Otázka je v jakém jsou stavu mezery pod nýty?
Jak do údržby kecá místní památkáři?
A jak správně říkáte, ty poslední mosty jsou svařované, jak to že po nich nechtěli památkáři nýtovaný? A prostřední jsou šroubované?
Kde dělají soudruzi z NSR chybu?

Paja

Možná se spíš DB o ty mosty stará jinak ČSD/ČD/ŠZDC

Zrzek

Bronzová dělá v C&K monarchii dělal vídeňský arzenál. Nebylo to dáno neschopností škodovky, ale rakouským zpátečnictvím.

Gwann

skoda bronzova dela dle meho vubec netlacila, to je tlacil vidensky arsenal, jehoz reditel mel na ocelovy bronz ci jak se ta verze bronzu jmenovala patent.

a armada je objednavala…

takze ohledne skodovky zkuste jiny blemc

Michal

je nejvyšší čas říci jak to s mostem bude dál. Za 5 let bude v takovém stavu, že doprava po něm nebude možná. Pokud se má soutežit architektonický návrh podoby železné konstrukce mostu, tak tak jsem zvedav jak se to všechno stihne.

Standa

Jste optimista. já mu dávám 2 roky

On.

Doufá se v řešení alá Libeňský most, další kontrola kontroly, na kontrolu, jistě zjistí že most je v lepším stavu než říkali všichni ostatní a ještě dlouho vydrží nebo bude stačit za trojnásobek ceny nového jen menší rekonstrukce.

Alibaba

Zalezte někam s architektama. Vizáž je snad už vyřešena. Má se to podobat současné konstrukci. Já si myslím, že na nějaké speciální skvosty není dráha zvědavá.

Gwann

cerveny terc…

Standa

Stejně To celý půjde do šrotu za pár měsíců…

zdeva

Pár měsíců? Vždyť se kolem mostu nic neděje… nepřipravuje se objízdná trasa…vidím to na leta!!!

Alibaba

Podle webu SŽ se zdvoukolejnění Krč – Tunel připravuje.

Huh

Připravili to nasázením sloupů s trakčním vedením do míst pro druhou kolej (mezi Krčí a mostem Inteligence). Jsou to šikulové 😀

Alibaba

A ten sloup není možné zbourat?

Jiří Kocurek

Když tam dáte omezení na 30 km/h, 18 tun na nápravu, tak ten most ještě nějakých 5-7 roků bude „bez problémů“ sloužit. CityElefanty budou jezdit z ONJ přes most Inteligence, úvratí v Chuchli na Smíchov.
Cokoliv se dá vymyslet pro zachování panoramatu. 🙁

Panoramix

To je zase trapné PR stávající squadry na magistrátu. Určitě si náměstek jen tak chodí kontrolovat kvalitu provedených dopravních staveb. Akorát si přivlastnil práci někoho, kdo na to opravdu přišel a teď se chlubí cizím peřím. A k věci – to jako neměli přejímku hotového díla, že musí na takový šlendrián přijít až zpětně? Fakt úřednická neschopnost. Ještě že to nejsou závady, které by byly nebezpečné bezprostředně.

Petr

Město kontroluje kvalitu staveb – „je to trapné PR stávající squadry, chlubí se cizím peřím, úřednická neschopnost“.

Město by nic neudělalo – „neschopné vedení města, způsobili další náklady, mohou za špatný stav“.

Jojo, kdo chce psa bít, hůl si vždycky najde.

jakub (easydrink)

ty seš neschopnej

Pepa

Nebrec smudlo :-*

Náhodný kolemjdoucí

Šrouby se rozhodne neopravovali na záruku, ale byla to nová zakázka. To že PKO nebude stoprocentní se řešilo po celou dobu výstavby, avšak každému to bylo fuk a teď to házejí na Strabag. Schreinherr je akorát pěknej kokot.

náhodný kolemjdoucí (Pražec)

Tak pozor na to velké „N“, to nejsem já.
Jo, před necelejma dvouma rokama jsem šel náhodou kolem, tak jsem se tak pojmenoval. A protože to s nikým nekolidovalo a nechtěl jsem multinickovat, tak jsem to tak nechal.
Teď však uznávám, že bych mohl nick uvolnit pro jednorázové či občasné náhodné kolemjdoucí. Takže ok, od teď se podepisuju Pražec.

leviathan

Chybí stavební (rekonstrukční) dozor, který by hlídal již samotné provádění díla. Pustit dílo s pozinkovaným spojovacím materiálem, který není dále protokorozně ošetřen, je vada projektu. Pochopitelně že uvedené se stihne vyřešit krátce po převzetí díla. Spoje dubových prvků ve vlhku mají svoji normu. Tentokrát to dobře dopadlo, i bez divadla tůristům (děda Mládek). Příště ale výrazně lépe, Adame!

Y.K.

Pozinkování šroubů je protikorozní ochrana. Zřejmě to není vhodná ochrana na latě cyklicky zatěžované mostovky, což měl rozpoznat a určit projektant, ne stavitel.

Karel

Máte pravdu, že pozink je protikorozní ochrana, ale ne do dubu vzhledem k reakci dřeva, což by měl vědět projektant

Y.K.

Tak dub, vida, to jsem nevěděl, že by tam mohlo dojít k reakci.

Brankoslav

Jakou normu ?

Ondros

Každá taková iniciativa a osvěta, jak by se měl chovat erár při vynakládání veřejných prostředků, se v mých očích cení, ať už ji dělá Praha sobě nebo ODS.

bkv

Jako řešit závady na dokončené stavbě přes náměstky a ne přes pracovníky co to mají v náplni práce?

Gwann

Tak náměstek musí jít příkladem. Za mne palec nahoru, šel se na to podívat, nezdálo se mu, povolal odborníky (externí, což je smutné…že interní jsou asi co jsou, jsou-li vůbec).

Ze ale museli založit odbor kontroly kvality staveb…zajímalo by mne kdo to dělal do teď…asi externí firma, co nikdy nic nenašla…

PS: pozink šrouby, wow…

Jiří

Město musí mít dozor investora. Otázka je, proč dozor stavbu s nedostatky přejal a neřešil např. špatný spojovací materiál už během opravy. Varianta B, že to bylo špatně už v projektu. Na obojí by se měl teď Scheinherr zaměřit.

Leinad

Jestli bylo takové zadání podepsané, v projektu, těžko by to šlo cestou běžné reklamace.

Jiří Kocurek

Oborníků není tolik, aby je měl každý interně. Včetně té laborky, kterou má ČVUT. V té se dají znalosti ověřovat i získávat nové. Odborník se vzdělává celý život. To se nedá dělat tak, že odborníka vytáhnete ze skladu a zase ho tam na půl roku odložíte, protože pro něj nemáte práci.

Gwann

mesto velokosti prahy by nejake ty veci mohlo resit vlastnimi lidmi a ne dodavatelsky.

samozrejme laborator na kdo vi co mit nemusi. ale muze ji mit mestem zrizovana stredni skola…

Radek

Zrovna u tohohle náměstka bych tomu věřil, že chodí ve svém volném čase. Vždyť je vzděláním strojař.

Bob

Kdyby byl vzděláním manažer, tak by věděl, že jako náměstek primátora nemá kontrolovat šrouby na mostech, ale má kontrolovat, jestli ve vedení TSK sedí kompetentní lidé, kteří zařídí, aby to dělal ten, kdo to dělat má.

Jakub P

Tak mohl tam jít hlavně na procházku a když už tam byl, tak se na věc, kterou město nechávalo nedávno opravit, celkem pochopitelně podíval.

A taky píšou, že oddělení kontroly kvality staveb v TSK založili. Je teda dost ostuda, že nic takovýho doteď nebylo, ale to je spíš ostuda předchozích vedení města než toho aktuálního. Takže to, aby to nemusel dělat sám a byli na to v městský firmě lidi, zřejmě taky zařizuje.

Gwann

kdyby obcas manazeri meli i nejakou odbornou znalost a sli se obcas na neco i podivat nazivo misto neustalych meetingu a internich pletich, tak to dost pomuze.

ze namestek pro dopravu se jde podivat, coze za dopravni stavbu dokoncili, beru jako dotyk reality.

ze musi existovat kontrola, aby slo ridit jste uz slysel?