Nekvalitní injektáž a agresivní průsaky. Českomoravská má problém, zůstane zavřená až do jara
Stanice metra Českomoravská v lednu 2025 po částečném odstrojení obkladů. Foto: DPP

Stanice metra se měla otevírat na konci roku. Místo toho se ještě více omezí provoz linky B.
No upřímně jsem to čekal po mý návštěvě před Vánoci 2024 😀🙏😐, no tak hlavně byla celá vytopená před 23 lety, což tomu vůbec nepřidalo a tenkrát se izolace stropu asi neopravovala 🙏😐, no ale bude sranda pak na podzim a na vánočních koncertech
Ještě mě napadlo, že by třeba nemuselo být na škodu udělat vlakovou ND (jako doplněk k tramvajím) Masaryčka – Vysočany – Rajská Zahrada. Než přestupovat na Vysočanské a Hloubětíně…
Zajímalo by mne, proč když poslední metro projíždí Českomoravskou někdy v 0:15 a první někdy ve 4:50, proč všechny noční výluky musí trvat maximálně 2,5 hodiny a nemůže být žádná třeba 4,5 hodinová.
Protože jsou na to navázané technologie zajišťují bezpečnost lidí. Po té co projede poslední vlak, se nejprve zajistí, že už ve stanici nikdo není a pouzamyká se. Po dojetí vlaků do konečných se vypne napájení přívodní kolejnice na trase, pak je proces zkratování všech úseků (ruční práce v každé stanici) a hlášení tohoto bezpečného stavu a až pak můžou být zapsaní a vpuštěni lidi na trať. Další doba je pokud tam musí dojet technika z depa. Ráno je to opačně. Do určitého času musí všichni vyklidit trať, 3:50 pokud se nepletu, musí být odepsaní, pak se v začne odzkratovávat a… Číst vice »
Tohle ale přece nemusí trvat dvě hodiny. Chápu, že je to tak v běžném provozu, pokud to ničemu nepřekáží (a i když pak ať tím nikdo neargumentuje jako důvodem, proč se odebraly poslední dva spoje). Nicméně pokud je potřeba získat víc času v jedné stanici, může se příslušný napájecí úsek vypnout po projetí poslední soupravy a nemusí se čekat, až bude možné vypnout celou trať. To samé se zkratováním napájení ve stanici – může se to udělat, nahlásit a lidi se tam můžou vpustit, a nemusí se čekat, až bude zazkratováno i ve vedlejší stanici. Ano, je to víc práce, ale… Číst vice »
Každý všední den nabíhají lidi na trať dělají údržbu, instalují kabely, kontrolují se výhybky, mění kolejnice, jazyky, dělají se pražce, upevňovadla nebo třeba mění prvky zabezpečovacího zařízení (v současné době na C). Každý den se s tím omezením musí pracovat. Elektrické úseky jsou mnohem delší než do příští stanice, někdo třeba z té Českomoravské může jít až do sousední stanice, resp do místa kde je jiný elektrický úsek, takže to musí být homogenní systém, žádné zkratkovité úpravy. „Zahájení přepravní výluky“ je prostě ustálený a regulovaný proces, aby se na něco a někoho nezapomnělo, to samé její ukončení. Pokud to nejde,… Číst vice »
Systém, který byl dostatečný pro jednu linku o devíti stanicích, holt už pro tři linky a 61 stanic není dostatečně pružný. Aktuálně je politické zadání mírně rozšiřovat tramvajovou síť, nenechat se zavřít za metro D a jinak udržovat status quo. Ale dříve či později přijde někdo s oprávněným požadavkem na zkvalitňování služeb MHD, což bude znamenat třeba prodloužení provozu metra alespoň na předcovidovou dobu, možná i víc, nebo zmenšení počtu výluk. Pak samozřejmě někdo přijde s tím, že ta režie spojená s tím, že se to dělá na celé trati najednou a vždycky stejně, je příliš vysoká. A že se… Číst vice »
Podle mě se to na předcovidovou dobu nikdy nevrátí co se týče časového rozsahu, alespoň pokud si magistrát specificky nevyžádá rozšíření provozu. Protože argument co jsem k tomu slyšel je, že původní systém, co byl od počátků metra, nebyl ideální pro trasy dnečních délek, ořezání poseldních vlaků umožnilo o něco prodloužit noční výluky. K porovníní s železnicí bych jen řekl, že metro má většinou mnohem modernější přístup. Vlakový zabezpečovač „odjakživa“, resp. od počátku, sledování proběhu všeho, vozidel, zátěžové projetí kolejí a prvků výhybek a to jak se hlídá v stup na trať je také dost specifické a na železnici v… Číst vice »
Já si právě myslím, že si rozšíření provozu magistrát dříve či později vyžádá. Provoz vlaků na velké dráze byl (a někde stále je) také založen na telefonování. Pak byl vynalezen autoblok, který zmenšil množství lidských chyb a ještě dokázal stejnou trať využít efektivněji, provézt za stejný čas více vlaků. Telefonování je nenáročné na počáteční investice, zavírat a otvírat celou trať najednou je nejjednodušší – ale s rostoucím významem, velikostí i složitostí metra to zákonitě musí jednou přestat stačit. Netvrdil jsme, že se to má změnit kvůli jedné stavbě. Spíš že je na čase to začít řešit, protože doba, kdy bylo… Číst vice »
Vysvětlete mi prosím někdo, jak pomůže Dvorecký most při náhradní tramvajové dopravě během rekonstrukce Hradčanské? Nějako mi unikají souvislosti. Děkuju.
Původně se myslelo, že budou dvě verze výluky Hradčanské: první před otevřením Dvoreckého mostu a druhá po.
S otevřením Dvoreckého mostu bude více změn v dopravě. Takže se plánovačům ušetří hodně práce. Nic víc bych v tom nehledal.
Už tomu rozumím. Děkuju za vysvětlení.
BTW nechápu, proč jsem dostal minusy za slušný dotaz. 😅🤷♂️
K té úvodní větě vyjádření DPP: Tedy každý trochu znalý stavební reality konce 80-tych let by spíš prohlásil, že by bylo nečekané, kdyby se takové problémy nezjistili.
Ale že to bylo neplánované, vzhledem k omezeným možnostem nynějšího předprojektového průzkumu, je zcela pochopitelné.
Ostatně jak byla zasažena Českomoravská při povodních, že by se z tehdejšího průzkumu se nemohlo čerpat?
Promiňte, … by se nezjistilY…
Pozůstatky 80. let jsou celkem pochopitelné. Ale prvotní průzkum stávajíciho stavu před zahájením prací mi připadá jako velmi špatně provedená práce. Nebo snad odbornici kontrolovali všechno jen pohledem ?
Jakpak se asi tak kontroluje injektáž vnitřních konstrukcí a stav pilířů? Udělají se nějaké sondy a odhadne celek. Většina té konstrukce je normálně skrytá za obklady a zonty.
Když to pak odstrojí celé a začnou sanovat o překvapení nemusí být nouze.
A to je přesně to o čem tady píšu. V rámci kontroly je potřeba odkrýt i hodně skrytá mista – viz pilíře. Stejně tak úchyty kabelových konstrukcí. Jediné co se musí v rámci celku odhadovat je stav injektáže vnitřních konstrukcí podle sond. Tam ale platí – bylo uděláno dostatečné množství sond a v celém profilu stanic a tunelů ? No komu by se chtělo dělat sondy ve špatně přístupných místech že ? Náročnost kontroly takové stavby navíc budované za vrcholného budování socialismu je samozřejmě také o penězích a tam je asi ten gordický uzel.
Nejlepší by bylo nejprve udělat všechny demoliční práce, pak projektovat a pak stavět. Nebyly by vícepráce, jenom stanice by byla zavřená o dva roky déle. A to se vyplatí.
Na většinu těch míst se nedostanete dokud stanici nezavřete a nerozeberete, což se teď děje v rámci stavby. Kritizovat, že se někomu něco nechtělo dělat je opravdu nemístné.
A když by se ty sondy dělaly poctivěji, co to změní? Jen by se vědělo, že to bude dražší a delší už na začátku, ale jinak nula od nuly…..
Ovlivnilo by to nabídky ve výběrovém řízení.
A zvládnete ty sondy udělat za provozu – a garantovat, že nic nikam nespadne?
No od toho jsou noční výluky. Na realizaci sond není třeba odstranit obložení celé stanice…
Všechny tyto akce jsou o tom, co bude investora méně „bolet“, jestli A/ levný průzkum a pak výrazné navýšení rozpočtu a nebo B/ dražší průzkum a přesnější rozpočet.
Má to širší souvislosti. Privátní firmy obvykle volí variantu B.
Facinuje mě vaše přesvědčení, že se dělal levný průzkum. Tyhle věci jsou striktně normové a opravdu nemůžete do každého průvlaku udělat 40 děr, aby se alespoň trochu pokryl jeho objem a neodstrojit (a nepoškodit) při tom ostění a hydroizolaci. To ten průzkum bude trvat měsíce a ne dny a bude stát půlku ceny rekonstrukce a to je pak opravdu úspora.
Mimochodem, když už jsme u té Hradčanské. Spojka byla plánována u Staroměstské, takže dneska mohl po uzavření stanice jezdit jedna část na Dejvickou a z druhé strany až na Malostranskou. Jenže soudruzi tenkrát šetřili, takže další propoj je až na NM. Inu, hlavně že jsme ušetřili, že ….
Tam je trať v dost prudkém sklonu, tak možná bylo upřednostněno mít stanice v menší hloubce, než tam mít spojku.
Spíš je otázkou, proč je trasa tak hluboko a nepodchází Vltavu v minimální hloubce pode dnem jako třeba v Berlíně S-Bahn či U-Bahn Spree (čili podchod nebyl stavěn z pažených jímek ve dně. Původní projekty z 1. republiky i z Protektorátu s tím počítaly. Jenže komouši a plnění rozkazů z Moskvy. Mimochodem, výkresy té spojky existovaly, prostě se jen šetřilo, protože holt soudruzi neměli chechtáky. Stejně jako chybějící druhý výstup směrem na Staroměstské náměstí (taky existoval projekt).
Kdyby byli čeští komouši tak nadšení z rozkazů z Moskvy, bylo by to ještě mnohem hlouběji – jako plonková stanice Klárov.
A tuší někdo proč se ten druhý vestibul nakonec nepostavil a kam přesně měl ústit? Četl jsem že kvůli penězům… Ale bavíme se o jaké částce? Už je to definitivně pohřbené, nebo se o tom stále uvažuje?
Zda se uvažuje, nevím, možná bude realizován jako výtah, Staroměstská není bezbariérová. Ale ten výlez měl být přibližně na křižovatce ulice „U radnice“ a toho, co se dnes nazývá nám. Franze Kafky (za bolševika to prostě byl jeden z bezejmenných plácků či křižovatek ulic Platnéřská x U radnice x Maiselova x Kaprova).
Eh? Hradčanská se nebude normálně projíždět?
To budou zase průsaky do něčích peněženek
Začíná se tady z toho stávat názorové fórum na Novinkách.
To je těžké. Když tyhle výkřiky do tmy bude chtít redakce omezit, zavede povinnou registraci, případně další omezení. Jenže je to dvousečná zbraň – sice eliminuje část trollů, ale taky odradí lidi, co nemají chuť se někam registrovat, případně i insidery, kteří přijdou jen výjimečně, když mají co říct, a registrace jim přijde zbytečná. Pokud má redakce zatím kapacity, přijde mi lepší diskuzí moderovat a komentářový spam mazat.
V tomto množství to ještě jde. Mám pár účtů na sockách který sledují tisíce lidí a pokud se rozjede diskuze, tohle hlídat je peklo. Bohužel čím širší dosah, tím větší demence některých příspěvků. Úzká oborová profilace je nejlepší.
Máte lepší řešení? DDP jej jistě uvítá.
Provádět všechny průzkumy před započetím stavby , to že tam je úbytek železa způsobený nekontrolovanými toky bludných proudů , částečně odfušovanou vlastní stavbou, průsaky jsou nebo byly vidět okem , a nedělají první rekonstrukci . Nicméně překvapeni jsou vždy. Tak proč tedy . Ať je to korektní diskuse a ne jak na Novinkách ….
Mě by zajímalo, zda se Českomoravská stihne otevřít na MS v krasobruslení (24.-29.3.2026).
Dle programu a prodeje vstupenek 2x denně plný nátřesk haly, bez metra si to nějak nedokáži představit.
To asi bez křišťálové koule nezjistíme. 🙂
Bez metra by to šlo stejně jako libovolný „velký“ zápas na Letné nebo ve Vršovicích.
Úplně na pohodu, paradoxně je to dnes vše plynulejší protože se lidi rozprchnou do různých stran a netlačí se vše do metra.
Mimopražský dav na nádraží Libeň, pražský dav místo Českomoravské jde na Vysočanskou, rozprchnutí je hlavně různá rychlost.
Těch pár procent místních co místo metra použijou povrchovku to nějak nevytrhne.
🤷😅😅👍🙏
Takže mezi ČM a Vysnou bude kyvadlo?
Podle textu se to vnucuje. Je to krátký úsek – podle jízdního řádu 7 minut, dva tunely, prázdninový víkend, to by se mělo zvládat.
Jedna souprava Černý Most – Hloubětín, druhá souprava Hloubětín – Vysočanská. Je to už v IDOSu.
Má toto řešení nějakou výhodu proti tomu, kdy by na obou kolejích pendlovaly po jedné soupravě?
Napadá mě jen nevhodné přebíhání po schodech mezi nástupišti na Rajské zahradě.
To se povedlo vyřešit už při povodních 2002 instalací displaye 🙂
I na Černém Mostě.
Tam aktuálně nefunguje výtah, takže jsem byl svědkem, kdy jedna skupina cestujících s vozíčkářem se nechaly zavést na obratovou kolej a pak zpět na druhé nástupiště. Kupodivu to trvalo jen pár minut, o víkendu je tam krátký obrat.
Dá se snížit interval. Když se jede úsek v kuse, je na každé koleji jedna souprava. Pokud se to rozdělí, dá se čas ve zlomové stanici, než z ní vlak dojede na konec a zpět, využít na odbavení vlaku z druhého konce.
Takto to bude i 2. – 10. 8. Háje – Opatov a Opatov – Chodov. Tam jsou všude ostrovní nástupiště, ale pro cestující by to bylo asi více zmatečné, kdyby to jelo pokaždé z jiné koleje.
Hned po povodních jsem oslovoval kdekoho v DPP a na Magistrátu s nutností dobudování kolejových spojek v pražském metru. Odpověď buď žádná nebo elaborát proč to nejde. Mohlo se tak jezdit třeba na Palmovku… Jsem zvědavý, jak si s tím poradí nové generace, jejichž zájem o cokoli končí konzumací obsahu na displeji mobilu.
Jestli jste se ptal podobným tónem, jakým jste napsal poslední větu, pak na vás byl DPP ještě slušný.
P. Drozda píše slušně, ale asertivně. CO je na tom špatně? To jste princeznna hrášku, že vám to vadí? 😀
Můžete tu nutnost nějak rozvést? Tady je spojka zrovna za Českomoravskou, takže jste navrhoval spojky všude (resp. v tomhle případě hned ve vedlejší Palmovce)? Můžete sdělit nějakou ekonomickou úvahu, která stojí za vaším požadavkem? Zrovna v tomhle případě metro krásně nahradí tramvaj…
Myslíte? S mladými pracuji přes 30 let a jedná se o věk s nastupující pubertou až po dobu po pubertě, ano mobil hodně používají, ale opravdu zájem o jiné věci mají, a to někdy takový, že musím hodně makat, abych jejich otázky zodpověděl, a to i ve svém oboru. Jistě najdou se někteří, jak popisujete, ale já tu zkušenost s lidmi, s kterými pracuji nemám. Asi tak jako v celé společnosti, některé zajímá jen četba slevových letáků, eventuálně hospodské řeči o typech aut. Jiní čtou světovou literaturu a při různých setkáních se baví o historii, vědeckých objevech a snaží se… Číst vice »
Ano. A je to tak od počátku věků, vždy byli lidi různí. A od počátku věků mají někteří pocit, že ta nová generace je horší, než stará.
Tak mládež je zkažená už minimálně 2000 let v kuse 😀
Myslím že dokázáno to je dokonce tak o 1000 let víc: Co si pamatuji, tak s podobným textem byla nalezena starobabylonská hliněná tabulka.
S jakými podklady a z jaké pozice jste DPP oslovoval?
„jejichž zájem o cokoli končí konzumací obsahu na displeji mobilu” Pravidelně vidím, jak Husákovy děti vrčí na nové generace. Částečně kvůli chytrým mobilům, které si mladší generace používají bokem k nejrůznějším činnostem: bankovnictví, korespondenci s úřady a firmami, vzdělávání, plánování termínů, jízdenky na MHD a vstupenky, bookování dovolených… a šetří si čas. Zatímco „Husákovy děti“ si doma zapisují schůzky do kalendáře a v případě potřeby se tam nejdříve podívají, aby si potvrdily schůzku, osobně zajdou na úřad a vystojí frontu u bankovní přepážky, protože zase něco nepochopily. Tato stará generace raději používá své telefony ke komentování kravin na Facebooku, telefonování… Číst vice »
A za Husáka se na mladší generace nadávalo úplně stějně.
Jsem husákovo dítě a nejvíc mě na naší generaci sere (omlouvám se za výraz) právě tohle 3,14čování na mladou generaci a fakt, jak málo lidem dochází, že kritizujeme generaci vlastních dětí (= naše případná vlastní výchovná selhání). Totéž neuvěřitelný nostalgismus, DBL, „zlaté časy, když jsme pili z kaluží a byli pořád venku“… zatlačování slz na kdejekých soc/retro stránkách… děs.
Tak spojky navíc by se určitě hodily, přece jen všechno se přes noc zvládnout nedá a pak tu jsou ještě mimořádnosti (byť třeba pády do kolejiště by se v budoucnou s nástupištními stěnami daly omezit). Samozřejmě mít spojky u každé stanice bude asi těžko odvůdonitelné, ale udělat alespoň spojku cca každou 3. stanici by určitě přišlo vhod. V případě stávajících linek v Praze je ale asi pochopitelné, že zásah do již existujících tunelů by byl dost problematický, jednak by to bylo poměrně finančně náročné, ale hlavně by se to výrazně dotklo provozu na delší dobu. Snad alespoň u Déčka se… Číst vice »
Ale asi chápete, že to je investice v řádech miliard na spojku (ražby tuneů mezi provozovanými tunely, nové zabzař. Často to může být i velmi nepraktické kvůli přechodnicím či přechodům do sklonů, které ksou skoro všude. A do toho nemalé výluky při napojování.
V tunelu to fakt není „někam vložit výhybku“.
Psal jsem to už v původním komentáři, chápu že u stávajících úseku to objektivně není reálné. Byla to spíš úvaha, kdyby se to stavělo dnes + nové úseky, které se budou stavět.
Nové úseky se dnes staví po pár stanicích, takže spojky jsou podle mě častější. Ale jinak souhlasím, že v uzlu jako Palmovka by se hodily. Naštěstí od Florence až po Hloubětín vede tramvaj podél trati metra, takže se to dá nahradit.
Jak si to vůbec mohli dovolit, ignorovat internetového odborníka, který vede plytké hospodské řeči ohledně mladé generace, která na rozdíl od něj ten mobil zjevně používat umí, a to ho frustruje. 🙂
Ne všichni mladí čumí jen do mobilů a hledají výmluvy proč to nejde. Naopak Já mám kolem sebe lidi stejné věkové kategorie, kteří se vždy snaží o to, aby cokoliv šlo. I když 27 let, to už možná tak mladý nejsem. Jen nemusíte všechny házet do stejného pytle. Většina se naopak chová jinak, než jak vy tu popisujete.
Mně je 60 a mobil používám ke všemu – bankovnictví, hledání jízdních řádů, nákupy přes e-shopy, jako kalendář atd., jen ne jako budík – na to je příliš tichý, mě těžko vzbudí rána z děla, na to mám jinou hlasitější techniku. A pak nemám tzv. sociální sítě – nechci je, kromě WhatsAppu a MS Teamsů (ty musím mít kvůli práci). A máte pravdu – nemám rád lidi „nejde to“ – a že to jde mi dokazují lidé s věkem 80+, kteří jak s PC, tak s mobilem umí velmi dobře a jak říká jeden můj bývalý kolega „Jsem natolik línej… Číst vice »