Nekonečný výběr autobusových dopravců na Vysočině. Soud vrátil případ znovu k projednání ÚOHS
SOR napadá požadavek na kapacitu autobusů v soutěži.
(aktualizováno 14.12. 9:16) Kraj Vysočina stále nesmí uzavřít smlouvu s vítězi soutěží na zajištění autobusové dopravní obslužnosti v regionu. Krajský soud v Brně vyhověl návrhu společnosti SOR Libchavy a vrátil řízení o celé zakázce zpět Úřadu pro ochranu hospodářské soutěže (ÚOHS). Vyplývá to ze včera zveřejněného rozhodnutí soudu na úřední desce. Nejde o jediný spor v této zakázce: kromě výrobce autobusů SOR napadl tendr i jeden z dopravců, který se o zakázku uchází.
SOR napadl nejprve u kraje, později u antimonopolního úřadu, požadavek na kapacitu autobusů. Podle něj je diskriminačně stanoven na 80 míst. Vhodný autobus SOR má kapacitu 76 cestujících. Takový požadavek pak nahrává jiným výrobcům autobusů. Soud ale uznal i další námitky SOR, především řadu procesních pochybení u kraje. SOR případ nekomentoval.
„Krajský soud v Brně zrušil rozhodnutí předsedy ÚOHS v této věci, když konstatoval, že zadavatel neuvedl autory některých částí zadávací dokumentace; vedl s některými dodavateli předběžné tržní konzultace, přičemž o tom neprovedl záznam v zadávací dokumentaci; a konečně stanovil netransparentním způsobem požadavek na minimální počet míst v autobusech. Úřad bude proti rozsudku Krajského soudu v Brně podávat kasační stížnost. V mezičase však bude muset o věci opakovaně rozhodnout, již také vydal předběžné opatření, kterým zadavateli zakazuje uzavřít smlouvu s vybraným dodavatelem,“ uvedl mluvčí ÚOHS Martin Švanda. Vyjádření Kraje Vysočina zjišťujeme.
Soutěž na výběr dopravců začala v březnu 2021. Hejtman Vítězslav Schrek nedávno podle ČTK uvedl, že smlouvy s vítězi nemůže stále podepsat kvůli předběžnému opatření soudu zakazující ukončení tendrů. Kraj prostřednictvím své advokátní kanceláře usiluje o to, aby soud v této věci rozhodl co nejdříve, řekl 22. listopadu Schrek. „To znamená, aby nám (soud) umožnil podepsat smlouvy nebo aby nějakým způsobem už v této věci rozhodl, abychom věděli, co s tím dál,“ uvedl hejtman. Ze tří žalob, které byly podané během řízení, podle něj zbývá dořešit jednu.
Kraj vypsal soutěž jen pár měsíců před koncem původních smluv, od loňského prosince tak běží provoz na základě krátkodobých smluv. Podle kraje vyhrál všech osm oblastí ICOM Transport.
Výběr dopravců na Vysočině je největší zakázkou v historii kraje, odhadovaná cena desetiletých kontraktů je 8 miliard. Podle zadávací dokumentace o výběru rozhodovala nejen cena, ale také podíl nízkopodlažních a klimatizovaných autobusů. Na rozdíl od soutěží v některých jiných krajích nepožadovala Vysočina jen nové autobusy.