Nekonečné snahy o obchvat Znojma. ŘSD žádá znovu o první razítko na většinu trasy až na hranice

Některé části obchvatu mají souhlasné stanovisko 20 let, ŘSD raději žádá o nové.
Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD) poslalo úřadům dokumentaci k přepracovaným plánům na obchvat Znojma. To je aktuálně jedním z největších měst v celé zemi, přes které dosud míří tranzitní doprava. Kvůli odporu hrstky obyvatel a vlastníků pozemků se ŘSD dlouhodobě nedaří jeho stavbu prosadit.
Do takzvaného zjišťovacího řízení poslalo ŘSD dokumentaci ke 3. a 4. stavbě východního obchvatu města a navazující silnice I/38 Znojmo – Hatě, která povede částečně mimo stávající trasu. Jde o celkem 11,4 kilometru nové silnice a necelé dva kilometry upravené silnice I/53.
Jde o další část dlouho odkládaného obchvatu, posuzovaný úsek začíná na křižovatce Suchohrdelská a končí těsně před hranicemi s Rakouskem.
„Cílem záměru je zajištění komfortního a plynulého vedení tranzitní dopravy mimo centrum města Znojma,“ uvádí ŘSD v dokumentaci zpracované společností HBH Projekt.
ŘSD v minulosti obchvat Znojma rozdělilo na čtyři úseky, jejich návaznost podle čísel nedává jasnou logiku. Ve směru od severu na jih je označení staveb následující: úsek II, úsek I, úsek IV a úsek III.
Hotová jediná část
Jedinou hotovou částí obchvat je úsek II dokončený v roce 2019. Výstavba úseku I byla zahájena v roce 2006, kdy byla částečně dokončena (hotova je 2. etapa). Nyní není dokončená její část směrem k MÚK Suchohrdelská kvůli nedořešeným sporům s odpůrci obchvatu. Zbývá dokončit 752 metrů, o povolení chce žádat ŘSD ještě letos. Tím by se centru města vyhnula tranzitní doprava z jihlavské na brněnskou silnici a také by bylo možné vést mimo průtah dopravu od jihlavské silnice do Rakouska. Ze Suchohrdelské lze pokračovat okrajem města Družstevní ulicí na ulici Dukelských bojovníků. Podle dopravního modelu by městem bez obchvatu za 30 let denně jezdilo přes 33 tisíc aut denně.
Úsek III má souhlasné stanovisko EIA, ŘSD se ale rozhodlo raději získat nové pro všechny tři úseky najednou. Důvodem přepracování je i změna ochranného pásma znojemského letiště. Kromě dokončení úseku II předpokládá ŘSD zahájení staveb v roce 2029.
Detailně jednotlivé úseky popisují informační letáky
I. stavba
IV. stavba
III. stavba
Znojmo – Hatě