Největší železniční zakázka v detailech. O dopravci pro elektrickou páteř Ústeckého kraje rozhodne hlavně cena
Kraj chce po dopravcích dvouvozové a třívozové jednotky.
Ústecký kraj zveřejnil na svém profilu zadavatele kompletní zadávací dokumentaci k dosud největší zakázce na české železnici. Hledá v ní dopravce, který od konce roku 2026 převezme provoz na páteřních elektrických tratích v kraji.
Kraj na zadávací dokumentaci spolupracuje se společnostmi MT Legal a Mott MacDonald CZ. Dopravcům v soutěži nechává poměrně volnost v tom, kolik jednotek na provozní soubor nasadí. Nestanovuje minimální počet vozidel, ale minimální kapacitu. Ta se bude lišit podle tratí, půjde o jednotky se 130 nebo 200 místy k sezení. Kraj si ale vyhrazuje i právo během smlouvy chtít jednotku se 310 sedačkami.
Kraj věří, že smlouvu s dopravcem uzavře do konce letošního roku. Pokud by se tak nestalo do konce příštího roku, vyhrazuje si právo tendr zrušit. Celkem 90 % váhu v hodnocení bude mít cena, zbytek připadne na kapacitu turnusových vlakových jednotek.
První třída i tichý oddíl
Podle podmínek soutěže nemusí být nasazeny nové vlaky. Podmínkou je rychlost minimálně 160 km/h, vybavení ETCS a využití rychlostního profilu V130 (po zavedení ETCS případně i V150). Musí jít spojit až tři jednotky současně, podmínkou je zvládnutí napájení na stejnosměrný i střídavý proud. Jednotky musejí být nízkopodlažní. Šířka dveří je minimálně 1300 mm. Jednotky budou klimatizované, vybaveny wi-fi a USB zásuvkami a zásuvkami na 230 V. Budou mít i oddíl první třídy a také tichý oddíl. Minimálně 70 % sedadel bude v uspořádání proti sobě.
Zájemci už při podání nabídky musejí předložit i informaci o tom, kde budou mít zázemí pro údržbu jednotek. Zadávací dokumentace obsahuje i rozsáhlý seznam sankcí za nedodržení smlouvy. Řeší i počet pokladen. Ty mají být ve stanicích ve většině měst, z menších stanic pak v Proboštově a Povrlech.
Rozsahem 18,258 miliardy korun jde o bezkonkurenčně největší soutěž na železniční výkony v Česku. Ročně vítěz ujede přes 3,3 milionu kilometrů. Kraj počítá s takzvanou brutto smlouvou, kdy kompletně ponese riziko tržeb. Odhadovaná cena za vlakový kilometr je 280 korun. Kraj dlouhodobě dopravce vybírá porovnáním nabídek více dopravců, což je pro úředníky a politiky složitější. I proto se většině krajů do otevřených tendrů nechce a spoléhají na přímé zadání. Na trasách dnes jezdí různorodá směs vozidel Českých drah, od jednotek RegioPanter až po klasické soupravy lokomotiv a starších vozů.
Součástí dokumentace jsou i návrhy jízdních řádů. Ty ukazují například výrazné rozšíření počtu spojů na lince U3 Litvínov – Děčín až do Děčína.
U1 Děčín – Ústí nad Labem – Most – Kadaň
U2 Chomutov – Karlovy Vary
U3 (Děčín -) Ústí nad Labem – Litvínov
U32 Ústí nad Labem – Lysá nad Labem
U51 Ústí nad Labem – Klášterec nad Ohří
U54 (Děčín -) Ústí nad Labem – Roudnice nad Labem (- Hněvice)