Tak dnes se jedna souprava 471 vyřadila. Budeme jich asi potřebovat více
Ondrak
5 měsíců
Tak tady jsem na 99% přesvědčený, že vyhrají České dráhy. Už jen proto, že zadavatel nebude riskovat u takhle velké zakázky soukromníka. Nepůjde jen o peníze. A upřímně v tomto případě je to v pořádku, mělo by to ČD zůstat.
Já teda nechci špinavé, nefunkční vagony už po dvou letech zajišťování dopravy v závazku, protože soukromník šetří kde se dá, respektive kde mu to projde.
Ti se možná proberou a budou chtít, aby se státním ČSAD taky sebraly spoje… možná nějaký obyvatel vyššího sklepení přijde s geniální inovací, že státní autobus nesmí jezdit po obecní cestě.
král j
5 měsíců
Pokud zvítězí někdo jiný než ČD, budou jim muset předat CityElefanty?
O pár příspěvků níže píše diskutér Dominik toto:
„Ne nemusí, současná smlouva stojí jinak, současná říká, že objednavatel se u současného dopravce dotáže zda bude požadovat odkup novým dopravcem, a nový dopravce bude mít povinnost odkoupit.
Řešilo se to v jedné z předchozích diskuzí. A tam bylo doloženo, že kraj už se poptal a ČD budou odkup požadovat.“
Fandík
5 měsíců
Úplně jednoduché řešení…. Buď to vyhrajou České Dráhy což by byla ta lepší varianta a nebo konkurence, ale v tom případě by se na tom podíleli zahraniční investoři a myslím, že takový Radim by to neufinancoval bez zahraniční pomoci
Když to zadavatel řádně zdůvodní, může být na delší období. V diskuzi k jednomu z článků na toto téma je to vysvětlené, tuším i včetně citace ze zákona.
Téma to nicméně velmi pravděpodobně bude. Protože rozhodnutí ve stylu „jakkoli zákon umožňuje stanovenou maximální dobu prodloužit, již z mimořádné povahy takového opatření je zřejmé, že takové prodloužení nemůže zákonné maximum zdvojnásobit“ by bylo přesně ve stylu současného Nejvyššího správního…
Teoreticky by mohly být provozovány pozbývající vykuchaná 071 po nějaké úpravě se šroubovkou. Ale ve třicátých letech bude vozba na pacifiku vypadat pravděpodobně jinak, než dieselová lokomita a 4 patra. A dříve uvolnění prvních 471 nepřipadá v úvahu.
Na druhou stranu, vždyť už mají taky něco nalítáno. A nějakýcho 30 let provozu, to je na příměstské vozidlo akorát, možná i trochu moc. Možná bychom se měli zbavit představy, že železniční vozidlo tu má být nějakých 40 let. To je spíš dáno tím, že jsme si zvykli, jak žabotlamy, 830, laminátky a možná i něco dalšího přesluhují, proto nám to přijde normální. Ale zase třeba M131 byly vyráběné po válce a dosloužily v 70. letech, poslední páry jezdily něco málo přes 20 let. M240.0 taky. A extrém byly poválečné stroje M284.0 a .1, které vydržely v provozu jen asi… Číst vice »
Záleží jen na tom, zda jsou provozně vhodné a pokryjí poptávku. 451/452 jezdily kolem Prahy hodně dlouho a bezbarierový nástup byl velkým plus. Stejně jako T3 po praze je vhodná pro návoz do škol a zaměstnání v rámci špičkových spojů. To vozidlo je funkční a pro drtivou většinu lidí dostačující, pokud se řádně udržuje, což DP dělá velmi dobře. Ostatně pokud cestující nejsou ochotni platit na jízdném víc než malý zlomek skutečných nákladů, tak se to někde projevit musí, nemůžem si dovolit kupovat nové soupravy každých 15-20 let.
Ondřej
5 měsíců
Proč se to má soutěžit na celých 30 let? Můžu se plést, ale přijde mi to jako optimální podhoubí pro různé stížnosti a odvolání, když to je tak velká zakázka najednou. A kvalitativní přínos v tom taky nevidím – akorát se na tolik let upíšeme jedné společnosti a nebude z toho cesty zpět. Nebo mi něco uniká?
Předpokládám, že kvůli tomu, aby šlo rozložit vysoké náklady na pořízení nových vlaků na delší období. Ale také mi to nepřijde úplně šťastné, je to podle mě za hranicí racionální předvídatelnosti potřeb a situace na trhu.
Tyhle smlouvy obvykle umožňují měnit rozsah objednávky a Praha není jediná aglomerace, kde by se vlak pro 400 lidí využil. Aniž by tam jeden čekal výrazný pokles poptávky, spíš naopak.
Může některý dopravce jít do soutěže s pětivozovým regiopanetrem? Přijde mi to smysluplnějsí než dvoupodlažní třívozová jednotka, zejména s ohledem na rychlejší výměnu cestujících.
170 metrů mají v okolí Prahy jen nástupiště na 091 (z Prahy do Kralup). A tam se i ve výhledu počítá ve špičce s 2x 640.2 (cca 160 metrů), takže tam problém nevidím.
Obzvláště na S1, S2, S4, S6 a S9 ne 🙂
Alespoň na S2(/S22), jinde to moc neznám, je člověk ráno rád, když chytne použitelné „místo na stání“ někde, kde se může opřít a nestojí úplně uprostřed nástupního prostoru…
A když přijede jenom jeden slon (ekvivalent 5-6 vozového regiopanťáku) tak je to v P…
Ale na spoje o víkendu a mezi 10h až 14h by regiopanťák byl úplně v pohodě…
Ano. Jednak to mají ČD už ve stávající smlouvě a i kdyby to tam nebylo – co by s nimi ČD dělaly? Jezdily na vlastní komerční riziko z Prahy do Lublinu? Rády se jich zbaví, pokud v soutěži neuspějí.
to fakt mají ve smlouvě? Že musí prodat vozidla, která kupovala za své? Kdo tohle za ČD podepsal..i když samozřejmě je jasné, že co s nimi jiného, ale podepsat to u vozidel bez dotací, to je šilenost..
To neni silenost, ale v soucasnych smlouvach standard, bez ktereho by kontrakt neziskaly. U nekterych smluv jde i o to, ze se na nakupu vozidel spolupodilel kraj za pomoci evropskych dotaci. Ale to myslim neni pripad cityelefantu.
Tak oni je nedarují, ale prodají, takže ty „své“ zase dostanou zpět, samozřejmě ponížené o část uplynulé životnosti. Pokud by měl dopravce pocit, že je i tak pro něj takové ustanovení ekonomicky nevýhodné, tak si logicky musí tu domnělou ztrátu započíst jako náklad při tvorbě cenové nabídky.
Není to šílenost, naopak je to racionální krok, jak zajistit, že se ČD zbaví nepotřebného majetku a za získané peníze koupit něco, co potřebují pro své podnikání.
Ne nemusí, současná smlouva stojí jinak, současná říká, že objednavatel se u současného dopravce dotáže zda bude požadovat odkup novým dopravcem, a nový dopravce bude mít povinnost odkoupit.
Řešilo se to v jedné z předchozích diskuzí. A tam bylo doloženo, že kraj už se poptal a ČD budou odkup požadovat.
Mít jistotu prodeje za předem určenou zůstatkovou cenu, nebo se snažit prodat na truc někomu, kdo tou dobou třeba ani nebude mít zájem a koupí za zlomek ceny?
ČD ve stávající smlouvě mají tak maximálně to, že se jich kraj zeptá, a oni se rozhodnou zda případně prodají, nebo ne. Žádná povinnost odprodeje tam není. Ale kraj se jich už zeptal a dráhy budou odkup novým požadovat.
Jako je pravda, že to s čím vstoupili na koleje, s jakou vizí, a jak to provozují teď, tak je to hrůza … Osobně se jim vyhýbám jak čert kříži. Z Brna pouze linkou R8 na Přerov a Hranici na Moravě nemám na výběr, a defakto provozují to stejné co České dráhy .. navíc je v tom pěkný nepořádek, a mají fest špinavé vagóny … holt to točí a není čas na údržbu.
Mám stejný poznatek, navíc téměř po každém svezení rýma, slzení v očích, kýchání atd. Vzduchotechnika je něco, co vyžaduje péči. Zvláštní je, že u jiných dopravců se mi to nestává.
Tak dnes se jedna souprava 471 vyřadila. Budeme jich asi potřebovat více
Tak tady jsem na 99% přesvědčený, že vyhrají České dráhy. Už jen proto, že zadavatel nebude riskovat u takhle velké zakázky soukromníka. Nepůjde jen o peníze. A upřímně v tomto případě je to v pořádku, mělo by to ČD zůstat.
Tak jak pak vysvětlíte to, že hlásí ZSSK a ÖBB? To snad nejsou státní dopravci?
Přece nevěříte, že by v Praze jezdili Slováci…
A v čem je tedy ta soutěž? Trosku vám dávám za pravdu, ale scénář ze to vyhraje Jančura? Přeji mu pevné zdraví .
Doufám že vyhraje nějaký soukromník. Mít zabetonovano na 30 let modrou mafií vážně nechci.
Já teda nechci špinavé, nefunkční vagony už po dvou letech zajišťování dopravy v závazku, protože soukromník šetří kde se dá, respektive kde mu to projde.
Modrý mafií bude vadit, že kvůli nějaký zakázce na 30let na tom budou mít polepy PID:)
Ti se možná proberou a budou chtít, aby se státním ČSAD taky sebraly spoje… možná nějaký obyvatel vyššího sklepení přijde s geniální inovací, že státní autobus nesmí jezdit po obecní cestě.
Pokud zvítězí někdo jiný než ČD, budou jim muset předat CityElefanty?
O pár příspěvků níže píše diskutér Dominik toto:
„Ne nemusí, současná smlouva stojí jinak, současná říká, že objednavatel se u současného dopravce dotáže zda bude požadovat odkup novým dopravcem, a nový dopravce bude mít povinnost odkoupit.
Řešilo se to v jedné z předchozích diskuzí. A tam bylo doloženo, že kraj už se poptal a ČD budou odkup požadovat.“
Úplně jednoduché řešení…. Buď to vyhrajou České Dráhy což by byla ta lepší varianta a nebo konkurence, ale v tom případě by se na tom podíleli zahraniční investoři a myslím, že takový Radim by to neufinancoval bez zahraniční pomoci
Bez jaké zahraniční pomoci?
ČSOB je zahraniční pomoc?
Financování ČD je bez zahraniční pomoci – když dluhopisy kupují i zahraniční fondy?
pokud tu bude 30 let jezdit Radim tak už radši nebudu používat VHD
Pokud zadavatel nepůjde jen po penězích, co bude muset dosypat, můžou být podmínky takový, že bude úplně jedno kdo vyhraje.
Jakože nepojedete ani Metrem, ani autobusem PID, ani šalinou v Brně?
Pražská aglomerace = Brno aha?
Já myslel, že podle zákona smí být smlouva maximálně na 15 let (u přímých zadání to bylo 10 let).
Když to zadavatel řádně zdůvodní, může být na delší období. V diskuzi k jednomu z článků na toto téma je to vysvětlené, tuším i včetně citace ze zákona.
Téma to nicméně velmi pravděpodobně bude. Protože rozhodnutí ve stylu „jakkoli zákon umožňuje stanovenou maximální dobu prodloužit, již z mimořádné povahy takového opatření je zřejmé, že takové prodloužení nemůže zákonné maximum zdvojnásobit“ by bylo přesně ve stylu současného Nejvyššího správního…
30 let… to je dost… to uz budu asi po smrti…
Upřímnou soustrast.
2029 taky?
Já taky 🙂
Těch 17 vyřazených by mohli dát na posázavský pacifik s brejlovcem místo naprosto příšerně zrekonstruovaných Bmto
Teoreticky by mohly být provozovány pozbývající vykuchaná 071 po nějaké úpravě se šroubovkou. Ale ve třicátých letech bude vozba na pacifiku vypadat pravděpodobně jinak, než dieselová lokomita a 4 patra. A dříve uvolnění prvních 471 nepřipadá v úvahu.
* než dieselová lokomotiva
Dvouzdrojová lokomotiva s 071+071+071+971. Klidně souprava bez šroubovek.
😬
Jakože takto?
https://cs.wikipedia.org/wiki/%C5%A0koda_13Ev#/media/Soubor:750_716_80-72_003_CZ-CD_Ostrava_banske_nadrazi_VOK.jpg
Jen teda přestavba z 30. let starého vyřazeného vlaku, RegioZnova!
No to je nápad … nebo se můžou věnovat italům z Landrbánu aby s nimi jezdili do Mnichova … 😁 … co ?!
Vy tedy perlíte …
Na druhou stranu, vždyť už mají taky něco nalítáno. A nějakýcho 30 let provozu, to je na příměstské vozidlo akorát, možná i trochu moc. Možná bychom se měli zbavit představy, že železniční vozidlo tu má být nějakých 40 let. To je spíš dáno tím, že jsme si zvykli, jak žabotlamy, 830, laminátky a možná i něco dalšího přesluhují, proto nám to přijde normální. Ale zase třeba M131 byly vyráběné po válce a dosloužily v 70. letech, poslední páry jezdily něco málo přes 20 let. M240.0 taky. A extrém byly poválečné stroje M284.0 a .1, které vydržely v provozu jen asi… Číst vice »
Záleží jen na tom, zda jsou provozně vhodné a pokryjí poptávku. 451/452 jezdily kolem Prahy hodně dlouho a bezbarierový nástup byl velkým plus. Stejně jako T3 po praze je vhodná pro návoz do škol a zaměstnání v rámci špičkových spojů. To vozidlo je funkční a pro drtivou většinu lidí dostačující, pokud se řádně udržuje, což DP dělá velmi dobře. Ostatně pokud cestující nejsou ochotni platit na jízdném víc než malý zlomek skutečných nákladů, tak se to někde projevit musí, nemůžem si dovolit kupovat nové soupravy každých 15-20 let.
Proč se to má soutěžit na celých 30 let? Můžu se plést, ale přijde mi to jako optimální podhoubí pro různé stížnosti a odvolání, když to je tak velká zakázka najednou. A kvalitativní přínos v tom taky nevidím – akorát se na tolik let upíšeme jedné společnosti a nebude z toho cesty zpět. Nebo mi něco uniká?
Předpokládám, že kvůli tomu, aby šlo rozložit vysoké náklady na pořízení nových vlaků na delší období. Ale také mi to nepřijde úplně šťastné, je to podle mě za hranicí racionální předvídatelnosti potřeb a situace na trhu.
Je to soutěž, ovšem ty nepředvídatelnosti – jejich snadnější řešení – spíše ukazují na výhodu mít tam státní akciovku nežli soukromníka.
Tyhle smlouvy obvykle umožňují měnit rozsah objednávky a Praha není jediná aglomerace, kde by se vlak pro 400 lidí využil. Aniž by tam jeden čekal výrazný pokles poptávky, spíš naopak.
Nejde o pokles poptávky, ale změnu dopravní koncepce. Na 30 let si to zabetonovat není zrovna prozíravé.
Jestli to vyhrajou CD, budou prskat, že na tom budou polepy PID?
Proč?
Může některý dopravce jít do soutěže s pětivozovým regiopanetrem? Přijde mi to smysluplnějsí než dvoupodlažní třívozová jednotka, zejména s ohledem na rychlejší výměnu cestujících.
A dva takové spojené Pantery se k nástupišti vejdou?
Ne, protože Dobrá správa při rekonstrukci stanic zkrátila nástupiště na cca 200m. Pětivozový panter má cca 130m (2x = 260m).
Dokonce jen 170 metrů mají nová nástupiště
170 metrů mají v okolí Prahy jen nástupiště na 091 (z Prahy do Kralup). A tam se i ve výhledu počítá ve špičce s 2x 640.2 (cca 160 metrů), takže tam problém nevidím.
To vůbec není pravda! SŽ nástupiště prodloužila na 300m a pětivozový panter má 100m (2x = 200m). Vejdou se tam krásně.
Opravdu zkrátila na 200 m? Když si přeměřuji v mapě nástupiště na zrekonstruované 221, tak mají přes 250 m.
OK, beru zpět, je to skutečně jen 200 m.
Ne, nemohl. Při zdvojení by se nevešly k nástupišti, což je požadováno.
Jako že se k nástupišti nevejde vlak s 10 vagóny? Možná tak na lokálkách, ale určitě to neplatí na hlavních tratích.
Tady se jedná o všechny zastávky na trati, ne jen velká nádraží.
Nikde nepíšu o velkých nádražích. 5 vozová jednotka Regiopanteru by měřila 120 m. Zdvojená 240 m. Nástupiště u zastávek bývají dlouhá minimálně 250 m.
To není pravda
Ono se ale bude požadovat i zdvojování, a to s dvěma dlouhými pantery nevychází.
Ne, díky, jakožto cestující, který panťákem jezdí často, rozhodně jsem pro patrové vlaky, jednopodlažní v žádném případě. Obzvláště na S9.
Obzvláště na S1, S2, S4, S6 a S9 ne 🙂
Alespoň na S2(/S22), jinde to moc neznám, je člověk ráno rád, když chytne použitelné „místo na stání“ někde, kde se může opřít a nestojí úplně uprostřed nástupního prostoru…
A když přijede jenom jeden slon (ekvivalent 5-6 vozového regiopanťáku) tak je to v P…
Ale na spoje o víkendu a mezi 10h až 14h by regiopanťák byl úplně v pohodě…
S9 je na tom podobně a i o víkendu jsou tam patrové soupravy opodstatněné.
No vidíte to. A na S4 si cestující vymohli pantery.
Kdyby vyhrál třeba RJ, tak mu ČD ty CityElefanty ochotně prodají? Nebo jak to vlastně myslí, že se s nimi počítá?
Ano. Jednak to mají ČD už ve stávající smlouvě a i kdyby to tam nebylo – co by s nimi ČD dělaly? Jezdily na vlastní komerční riziko z Prahy do Lublinu? Rády se jich zbaví, pokud v soutěži neuspějí.
To že to mají ve smlouvě „už teď“ jsem fakt nevěděl. V tom případě to dává smysl. Díky moc
to fakt mají ve smlouvě? Že musí prodat vozidla, která kupovala za své? Kdo tohle za ČD podepsal..i když samozřejmě je jasné, že co s nimi jiného, ale podepsat to u vozidel bez dotací, to je šilenost..
To neni silenost, ale v soucasnych smlouvach standard, bez ktereho by kontrakt neziskaly. U nekterych smluv jde i o to, ze se na nakupu vozidel spolupodilel kraj za pomoci evropskych dotaci. Ale to myslim neni pripad cityelefantu.
Tak oni je nedarují, ale prodají, takže ty „své“ zase dostanou zpět, samozřejmě ponížené o část uplynulé životnosti. Pokud by měl dopravce pocit, že je i tak pro něj takové ustanovení ekonomicky nevýhodné, tak si logicky musí tu domnělou ztrátu započíst jako náklad při tvorbě cenové nabídky.
Není to šílenost, naopak je to racionální krok, jak zajistit, že se ČD zbaví nepotřebného majetku a za získané peníze koupit něco, co potřebují pro své podnikání.
Ne nemusí, současná smlouva stojí jinak, současná říká, že objednavatel se u současného dopravce dotáže zda bude požadovat odkup novým dopravcem, a nový dopravce bude mít povinnost odkoupit.
Řešilo se to v jedné z předchozích diskuzí. A tam bylo doloženo, že kraj už se poptal a ČD budou odkup požadovat.
Prodat je na truc do Polska nebo na Ukrajinu. Netřeba to konkurenci nijak usnadňovat.
Mít jistotu prodeje za předem určenou zůstatkovou cenu, nebo se snažit prodat na truc někomu, kdo tou dobou třeba ani nebude mít zájem a koupí za zlomek ceny?
Přesně tohle je návod, jak mít podělaný byznys i život.
ČD ve stávající smlouvě mají tak maximálně to, že se jich kraj zeptá, a oni se rozhodnou zda případně prodají, nebo ne. Žádná povinnost odprodeje tam není. Ale kraj se jich už zeptal a dráhy budou odkup novým požadovat.
Se obávám, že po roku 2029 nejdál do Olomouce, dál to nedovolí dráty.
Hlavně ne RJ.. žlutá špína
Jako je pravda, že to s čím vstoupili na koleje, s jakou vizí, a jak to provozují teď, tak je to hrůza … Osobně se jim vyhýbám jak čert kříži. Z Brna pouze linkou R8 na Přerov a Hranici na Moravě nemám na výběr, a defakto provozují to stejné co České dráhy .. navíc je v tom pěkný nepořádek, a mají fest špinavé vagóny … holt to točí a není čas na údržbu.
Mám stejný poznatek, navíc téměř po každém svezení rýma, slzení v očích, kýchání atd. Vzduchotechnika je něco, co vyžaduje péči. Zvláštní je, že u jiných dopravců se mi to nestává.
No hlavně že jste před několika dny za ně tak urputně bojoval…