egoe-plus
Doprava ve městě Mikromobilita Nová mobilita

Největší metropolitní oblast Polska integruje veřejnou dopravu a sdílenou mobilitu

Sdílená kola v Katovicích. Pramen: Foto: Metropolia GZM/ Witold Trólka
Sdílená kola v Katovicích. Pramen: Foto: Metropolia GZM/ Witold Trólka
Nový plánovač tras zahrne i sdílené dopravní prostředky a nabídne cestujícímu nejlepší řešení

Největší a nejlidnatější polská Metropole Horní Slezsko-Zagłebie (GZM) zahrnující katovickou aglomeraci oznámila plány na vytvoření dopravního systému, který propojí veřejnou dopravu se službami sdílené mobility. Cílem je vytvořit chytrý plánovač tras, který bude kombinovat sdílené automobily, kola, skútry či koloběžky s veřejnou dopravou.

Metropole svůj záměr oznámila v březnu, kdy zároveň uzavřela spolupráci se společností Voom. Voom je polský start-up z oblasti nové mobility a pro Hornoslezskou metropoli bude vyvíjet zmíněný plánovač tras. Další aktivity společnosti Voom zahrnují například vývoj tzv. city-hubů, tedy center nové mobility, které budou využívané pro parkování a dobíjení vozidel sdílených automobilů, koloběžek apod.

„Komunikace a doprava představuje pro vedení metropole největší výzvu. Uvědomujeme si, že dopravní potřeby obyvatel se mění a my s nimi musíme držet krok. Klíčovým konceptem je pro nás udržitelná městská mobilita, tedy poskytování rozdílných druhů dopravy, které jsou na dané trase pro uživatele nejvýhodnější. Jako metropole jsme ochotni testovat nová řešení, která nás právě k udržitelné městské mobilitě přiblíží,” uvedl místopředseda GZM Henryk Borczyk.

Představitelé metropole jsou přesvědčeni, že služby, jako jsou sdílená kola, automobily, skútry a koloběžky, mají velký potenciál zlepšit mobilitu obyvatel, snížit dopravní zácpy a ekologickou stopu dopravy. Problémem je ovšem jejich rostoucí počet a absence jednotného informačního systému.

V současném stavu totiž každá ze služeb sdílené mobility má svou vlastní aplikaci, kterou musí uživatel znát a mít k dispozici. To ale komplikuje orientaci mezi službami, znemožňuje multimodální plánování, a tím odrazuje potenciální uživatele.

Řešením je podle vedení metropole právě jednotný systém, na jehož vývoji se spolu s GZM podílí dopravní start-up Voom. Ve finální aplikaci, tedy multimodálním plánovači tras, uživatelé naleznou veškeré nabízené služby sdílené mobility a veřejnou dopravu. Zároveň si také budou moci nechat naplánovat cestu dle rozdílných kritérií, jako je rychlost, cena anebo ekologická stopa daného dopravního prostředku.

Metropole Horní Slezsko-Zagłebie je samosprávná jednotka, která zahrnuje celou katovickou oblast (celkem 41 měst a obcí).

12 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
View all comments
Pražec

Ano, „multimodální“! To je to správné zaklínadlo, které se dává do propagačních materiálů.
A které umí otvírat unijní pokladnice – teď nemyslím tento případ, ale obecně.

Tady na Moravě

Tak obecne vzato je mi lito, ze nerozumis, ale zas takhle verejne najevo to davat nemusis.

Pražec

Mám za to, že rozumím dobře. Etymologii výrazu najdeme v latině, a to ve slovech multus = mnohý a modus = způsob. Kromě tohoto slova jsem alergický i na slovo „mikromobilita“ (pozor, první část slova je pro změnu z řečtiny). Je smutné, když se tyto pojmy redukují na pouhá synonyma pokroku, úspěchu a dohánění Západu. Potom se automaticky berou jako nejlepší a basta, tak proč do nich neinvestovat? Jistě, není na nich nic špatného. Ale je hloupost se za nimi slepě hnát, pokud zároveň pomíjíme skutečné potřeby místních obyvatel v dané lokalitě, které by šlo efektivněji vyřešit jiným způsobem. Konkrétně… Číst vice »

pohledem realisty

Vyhledávač sám o sobě je možná hezká a užitečná záležitost, ale každá integrace má dvě základní složky toho systému: provozní a TARIFNÍ – a pokud nebude použití těch sdílených dopravních prostředků i součástí tarifní složky toho systému, což znamená, že si (například) tu koloběžku nejen odblokuji kódem ze zakoupené jízdenky, ale nebudu za její použití už naprosto nic dalšího platit, tak to celé je ve výsledku k ničemu!

Miropiro

Moc hezké, jen kdyby tak ještě znali v této oblasti pojem integrovaná železnice. Integrovaná jízdenka na všechny druhy dopravy je pro Katowice neznámý pojem. Ale v Trojměstí to jde, stejně jako ve Varšavě.

Tady na Moravě

Přesně. Je to 4miliónová metropole, kde páteří MHD jsou expresní bus linky. Dokud tam nebude plně integrovaný sbahn tak veškerá vylepšení budou jen více posypky cukru na hromádce lejna.
Nicméně jako důkaz, že lze implementovat mobility as a service i v našich zeměpisných šířkách, to je zajímavé.

Miropiro

Tak abych Polákům nekřivdil, společný lístek znají. To jen v roce 2017 to ještě nešlo. Viz https://www.metropoliaztm.pl/pl/s/metrobilet

Raddie

To bude supet, až to třeba člověku po operaci nabídne půlku cesty na kole 🤣🤣🤣

Raddie

Super 😇

Samo

Predpokladám že si to budete vedieť filtrovať 🙂

Jakub P

Nebo člověku bez papírů motorku/auto. Možnost zaškrtnout si, který prostředky jo a který ne maj vyhledávače spojení už pár desítek let…

Jiří Kocurek

Zrovna Seznam to sice umí, ale v momentě, když do MHD zahrnete sdílený automobil jezdící linku z Bfl do Psvz, tak ho to nabídne jako linku. A tak tam přijdete s tím, že šofér bude. A jste tam 4 takoví.