Největší metropolitní oblast Polska integruje veřejnou dopravu a sdílenou mobilitu

Sdílená kola v Katovicích. Pramen: Foto: Metropolia GZM/ Witold TrólkaSdílená kola v Katovicích. Pramen: Foto: Metropolia GZM/ Witold Trólka

Nový plánovač tras zahrne i sdílené dopravní prostředky a nabídne cestujícímu nejlepší řešení

Největší a nejlidnatější polská Metropole Horní Slezsko-Zagłebie (GZM) zahrnující katovickou aglomeraci oznámila plány na vytvoření dopravního systému, který propojí veřejnou dopravu se službami sdílené mobility. Cílem je vytvořit chytrý plánovač tras, který bude kombinovat sdílené automobily, kola, skútry či koloběžky s veřejnou dopravou.

Metropole svůj záměr oznámila v březnu, kdy zároveň uzavřela spolupráci se společností Voom. Voom je polský start-up z oblasti nové mobility a pro Hornoslezskou metropoli bude vyvíjet zmíněný plánovač tras. Další aktivity společnosti Voom zahrnují například vývoj tzv. city-hubů, tedy center nové mobility, které budou využívané pro parkování a dobíjení vozidel sdílených automobilů, koloběžek apod.

„Komunikace a doprava představuje pro vedení metropole největší výzvu. Uvědomujeme si, že dopravní potřeby obyvatel se mění a my s nimi musíme držet krok. Klíčovým konceptem je pro nás udržitelná městská mobilita, tedy poskytování rozdílných druhů dopravy, které jsou na dané trase pro uživatele nejvýhodnější. Jako metropole jsme ochotni testovat nová řešení, která nás právě k udržitelné městské mobilitě přiblíží,” uvedl místopředseda GZM Henryk Borczyk.

Představitelé metropole jsou přesvědčeni, že služby, jako jsou sdílená kola, automobily, skútry a koloběžky, mají velký potenciál zlepšit mobilitu obyvatel, snížit dopravní zácpy a ekologickou stopu dopravy. Problémem je ovšem jejich rostoucí počet a absence jednotného informačního systému.

V současném stavu totiž každá ze služeb sdílené mobility má svou vlastní aplikaci, kterou musí uživatel znát a mít k dispozici. To ale komplikuje orientaci mezi službami, znemožňuje multimodální plánování, a tím odrazuje potenciální uživatele.

Řešením je podle vedení metropole právě jednotný systém, na jehož vývoji se spolu s GZM podílí dopravní start-up Voom. Ve finální aplikaci, tedy multimodálním plánovači tras, uživatelé naleznou veškeré nabízené služby sdílené mobility a veřejnou dopravu. Zároveň si také budou moci nechat naplánovat cestu dle rozdílných kritérií, jako je rychlost, cena anebo ekologická stopa daného dopravního prostředku.

Metropole Horní Slezsko-Zagłebie je samosprávná jednotka, která zahrnuje celou katovickou oblast (celkem 41 měst a obcí).

Tagy Metropole Horní Slezsko-Zagłebie Polsko sdílená mobilita
12 komentářů