Největší letadlo světa má za sebou druhý zkušební let. Po více než dvou letech
Noví majitelé firmy hledají pro letadlo jiné využití, má sloužit k testování nadzvukových strojů.
Dlouho se zdálo, že první let v dubnu 2019 bude současně i posledním pro největší letadlo světa Stratolaunch. Projekt letadla financovaný již zemřelým spoluzakladatelem Microsoftu Paulem Allenem byl na prodej a zdálo se, že letadlo už nevzlétne.
S novými majiteli, společností Cerberus Capital Management, dostal ale projekt šanci na vzkříšení. Téměř přesně dva roky po prvním startu vzlétlo letadlo s názvem Roc znovu z letiště v Mohavské poušti v Kalifornii.
Letadlo bylo ve vzduchu 3 hodiny a 14 minut, téměř o hodinu déle než při prvním letu před dvěma lety. Podle provozního ředitele Zacharyho Krevora prošlo letadlo od prvního letu úpravami například v řídícím systému.
Letoun měl původně sloužit k vynášení raket do výšky zhruba deseti kilometrů, odkud by odstartovaly do vesmíru. Noví majitelé ale chtějí letadlo používat jako testovací platformu pro nadzvuková malá letadla Talon-A, která firma vyvíjí. Firma je pak chce nabídnout zejména armádě pro testování. Ještě ale úplně nevyloučila ani původní plán na použití k vynášení raket.
Recap from yesterday. Roc flew for 3 hours and 14 minutes at a max altitude of 14,000 ft. and a max speed of 178 kts. Beautiful shot from our chase plane. More tests in the works. pic.twitter.com/Ib9mYnqY1Z
— Stratolaunch (@Stratolaunch) May 1, 2021
Stratolaunch je největším letadlem světa podle rozpětí křídel – měří 117,3 metrů. Dosud největším podle rozpětí byl Hughes H-4 Hercules (97,4 metrů).
Dvoutrupé letadlo je vybaveno celkem šesti motory Pratt & Whitney PW4056, které jsou známé například z letadel Boeing 747-400. Každý trup je dlouhý 73 metrů, piloti a posádka jsou v pravém trupu. Podle maximální vzletové hmotnosti bude Stratolaunch druhým největším letadlem na světě za Antonovem An-225. Ten zvládne start s 600 tunami, Stratolaunch 589,7 tuny.