Největší dálniční zakázka přilákala pět zájemců. Nebýt PPP a chyb ministerstva, mohlo se již stavět

Vizualizace tunelu Maletín na D35 mezi Starým Městem a Mohelnicí. Foto: ŘSDVizualizace tunelu Maletín na D35 mezi Starým Městem a Mohelnicí. Foto: ŘSD

Ministerstvo nyní ze zájemců vybere čtyři pro soutěžní dialog. Dálnice na dluh má být hotová v roce 2029.

Odebírat
Upozornit na
guest
101 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
View all comments
Hýkus se fíbe

Fialová vláda si dá do programového prohlášení, že výstavba dálnice D35 je vládní priorita a potom ji staví pomocí PPP. Všichni přitom vědí, že systém PPP je minimálně o dva roky delší! To je stejně logický jako kdybych měl v garáži Ferrari a Trabanta a sliboval manželce která je v jiným stavu že až to na ní přijde tak že je pro mě priorita jí do porodnice dovézt co nejrychleji a v okamžiku kdy by dostala porodní bolesti tak ji vezl v Trabantu. Manželka by mi řekla, že potom co jí tam odvezu tak mám zůstat na psychiatrii!!! Ale co… Číst vice »

Padre

Co je na tom ,že vláda nechce zatížit státní rozpocet protiobčanského? Vy asi moc čtete řetězové maily určené té hloupější části důchodců.

Vlastimil Kocurek

Netrefujte se do důchodců, je na to legislativa, musíte mít věci pod kontrolou. Ale souhlas s tím, že řetězové emaily skutečně rozkládají tuto společnost, zejména ty , co vznikají v Rusku.
Je v kompetenci vlády určit, zda bude či nebude stavět podle PPP. Odsunutí plateb má význam, pokud se do té doby propracujeme k vyšší ekonomice, založené na vysokých technologiích. Pokud by naše ekonomika šla jako doposud, směrem pomocných prací pro Německo, smysl by to nemělo.

Václav

Tak mi přijde že né ta hloupější část důchodců ale vy.Co vám konkrétně udělali.Co dělá cenzůra když se tu veřejně napadají důchodci.Ale každý nemůže být chytrý jako „vy“.

Jiří Urban

To co Padre zmiňuje není o cenzuře nebo původu těch mailů, ale o tom, že ti lidé si to přečtou a věří tomu, protože to z jejich pohledu a úrovně vzdělání dává smysl. Oni žili v nějakém světě, kde Rus byl pomalu nadčlověk, který je chrání, dává jim práci nebo vyplácí důchody, a hodně těžko se jim dnešní doba kouše, protože volný trh hold nese i určitá rizika, povinnosti a odpovědnost.

Karl vB.

Je pouhou otázkou času, kdy do té věkové kategorie spadnete také. 🙂
Tedy, za podmínky, že se jí, vzhledem k vybrakované státní kase a intenzivní tendenci prodlužování věku odchodu do důchodu, ve zdraví dožijete.

Zbyněk19

jak jste přišel na to, že projektem PPP se nezatíží st. rozpočet? Naopak ve výsledku to vyjde mnohem dráž, jen se platba odsune a st. rozpočet se zatíží dalšími 15 mld

Lukáš P.

Dobrý den, pane Sůro, metoda PPP je jiná metoda výstavby, která má své výhody, ne předstírání. Běžnou formou výstavby by si stát musel půjčit, a navýšit státní rozpočet, a představte si, ten splácí následující generace.

rzc

Pokud by se zadluzeni zapocitalo do rozpoctu v rok, kdy se stat upise k dluhu, potom by PPP nemelo zadny smysl.

Vlastimil Kocurek

No to se ale právě neděje.

Jiný Petr

Dobrý den pane Lukáši P. – ale PPP má i své nevýhody a rizika. Není to jednostranně výhodný zázrak

Jirka

No ona je otázka za kolik si půjčuje stát a za kolik si půjčí investor…. Tipuju že stát si půjčí významně levněji a navíc v tom nemá další marži. Z mého pohledu má PPP význam, pokud by to ten investor i projektoval, neboť stát někdy dělá zbytečně drahé projekty, používá zbytečně drahá řešení, ale pokud mu stát dá hotový projekt, tak mi to přijde jako jenom kvalitní tunel….

Vlastimil Kocurek

To jsou dvě věci, jedna je PPP a druhá je naprojektuj a postav, už s tím mají zkušenosti Slováci, bohužel špatnou, kdy levný projekt byl nerealizovatelný, protože tunel s nízkým nadložím se propadal. Pak se na tom pracovalo hned v několika státech, aby to šlo nějak dokončit. Cena toho pak byla úplně někde jinde, hrozilo, že se to vůbec nedokončí, nebýt Němců, kteří propojili dosud nepropojené softwary. Není žádný návod, co je lepší a co je horší. Je to zcela individuální.

Franta Chcípák

A PPP splácí kdo…?

asdf

To přece nikoho nezajímá. Hlavně, že to nebude v kolonce „státní dluh“…

5 mld. ročně je sakra hodně…

Gejza

Jenomže PPP také budou splácet následující generace. Jenom tento PPP odčerpá podle informací z článku ze SFDI cca 5 mld Kč každý rok po dobu 25 let. Když to poščítáte s dalšími realizovanými, nebo plánovanými PPP, půjdou ročně ze SFDI v následujících dekádách desítky mld. Kč jen na dluhovou službu. A o to méně bude prostředků na aktuální investice.

Vlastimil Kocurek

Další vizionář s následující generací. Nestrašte lidi, sledujte vývoj vědy, vývoj vysokých technologií, vše je založeno na ekonomice růstu, takže dnes vypůjčené peníze, budou následující generace zatěžovat daleko méně, než si myslíte.
Rozvoj globální ekonomiky, do které budeme stále více patřit, se skutečně nedá vypočítat na kalkulačce, jak se o to snažíte. Vy uvažujete jen v úzkém pásmu “ SFDI- PPP -dluhová služba“ ,ale má to kontext, který to široce přesahuje.

Vlastimil Kocurek

Následující generace- to do určité míry opakujete to, co už se konečně přestalo tady psát a strašit lidi. My nevíme, co bude za deset let, jaká bude ekonomika, vychází se zásadně z ekonomiky růstu, a nikdo si nedovede představit, jak bude vypadat ekonomika následující generace. Snad si to nepředstavujete jako dnes :):), a jak moc to pro ní bude zatěžující. Takže na tom tolik nezáleží jestli PPP, ale záleží hlavně na tom, co se dopravy vůbec netýká, na tom, kolik prostředků vkládají vlády do školství a vědy. To rozhodne o prosperitě další generace, a schopnosti vracet dnes vypůjčené peníze do… Číst vice »

Zbyněk19

vláda si nepůjčí teď, ale od roku 2029 si bude půjčovat dalších 25 let

Adam

„Do konce roku začnou ještě další úseky, celkem bude ve výstavbě najednou 64 kilometrů.“
Jak to, že další „úseky?“ Já vím jednom o jednom úseku.

Mgr. Jan

Tak to víš prd. Podívej se od Hradce nahoru k Jičínu.

Otakar

Netěším se, až dálnici přivedou až ke Svitavám a bude chybět poslední úsek. Ten kruháč v Moravské Třebové nestíhá už teď a tvoří se kolony. Až bude D35 blíž a blíž k MT, tak provoz bude sílit. Už teď je to stejně s D1, ale postupným dostavěním bude převládat severní trasa. Přitom dostat se z Olomouce do VM je hrozný špunt, pak už to pádí rychle.

Aleš

Prosím vás postavte tři pruhy ať se to za 10 let nemusí rozšiřovat

Šalina na Špilas

Máte pravdu. Narozdíl od České Třebové v té Moravské železničáři nebydlí a tudíž tam musí bydlet nadšenci do aut. A ten provoz potom, to je mazec!

Karlos

Ale mne by zajímalo jaký ty firmy do toho šli.To jsem se tu nedocetl.

asdf

Tak to tedy pěkně smrdí. Taková  informace by měla být veřejná…

Tom

Je poměrně nešvar současné veřejné diskuse, že se vede stylem “mám názor” místo toho, aby se řešila reálná čísla. Tak tedy: Státní dluhopisy nefungují na složeném úroku, každý rok vám pratí fixní výnos z toho – x % z toho, co jste si půjčili. Plus na konci období vám splatí půjčovanou částku. Dálnice stojí 35 miliard, výnos 20-ti letých dluhopisů je 4,3 % (padesátileté 4,4 %). 35*0,043*25 vám dává 37,73 miliard v případě varianty “stát si půjčí”. V ceně je i údržba a rekonstrukce nakonec – D1 stála 28 miliard za 160 km. Tady se jedná o koncesionářem stavěný úsek… Číst vice »

Sauce

Díky! To jsem hledal.

Flinta19

Myslím, že nejde tak úplně brát za bernou minci náklady na rekonstrukci a údržbu D1. Na tomto úseku budou dva tunely z toho jeden dlouhý téměř 4 km a u těch budou náklady na provoz, údržbu a rekonstrukci výrazně vyšší než u prosté dálnice.

Jiný Petr

V podstatě máte pravdu – ale Váš výpočet platí v ideálním světě. Vezměme ten PPP do kontextu českého prostředí a chování našich vlád a ukažme si nepřímá rizika PPP: 1) pokud to dneska financujete ze státního rozpočtu, tak pořád existuje nějaká (byť šílená) psychologická hranice schodku. Vy, když část peněz nevydáte přímo z rozpočtu, ale tak trochu „bokem“ přes soukromníka – věřte, že schodek rozpočtu se o to nezmenší – politici o to více utratí na dluh 2) v případě PPP se zavazujete platit do budoucna v každém případě, ať se děje co se děje. Čili na „volné“ utrácení /… Číst vice »

Vlastimil Kocurek

Vy si můžete dovolit opisovat z Googlu, pan Sůra v určitých záležitostech nemůže dělat to stejné. Plně se za něj stavím.

Gwann

Konecne to nekdo napsal narovinu – stat predstira, ze ma penize. Tyhle PPP projekty muzou byt obri dira na prachy, oproti stavebnim nakladum je to pravidelne iksnasobek – a uz se „tesim“ v jakem stavu se nakonec dalnice preda…po uplynuti obdobi.

Tu tresnicku na dortu, ze by se mohlo stavet ale je to o par let pozdeji, protoze PPP, to uz je primo na tecku. Ale D1 prece staci…

mlokXCM

Samozřejmě, že to je více než stavební náklady, protože ta celková cena mj. zahrnuje i údržbu po desítky let. A dálnice se nakonec předá ve velmi dobrém stavu, protože ten je podmínkou toho, aby koncesionář dostával platby od státu.

J.K.

Když jsme u toho, jak SŽ pokračuje s PPP projektem na NemaŠe ?

Otakar

Tak ten byl dobrej 😀

Milan Dvořák

PPP financování je běžné možná tak v rozvojových zemích, kterým nikdo za výhodných podmínek nepůjčí. Na západě pozitivní příklady nevidím, stačí se podívat do Španělska nebo Itálie, kde se v PPP postaví dálnice s mýtnicí a lidi raději jezdí po souběžné silnici, která je zdarma. Jistě záleží na formě výběru mýta, jestli je to za cash a nebo skrytě přerozdělením ve formě desátku z dálniční známky, ale penězovod z výnosu z komerčních prostor a mýta je pro soukromé investory stabilně zajištěn na dvě dekády. Máme toto zapotřebí, aby se na oko snižovalo tempo zadlužování republiky na dalších pár let, za… Číst vice »

Karl vB.
Karl vB.

Rakousko je taky rozvojová země?
https://de.wikipedia.org/wiki/PPP_Ostregion

Jiří Kocurek
Jiří Kocurek

Nebo snad mezi rozvojové země patří Japonsko?
https://index-group.co.jp/index-strategy/en/reports/detail/34

Lukáš P.

Francie je taky rozvojová země?
https://lumivero.com/resources/case-studies/sncf/

Patolízal

Možná má pan autor pravdu. Stát nemá peníze na drahé dálnice, které jsou stejně pořád ucpané, ale protože silniční lobby přikazuje asfaltovat o 106 a zároveň bývalí komunisti pokládají dálnice, magistrály a průtahy za jedinou správnou dopravu. Bohužel zdá se, že toto myšlení je bezhlavé podporování slepé uličky. Místo PPP by se taky dala zastavit nesmyslná D49, D52 a D7 resp D6 aby bylo na dostavění důležité D35. A nejvtipnější je, jak ty dálnice ničí přetížené kamiony, mýto je směšné a opravy doplácí daňový poplatník. A i přesto se staví pořád další nesmysly. Tento dálniční fanatismus budou hradit ještě naši… Číst vice »

JFK

Ještě bych vás doplnil o to, že někde stavíme dálnice jen proto, aby polské kamiony byly dřív, s dotovaný zbožím, v „západní Evropè“.

Patolízal

Samozřejmě bez řádně zaplaceného průjezdu do kapes českých lidí.

Patolízal

Mínusáři asi nechtějí peníze do státní kasy. Raději to zafinancují z daní.

Okurka

Tvrzení, že stavby D49 a D52 jsou nesmyslné a lepší je nerealizovat dokazuje, že nemáte ponětí, jak důležité tyto dálnice jsou. Ovšem netvrdím, že by byly důležitější než D35, ale každá dálnice má nějaký smysl a důvod proč existuje nebo se plánuje.

Padre

Pánové ,vidím ,že by jste rádi jezdili českými hvozdy po hlinitých stezkách na dřevěném vozíku taženém oslíkem.

Michal M

To né, jim by stačila klikatá okreska.

Petr David

Nebo by stačilo nevozit proti sobě stejné kraviny a ubrat na spotřebě.

Patolízal

Ale houby. Jen raději jezdíme 160km/h vlakem, než 50km/h v koloně kamionů na dálnici. Ale chápu, že dálnicofilové na té dálnici to odpoledne rádi stráví. A zadluží při tom další tři generace.

Jiří Urban

Hlavně do Liberce..

Patolízal

Odkdy se do Liberce jezdí vlakem 160km/h? Ta trať je z dob Rakouska, dálnici D10 postavili v 80. letech. Srovnáváte Trabanta s bavorákem z devadesátek. Až se železnice zmodernizuje, dýchavičné spalováky na upatlané dálnici se budou moci jít zahrabat. Něco jako Tesla S Plaid natře na chleba ten devadesátkový bavorák.

Jiří Urban

Jen popisuji současný stav. Přiznám se, že nedokáži rozeznat, jestli Vaše příspěvky myslíte vážně nebo je to glosa. Jestli ano, pak doporučuji zkusit jiné prášky.

Jiří Kocurek

Napsal někdo, kdo je proti výměně mostu na Výtroni a chce opravovat starou rachotinu.

Petr David

Jestli má extém být za oponenturu k názoru… No nevím.

Padre

Extrém je jako oponentura k zcela zcestnému názoru ideální..

Beskyd

Předpokládaná realizace – 2026.
Ostudné.
Vzhledem k tomu, že tenhle úsek I/35 Svitavy-Mohelnice je přetížený a strategicky důležitý. S každým dokončeným úsekem od západu, ještě doprava zhoustne.

Cestovatel

Nevěřím tomu, že se tato stavba dokončí v roce 2029. Když se začne až 2026. Jen 4km tunel Dětrichov se bude stavět minimálně 4 roky. Už se měl budovat od roku 2023 pak by termín byl teoreticky reálný. Nyní je můj odhad 2032.

Tomáš Jirák

No já nevím, ať počítám jak počítám, tak ty vaše 4 roky na stavbu tunelu mezi roky 2026 a 2029 celkem sedí… Co tam máte dál?

Cestovatel

No když já počítám tak to je 2030, a to když se fakt při ražbě bude dařit. Ale co já vím jsou tam stařiny, pozůstatky po bývalé šachtě a nadloží také podle pamětníků může ražbu zkomplikovat.

David

Kdyby nebylo PPP, tak už se mohlo dávno stavět. Jo, počkat stát vlastně nemá peníze.
Neprotiřečíte si trochu?

podobyl

Vy asi nebudete nejostřejší tužka v penálu, když dáváte na příklad úplně jiné stavby.

Edudant

Jenž daňovým poplatnikem jsou i obyvatelé Nymburka, Nového Boru či Chrastavy, kterým je dálnice mezi Svitavami a Mohelnici úplně ukradená a většina po ní nepojede nebo párkrát v životě.

Jiří Urban

Jezdím po cyklostezce Nymburk – Poděbrady (na soutok s Cidlinou kde je skvělý gril U Přívozu) a lodivodů tam kromě Krále Jiřího je vždy hodně. To přístaviště je tam opodstatněné a chybí. Ale chápu, že jestli se kvůli němu odsunula příprava dálnice za 115 miliard, tak není o čem..

Gwann

Tak muzeme se bavit i o nekterych stavbach RSD. Jmenovite cele D6. Ktera jaksi zatim nevi kudy a jak do Varu…takze je a bude torzo.

Obchvat Svoru je taky akce RSD a tak podobne

Gwann

Nebo 2mld za reko vypravni budovy v Konepulkach nebo 70 mio za Becov…

Jiří Kocurek

Raději nepočítat kolik práce a lidského času se vyhodilo kolem administrativy D.O.L.

Sauce

Po prvotním přečtení mě mrzí trochu objektivita článku, nebo spíš její absence. Na PPP nemám ani kladný, ani záporný názor, zkrátka se musí vypočítat, zda se vyplatí.
Pokud autor používá slovní spojení, která jsou v článku jasně proti projektům PPP, mohl by svá tvrzení doložit, aby informace celkově nabyly hodnoty.
Ostatní články na Zdopravy.cz jsou normálně v tomto směru naprosto objektivní, tak o to víc mě to mrzí u těch pár…

Sauce

Ještě bych rád doplnil… má-li autor přístup k informacím, proč byl v tomto konkrétním případě postup ministerstva v přikročení k financování metodou PPP nevhodný, nebo až alarmující (jak by se mohlo zdát), myslím, že by tato informace měla být zveřejněna – ideálně v rámci tohoto samého článku.

František

Stát si půjčuje za nejlepší sazbu na trhu. Stavebnice firma, i když pak má zajištěné cashflow nebude mít nikdy peníze za takovou částku. Navíc se tím obcházeji metriky o zadlužení, kdy se to jen nahrazuje mandatorních vydají. A do třetice – ten úsek není nijak extrémně drahý (z pohledu SFDI rozpočtu), aby se prostě rozprostřeny do 3 let výstavby nezaplatil. ŘSD ukázalo, že dokáže dotáhnout ty infrastrukturni projekty a že to umí.

Na železnici? Asi ok? Infra stavby nějakýho města či Kraje, která by byla nad jejich rozpočtové možnosti? Asi ok … Ale dálnice za SFDI peníze? Není třeba.

Sauce

To je zajímavé, takto jsem o tom neuvažoval. V ostatních zemích je ale zcela běžné stavět, nebo spravovat infrastrukturní stavby (a zejména dálnice) metodou financování PPP. V těchto případech se to tedy vyplatilo? Nebo i u těchto případů bohužel daný stát tratil?

František

Těžko paušalizovat – u mezinárodních projektů je asi snazší se dohodnou na poměru plateb než dohodnout kdo co a jak připraví – stejně to může být u samospráv a nebo něčeho technologicky složitějšího. Ale RSD teď docela jede a dálnice s 4km tunelem není něco, co se úplně vymyká.

Sauce

Promiňte mi, ale čekal jsem trochu pádnější argumenty. Každým rokem se odsouvá hned spousta dálničních staveb a odsunutí o jednu stavební sezónu kvůli přistoupení na financování modelem PPP je s prominutím prd oproti záležitostem se kterými se ŘSD potažmo stát zaobírá co se týče nucených odkladů. Když už, negativní vliv bych právě viděl v celkové ceně produktu jako takového.
Tak příště v dalších podobných článcích třeba snad použijete trochu korektnější slovník (návrh na zlepšení, ne urážka).
Váš platící člen.

Sauce

Seznamem nedisponuji, myslim ze nema smysl. Nicméně jako nejlepší možná alternativa poslouží web forum.ceskedalnice.cz, stačí projet jednotlivé úseky a jejich vlákna a podívat se do historie. U 99% všech dálničních staveb došlo k posunu termínu uvedeném v letácích ŘSD ZS a UP. Potažmo pokud nechcete projíždět tisíce vláken, možná wayback machine a historické letáky k úsekům dálnic. Příkladem D35, Opatovec – Staré Město – do března 2018 bylo ZS uváděno jako 2020. Poté již 2023. No je rok 2024 a zahájení PPP do této dekády na tomto úseku bude dle mě úspěch tak jako tak, jestli kvůli PPP přijdeme o… Číst vice »

Sauce

Doplním: vlastně existuje celkem užitečný druh vláken na fóru, „Zahájení staveb D + I v roce XXXX“, kde jsou updaty vždy po tuším čtvrt roce. Tak tam je hezky vidět původní termín a hned odsun na který jiný termín (většinou dozadu pochopitelně). Takže vlastně takový váš seznam 😉

Ferda

Klasické mravokarectví, že cokoliv na dluh je fuj fuj…

Je třeba tu pomilionté opakovat důvody, proč je zdravé zadlužení výhodné a v pořádku? A ano, naše země je stále zdravě zadlužená, žádné Řecko, Itálie, Francie…

Edudant

Tak ono i ostatní stavby se staví na dluh. TAkže problém není, že je to na dluh. Ale že je to na dluh s hodně nevýhodnými podmínkami. Stát má pro poskytnutí půjčky násobně lepší podmínky než soukromá firma, která to staví formou PPP. A to je ten problém.

V. F.

PPP financování je ve světě naprosto běžné a standardní. Víš, co to znamená? Že je to výhodné, jinak by se do toho nikdo nepouštěl. V ČR je tento způsob teprve na začátku, proto ti to, jako člověku, co se ve financích vůbec nevyzná, přijde jako špatné.

Edudant

To že je to běžné neznamená, že je to výhodnější. Navíc běžné je to především v zemích, které mají tak vysoký dluh, že už ani nemají jinou možnost nebo už je to opravdu pro ně výhodnější. Což my v takové situaci stále nejsme.

V. F.

To, že je naše země zadlužená mnohem méně než většina ostatních (v Evropě), rozhodně neznamená, že by byla zadlužená zdravě 😀 Trochu si o financích něco nastuduj kámo 😀
Co se týče tohoto PPP, je to rozhodně správné rozhodnutí. Ještě by to bylo vhodné, co se týče dálnic, pro sever D0 a sever D3.

Aussiger

Mno..uvidíme. V privátu je peněz habaděj.

Edudant

Není.

Aussiger

Je

hroch.obojzivelny

Já do privátů nechodím, bojím se nákazy. Ale budu vám věřit.

Dejf

No tak sice necháme budoucím generacím dluh, ale taky postavenou dálnici, to je ještě zkousnutelný. Taky je možný peníze na dluh projíst tak po česku, že koza někam zmizí a vlk má stále hlad…

Feedhunter

Stát na stavby nemá s PPP ani bez nich. Na obě si musí půjčovat. A tak jde jen o to, která z variant je nakonec výhodnější. Jestli vydat dluhopisy a nebo tu splácet v rámci PPP.

Johnny

A to je přesně to, co jsem se nikdy nikde nedočetl. Existuje na to nějaká analýza?

Edudant

Objetivní asi ne. Většinou analýza říká to co chce ten kdo jí platí.

Johnyka

100% je výhodnější vydat dluhopisy.

Cestovatel

Podle mě PPP je výhodnější.

Johnyka

Možná by to mohl být dobrý námět na článek. PPP vs. stavba klasicky v režiji ŘSD (financování státními dluhopisy).

dantex

Jeden z důvodů použití PPP je ten, že „dluh“ splácený koncesionáři se nepočítá do státního dluhu. Stát se snaží držet nějaký poměr dluh/HDP a rovněž i deficit SR/objem SR, protože na to reagují ratingy a úročení státních dluhopisů. A při zhoršení těchto poměrů se horší úrokové sazby týkají nejen dluhu přirostlého z důvodu výstavby např tohoto kusu dálnice, ale celé části státního dluhu, který je v tom období refinancován. To znamená, že zvýšení státního dluhu o 15 mld může zhoršit podmínky pro refinancování dalších např. 100 mld. Proto je pro stát mnohdy výhodnější platit koncesionáři platby s úrokem např 4,5%… Číst vice »