Největší dálniční zakázka přilákala pět zájemců. Nebýt PPP a chyb ministerstva, mohlo se již stavět
Vizualizace tunelu Maletín na D35 mezi Starým Městem a Mohelnicí. Foto: ŘSD
Ministerstvo nyní ze zájemců vybere čtyři pro soutěžní dialog. Dálnice na dluh má být hotová v roce 2029.
Fialová vláda si dá do programového prohlášení, že výstavba dálnice D35 je vládní priorita a potom ji staví pomocí PPP. Všichni přitom vědí, že systém PPP je minimálně o dva roky delší! To je stejně logický jako kdybych měl v garáži Ferrari a Trabanta a sliboval manželce která je v jiným stavu že až to na ní přijde tak že je pro mě priorita jí do porodnice dovézt co nejrychleji a v okamžiku kdy by dostala porodní bolesti tak ji vezl v Trabantu. Manželka by mi řekla, že potom co jí tam odvezu tak mám zůstat na psychiatrii!!! Ale co… Číst vice »
Co je na tom ,že vláda nechce zatížit státní rozpocet protiobčanského? Vy asi moc čtete řetězové maily určené té hloupější části důchodců.
Netrefujte se do důchodců, je na to legislativa, musíte mít věci pod kontrolou. Ale souhlas s tím, že řetězové emaily skutečně rozkládají tuto společnost, zejména ty , co vznikají v Rusku.
Je v kompetenci vlády určit, zda bude či nebude stavět podle PPP. Odsunutí plateb má význam, pokud se do té doby propracujeme k vyšší ekonomice, založené na vysokých technologiích. Pokud by naše ekonomika šla jako doposud, směrem pomocných prací pro Německo, smysl by to nemělo.
Tak mi přijde že né ta hloupější část důchodců ale vy.Co vám konkrétně udělali.Co dělá cenzůra když se tu veřejně napadají důchodci.Ale každý nemůže být chytrý jako „vy“.
To co Padre zmiňuje není o cenzuře nebo původu těch mailů, ale o tom, že ti lidé si to přečtou a věří tomu, protože to z jejich pohledu a úrovně vzdělání dává smysl. Oni žili v nějakém světě, kde Rus byl pomalu nadčlověk, který je chrání, dává jim práci nebo vyplácí důchody, a hodně těžko se jim dnešní doba kouše, protože volný trh hold nese i určitá rizika, povinnosti a odpovědnost.
Je pouhou otázkou času, kdy do té věkové kategorie spadnete také. 🙂
Tedy, za podmínky, že se jí, vzhledem k vybrakované státní kase a intenzivní tendenci prodlužování věku odchodu do důchodu, ve zdraví dožijete.
jak jste přišel na to, že projektem PPP se nezatíží st. rozpočet? Naopak ve výsledku to vyjde mnohem dráž, jen se platba odsune a st. rozpočet se zatíží dalšími 15 mld
Dobrý den, pane Sůro, metoda PPP je jiná metoda výstavby, která má své výhody, ne předstírání. Běžnou formou výstavby by si stát musel půjčit, a navýšit státní rozpočet, a představte si, ten splácí následující generace.
Pokud by se zadluzeni zapocitalo do rozpoctu v rok, kdy se stat upise k dluhu, potom by PPP nemelo zadny smysl.
No to se ale právě neděje.
Dobrý den pane Lukáši P. – ale PPP má i své nevýhody a rizika. Není to jednostranně výhodný zázrak
No ona je otázka za kolik si půjčuje stát a za kolik si půjčí investor…. Tipuju že stát si půjčí významně levněji a navíc v tom nemá další marži. Z mého pohledu má PPP význam, pokud by to ten investor i projektoval, neboť stát někdy dělá zbytečně drahé projekty, používá zbytečně drahá řešení, ale pokud mu stát dá hotový projekt, tak mi to přijde jako jenom kvalitní tunel….
To jsou dvě věci, jedna je PPP a druhá je naprojektuj a postav, už s tím mají zkušenosti Slováci, bohužel špatnou, kdy levný projekt byl nerealizovatelný, protože tunel s nízkým nadložím se propadal. Pak se na tom pracovalo hned v několika státech, aby to šlo nějak dokončit. Cena toho pak byla úplně někde jinde, hrozilo, že se to vůbec nedokončí, nebýt Němců, kteří propojili dosud nepropojené softwary. Není žádný návod, co je lepší a co je horší. Je to zcela individuální.
A PPP splácí kdo…?
To přece nikoho nezajímá. Hlavně, že to nebude v kolonce „státní dluh“…
5 mld. ročně je sakra hodně…
Jenomže PPP také budou splácet následující generace. Jenom tento PPP odčerpá podle informací z článku ze SFDI cca 5 mld Kč každý rok po dobu 25 let. Když to poščítáte s dalšími realizovanými, nebo plánovanými PPP, půjdou ročně ze SFDI v následujících dekádách desítky mld. Kč jen na dluhovou službu. A o to méně bude prostředků na aktuální investice.
Další vizionář s následující generací. Nestrašte lidi, sledujte vývoj vědy, vývoj vysokých technologií, vše je založeno na ekonomice růstu, takže dnes vypůjčené peníze, budou následující generace zatěžovat daleko méně, než si myslíte.
Rozvoj globální ekonomiky, do které budeme stále více patřit, se skutečně nedá vypočítat na kalkulačce, jak se o to snažíte. Vy uvažujete jen v úzkém pásmu “ SFDI- PPP -dluhová služba“ ,ale má to kontext, který to široce přesahuje.
Následující generace- to do určité míry opakujete to, co už se konečně přestalo tady psát a strašit lidi. My nevíme, co bude za deset let, jaká bude ekonomika, vychází se zásadně z ekonomiky růstu, a nikdo si nedovede představit, jak bude vypadat ekonomika následující generace. Snad si to nepředstavujete jako dnes :):), a jak moc to pro ní bude zatěžující. Takže na tom tolik nezáleží jestli PPP, ale záleží hlavně na tom, co se dopravy vůbec netýká, na tom, kolik prostředků vkládají vlády do školství a vědy. To rozhodne o prosperitě další generace, a schopnosti vracet dnes vypůjčené peníze do… Číst vice »
vláda si nepůjčí teď, ale od roku 2029 si bude půjčovat dalších 25 let
„Do konce roku začnou ještě další úseky, celkem bude ve výstavbě najednou 64 kilometrů.“
Jak to, že další „úseky?“ Já vím jednom o jednom úseku.
Tak to víš prd. Podívej se od Hradce nahoru k Jičínu.
Netěším se, až dálnici přivedou až ke Svitavám a bude chybět poslední úsek. Ten kruháč v Moravské Třebové nestíhá už teď a tvoří se kolony. Až bude D35 blíž a blíž k MT, tak provoz bude sílit. Už teď je to stejně s D1, ale postupným dostavěním bude převládat severní trasa. Přitom dostat se z Olomouce do VM je hrozný špunt, pak už to pádí rychle.
Prosím vás postavte tři pruhy ať se to za 10 let nemusí rozšiřovat
Máte pravdu. Narozdíl od České Třebové v té Moravské železničáři nebydlí a tudíž tam musí bydlet nadšenci do aut. A ten provoz potom, to je mazec!
Ale mne by zajímalo jaký ty firmy do toho šli.To jsem se tu nedocetl.
Nás také, ale není to veřejný údaj a nejsme členy hodnotící komise.
Tak to tedy pěkně smrdí. Taková informace by měla být veřejná…
Je poměrně nešvar současné veřejné diskuse, že se vede stylem “mám názor” místo toho, aby se řešila reálná čísla. Tak tedy: Státní dluhopisy nefungují na složeném úroku, každý rok vám pratí fixní výnos z toho – x % z toho, co jste si půjčili. Plus na konci období vám splatí půjčovanou částku. Dálnice stojí 35 miliard, výnos 20-ti letých dluhopisů je 4,3 % (padesátileté 4,4 %). 35*0,043*25 vám dává 37,73 miliard v případě varianty “stát si půjčí”. V ceně je i údržba a rekonstrukce nakonec – D1 stála 28 miliard za 160 km. Tady se jedná o koncesionářem stavěný úsek… Číst vice »
Díky! To jsem hledal.
Myslím, že nejde tak úplně brát za bernou minci náklady na rekonstrukci a údržbu D1. Na tomto úseku budou dva tunely z toho jeden dlouhý téměř 4 km a u těch budou náklady na provoz, údržbu a rekonstrukci výrazně vyšší než u prosté dálnice.
V podstatě máte pravdu – ale Váš výpočet platí v ideálním světě. Vezměme ten PPP do kontextu českého prostředí a chování našich vlád a ukažme si nepřímá rizika PPP: 1) pokud to dneska financujete ze státního rozpočtu, tak pořád existuje nějaká (byť šílená) psychologická hranice schodku. Vy, když část peněz nevydáte přímo z rozpočtu, ale tak trochu „bokem“ přes soukromníka – věřte, že schodek rozpočtu se o to nezmenší – politici o to více utratí na dluh 2) v případě PPP se zavazujete platit do budoucna v každém případě, ať se děje co se děje. Čili na „volné“ utrácení /… Číst vice »
Vy si můžete dovolit opisovat z Googlu, pan Sůra v určitých záležitostech nemůže dělat to stejné. Plně se za něj stavím.
Podotýkám, že investovalní nerozumím a informace mám z Googlu. Tohle příště napište na začátek, ušetříte mi čas dál číst.
Konecne to nekdo napsal narovinu – stat predstira, ze ma penize. Tyhle PPP projekty muzou byt obri dira na prachy, oproti stavebnim nakladum je to pravidelne iksnasobek – a uz se „tesim“ v jakem stavu se nakonec dalnice preda…po uplynuti obdobi.
Tu tresnicku na dortu, ze by se mohlo stavet ale je to o par let pozdeji, protoze PPP, to uz je primo na tecku. Ale D1 prece staci…
Samozřejmě, že to je více než stavební náklady, protože ta celková cena mj. zahrnuje i údržbu po desítky let. A dálnice se nakonec předá ve velmi dobrém stavu, protože ten je podmínkou toho, aby koncesionář dostával platby od státu.
Když jsme u toho, jak SŽ pokračuje s PPP projektem na NemaŠe ?
Tak ten byl dobrej 😀
PPP financování je běžné možná tak v rozvojových zemích, kterým nikdo za výhodných podmínek nepůjčí. Na západě pozitivní příklady nevidím, stačí se podívat do Španělska nebo Itálie, kde se v PPP postaví dálnice s mýtnicí a lidi raději jezdí po souběžné silnici, která je zdarma. Jistě záleží na formě výběru mýta, jestli je to za cash a nebo skrytě přerozdělením ve formě desátku z dálniční známky, ale penězovod z výnosu z komerčních prostor a mýta je pro soukromé investory stabilně zajištěn na dvě dekády. Máme toto zapotřebí, aby se na oko snižovalo tempo zadlužování republiky na dalších pár let, za… Číst vice »
Německo je taky rozvojová země?
https://www.via-suedwest.de/fileadmin/user_upload/Via_120516/BauAG2.jpg
Rakousko je taky rozvojová země?
https://de.wikipedia.org/wiki/PPP_Ostregion
Taky rozvojová země?
https://highways.dot.gov/public-roads/julyaugust-2006/bridging-financial-gap-ppps
Nebo snad mezi rozvojové země patří Japonsko?
https://index-group.co.jp/index-strategy/en/reports/detail/34
Francie je taky rozvojová země?
https://lumivero.com/resources/case-studies/sncf/
Možná má pan autor pravdu. Stát nemá peníze na drahé dálnice, které jsou stejně pořád ucpané, ale protože silniční lobby přikazuje asfaltovat o 106 a zároveň bývalí komunisti pokládají dálnice, magistrály a průtahy za jedinou správnou dopravu. Bohužel zdá se, že toto myšlení je bezhlavé podporování slepé uličky. Místo PPP by se taky dala zastavit nesmyslná D49, D52 a D7 resp D6 aby bylo na dostavění důležité D35. A nejvtipnější je, jak ty dálnice ničí přetížené kamiony, mýto je směšné a opravy doplácí daňový poplatník. A i přesto se staví pořád další nesmysly. Tento dálniční fanatismus budou hradit ještě naši… Číst vice »
Ještě bych vás doplnil o to, že někde stavíme dálnice jen proto, aby polské kamiony byly dřív, s dotovaný zbožím, v „západní Evropè“.
Samozřejmě bez řádně zaplaceného průjezdu do kapes českých lidí.
Mínusáři asi nechtějí peníze do státní kasy. Raději to zafinancují z daní.
Tvrzení, že stavby D49 a D52 jsou nesmyslné a lepší je nerealizovat dokazuje, že nemáte ponětí, jak důležité tyto dálnice jsou. Ovšem netvrdím, že by byly důležitější než D35, ale každá dálnice má nějaký smysl a důvod proč existuje nebo se plánuje.
Pánové ,vidím ,že by jste rádi jezdili českými hvozdy po hlinitých stezkách na dřevěném vozíku taženém oslíkem.
To né, jim by stačila klikatá okreska.
Nebo by stačilo nevozit proti sobě stejné kraviny a ubrat na spotřebě.
Ale houby. Jen raději jezdíme 160km/h vlakem, než 50km/h v koloně kamionů na dálnici. Ale chápu, že dálnicofilové na té dálnici to odpoledne rádi stráví. A zadluží při tom další tři generace.
Hlavně do Liberce..
Odkdy se do Liberce jezdí vlakem 160km/h? Ta trať je z dob Rakouska, dálnici D10 postavili v 80. letech. Srovnáváte Trabanta s bavorákem z devadesátek. Až se železnice zmodernizuje, dýchavičné spalováky na upatlané dálnici se budou moci jít zahrabat. Něco jako Tesla S Plaid natře na chleba ten devadesátkový bavorák.
Jen popisuji současný stav. Přiznám se, že nedokáži rozeznat, jestli Vaše příspěvky myslíte vážně nebo je to glosa. Jestli ano, pak doporučuji zkusit jiné prášky.
Napsal někdo, kdo je proti výměně mostu na Výtroni a chce opravovat starou rachotinu.
Jestli má extém být za oponenturu k názoru… No nevím.
Extrém je jako oponentura k zcela zcestnému názoru ideální..
Předpokládaná realizace – 2026.
Ostudné.
Vzhledem k tomu, že tenhle úsek I/35 Svitavy-Mohelnice je přetížený a strategicky důležitý. S každým dokončeným úsekem od západu, ještě doprava zhoustne.
Nevěřím tomu, že se tato stavba dokončí v roce 2029. Když se začne až 2026. Jen 4km tunel Dětrichov se bude stavět minimálně 4 roky. Už se měl budovat od roku 2023 pak by termín byl teoreticky reálný. Nyní je můj odhad 2032.
No já nevím, ať počítám jak počítám, tak ty vaše 4 roky na stavbu tunelu mezi roky 2026 a 2029 celkem sedí… Co tam máte dál?
No když já počítám tak to je 2030, a to když se fakt při ražbě bude dařit. Ale co já vím jsou tam stařiny, pozůstatky po bývalé šachtě a nadloží také podle pamětníků může ražbu zkomplikovat.
Kdyby nebylo PPP, tak už se mohlo dávno stavět. Jo, počkat stát vlastně nemá peníze.
Neprotiřečíte si trochu?
Stát má peníze, jen je utrácí za nesmysly. Nebo myslíte, ze přístaviště pro lodičky v Nymburce nebo miliarda za nádraží v Chrastavě a Hrádku či čtyřpruh u Nového Boru jsou důležitější stavby než D35?
Vy asi nebudete nejostřejší tužka v penálu, když dáváte na příklad úplně jiné stavby.
Dávám za příklad jiné dopravní stavby placené z veřejných zdrojů. Ve finále je zaplatí daňový poplatník. Přeji hodně štěstí při výběru ořezávátka.
Jenž daňovým poplatnikem jsou i obyvatelé Nymburka, Nového Boru či Chrastavy, kterým je dálnice mezi Svitavami a Mohelnici úplně ukradená a většina po ní nepojede nebo párkrát v životě.
Ano, přístaviště za 29 mega v Nymburce zásadně zvýší kvalitu života obyvatel Nymburka. Sorry, někdy se alespoň podívejte, jaké kosočtvercoviny tento stát staví. Ale zase se u toho dobře pan ministr může natočit, jak to skvěle dělá.
Jezdím po cyklostezce Nymburk – Poděbrady (na soutok s Cidlinou kde je skvělý gril U Přívozu) a lodivodů tam kromě Krále Jiřího je vždy hodně. To přístaviště je tam opodstatněné a chybí. Ale chápu, že jestli se kvůli němu odsunula příprava dálnice za 115 miliard, tak není o čem..
Jinak se tomu říká také priority. Ale to by musel strategii v české dopravě vést někdo jiný než Luděk Sosna.
Tak muzeme se bavit i o nekterych stavbach RSD. Jmenovite cele D6. Ktera jaksi zatim nevi kudy a jak do Varu…takze je a bude torzo.
Obchvat Svoru je taky akce RSD a tak podobne
Nebo 2mld za reko vypravni budovy v Konepulkach nebo 70 mio za Becov…
Raději nepočítat kolik práce a lidského času se vyhodilo kolem administrativy D.O.L.
Po prvotním přečtení mě mrzí trochu objektivita článku, nebo spíš její absence. Na PPP nemám ani kladný, ani záporný názor, zkrátka se musí vypočítat, zda se vyplatí.
Pokud autor používá slovní spojení, která jsou v článku jasně proti projektům PPP, mohl by svá tvrzení doložit, aby informace celkově nabyly hodnoty.
Ostatní články na Zdopravy.cz jsou normálně v tomto směru naprosto objektivní, tak o to víc mě to mrzí u těch pár…
Ještě bych rád doplnil… má-li autor přístup k informacím, proč byl v tomto konkrétním případě postup ministerstva v přikročení k financování metodou PPP nevhodný, nebo až alarmující (jak by se mohlo zdát), myslím, že by tato informace měla být zveřejněna – ideálně v rámci tohoto samého článku.
Zdržení o více než rok je zcela objektivní skutečnost
Stát si půjčuje za nejlepší sazbu na trhu. Stavebnice firma, i když pak má zajištěné cashflow nebude mít nikdy peníze za takovou částku. Navíc se tím obcházeji metriky o zadlužení, kdy se to jen nahrazuje mandatorních vydají. A do třetice – ten úsek není nijak extrémně drahý (z pohledu SFDI rozpočtu), aby se prostě rozprostřeny do 3 let výstavby nezaplatil. ŘSD ukázalo, že dokáže dotáhnout ty infrastrukturni projekty a že to umí.
Na železnici? Asi ok? Infra stavby nějakýho města či Kraje, která by byla nad jejich rozpočtové možnosti? Asi ok … Ale dálnice za SFDI peníze? Není třeba.
To je zajímavé, takto jsem o tom neuvažoval. V ostatních zemích je ale zcela běžné stavět, nebo spravovat infrastrukturní stavby (a zejména dálnice) metodou financování PPP. V těchto případech se to tedy vyplatilo? Nebo i u těchto případů bohužel daný stát tratil?
Těžko paušalizovat – u mezinárodních projektů je asi snazší se dohodnou na poměru plateb než dohodnout kdo co a jak připraví – stejně to může být u samospráv a nebo něčeho technologicky složitějšího. Ale RSD teď docela jede a dálnice s 4km tunelem není něco, co se úplně vymyká.
Text není proti PPP, pouze konstatuje fakta. Stavět se již mohlo.
Promiňte mi, ale čekal jsem trochu pádnější argumenty. Každým rokem se odsouvá hned spousta dálničních staveb a odsunutí o jednu stavební sezónu kvůli přistoupení na financování modelem PPP je s prominutím prd oproti záležitostem se kterými se ŘSD potažmo stát zaobírá co se týče nucených odkladů. Když už, negativní vliv bych právě viděl v celkové ceně produktu jako takového.
Tak příště v dalších podobných článcích třeba snad použijete trochu korektnější slovník (návrh na zlepšení, ne urážka).
Váš platící člen.
Promiňte, mohu poprosit o ten seznam „spousty dálničních staveb, co se odsouvá“?
Seznamem nedisponuji, myslim ze nema smysl. Nicméně jako nejlepší možná alternativa poslouží web forum.ceskedalnice.cz, stačí projet jednotlivé úseky a jejich vlákna a podívat se do historie. U 99% všech dálničních staveb došlo k posunu termínu uvedeném v letácích ŘSD ZS a UP. Potažmo pokud nechcete projíždět tisíce vláken, možná wayback machine a historické letáky k úsekům dálnic. Příkladem D35, Opatovec – Staré Město – do března 2018 bylo ZS uváděno jako 2020. Poté již 2023. No je rok 2024 a zahájení PPP do této dekády na tomto úseku bude dle mě úspěch tak jako tak, jestli kvůli PPP přijdeme o… Číst vice »
Doplním: vlastně existuje celkem užitečný druh vláken na fóru, „Zahájení staveb D + I v roce XXXX“, kde jsou updaty vždy po tuším čtvrt roce. Tak tam je hezky vidět původní termín a hned odsun na který jiný termín (většinou dozadu pochopitelně). Takže vlastně takový váš seznam 😉
Klasické mravokarectví, že cokoliv na dluh je fuj fuj…
Je třeba tu pomilionté opakovat důvody, proč je zdravé zadlužení výhodné a v pořádku? A ano, naše země je stále zdravě zadlužená, žádné Řecko, Itálie, Francie…
Tak ono i ostatní stavby se staví na dluh. TAkže problém není, že je to na dluh. Ale že je to na dluh s hodně nevýhodnými podmínkami. Stát má pro poskytnutí půjčky násobně lepší podmínky než soukromá firma, která to staví formou PPP. A to je ten problém.
PPP financování je ve světě naprosto běžné a standardní. Víš, co to znamená? Že je to výhodné, jinak by se do toho nikdo nepouštěl. V ČR je tento způsob teprve na začátku, proto ti to, jako člověku, co se ve financích vůbec nevyzná, přijde jako špatné.
To že je to běžné neznamená, že je to výhodnější. Navíc běžné je to především v zemích, které mají tak vysoký dluh, že už ani nemají jinou možnost nebo už je to opravdu pro ně výhodnější. Což my v takové situaci stále nejsme.
To, že je naše země zadlužená mnohem méně než většina ostatních (v Evropě), rozhodně neznamená, že by byla zadlužená zdravě 😀 Trochu si o financích něco nastuduj kámo 😀
Co se týče tohoto PPP, je to rozhodně správné rozhodnutí. Ještě by to bylo vhodné, co se týče dálnic, pro sever D0 a sever D3.
Mno..uvidíme. V privátu je peněz habaděj.
Není.
Je
Já do privátů nechodím, bojím se nákazy. Ale budu vám věřit.
No tak sice necháme budoucím generacím dluh, ale taky postavenou dálnici, to je ještě zkousnutelný. Taky je možný peníze na dluh projíst tak po česku, že koza někam zmizí a vlk má stále hlad…
Stát na stavby nemá s PPP ani bez nich. Na obě si musí půjčovat. A tak jde jen o to, která z variant je nakonec výhodnější. Jestli vydat dluhopisy a nebo tu splácet v rámci PPP.
A to je přesně to, co jsem se nikdy nikde nedočetl. Existuje na to nějaká analýza?
Objetivní asi ne. Většinou analýza říká to co chce ten kdo jí platí.
100% je výhodnější vydat dluhopisy.
Podle mě PPP je výhodnější.
Možná by to mohl být dobrý námět na článek. PPP vs. stavba klasicky v režiji ŘSD (financování státními dluhopisy).
Jeden z důvodů použití PPP je ten, že „dluh“ splácený koncesionáři se nepočítá do státního dluhu. Stát se snaží držet nějaký poměr dluh/HDP a rovněž i deficit SR/objem SR, protože na to reagují ratingy a úročení státních dluhopisů. A při zhoršení těchto poměrů se horší úrokové sazby týkají nejen dluhu přirostlého z důvodu výstavby např tohoto kusu dálnice, ale celé části státního dluhu, který je v tom období refinancován. To znamená, že zvýšení státního dluhu o 15 mld může zhoršit podmínky pro refinancování dalších např. 100 mld. Proto je pro stát mnohdy výhodnější platit koncesionáři platby s úrokem např 4,5%… Číst vice »