Největší dálniční zakázka přilákala pět zájemců. Nebýt PPP a chyb ministerstva, mohlo se již stavět
Vizualizace tunelu Maletín na D35 mezi Starým Městem a Mohelnicí. Foto: ŘSD
Ministerstvo nyní ze zájemců vybere čtyři pro soutěžní dialog. Dálnice na dluh má být hotová v roce 2029.
Prosím vás postavte tři pruhy ať se to za 10 let nemusí rozšiřovat
Ale mne by zajímalo jaký ty firmy do toho šli.To jsem se tu nedocetl.
Je poměrně nešvar současné veřejné diskuse, že se vede stylem “mám názor” místo toho, aby se řešila reálná čísla. Tak tedy: Státní dluhopisy nefungují na složeném úroku, každý rok vám pratí fixní výnos z toho – x % z toho, co jste si půjčili. Plus na konci období vám splatí půjčovanou částku. Dálnice stojí 35 miliard, výnos 20-ti letých dluhopisů je 4,3 % (padesátileté 4,4 %). 35*0,043*25 vám dává 37,73 miliard v případě varianty “stát si půjčí”. V ceně je i údržba a rekonstrukce nakonec – D1 stála 28 miliard za 160 km. Tady se jedná o koncesionářem stavěný úsek… Číst vice »
Díky! To jsem hledal.
Konecne to nekdo napsal narovinu – stat predstira, ze ma penize. Tyhle PPP projekty muzou byt obri dira na prachy, oproti stavebnim nakladum je to pravidelne iksnasobek – a uz se „tesim“ v jakem stavu se nakonec dalnice preda…po uplynuti obdobi.
Tu tresnicku na dortu, ze by se mohlo stavet ale je to o par let pozdeji, protoze PPP, to uz je primo na tecku. Ale D1 prece staci…
Když jsme u toho, jak SŽ pokračuje s PPP projektem na NemaŠe ?
PPP financování je běžné možná tak v rozvojových zemích, kterým nikdo za výhodných podmínek nepůjčí. Na západě pozitivní příklady nevidím, stačí se podívat do Španělska nebo Itálie, kde se v PPP postaví dálnice s mýtnicí a lidi raději jezdí po souběžné silnici, která je zdarma. Jistě záleží na formě výběru mýta, jestli je to za cash a nebo skrytě přerozdělením ve formě desátku z dálniční známky, ale penězovod z výnosu z komerčních prostor a mýta je pro soukromé investory stabilně zajištěn na dvě dekády. Máme toto zapotřebí, aby se na oko snižovalo tempo zadlužování republiky na dalších pár let, za… Číst vice »
Německo je taky rozvojová země?
https://www.via-suedwest.de/fileadmin/user_upload/Via_120516/BauAG2.jpg
Rakousko je taky rozvojová země?
https://de.wikipedia.org/wiki/PPP_Ostregion
Možná má pan autor pravdu. Stát nemá peníze na drahé dálnice, které jsou stejně pořád ucpané, ale protože silniční lobby přikazuje asfaltovat o 106 a zároveň bývalí komunisti pokládají dálnice, magistrály a průtahy za jedinou správnou dopravu. Bohužel zdá se, že toto myšlení je bezhlavé podporování slepé uličky. Místo PPP by se taky dala zastavit nesmyslná D49, D52 a D7 resp D6 aby bylo na dostavění důležité D35. A nejvtipnější je, jak ty dálnice ničí přetížené kamiony, mýto je směšné a opravy doplácí daňový poplatník. A i přesto se staví pořád další nesmysly. Tento dálniční fanatismus budou hradit ještě naši… Číst vice »
Ještě bych vás doplnil o to, že někde stavíme dálnice jen proto, aby polské kamiony byly dřív, s dotovaný zbožím, v „západní Evropè“.
Samozřejmě bez řádně zaplaceného průjezdu do kapes českých lidí.
Mínusáři asi nechtějí peníze do státní kasy. Raději to zafinancují z daní.
Tvrzení, že stavby D49 a D52 jsou nesmyslné a lepší je nerealizovat dokazuje, že nemáte ponětí, jak důležité tyto dálnice jsou. Ovšem netvrdím, že by byly důležitější než D35, ale každá dálnice má nějaký smysl a důvod proč existuje nebo se plánuje.
Pánové ,vidím ,že by jste rádi jezdili českými hvozdy po hlinitých stezkách na dřevěném vozíku taženém oslíkem.
To né, jim by stačila klikatá okreska.
Nebo by stačilo nevozit proti sobě stejné kraviny a ubrat na spotřebě.
Ale houby. Jen raději jezdíme 160km/h vlakem, než 50km/h v koloně kamionů na dálnici. Ale chápu, že dálnicofilové na té dálnici to odpoledne rádi stráví. A zadluží při tom další tři generace.
Hlavně do Liberce..
Odkdy se do Liberce jezdí vlakem 160km/h? Ta trať je z dob Rakouska, dálnici D10 postavili v 80. letech. Srovnáváte Trabanta s bavorákem z devadesátek. Až se železnice zmodernizuje, dýchavičné spalováky na upatlané dálnici se budou moci jít zahrabat. Něco jako Tesla S Plaid natře na chleba ten devadesátkový bavorák.
Jestli má extém být za oponenturu k názoru… No nevím.
Předpokládaná realizace – 2026.
Ostudné.
Vzhledem k tomu, že tenhle úsek I/35 Svitavy-Mohelnice je přetížený a strategicky důležitý. S každým dokončeným úsekem od západu, ještě doprava zhoustne.
Nevěřím tomu, že se tato stavba dokončí v roce 2029. Když se začne až 2026. Jen 4km tunel Dětrichov se bude stavět minimálně 4 roky. Už se měl budovat od roku 2023 pak by termín byl teoreticky reálný. Nyní je můj odhad 2032.
No já nevím, ať počítám jak počítám, tak ty vaše 4 roky na stavbu tunelu mezi roky 2026 a 2029 celkem sedí… Co tam máte dál?
Kdyby nebylo PPP, tak už se mohlo dávno stavět. Jo, počkat stát vlastně nemá peníze.
Neprotiřečíte si trochu?
Stát má peníze, jen je utrácí za nesmysly. Nebo myslíte, ze přístaviště pro lodičky v Nymburce nebo miliarda za nádraží v Chrastavě a Hrádku či čtyřpruh u Nového Boru jsou důležitější stavby než D35?
Vy asi nebudete nejostřejší tužka v penálu, když dáváte na příklad úplně jiné stavby.
Dávám za příklad jiné dopravní stavby placené z veřejných zdrojů. Ve finále je zaplatí daňový poplatník. Přeji hodně štěstí při výběru ořezávátka.
Jenž daňovým poplatnikem jsou i obyvatelé Nymburka, Nového Boru či Chrastavy, kterým je dálnice mezi Svitavami a Mohelnici úplně ukradená a většina po ní nepojede nebo párkrát v životě.
Ano, přístaviště za 29 mega v Nymburce zásadně zvýší kvalitu života obyvatel Nymburka. Sorry, někdy se alespoň podívejte, jaké kosočtvercoviny tento stát staví. Ale zase se u toho dobře pan ministr může natočit, jak to skvěle dělá.
Jezdím po cyklostezce Nymburk – Poděbrady (na soutok s Cidlinou kde je skvělý gril U Přívozu) a lodivodů tam kromě Krále Jiřího je vždy hodně. To přístaviště je tam opodstatněné a chybí. Ale chápu, že jestli se kvůli němu odsunula příprava dálnice za 115 miliard, tak není o čem..
Jinak se tomu říká také priority. Ale to by musel strategii v české dopravě vést někdo jiný než Luděk Sosna.
Tak muzeme se bavit i o nekterych stavbach RSD. Jmenovite cele D6. Ktera jaksi zatim nevi kudy a jak do Varu…takze je a bude torzo.
Obchvat Svoru je taky akce RSD a tak podobne
Nebo 2mld za reko vypravni budovy v Konepulkach nebo 70 mio za Becov…
Po prvotním přečtení mě mrzí trochu objektivita článku, nebo spíš její absence. Na PPP nemám ani kladný, ani záporný názor, zkrátka se musí vypočítat, zda se vyplatí.
Pokud autor používá slovní spojení, která jsou v článku jasně proti projektům PPP, mohl by svá tvrzení doložit, aby informace celkově nabyly hodnoty.
Ostatní články na Zdopravy.cz jsou normálně v tomto směru naprosto objektivní, tak o to víc mě to mrzí u těch pár…
Ještě bych rád doplnil… má-li autor přístup k informacím, proč byl v tomto konkrétním případě postup ministerstva v přikročení k financování metodou PPP nevhodný, nebo až alarmující (jak by se mohlo zdát), myslím, že by tato informace měla být zveřejněna – ideálně v rámci tohoto samého článku.
Zdržení o více než rok je zcela objektivní skutečnost
Stát si půjčuje za nejlepší sazbu na trhu. Stavebnice firma, i když pak má zajištěné cashflow nebude mít nikdy peníze za takovou částku. Navíc se tím obcházeji metriky o zadlužení, kdy se to jen nahrazuje mandatorních vydají. A do třetice – ten úsek není nijak extrémně drahý (z pohledu SFDI rozpočtu), aby se prostě rozprostřeny do 3 let výstavby nezaplatil. ŘSD ukázalo, že dokáže dotáhnout ty infrastrukturni projekty a že to umí.
Na železnici? Asi ok? Infra stavby nějakýho města či Kraje, která by byla nad jejich rozpočtové možnosti? Asi ok … Ale dálnice za SFDI peníze? Není třeba.
To je zajímavé, takto jsem o tom neuvažoval. V ostatních zemích je ale zcela běžné stavět, nebo spravovat infrastrukturní stavby (a zejména dálnice) metodou financování PPP. V těchto případech se to tedy vyplatilo? Nebo i u těchto případů bohužel daný stát tratil?
Těžko paušalizovat – u mezinárodních projektů je asi snazší se dohodnou na poměru plateb než dohodnout kdo co a jak připraví – stejně to může být u samospráv a nebo něčeho technologicky složitějšího. Ale RSD teď docela jede a dálnice s 4km tunelem není něco, co se úplně vymyká.
Text není proti PPP, pouze konstatuje fakta. Stavět se již mohlo.
Promiňte mi, ale čekal jsem trochu pádnější argumenty. Každým rokem se odsouvá hned spousta dálničních staveb a odsunutí o jednu stavební sezónu kvůli přistoupení na financování modelem PPP je s prominutím prd oproti záležitostem se kterými se ŘSD potažmo stát zaobírá co se týče nucených odkladů. Když už, negativní vliv bych právě viděl v celkové ceně produktu jako takového.
Tak příště v dalších podobných článcích třeba snad použijete trochu korektnější slovník (návrh na zlepšení, ne urážka).
Váš platící člen.
Promiňte, mohu poprosit o ten seznam „spousty dálničních staveb, co se odsouvá“?
Seznamem nedisponuji, myslim ze nema smysl. Nicméně jako nejlepší možná alternativa poslouží web forum.ceskedalnice.cz, stačí projet jednotlivé úseky a jejich vlákna a podívat se do historie. U 99% všech dálničních staveb došlo k posunu termínu uvedeném v letácích ŘSD ZS a UP. Potažmo pokud nechcete projíždět tisíce vláken, možná wayback machine a historické letáky k úsekům dálnic. Příkladem D35, Opatovec – Staré Město – do března 2018 bylo ZS uváděno jako 2020. Poté již 2023. No je rok 2024 a zahájení PPP do této dekády na tomto úseku bude dle mě úspěch tak jako tak, jestli kvůli PPP přijdeme o… Číst vice »
Doplním: vlastně existuje celkem užitečný druh vláken na fóru, „Zahájení staveb D + I v roce XXXX“, kde jsou updaty vždy po tuším čtvrt roce. Tak tam je hezky vidět původní termín a hned odsun na který jiný termín (většinou dozadu pochopitelně). Takže vlastně takový váš seznam 😉
Klasické mravokarectví, že cokoliv na dluh je fuj fuj…
Je třeba tu pomilionté opakovat důvody, proč je zdravé zadlužení výhodné a v pořádku? A ano, naše země je stále zdravě zadlužená, žádné Řecko, Itálie, Francie…
Tak ono i ostatní stavby se staví na dluh. TAkže problém není, že je to na dluh. Ale že je to na dluh s hodně nevýhodnými podmínkami. Stát má pro poskytnutí půjčky násobně lepší podmínky než soukromá firma, která to staví formou PPP. A to je ten problém.
PPP financování je ve světě naprosto běžné a standardní. Víš, co to znamená? Že je to výhodné, jinak by se do toho nikdo nepouštěl. V ČR je tento způsob teprve na začátku, proto ti to, jako člověku, co se ve financích vůbec nevyzná, přijde jako špatné.
To že je to běžné neznamená, že je to výhodnější. Navíc běžné je to především v zemích, které mají tak vysoký dluh, že už ani nemají jinou možnost nebo už je to opravdu pro ně výhodnější. Což my v takové situaci stále nejsme.
To, že je naše země zadlužená mnohem méně než většina ostatních (v Evropě), rozhodně neznamená, že by byla zadlužená zdravě 😀 Trochu si o financích něco nastuduj kámo 😀
Co se týče tohoto PPP, je to rozhodně správné rozhodnutí. Ještě by to bylo vhodné, co se týče dálnic, pro sever D0 a sever D3.
Mno..uvidíme. V privátu je peněz habaděj.
Není.
Je
No tak sice necháme budoucím generacím dluh, ale taky postavenou dálnici, to je ještě zkousnutelný. Taky je možný peníze na dluh projíst tak po česku, že koza někam zmizí a vlk má stále hlad…
Stát na stavby nemá s PPP ani bez nich. Na obě si musí půjčovat. A tak jde jen o to, která z variant je nakonec výhodnější. Jestli vydat dluhopisy a nebo tu splácet v rámci PPP.
A to je přesně to, co jsem se nikdy nikde nedočetl. Existuje na to nějaká analýza?
Objetivní asi ne. Většinou analýza říká to co chce ten kdo jí platí.
100% je výhodnější vydat dluhopisy.
Podle mě PPP je výhodnější.
Možná by to mohl být dobrý námět na článek. PPP vs. stavba klasicky v režiji ŘSD (financování státními dluhopisy).
Jeden z důvodů použití PPP je ten, že „dluh“ splácený koncesionáři se nepočítá do státního dluhu. Stát se snaží držet nějaký poměr dluh/HDP a rovněž i deficit SR/objem SR, protože na to reagují ratingy a úročení státních dluhopisů. A při zhoršení těchto poměrů se horší úrokové sazby týkají nejen dluhu přirostlého z důvodu výstavby např tohoto kusu dálnice, ale celé části státního dluhu, který je v tom období refinancován. To znamená, že zvýšení státního dluhu o 15 mld může zhoršit podmínky pro refinancování dalších např. 100 mld. Proto je pro stát mnohdy výhodnější platit koncesionáři platby s úrokem např 4,5%… Číst vice »