Doprava ve městě Tramvaje

Nejtěžší je smířit se s tím, že můžete být kdykoliv za blbce, říká nejznámější tramvaják

Josef Chodounský. Foto: Archiv J. Chodounského
Josef Chodounský. Foto: Archiv J. Chodounského
Josef Chodounský se osvětou na sociálních sítích snaží lidem vysvětlit, co práce tramvajáka obnáší.

V Česku aktuálně není známějšího tramvajáka. Třináct let řídí Josef Chodounský tramvaje po Praze a sám říká, že ho tato práce i přes všechna negativa baví více a více. Na svém blogu, YouTube kanálu a Twitteru zveřejňuje pravidelně postřehy z práce řidiče. V kategorii One (Wo)man show v anketě Křišťálová Lupa byl letos na pátém místě. Působení na sociálních sítích začal brát jako osvětu, aby byla práce tramvajáka vnímána lépe než dosud.

Tramvaje byly vaši zálibou od dětství nebo jste se k nim dostal spíše náhodou?
Bylo to trošku oklikou. Na gymnáziu v Sedlčanech mě hodně bavil zeměpis a šel jsem studovat do Prahy geografii. Mým velkým koníčkem byly mapy, a tak jsem Prahu poznal přes ně, uměl jsem linkové vedení. Když jsem přišel do Prahy studovat, potkal jsem se s lidmi ze serveru Pražskétramvaje.cz. Tam má vášeň začala. Kdybych se tehdy potkal s někým od autobusů či metra, možná bych se věnoval jim.

Jak dlouho jste studoval?
Z geografie mě vyhodili po semestru, nezvládl jsem matematiku. Pak jsem přešel na Českou zemědělskou univerzitu a ve druháku školu dobrovolně opustil a začal řídit tramvaj.

Co říkali rodiče na vaše rozhodnutí ukončit vysokoškolská studia?
Rodiče byli zprvu zklamáni a byl to pro ně šok, že jsem opustil vysokou školu. S odstupem času jsou myslím rádi, že dělám něco, co mě baví a naplňuje a dokáže uživit.

Měl jste nějaké problémy získat oprávnění pro řízení tramvaje?
Získání osvědčení není složité, je to klasický tříměsíční kurz. Trošku problémy jsem měl s psychologickými testy, pro psycholožku jsem byl ještě příliš mladý. Ale nakonec jsem prošel. Zpětně uznávám, že jsem byl nevyzrálý a trošku pako.

Zcela laický dotaz: je jednoduší řídit auto nebo tramvaj?
S troškou nadsázky říkám, že k řízení tramvaje můžete pustit pětileté dítě. Ale jen než vyjedete s tímto čtyřicetitunovým strojem mimo vozovnu do pražského provozu. Jsou případy, že po první jízdě lidé z kurzu odchází. Pro hodně lidí je to hodně stresující, žijí v neustálé obavě z nehody. V mé skupině byl řidič kamionu, který to raději po první jízdě zabalil.

Stres v provozu je tedy na práci tramvajáka to nejtěžší?
Pro mě ne. Pro někoho jsou to zkoušky z liniového vedení. Pro mě osobně bylo nejtěžší se srovnat s tím, že jsem neustále za blbce. I když udělám všechno, jak mám, tak se vždy najde někdo, kdo mi bude nadávat.

Myslíte ze strany cestujících nebo v práci?
Pouze cestující. Valí se to na nás jen od nich. Mladé tramvajáky to může myslím dost vykolejit, podle mého názoru je ta kritika velmi nespravedlivá.

Sociální sítě jako osvěta cestujícím

Je to skutečně tak velký problém, že „prudících“ lidí je tolik?
Stačí třeba jeden za den a máte to v hlavě několik dní. Dodnes si vzpomínám ještě na šest, sedm let starou událost, kdy jsem přiskřípl ve dveřích vystupující paní. Nemám absolutně šanci to vidět, že je ve dveřích, což jeden cestující nepochopil. Namísto toho, aby jí pomohl, přišel seřvat mě. Dodnes si na to často na té zastávce vzpomenu.

To byl i důvod, proč jste začal na internetu s blogem, YouTube kanálem a působením na Twitteru?
Ano. Beru to jako osvětu. Hodně stížností na nás je zbytečných, proto jsem se začal snažit vysvětlovat, co můžeme ovlivnit a co ne. Hodně mi pomohlo, když jsem si pořídil záznamovou kameru a začal dávat na YouTube záznamy z jízdy. Jedno video má mnohem větší ohlas než text. Mám kladné reakce i od kolegů, že upozorňuji na některé problémy, o kterých lidé netuší, že nejsou naše chyba.

Například?
Typické je zpoždění. Cestující nezajímá, kde vzniklo, berou to jako chybu tramvaje. Proto na videu často ukazuji, že zpoždění naberu například kvůli špatně seřízeným semaforům nebo třeba neukázněným řidičům, kteří špatně zaparkují. Aby lidé věděli, jak to je.

Jak probíhá nasazování na jednotlivé linky?
Jsem přiřazen k vozovně a ta rozhoduje, kam kdo pojede. Od počátku jsem v Hloubětíně, nyní máme dočasný azyl v Hostivaři. Už při vytváření jízdních řádů se přiřazují pořadí jednotlivým vozovnám, takové linky máme. Často se to ale kvůli výlukám hodně mění. Tahle různorodost je něco, co mě baví hodně. Každé den je jiný, jezdím s jiným vozem.

Jaká je vaše oblíbená linka?
Mám rád dlouhé linky, směna rychle uteče. Teď u mě vede linka 16, je to hodina a 20 minut. Nemám rád naopak nejkratší, třeba teď linku 15.

A nejoblíbenější tramvaj?
Asi stále vedou hloubětínské KT8N. Na nich jsem začínal, je to moje srdeční záležitost. Naopak opravdu nemám rád tramvaj Porsche 14T.

Myslel jsem, že je to hrůza jen pro cestující…
Hodně mi na nich vadí neotočné podvozky. Každý oblouk cítím v zádech, ve spoustě oblouků musím výrazně zpomalit oproti jiným tramvajím, aby mě to nevyhodilo ze sedačky. Ukázkový příklad je oblouk z nábřeží Kapitána Jaroše ke Strossmayerovu naměstí. Tam když jedete 35 km/h jako v jiné tramvaji, tak vás to ze sedačky vyhodí.

Nelákalo vás řízení jiného dopravního prostředku?
Řízení tramvaje mě zatím uspokojuje maximálně, řekl bych čím dál více. Nenašel jsem jiné povolání, které by mi tak vyhovovalo. Určitě by mě lákala lokomotiva, ale jen vyzkoušet. Tam je člověk až příliš sám.

Předjetí tramvaje zleva? Už běžné

Autobusem jezdit nechcete?
Určitě ne po Praze. V tom mají autobusáci můj naprostý obdiv, co dokáží s klidem a bravurou vyřešit ve zdejším provozu. Ale příští rok se stěhuji z Prahy a nevím, jak budu zvládat dojíždění. Pak je možné, že se porozhlédnu po práci řidiče meziměstských autobusů.

Zmínil jste chování cestujících, co řidičů aut?
Myslím, že je čím dál agresivnější. Souvisí to s tím, že v Praze je prostě více a více lidí a potřebují se na té silnici nějak prosadit. Dovolují si to, co dříve vůbec skoro ani nezkoušeli. Například předjetí tramvaje zleva. To jsme si dříve říkali jako výjimečnou záležitost, dnes je to skoro standard.

Nedávno jste se zapojil do diskuze, zda zvonit na každé zastávce. Proč si myslíte, že se zvoní moc?
Bylo by dobré, kdyby se nad tím někdo zamyslel a dala se tomu jednotnější pravidla. Dříve se muselo všude, ale nejsem toho zastáncem. Myslím, že by to mělo být úměrné situaci. Když se rozjíždí do hloučku lidí, tak by se mělo zvonit, ale rozhodně ne ve tři ráno na konečné. Dříve se to kontrolovalo, i na mě přišla kdysi kontrola, že jsem v šest ráno nezazvonil při odjezdu ze zastávky.

Největší boom pozornosti jste zažil loni před svátky, když jste zveřejnil video, jak jste zachránil britského chlapce, který zoufale pobíhal u kolejí, a svezl jste ho k rodičům. Jaké byly reakce?

Drtivá většina kladných, přišly jen dvě takové podivné. Ale nic negativního jsem si nevzal, práce tramvajáka mě naučila si ty negativní věci nepřipouštět k tělu. Na sociálních sítích se to hodí nebrat si ji pak k srdci. Hodně kolegů mi poděkovalo, že jsem to zveřejnil, že jsem ukázal práci tramvajáka z dobré stránky.

V žádném jiném dopravním prostředku nejsou u řízení tak často vidět ženy. Čím si to vysvětlujete?
Jsem za to rád, že jich u nás jezdí tolik. DPP dokáže lidem hodně vyhovět v tom, co požadují od práce, tedy zejména ohledně směn. Ženám myslím vyhovuje, že mají garantováno s dětmi do 15 let nasazení na ranní směnu. Práce není fyzicky náročná, v kabině jsou v bezpečí. Platově je to myslím velmi dobře ohodnoceno, neexistuje, že by měly nižší plat než muži. Zlý jazyk by mohl říct, že jsou jen číslo a nikoho nezajímají. Já to beru i jako pozitivní, že jsem často jen číslo a nepotřebuji žádné extra výhody.

Zaujalo mě, že jezdíte s kravatou. Podle oblečení jiných to zjevně není požadavek v předpisech DPP.
Není to v předpisu. Jezdím takto od začátku, beru to jako stavovskou čest. Jezdím s ní i v těch největších vedrech.

Odebírat
Upozornit na
guest
93 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
View all comments
Poudy

Rezistor je zlatej člověk!! Kéž by takový byl každý.

Erik Ziak

Poznám aké to je byť za blbca. Lebo ľudia toho málo vedia a prípadne sa chcú len vyventilovať. Spravilda im stačí vykričať sa 30 sekúnd (našťastie do telefónu), potom môžem pomôcť vyriešiť ich problém. Alebo byť za blbca preto, lebo niekto iný si svoju prácu neurobil (nech už pre akýkoľvek dôvod) a ja kvôli tomu nemôžem svoju prácu dokončiť. To tiež moc dobre poznám. Hovorím tomu systém padajúceho hovna.

HonzaEM

Znám dost tramvajáků, ale tohodle opravdu ne.

Kalanis

Nezná Willyjeffa? Rezistora?

Rich

Panu řidiči respekt, ale některým stížnostem se nedivím. Několik let jsem denně jezdil v pražské a poté ve vídeňské MHD. A komfort cestujících je bohužel v Praze mnohem horší. Napadají mě dva důvody. Jedním je způsob zavírání dveří – ve Vídni se dveře tramvají zavírají automaticky a je to pohodlnější jak pro řidiče, tak pro cestující (cestující to neskripa a řidič má o stres míň). Slyšel jsem argument, že to maji 15T taky a nedá se s tím jezdit. Nejspíš se jedná o špatné nastavení, nebo nezvyk cestujících, jinde to funguje bez problému. Druhý problém je technika jízdy – jako… Číst vice »

Alibaba

Co to znamená: „ve Vídni se dveře tramvají zavírají automaticky a je to pohodlnější jak pro řidiče, tak pro cestující (cestující to neskripa a řidič má o stres míň)“?
To řidič neovlivní , kdy se dveře začnou zavírat?
Takže když do zavírajících dveří strčím ruku, tak se mě dveře nedotknou, tím pádem mě neskřípnou? Já jen, jestli to nebude o hustotě lidí v tramvaji, kdy ve Vídni asi nepotřebují nacpávače, takže senzory na dveřích opravdu zaznamenávají jen chyby, kdeždo v praze je o dveře furt někdo/něco opřený, tím pádem by se nezavřely.

Rich

Nevyjádřil jsem se úplně přesně. Řidič dá pokyn k zavření dveří, následně u každých dveří zazní výstražný tón a po pár vteřinách se dveře zavřou. V případě že do jedněch z dveří někdo nastupuje, senzor to zaznamená a zavírání přeruší. Všechny ostatní dveře se zavřou a cestující je už neotevřou. U otevřených dveří se postup opakuje. Senzory jsou nastavené na pohyb, takže stání u dveří nevadí, pokud je spoj plný. Hustota lidí bývá ráno stejná jako v Praze, a přesto to funguje. Řidiči navíc mohou pustit hlášku, že cestující stáním v prostoru dveří zdržují odjezd (to ale člověk slyší většinou… Číst vice »

Milan

pokud ve Vídni je nastaveno zavírání dveří MHD Vámi uvedeným způsobem, tak by to fakt mohlo fingovat, ale v Praze u 15T a 14T od Škody transport jsou dvě možnosti – buď tzv. natvrdo zacírá řidič nebo díky jím zapnutému automatickému zavcírání dveří se tyto zacírají jednotlivě po cca 5ti sekundách čislem detekovaného volného prostoru v konkrétních dveřích. Ovšem v obou případech, když někdo v momentě znějící a svítící výstrahy zavírání dveří někdo do dveří v kročí či zejména strčí ruku (jinou část těla či nějakou věc), tak zavírající dveře dotyčného tzv. skřípnou – resp. do něj narazí a až… Číst vice »

Alibaba

Dík za vysvětlení. Ano, dveře, které se zavřou v pořádku by se otvírat (v případě potřeby jiných) už neměly.
Asi si do Vídně budu muset zajet.

K.N.

Škoda, tak zajímavý člověk by jistě mohl dostat větší prostor. Rozhovor je rozhodně moc krátký.

blue

Nemyslím si. Delší rozhovor by zase pro spoustu lidí byl na čtení nepříjemný. Spíš mohli udělat dva, jistě je i mnoho dalších témat, která by lidi chtěli znát. Uvítal bych třeba „prostor pro dotazy“ s tím, že by je v dalším rozhovoru i zodpověděl.

Jerry

Pokud by jste chtěl delší rozhovor, tak se můžete podívat na Youtube, kde je s pánem dvouhodinový rozhovor U Kulatého stolu.

Premek

Za blbce může být prakticky kdokoliv, jehož pracovní náplní je pracovat s lidským činitelem. Jako výpravčí bych mohl vyprávět – jste tzv. první na ráně, takže většinou schytáte nevděk i za to, co nemůžete ovlivnit…

Alibaba

A dohodl se p. Chodounský Dopravním podnikem, nebo je zveřejňování videa z čela tramvaje stále u ledu?
Ač jsem spíš železniční šotouš, tak se mi ta videa z čela tramvaje taky líbila.

medical_examiner

Mně se jeho videa taky líbí, právě pro ten pohled řidiče (kde je u KT vidět i rychlost)…

mauricio

Děkuji za rozhovor. Dotyčného sleduji na youtube již delší dobu, je vidět, že je to člověk, který dělá svoji práci rád, umí u toho přemýšlet, uvažovat, předvídat… Práce řidiče není v dnešní době jednoduchá – a už vůbec ne ve městě, jako je Praha. Bonusem je osvěta pro ostatní (ano, videí z provozu je napříč řidiči všech dopravních prostředků hodně, ale když odečteme videa, kde se jen troubí, nadává a „jede“ pro lepší záběr, tak těch, co člověku opravdu něco přinesou, je velmi málo). A kravata je super. Správný řidič má mít kravatu (samozřejmě ne na náklaďáku, kde si ji… Číst vice »

Roman

Neměl by správný zaměstnanec dělat jen přesně to, co se po něm chce?

Šejdr

Tenhle zaměstnanec dělal pár let něco navíc a za tu dobu udělal DPP a obecně MHD větší reklamu než celý jejich marketingový odbor. A stačila mu k tomu úplně jednoduchá věc: ukázat veřejnosti, že jak ve skutečnosti vypadá práce tramvajáka, že to není žádná sranda a kolik komplikací způsobí řidičům i cestujícím bezohlednost ostatních účastníků silničního provozu.

Roman

Pro mínuskáře, ať pochopíte otázku: https://www.k-report.net/presmerovani/?prispevek=4282719

mauricio

Sic nevím, proč sem taháte nesouvisející věci, ale odpověď níže pod „Patrik S“, ať to nemusím psát 2x.

Ten co občas skutečně vlakem jezdí

A jak moc dělat jen přesně to co se po něm chce? Nepřicházet s inovacemi pokud to nemá ve smlouvě? Nebo dokonce nehasit požár pokud není zaměstnán jako hasič?

Milan

Při Vašem přesvědčení je nesmyslně nějlepším zaměstnancem člověk, který na pokyn svého zaměstnavatele/nadřízeného udělá i něco, co nemá/nesmí či je dokonce tretsným činem, za nějž je pogtrestatelný zejména člověk tzv. konající, byť v případě prokázání, že to dělal vlastně jako osoba tzv. závislá na pokyn nadřízeného, by toto bylo pro něj polehčující okolností a dostal by mírnější trest při tzv. spodní hranici rozmezí výše trestu pro daný trestný čin!

Patrik S

Nejste ten sám Mauricio, co se teď na K-Reportu tak pohoršoval v brněnských autobusech nad tím když někdo zveřejní služební jízdní řády nebo obecně ukáže druhou stranu pohledu? Doufám že to je jen shoda nicku.

mauricio

Evidentně jste nečetl pořádně celou diskuzi na k-reportu a ani jste nepochopil, o čem byla řeč. Nicméně videa, jejichž autor je zde podrobován rozhovoru, znám téměř nazpaměť a o žádné vynášení interních informací nemůže být ani v nejmenším řeč. Pokud jde o druhou stránku pohledu, v tomto případě se jedná o službu více než prospěšnou, což o žebrání výpravy vozidel šotouši není. Pletete tedy dvě věci dohromady. A jinak také nechápu, proč to sem taháte – s tématem to vůbec nesouvisí.

Jackub

Drtivá většina stížnosti obecně je projevem frustrace či komplexu daného člověka. Je to taková dospělácká (a zároveň nedospělá) varianta ufňukaného dětského „já to řeknu tatínkovi!“. Proto nemá smysl kazit si tím náladu. Přeji hodně šťastných a radostných kilometrů a mnoho spokojených cestujících! 😉👍🚈

Leinad

Někdy taky nepovažuji za nejlepší styl řešení stížností u DPP. Bez ohledu na to, zda to mohl řidič ovlivnit, je potřeba jeho vyjádření. Na stížnost „v tramvaji bylo vedro/zima“ stačí z 15T stáhnout záznamy, jestli se v tom řidič vrtal, pokud ne tak to není jeho věc (samozřejmě se dá řešit jestli teplota v interiéru odpovídala standardům PID). Stížnost „spoj jel napřed“ považuji za oprávněnou, ale vůči procesům v DPP (historické palubáky neumí zobrazit čas jízdního řádu jako stejně staré počítače v autobusech). Stížnost „dobíhal jsem, řidič nepočkal“ taky lze řešit roboticky. (Jestli jel napřed nebo nedodržel noční přestupy, měl… Číst vice »

Milan

Tady si dovolím citovat souvoisející z rozhovoru v článku: „“ ……. Pro mě osobně bylo nejtěžší se srovnat s tím, že jsem neustále za blbce. I když udělám všechno, jak mám, tak se vždy najde někdo, kdo mi bude nadávat. Myslíte ze strany cestujících nebo v práci? Pouze cestující. Valí se to na nás jen od nich. Mladé tramvajáky to může myslím dost vykolejit, podle mého názoru je ta kritika velmi nespravedlivá. ….““ Ve vyřizování stížností cestujících je problém, že: 1.) (jak uvádíte Vy) řidiči (a jiní provozní pracovníci) se musí vyjadřovat ke stížnostem, jejichž (ne)oprávněnost šla zjistit z nich… Číst vice »

mauricio

Samozřejmě. Oprávněných a smysluplných stížností je obecně minimum – zbytek je odpad. Je to asi tím, že vzdělaný člověk na úrovni nemá potřebu psát stížnosti, prostě se nad tím povznese a je to. Stalo se, stalo, no tak co. U nás je většina stížností tvořena lidmi, co „nemají co na práci a jsou už z principu ublížení jen tím, že ráno vstanou“, tj. důchodci, šotouši a v poslední době bohužel také matky s kočárkama, jejichž úroveň inteligence je poslední dobou víceméně rovna počtu schodů v moderním celonízkodpolažním vozidle.

Leinad

K matkám s kočárky bych taky řekl, že stížnost „skřípl mě do dveří“ si dovolím v několika % případů považovat za oprávněnou.
Co bylo dřív, cestující ve dveřích nebo signalizace zavírání? Výskyt trotlů, kteří jsou schopni prásknout dveřmi do důchodce, který tam byl vteřinu před počátkem zvonění, tu holt je.

mauricio

To je takovej nekonečnej příběh, ale za svoji kariéru jsem toto prakticky neviděl. To spíše neochota otevřít přední dveře (což je věc, kterou jsem nikdy nepochopil), než ochota zavřít dveře dříve. Ale ano, znám takový případ, tam je to ale o tom, že je doyčný prostě… Že by neměl mít psychotesty. Stížnosti na něj chodí, on je ale kompenzuje tím, že si sám na sebe píše pochvaly, což vedení podniku bohužel nevidí.

Leinad

Tak důvod proč busáci nechtějí otevřít přední dveře je zejména tepelná pohoda (pokud je kabina vytopená, zatímco se zadek větrá v každé stanici)

medical_examiner

Řekl bych, že pak mají rádi zastávky na znamení…

Anonym

Ano, předjíždění zleva je celkem velký nešvar, za který by měly být body. Až sejmou člověka, který bude přebíhat silnici před tramvají a srazí ho, bude již pozdě.

mauricio

Což je ovšem primárně problém vždy toho přebíhajícího, že předpokládá, že „tam nic nebude“, případně, že „mám přednost“. Asi není problém otočit hlavou a přesvědčit se, zda je tam volno.

Leinad

Samozřejmě, tramvaj v zastávce může legálně *objíždět* třeba sanitka.
A situaci kdy tramvaj v nějaké rychlosti *předjíždí* spěchálista zleva, zatímco před tramvaj vleze chodec na přechodu(s tím že to stihne před tramvají)jsem ještě neviděl.

Jindra

Asi žiješ ve městě, kde tramvaje nejezdí.

Leinad

Po Evropské v době kdy před rekonstrukcí byl trampás sjízdný pro auta.
Běžná situace byla kolona aut, spěchálista na tram pásu, střelec objíždí tramvaj v zastávce. Situace kdy tramvaj jede mezi zastávkami 50km/h a střelec ji vezme zleva jsem tam skutečně moc neviděl a to ani v situaci kdy to šlo (bylo vidět že nejede tramvaj naproti). Pokud za střelce nepočítáme houkálisty s majákem.
Švehlova totéž, překračovat 50 se na BKV nechce ani střelcům.

mauricio

Mám za to, že se tu všichni bavíme o situaci, kdy tramvaj stojí v zastávce.

Filip Jirsák

Ta sanitka ale musí mít zapnuté majáky a musí jet tak, aby nikoho neohrozila. Objíždět tramvaj zleva je jedna z největších prasáren, co může řidič ve městě udělat.

mauricio

Prasárna to je úplně stejná jako přecházet těsně před vozidlem (nezávisle na tom, zda mohu či nemohu), a to jednak z důvodu, že mě souběžně jedoucí vozidlo neuvidí (nezávisle na tom, zda je v právu jízdy či nikoliv, nebo zda jede v zákazu či ne), a druhak, že ho nemusí vidět ani vozidlo ze zastávky se rozjíždějící. Ale když už tam vlezu, tak se snad podívám, zda mohu bezpečně přejít…?

Filip Jirsák

Žádné souběžně jedoucí vozidlo tam nemá co dělat. Přecházím samozřejmě tak, abych viděl na řidiče tramvaje a v době, kdy vím, že se tramvaj rozjíždět nebude. Já se samozřejmě rozhlédnu, ale může tam být dítě nebo někdo nepozorný. A hlavně nikdo oprávněně nepředpokládá, že bude někdo tramvaj v zastávce objíždět zleva.

mauricio

To, že tam nemá co dělat, neznamená, že tam nebude. Ale každý svého štěstí strůjce. Pokud někdo nepředpokládá, že tam může nějaké být, tak každý svého štěstí strůjce 2x a darwinova cena navíc.

Filip Jirsák

Počítáte také s tím, že někdo pojede v obci 100 km/h? Nebo 160 km/h? Počítáte s tím, že může ze střechy spadnout taška nebo něco těžšího? Počítáte s tím, že přijíždějící tramvaj může vykolejit? Všechno je to o pravděpodobnosti. A proto je to objíždění tramvaje v zastávce taková prasárna – je to srovnatelné s tím, když někdo ve městě po běžné ulici jede stovkou.

mauricio

Samozřejmě, že s tím počítám. Při hustotě provozu, která dnes je, musíte počítat tak nějak pokud možno se vším – ať už jako řidič nebo jako cestující. Pokud někdo objede tramvaj zleva, je to jeho problém. Ale pokud u toho sundá někoho, kdo je natolik nad věcí, že nepočítá s tím, že tu tramvaj může někdo objíždět, tak pak je to z logiky věci problém toho jedince, co není vybaven takovou mozkovou kapacitou, aby předvídal, co se může stát, a nebo se tedy alespoň rozhlédl. Nebavme se o tom, kde bude vina – ta bude v obou případech na straně… Číst vice »

Filip Jirsák

Aha, takže jenom plácáte teoretické nesmysly. Kdybyste s tím vším počítal, tak ani nevylezete z postele. Resp. byste do té postele ani nevlezl, protože co když vám barák spadne na hlavu.

Navíc píšete úplně o něčem jiném, než o čem je diskuse. Samozřejmě že se jako chodec starám o to, abych pokud možno přežil. Což nic nemění na tom, že objíždět tramvaj zleva je jedna z nejhorších věcí, kterých se může řidič ve městě dopustit. Mimochodem, kdyby ten řidič alespoň trochu předvídal, co všechno se může stát, nemůže v životě tramvaj zleva objíždět.

mauricio

Diskuze s Vámi je evidentně ztráta času. Zkuste si tedy přečíst znova celou diskuzi, protože ten, kdo ji necháme, jste bohužel Vy.

Filip Jirsák

O čem pořád chcete diskutovat? Chcete svalovat na ostatní účastníky silničního provozu vinu za to, že někdo objíždí tramvaj v zastávce zleva? Pro to není žádná omluva. Můžete si to relativizovat jak chcete, pořád je to jeden z nejhorších přestupků v obci.

Y.K.

Vy se prostě snažíte obhájit něco na co neexistuje obhajoba. Pokud řidič při předjíždění tramvaje zleva někoho srazí, je to jeho vina, zabití nebo těžká újma na zdraví. Konec. Je úplně jedno jestli se měl chodec raději podívat nebo ne, rozhodně nemusí, rozhodně tam nic jet nesmí, zákon hovoří jasně.

Máte nějaký konkrétní důvod proč obhajovat a otáčet význam nezákonného a nebezpečného jednání?

Milan

Ještě jste neslyšel, že již i v ČR několik let soudy tzv. vyšších instancí rozhodly tzv. judikáty, že „ÚČASTNÍK TZV. SILNIČNÍHO PROVOZU NENÍ POVINNEN PŘEDVÍDAT HRUBÉ PORUŠENÍ JEHO PRAVIDEL JINÝMI JEHO ÚČASTNÍKY, PROTOŽE PŘI OPAKU BY TA PRAVIDLA ZRÁCELA SMYSL“? Při čemž, se toto používá např. při nehodách na křižovatkách, kdy řidič vozidla jedoucího ze směru s předností překročil výrazně v místě maximálně povolenou rychlost, což řidič vozidla jedoucí z tzv. vedlejší či místa mimo pozemní komunikaci nejen nemusel předvídat a pro úhel pohledu správně spozorovat/odhadovat, ale také zejména to vozidlo ze směru s předností nemusel ani včas vidět, protože… Číst vice »

Milan

…. až v diskuzi bude možno nejpodstatnější části (podrobně vysvětlující, ale proto obsáhlé, a pro někoho nepřehledné a hlavně dlouhé) RE zvýraznit ztučněním, tak to nebudu muset nekvalitně zastupovat verzálkami!

medical_examiner

Jistý Chaura jel mimo dálnici 158 km/h.

Petr

Mně připadá vždycky lepší používat nějaký svůj pud sebezáchovy, než spoléhat na hafo leckdy nesmyslných předpisů. Tramvaj zleva jsem ještě nikdy neobjel, ale když před tramvají pěšky přecházím, vždycky nejdřív vystrčím čumák. Radši se zdržím o doslova půl sekundy, než abych se pak v nemocnici utěšoval tím, že tam ten vůl neměl co jezdit. To samé třeba při přecházení na zelenou, vždycky radši kouknu, jestli mě odbočující auto vidí/respektuje.

Šejdr

Dělám to stejně, a to i v místech, kde by teoreticky nic jet nemělo. Jenže občas jede, třeba letos v létě vjela nějaká ***** od Těšnova do Sokolovské, čili do zákazu vjezdu (je to jednosměrka ve směru od Karlína). No a jak si to hnala po tramvajových kolejích, tak na zastávce Florenc srazila chodce, který vyšel za tramvají a možná se i podíval, ale nejspíš hledal po protijedoucí brzdící tramvaj, a přehlédl rychle jedoucí malé osobní auto. Na Invalidovně pro změnu přes tramvajovou zastávku jezdívá nějaký exot v malé bílé dodávce. Co na tom, že tam je zákaz vjezdu motorových… Číst vice »

Leinad

Za průšvih považuji jet neopatrně k přechodu, zatímco vozidlo v pruhu vedle jede pomalu, zpomaluje nebo stojí. Nejde o to, jestli objíždí tříčlánkový bus(což se smí i když není záliv) nebo solo T3(což se nesmí). Jde o to, že před busem může jít chodec a objíždějící s tím musí počítat. A chodec s pudem sebezáchovy kouká i tam, odkud „může“ přijet jenom modrý maják.

Jerry

Nuda

Jindra

Zak hlupáku nelez na tento web. Vem si omalovánky od Ježíška a nudit se nebudeš.

Někdo

Myslim si ze za to ze je to pro nej nuda ho nemusis nazyvat hlupakem. Takhle hlupak jsi spise ty.

Jindra

Tak koukám, že Ty se na tomto webu nenudíš, ale máš touhu se zviditelnit.

Jindra

Oprava : Tak hlupáku…

Pavel Peterka

Pane, smekám pomyslný klobouk. Přál bych každému, aby pro něj byla jeho profese takovou, jakou je Vaše Vám. A taky díky za to, že „Stavovská čest“ není prázdným slovním spojením 👍.

Paťo

To si piš, že to prázdným spojením je

Anlex

No vskutku není.

medical_examiner

Je i není. Jen není tak vidět…

Ondra

Opravte si překlep. V textu máte zmíněn typ tramvaje „KT86N“. Správně se jedná o „KT8D5.RN2P, případně se používá zkrácenina „KT8N“, což asi původně mělo být v textu.

Ondra

Lajk za tu kravatu 🙂

Armando Andreoli

Tento mladý muž, stejně jako jeho kolegové mají můj respekt. Tramvaje díky svým specifickým jízdním vlastnostem, nekázeň ze strany cestujících, ostatních chodců a řidičů, a podle mně mnohdy napnuté jízdní doby činí toto povolání velmi stresujícím.

noerf

Stres je téměř v každém povolání. A například u řidičů autobusů to je ještě o kus náročnější.
Nekázeň cestujicich a ostatních řidičů je dána nízkou ohleduplností obecně, protože jako Češi máme pohrdání předpisy v genech.
V obecné rovině máme nesmyslné množství zákonů, nařízení, vyhlášek, norem. Ale prakticky jsou vyžadována minimálně.

Hana

Ano, mnoho předpisů. Třeba, že na červeného panáčka se stojí – chápu, že je to pro někoho frustrující šikana 😀 … Ale na geny Čechů bych to nesváděla. Když, tak na geny vaší rodiny. Moje rodina dopravní předpisy respektuje i bez vyžadování,.

ABC

na červeného panáčka se stojí – chápu, že je to pro někoho frustrující šikana

…. byla jste někdy v Itálii?

-mi-

interpretace červeného panáčka by mohla být „Stůj, dej přednost vozidlům na silnici“, nikoliv „Stůj a čekej na zelenou“

Řiditel

Myslíte, že na červeného panáčka se má stát i když široko daleko nic nejede?

ABC

Vždyť to říkám – byl jste někdy v Itálii?

mauricio

Nemusí být jenom Itálie. Stačí čechy tolik oblíbené Chorvatsko, no a nebo Řecko či Gruzie. Ani v jednom z těchto států jsem se na ulici příliš bezpečně necítil, a to jsem ještě nebyl v Indii 😀 Na druhou stranu za dva měsíce pobytu v Itálii napříč státem jsem viděl zhruba podobný počet nehod, jako v Brně za dva dny.

Pe.tr

V Gruzii bych řekl , že to je jako v Praze (Tbilisi) . Arménie bych řekl je jiná liga . Lehké šrámy neřeší a zbytek dotroubí . Zvláště v Itálii (lépe jih) jsou stopky a semafor takové informativní záležitosti. Ale pokud je provoz ve dne , tak se na červenou převážně stojí . Chorvati jsou spíš tataři .

Leinad

Zákaz odbočení doprava. (Dříve v Německu byly k semaforům namontované plechové zelené šipky, i tam jich ubývá). Obecně situace, kdy má někdo červenou, ale nejede nic kolizního.
Celodenní svícení (v Německu není a neznamená to mnoho víc nehod, zhaslé auto vidím ve dne stejně dobře).
Omezená rychlost na dálnicích.

navratp

Ne v Německu. V NDR.

mauricio

Zhaslé auto samozřejmě ve dne nevidíte stejně dobře, jako auto se světly. Stačí stříbrné vozidlo proti slunci nebo déšť. Nicméně problémem není ani tak povinnost svítit ve dne, ale povolení svítit jen jakousi bludičkou vpředi a jezdit se světly v poloze „automat“, který ne vždy správně vyhodnotí, že by měl přepnout bludičky na normální světla. Na druhou stranu se projevuje u některých nešvar, že teď „nevidí“ vozidlo bez světel – asi jim to špatně vyhodnocuje mozek, ktrý je zvyklý, že auto = světla. Rychlost je v naší kotlině potřeba omezit, protože díky nastavení většiny stacionárních radarů či benevolenci policie se… Číst vice »

Leinad

Déšť je důvod k přepnutí světel. Ano, poloautomatické přepínání světel je blbost (buď pořádně a na odpovědnost výrobce nebo ať přepíná řidič). Že se radarové pasti konfigurují tak, že nezazamenají každé překročení povolené rychlosti, ale až nějaké větší (o hodně více než nutná tolerance měření) souvisí i s tím, že byl rozsudek o materiálním aspektu přestupku, na který však úřady reagovaly nejjednodušším možným způsobem (ne hlídat nebezpečná místa, přechody u škol, ale prostě přestat řešit rychlost která by teoreticky nemusela být přestupek) Ano, na dálnici jsou různá omezení(najíždějící musí vidět), ale i tak si dovolím tvrdit že jsou úseky D1… Číst vice »

noerf

To beru obecně. V zónách, kde je omezena rychlost na 20 (obytné zóny), 30 (omezení rychlosti) dle mého odhadu a toho co vidím překračuje dle parametrů komunikace většina řidičů rychlost.
Ale to podstatné vidím například v neochotě pouštět při výjezdu ze zastávek vozidla MHD, občas pustit v koloně někoho z vedlejší komunikace a návrat do pravého pruhu.

Broge

Tak zrovna s tim panackem jste se netrefila. Jednak na zapade je docela bezne, ze muzete prejit na cervenou, kdyz siroko daleko nic nejede. Ale hlavne u nas maji 90% casu zelenou auta a zelena pro chodce se zapne tak na 2 vteriny. To je pak logicke, ze chodci chodi na cervenou. Az budou pravidla spravedliva pro vsechny, tak je lide budou vice dodrzovat…

jva

Stejná pravidla mají. Na zelenou mohu vstoupit/vjet, dokončit akci můžu i na „nevolno“ A zatímco chodci můžou vstoupit v davu, auta musí postupně. Čili volno odpovídající kapacitě.

Leinad

Když je víc pruhů stejným směrem, tak i auta můžou vjíždět současně 😀

Filip Jirsák

To je ale problém aut, že potřebují mnohem větší kapacitu křižovatky. Proč za to mají být trestání chodci? Ostatně semafory na křižovatce jsou jenom kvůli autům, chodce semafory jenom omezují.

ABC

To bude asi tím že dopravují daleko víc osob v kratším čase na delší vzdalenost

Filip Jirsák

Ne, nedopravují více osob ani v kratším čase. Je to tím, že na dopravu jedné osoby potřebují auta mnohem větší prostor. Jednak jsou samotná auta velká, jednak špatně manévrují.

ABC

V součtu osob / času / vzdálenosti samozřejmě ano

Filip Jirsák

Oproti chodcům ano. Oproti MHD ne. Přesto je protežovaná IAD.

ABC

Je to v pořadí (od nejmenšího do největšího výkonu) chodci / IAD / MHD. Semafory v křižovatkách nejsou i pro MHD? Často i s její preferencí? A ty chodce neomezují?

Filip Jirsák

Nikoli, máte to špatně. Největší výkon v Praze udělá MHD. Na drtivé většině křižovatek nejsou semafory kvůli MHD. Preference MHD na křižovatkách znamená jenom to, že v ideálním případě není MHD zdržovaná. Není to tedy žádné plus pro MHD, je to jenom zmenšení znevýhodnění.

Filip Jirsák

Omlouvám se, MHD jste měl na správném místě, jako v komentáři, na který jste odpovídal – MHD dělá největší výkon.