Železnice Železniční průmysl Zprávy

Nejmenší posunovací lokomotivy od CZ LOKO míří k srbskému dopravci

Lokomotiva EffiShunter 300 pro Srbsko. Pramen: CZ LOKO
Lokomotiva EffiShunter 300 pro Srbsko. Pramen: CZ LOKO

Česká strojírna CZ LOKO uspěla v tendru srbského státního dopravce Srbija voz na dodávku posunovacích lokomotiv. V prvním čtvrtletí 2021 do Srbska zamíří dva stroje typu EffiShunter 300. Jde o nejmenší zástupce rodiny posunovacích lokomotiv od CZ LOKO.

Srbský dopravce je využije ve stanicích a depech k posunu vozidel a řazení souprav. „Neustále hledáme nové příležitosti na trhu. K nim vedou dvě cesty: přes vývoj nových lokomotiv a teritoriální rozvoj. To neznamená jen otevřít nový trh, ale také na něm upevňovat pozici. A o to nám na Balkáně jde především,“ uvedl vedoucí obchodního týmu Ľubomír Dlábik.

Společnost Srbija voz ale nebude prvním uživatelem českých effishunterů v Srbsku. Už v březnu tam odjedou dva EffiShuntery 300, které si loni objednal státní správce tratí Infrastruktura železnice Srbije. Ten je využije při vozbě lehčích pracovních vlaků, nasazovaných k údržbě železniční infrastruktury. Součástí obou zakázek je instalace národního zabezpečovače Indusi.

„Právě pozitivní reference u správce tratí nám významně pomohla k vítězství v soutěži u státního dopravce,“ dodal Dlábik.

EffiShunter 300 je dvounápravová lokomotiva poháněná spalovacím motorem CAT C13 o výkonu 328 kW s elektrickým přenosem výkonu AC/DC a maximální rychlostí 60 km/h. „Třístovku“ vlastní rovněž České dráhy, ČEPRO, VÚŽ a polské Metro Warszawskie. V Polsku má za sebou testovací zkušební dobu, nyní se čeká na finální schválení do pravidelného provozu při technologické obsluze mezi halami pro údržbu souprav u stanice Kabaty.

23 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
View all comments
TDK

Tušíte někdo, jaký je způsob dopravy lokomotiv do Srbska? Díky

SirBranik

Rozeberou se na části, ty se naloží na kamion, který je doveze do Bulharska, kde se smontují, naloží na říční loď a po Dunaji se dovezou do Srbska.

Vbb

Ještě jste zapomněl na mořský transport do Moldávie a odtamtud letecky.

teddik

Nepotrvá dlouho a podle mého názoru začne CZ Loko vyrábět i nové elektrické nákladní lokomotivy. Zatím jeden typ el.lok.rekonstruovali. Jejich lokomotivy jsou podle mě fakt dobré, protože hodně utáhnou i v prudkých stoupáních.

Harvi

Ty si šoutouš?

Guláš

Přeju jim to, ale nevím z vlasti ho doslechu, kamarád co to měl v ruce (má na to papír) řekl že lego je prostě lepší. Ale jak se říká nechvalal den před večerem

Ondřej

Hodně vysoko míříš.

Stepan

Super zpráva. každé vítězství českého strojírenství je pozitivní. Jen tak dál.

Zdroj CD

No, tak to je slapnuti do pekneho ho***!
CD si akorat rvou vlasy, co to je za ludry. Aktualne jezdi jen 3 stroje a zbytek stoji v garancich. Tim se CZtko nema cim chlubit!

Jerry

Joo v Letohradu.jestli neměli radši ČD zmodernizovat r.704 a 714.pry tohle nenafouka ani tři vozy jak to má slabý kompresor..a mašina bez elektrodynamické brzdy ,hoši z cz loka to nemyslíte vážně? Jinak cz loko by mohl být úspěšný výrobce nebo je ?

Kubrt

ČD si ty lokomotivy s těmito parametry koupily dobrovolně, nemá smysl osocovat CZloko, těm lze maximálně gratulovat.

Vbb

Nejen že koupily dobrovolně, ony tu EDB aktivně nechtěly, aby lokomotivy byly levnější.

Lemmy

Má to EDB v základu, nebo pro „specifické“ balkánské podmínky je možnost verze i bez?

Kubrt

Nevím, jak je u této řady definován základ, ale stroje ČD EDB nemají…

michal

Možná kdyby si to ČD dalo do podmínek, tak by tam to EDB bylo.

Kubrt

Tak jasně, co si objednaly, to dostaly…

Hen ten oný

Buď hrd, Čechu. 😘

Přemek

Tahle koťata mají opravdu spoustu možností využití při nízkých TCO.

MildaIV

S tím komínem vypadá jak parní lokomotiva 🙂

Kalanis

To neznáš, že pořádná mašina má kotel a komín?

Chytrý za 2

a pořádná baba? 😜

Petr

Fakt je že vizuálně vypadá stejně, jak posunovací lokomotivy z roku 1960. 😀

Vbb

A to je dobře nebo špatně? Vzhled jako loko 772 z Martinské psychiatrické by vyhovoval více?

Partneři


Czechtoll

pst
podcast