„Nejkrásnější spojení švýcarského severu a jihu.“ Přes Gotthard začaly jezdit nové soupravy Traverso
Jednotka Stadler Traverso. Foto: SOB
Cesta mezi severem a jihem se vyhýbá nejdelšímu evropskému tunelu, vede po původní Gotthardské dráze.
Najděme 100 (anebo 5) rozdílů mezi leošovým uspořádáním a tímto (ať už je ten vlak mírně odlišný nebo ne a ať už byla objednávka jakákoliv)…
Zaujala mě zmínka o vlastnících SOB. Neví někdo něco víc? Nějak nerozumím, proč stát s kantony vytváří další dopravce, když už má SBB. Některým kantonům vadil aktuální státní dopravce? Nějak nechápu, když tam není žádný soukromník a není to mimo území státu.
Mnoho švýcarských kantonů má již z dřívějška (ať už nezměněně v letité podobě, nebo coby výsledek fúzí) své „zemské“ dopravce; z hlavy mě napadají kantony Bern, Thurgau, Aargau či Fribourg.
Železnice metrového rozchodu (pozn. vím, že to není případ diskutované trasy, píšu to jen obecně) dokonce patří výhradně jiným dopravcům než „národním“ SBB.
** Kromě jmenovaných kantonů do uvedené řady patří určitě i kanton Neuchatel.
Díky, nějak mě nenapadlo, že by tihle dopravci byly starší jak SBB. Pak mi to už dává smysl.
Protože jim bylo blbé to kantonům sebrat. Si představte, že v Bruselu ustanoví Univerzální Evropské Dráhy, které spolknou všechny národní správy a národní dopravce. Včetně tramvajových provozů. To neprojde, což?
Schweiz není v EU. Nepodléhá Bruselu. Proto to tam vypadá tak optimisticky.
Švýcarsko je volným spojením jednotlivých států (kantonů), podobně jako EU.
S tím rozdílem, že celá švýcarská federální vláda se vleze do jedné budovy … to bohužel neumíme ani u nás.
https://en.wikipedia.org/wiki/Federal_Palace_of_Switzerland
Svýcarsko Bruselu podléhá docela dost, patří do EEA (česky EHP). Tedy musí mít celou řadu zákonů a pravidel v souladu s EU. Navíc je samo o sobě „unií“ několika států a dokonce národů.
Pro doplnění (je to patrné i z údaje na boku vozidla, viz jedna z fotek) – tyto jednotky jezdí (přinejmenším letos v létě už tam jezdily – jel jsem tam s nimi) i na lince „Voralpen Express“, vedené „přes několik kopců“ v trase Luzern – Arth-Goladu – Pfäffikon – Uznach – St. Gallen.
Co se týče vzhledu, Stadler Traverso je velmi moderně pojatý a ani provozovatel nehyzdí design přední části jednotky, nijak ho barevně nefragmentuje, prostě je bronzový – kompaktní.
V barvách ČD vypadá přední část jakékoliv jednotky vždy špatně, protože nadměrné segmentuje plochu, horizontálně rozseká plochu na tři pruhy, a nedá se na to dívat. Podobně to dělají Slováci se svou nepěknou bílo-červenou kombinací.
Ale k takovým detailům jsme ještě nedorostli.
Když porovnám nejnovější české Pantery a nejnovější slovenské „Pantery“ tak se nemůžu ubránit dojmu, že pokud jde o design, jsme přeci jenom o 500 km víc na západ a o 25 let víc vepředu.
Prohlédl jsem fotografie interiéru se zatajeným dechem a nějak to nemohu rozdýchat.
Vážení páni redaktoři.
Rád čtu Vaše dopravní zprávy. Mám však jednu velmi důležitou připomínku. Bylo by nanejvýš vhodné, kdybyste si vždy po sobě text řádně přečetli, jednou nebo i vícekrát. Z Vašich „překlepů“ člověk není vůbec moudrý a neví, co vůbec autor chtěl daným textem říci. Budu rád, když si v budoucnu přečtu Vaše přesné a výstižné zprávy, kterým bude každý rozumět. Je lépe pomalu a dobře, než rychle a špatně.
Děkuji a přeji hodně dobrých zpráv.
A jste ochoten finančně přispět na korektora? Informace zdarma dnes rozhodně nejsou pravidlem.
Základem je si o peníze (umět) říct. Omlouvat kvalitu tím, že odpovídá ceně (zdarma) je takové zvláštní.
Osobně bych v řádu nižších stovek korun ročně přispěl. Ale čekal bych třeba rozvedení téma vlastnictví dopravce, jak na to někdo narážel v diskusi.. Tedy chtěl bych od placeného zpravodajství ještě něco navíc.
Nádherná krajina a krásný vlak – to je dokonalá kombinace 😊
Před 12 roky jezdili přes Gotthard na IR vagóny se stahovacími okny bez klimy. V létě tedy nic moc komfort. A teď stačí srovnat pokrok na vozidlech a infrastruktuře u nás a ve Švajcu.
Možnost stáhnout si okno ve vlaku přes hory a kochat se, považuji za naprostý luxus.
Při tamějším provozu a množství tunelů byste uvítal tlakotěsný vagon.
Uvažujete jako turista a ne jako pravidelný dojížděč nebo obchodní cestující. Právě v extrémní přívětivosti vůči denním dojíždějícím spočívá úspěch švýcarské železnice i celého systému VHD.
Cestu přes hory si nejlépe užijete v zadokolce bez střechy s manuálem. Na denní dojíždění přivítáte tunel, automat, adaptivní tempomat a poháněná náprava vám bude zcela jedno.
Jen pro zajímavost, SOB tam nejezdí na sebe, ale na licenci SBB. Takže v dálkovce je, ale vlastně není.
Soukromník v dálkové dopravě? Měl bych obavy o síťovost železnice.
Ale dost ironie, vlak vypadá hezky, výhledy jsou tam nádherné. Tohle si cestující najde.
No ono při pohledu na to kdo ho vlastní, tak je to takovej soukromník nesoukromník.
Ďábel se skrývá v detailu. Přímo v článku vidím jednu nenápadnou větičku: „… na trati budou platit všechny běžné paušální jízdenky pro provoz v zemi“
Po čtyřech letech (tzn. od doby otevření úpatního tunelu) tak došlo k navrácení logického a žádoucího stavu, kdy vlaky jedoucí starým tunelem pokračují z Erstfeldu dále do logických cílových stanic typu Curych nebo Basilej, zatímco v předchozích 4 letech byl v Erstfeldu (tzn. „pod kopcem“) nutný přestup do jiné soupravy.
Je důležité ale podotknout že přes průsmyk jezdily jednotky Stadleru zatímco od Erstfeldu dál klasická souprava tažená lokomotivou. Takže tipuji, že to bylo hlavně o efektivitě a nedostatku kapacitních jednotek.
Fotka 9, popisek by mel byt: 3 jednotky stadler 😁
Jojo trasa pres stary tunel, je pekna👍🏻
Já upřímně nevím, zda nejde o fotomontáž:)
Taky si myslím.
Nebyla by to první taková.
Taky mne to nejdřív napadlo. Ale mohli si zařídit výluku traťové koleje.
Jel jsem tou tratí jen dvakrát, nebo třikrát, ale podobný brutální šotoflek si vybavuji.
Je to tady: https://www.google.cz/maps/@46.4215997,8.8593132,704m/data=!3m1!1e3
Takhle má vypadat jednotka! Krásná z venku i zevnitř. Oproti tomu je panter jak stlučený na koleni od nějakého kutila, hlavně zevnitř 🙁
Podle těch fotek to vypadá na 3 vozové třídy, ale zároveň na snahu do příměstské jednotky dostat dálkovou dopravu. Něco jako vlaky Leo Expressu v ČR. Jinak jsem nepochopil, čím je tato trasa tak zajímavá. Tím, že není v tunelu, nebo i něčím jiným?
Čím je ta trasa zajímavá? Nevim no, Švýcarsko, nuda nuda šeď šeď.
Když nevíte, tak vlastně reagujete zbytečně… Našel jsem, že záměrem bylo udělat Schweizerische Südostbahn ziskovou společností, proto vstoupila do dálkové dopravy. Zvýšení počtu spojů má stejný důvod – učinit tuto historickou trasu ziskovou. Cílem je udržet trasu v provozu jako historickou památku. SOB je z větší části ve veřejném vlastnictví, takže tento cíl je možný. Orientace linky je na turisty, od začátku roku má být možné si elektronicky koupit i doplňkové služby partnerů, např. vstupy do muzeí.
😀
Rekl bych ze tim, ze se dostane pomerne vysoko, klikati se tunely kolem vesnicek a nabizi pekne vyhledy narozdil od dlouheho tunelu. Jinak samozrejme zkraceni jizdy novym tunelem je fajn pro kazdodedni dojizdeni i pro delsi cesty z Zurichu do Milana, takze stara trasa bude spis pro turisty nebo misti obyvatele.. Ale proc ne, kazda cesta je jina a porad je na co se divat
Do příměstského vlaku dostat dálkovku? A vždyť to dělají ČD s InterPanterem taky.
Turistická / lyžařská centra Andermatt a Furka jsou dostupná pouze z vrchní trati, protože plánovaná podzemní zastávka v úpatním tunelu „Porta Alpina“ se nedostavěla.
Kdo nezažil, nepochopí ……..
A jak si myslíte, že ho postavili…
Mně je těch lidí ve Škodě Transportation líto, holt Stadler vylepšuje něco, co má namalované už od 90-tých let. Tehdy se tady, místo toho, aby se dávaly patřičné peníze do vývoje a pečlivě s pořádným týmem kreslilo (a reálné věci, ne projekty do šuplíku), investovalo do úplatků 🙁 Teď se ti lidé ve vývoji určitě snaží a pracují, jak to jen jde, ale náskok se již dohání těžce. Na Panteru jde právě vidět, že to je namalovaný tak, aby to nějak bylo a aby se to stihlo. Na to, aby to bylo skvělý již nezbyl čas a peníze. Snad nový… Číst vice »
Náskok lze v podstatě snížit nejefektivněji kopírováním alespoň všeho ,co nejde patentovat. Pokud i takové věci, které lze zkopírovat, se tam “ vyvíjí“ včetně vzhledu, tak je to marnost nad marnost.
Když ji před třemi lety Stadler prezentoval na Innotransu, bylo to nejlepší, nejpřehlednější, nejlépe zpracované vozidlo. Všecko tam dávalo smysl. Prostě Stadler 🤗
Pak se svézt Panterem, to otevře oči 🙂
No ty jednotky budou jezdit na trati dlouhé 300 kilometrů s jízdní dobou 4.15 hodiny.To je trochu jiná kategorie,než příměstská jednotka.
Navíc je o 100 milionů dražší,než Panter(oba o délce asi 80 metrů).